530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
Sepi80
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Kesä 2017, 23:42

Oma 530e luovutettiin torstaina ja nyt ensimmäiset kilometrit takana. Varusteita oli aika nippu mutta päällimmäisenä täytyy suositella HUD, comfort Access ja adaptiivinen vakkari (tätä ilman olin jotenkin selvinnyt tähän asti). Driving assistance plus melkein kannattaa myös ruksia, jos tuo vakkari kiinnostaa. Kaikki assist-optiot ollut ajossa päällä, eikä ole juurikaan häirinnyt. Parking assistant automaattiparkkeeraus oli kyllä melko vaikuttava kokemus parkkihallissa, ja meni muuten aika vauhdilla ruutuun.

Todettakoon että kyllähän tässä valintaan voi olla tyytyväinen, vaikka eipä tuo 530e halvalla lähtenyt... :mus:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Sähkön käyttö esim. nelivedossa olisi hyvä ihan perusmalleissakin. Itse en ymmärrä miksi sähköä ei käytetä liikkeelle lähdöissä aina ja varsinkin raskaammassa liikenteessä. Esim. rekat ja bussit voisivat lähteä sähköllä liikkeelle ja sitten taas kulku polttomottorilla jatko. Paljon paremmin sähköllä lähtisi kuin polttomoottorilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Sepi80 kirjoitti:Oma 530e luovutettiin torstaina ja nyt ensimmäiset kilometrit takana. Varusteita oli aika nippu mutta päällimmäisenä täytyy suositella HUD, comfort Access ja adaptiivinen vakkari (tätä ilman olin jotenkin selvinnyt tähän asti). Driving assistance plus melkein kannattaa myös ruksia, jos tuo vakkari kiinnostaa. Kaikki assist-optiot ollut ajossa päällä, eikä ole juurikaan häirinnyt. Parking assistant automaattiparkkeeraus oli kyllä melko vaikuttava kokemus parkkihallissa, ja meni muuten aika vauhdilla ruutuun.

Todettakoon että kyllähän tässä valintaan voi olla tyytyväinen, vaikka eipä tuo 530e halvalla lähtenyt... :mus:
Ekana, onnittelut autosta :drink:

Samaa mieltä Driving Assistance Plus -paketista -- hyöty pelkkään aktiivivakkariin verrattuna on huima, jos ikinä ruuhkaa kohtaa. Ruuhkassa aivan tolkuttoman kivaa "matkustaa" kun auto hoitaa liikkumisen ja kaistalla pysymisen. Tietysti sähkön äänettömyys on huimaa vielä siihen lisäksi. Paketin kaista-avustimesta mun mielestä rentouttavaa hyötyä myös kehällä, motarilla ja maantiellä. Myös risteävän liikenteen varoitus eteen on kiva ja pariin kertaan jo toimivaksi todettu!

Hybridin kanssa tuo aktiivivakkari ei edes kuluta jarrupaloja, kun se jarruttaa suurimmaksi osaksi sähkömoottorilla, sähköä talteen. Toista se oli edellisen diiselin kanssa.

Automaattista parkkeerausta koitin kerran testin vuoksi. Mukavasti ja moitteetta kadun varteen taipui, mutta sen jälkeen ei ole kahdessa kuukaudessa ollut ikinä oikeaa käyttöä. Jännitti muuten vanteiden puolesta ihan pirusti. Hyvin meni.
kfr60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Espoo

Hei,

Pitkästä aikaa Bemari alla. Siis nyt tämä 530e. Upea auto. Viime keskiviikkona sain alle. Pari kyssäriä juuri liittyen tuohon Driving Assist Plus pakettiin:

1. Traffic Jam Assist:

Jos auto pysähtyy esim liikennevaloissa, niin lähteekö liikkeelle automaattisesti ilman kaasun tai minkään nappia painamista. Minä en tätä ole mielestäni saanut toimimaan? Missä asennosssa auto hill holder pitää olla?

2 ACC:

Kun ajaa esim maantiellä ja nopeusrajoitukset muuttuvat, niin osaako vaihtaa uuden nopeuden automaattisesti ilman, että kuski tekee mitään?

Nuo ovat minulle vielä hieman epäselviä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

kfr60 kirjoitti: 1. Traffic Jam Assist:

Jos auto pysähtyy esim liikennevaloissa, niin lähteekö liikkeelle automaattisesti ilman kaasun tai minkään nappia painamista. Minä en tätä ole mielestäni saanut toimimaan? Missä asennosssa auto hill holder pitää olla?
Kun sulla on ACC päällä ja auto pysähtyy edellä olevan auton pysähtyessä, niin ... lähtee, jos pysähdys on tarpeeksi lyhyt. Tarpeeksi lyhyt on jotain enemmän kuin muutama sekunti, mutta ei mun mielestä kuitenkaan ihan jossain mainittu 30 sekuntia. Jollain tavalla tuntuu vaihtelevan. Hudiin tulee se animaatio jos auto ei automaattisesti seuraa, vaan vaatii sen kaasun painalluksen.

Autoholdia mulla ei ole koskaan päällä.
kfr60 kirjoitti: 2 ACC:

Kun ajaa esim maantiellä ja nopeusrajoitukset muuttuvat, niin osaako vaihtaa uuden nopeuden automaattisesti ilman, että kuski tekee mitään?
Ei, auto tunnistaa ja ehdottaa uutta asetusta. Ehdotus on se vihreällä reunustettu nopeusrajoitusmerkin kuva, hudissa ja mittarissa. Se täytyy vahvistaa nytkäyttämällä vakkarin rullaa, siihen suuntaan mihin rajoitus muuttui, vähemmän tai enemmän eli alas tai ylös. Asetuksista voit säätää mitä auton vakkari käyttää, esim. 10kmh yli nopeusrajoituksen.
kfr60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Espoo

Kiitos vastauksesta.

Näin se minunkin kokemuksen mukaan toimii. Jotenkin vaan muistin jostain lukeneeni, että olisi astetta automaattisempi. Mutta ei sitten taida olla. Varovaisia on BMW:n askeleet autonomisessa ajamisessa. Kädet pitää laittaa rattiin myös melko nopeasti esim motarilla. Onko tässä taas jokin EU-asetus? Mersulla taitaa nämä ominaisuudet olla pidemmällä?
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Päivitystä omista kokemuksista:

Nyt takana 2800 kilometriä joista auton mukaan 1500 ajettu sähköllä ja siis 1300 bensiinin voimin. Ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 3,7 l/100km. Kolme kertaa olen tankkaamassa käynyt, ensimmäisenä päivänä lorottelin tankin täyteen ja tällä hetkellä melko täynnä, eli eipä ainakaan tankkausten määrä omassa ajossa ole kasvanut. Kääntöpuolena tietysti piuhan kiinnilaittaminen autoon aina kotipihalla ja irroittaminen liikkeelle lähtiessä. Tuo ei kuitenkaan omakotitalossa jossa autotalli ja laturi kiinteästi paikallaan tunnu mitenkään ylivoimaiselta tehtävältä.

Alun taistelun jälkeen bluetooth ja screen mirror-toiminnot nyt ok, tässä varmaankin vika käyttäjässä :blush: Runflat-renkaiden kanssa kokeillut eri paineita ja tämän hetken asetus lienee itselle sopivin kompromissi, edessä 2,4 ja takana 2,5. Edelleen luulen että kitkojen jälkeen saattaa ensi kesänä tulla Pirelleille äkkilähtö...Muutamana aamuna olen laittanut auton puhaltelemaan hieman ennen starttia ja tuntuu toimivan kaikista mahdollisista välineistä samalla tavalla, toki puhelimen ja tietokoneen kautta viive pyynnöstä toiminnon aloitukseen n. 20 sekuntia, omasta mielestä kuitenkin ok. Itselle oli aluksi jäänyt ilmastoinnin kohdalla automaattinen sisäilmankierrätysruutu rastitetuksi ja tämän seurauksena ajoittain autossa oli hieman "hapeton" fiilis. Omasta mielestä toimii paremmin ilman tuota asetusta.

Sähköllä eteenpäin meneminen miellyttää edelleen kovasti. Voisin seuraavana autona ajatella vaikkapa sellaista kokonaankin sähköistä kunhan perheessä on toinen kulkupeli jolla sitten pidemmät matkat taitetaan. Tai sitten hybridi paremmalla sähkörangella, katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan... Vikoja ei ole ollut ja ajoa avustavat järjestelmät toimivat omasta mielestä ok, tosin sen verran kontrollifriikki olen että edelleen haluan autoa pääsääntöisesti itse ohjastaa, myös parkkeeraustilanteissa :thup:

Yksi kysymys viisaammille: Latasin tuon uuden karttapäivityksen läppärille ja nyt pitäisi saada autoon. Ohjekirjasta tuohon niukasti neuvoja, mikä on helpoin tapa (sitä tavaraahan on n. 28 Gt)?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

TeeQ kirjoitti: Yksi kysymys viisaammille: Latasin tuon uuden karttapäivityksen läppärille ja nyt pitäisi saada autoon. Ohjekirjasta tuohon niukasti neuvoja, mikä on helpoin tapa (sitä tavaraahan on n. 28 Gt)?
Olen laittanut itse ulkoisen USB-kovalevyn kautta. Tietojen lataus autoon kestää sitten jonkin aikaa, mutta osaa jatkaa siitä mihin jäi, muistaakseni.

Mä kans laitoin renkaisiin 0.2 enemmän kuin suositus vaikka mulla ei ole run-flatteja. Suositus 18" oli 2.2 edessä, 2.4 takana.
kfr60
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013, 10:51
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Espoo

Hei,

Minä yritin myös tehdä tuota karttapäivitystä. Ostin ihan uuden 32 Gt:n usb tikun. Mutta BMW:n palvelu herjasi, että tikun kapasiteetti ei riitä. Joten kannattaa varmaan hankkia enemmän selvästi bittejä kuin tuo 32. Asia on kuulemma BMW:n asiantuntevan ja asiakasystävällisen asiakaspalvelun tiedossa ja jossain vaiheessa se saatetaan korjata. Jos ei, niin aina voi kuulemma mennä valtuutettuun BMW huoltoon ja hoitaa asian siellä lisärahalla.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

kfr60 kirjoitti:Hei,

Minä yritin myös tehdä tuota karttapäivitystä. Ostin ihan uuden 32 Gt:n usb tikun. Mutta BMW:n palvelu herjasi, että tikun kapasiteetti ei riitä. Joten kannattaa varmaan hankkia enemmän selvästi bittejä kuin tuo 32. Asia on kuulemma BMW:n asiantuntevan ja asiakasystävällisen asiakaspalvelun tiedossa ja jossain vaiheessa se saatetaan korjata. Jos ei, niin aina voi kuulemma mennä valtuutettuun BMW huoltoon ja hoitaa asian siellä lisärahalla.
Tuo oli hyvä tieto! Olisin luonnollisesti ostanut samanlaisen 32 Gt:n tikun, nyt osasin ottaa kokoa suuremman 64 Gt:n tikun. Ainakin tuon Kingstonin tikun kanssa materiaali hyppäsi nopeasti koneelta tikulle ja kun tikun kiinnitti autoon osasi auto kysyä suoraan päivitetäänkö :) Noin 20 minuuttia auto lataili karttapäivitystä ja ilmoitti että homma ok. Tikku irti ja kaikki tuntuu pelittävän ja auton mukaan uusi 2017 evo3 käytössä.
jaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:02

xxxxxxxxxxx
Viimeksi muokannut jaja, 05 Tammi 2018, 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

jaja kirjoitti:Pari kysymystä eli ensiksi sellainen, jos ajaa pelkällä sähköllä ja sitten kiihdyttää voimakkaasti, jolloin polttomoottori käsittääkseni tulee mukaan ja sen jälkeen taas ajelee rauhallisesti, niin vaihtaako automaattisesti takaisin pelkälle sähkölle ja sammuttaa poltomoottorin?
Jos akussa on latausta ja nopeus riittävän alhainen, niin polttomoottori sammuu
jaja kirjoitti:Toinen kysymys, oletteko kokeilleet kauanko kestää ajaa bensalla akku täyteen vai oliko se niin, ettei sitä saanut ajamalla täyteen ladattuakaan?
Ei minkään valtakunnan järkeä ladata akkua bensalla. Silloin se voisi olla ajateltavissa, jos bensalla ajo olisi esim kaupungin keskustassa kielletty eikä akkua voi muuten ladata, mutta tätä tilannetta ei taida vielä olla missään. Ajokieltotilanteissakin kannattaisi pyrkiä tekemään niin, että kun akku on ladattuna, laittaa asetuksista että akkua ei enää käytetä, jotta latausta säästyy.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Huivei kirjoitti:
jaja kirjoitti:Pari kysymystä eli ensiksi sellainen, jos ajaa pelkällä sähköllä ja sitten kiihdyttää voimakkaasti, jolloin polttomoottori käsittääkseni tulee mukaan ja sen jälkeen taas ajelee rauhallisesti, niin vaihtaako automaattisesti takaisin pelkälle sähkölle ja sammuttaa poltomoottorin?
Jos akussa on latausta ja nopeus riittävän alhainen, niin polttomoottori sammuu
jaja kirjoitti:Toinen kysymys, oletteko kokeilleet kauanko kestää ajaa bensalla akku täyteen vai oliko se niin, ettei sitä saanut ajamalla täyteen ladattuakaan?
Ei minkään valtakunnan järkeä ladata akkua bensalla. Silloin se voisi olla ajateltavissa, jos bensalla ajo olisi esim kaupungin keskustassa kielletty eikä akkua voi muuten ladata, mutta tätä tilannetta ei taida vielä olla missään. Ajokieltotilanteissakin kannattaisi pyrkiä tekemään niin, että kun akku on ladattuna, laittaa asetuksista että akkua ei enää käytetä, jotta latausta säästyy.
Ensimmäisessä tapauksessa vaikuttaa myös moottorin lämpötila. Eli ensimmäistä kertaa käynnistyessä ei sammu heti vaan vasta hetkisen ajelun jälkeen vaikka akun lataus on muuten sähköajoon riittävä.

Toiseen kohtaan heitän vähän eriävän mielipiteen. Välttämättä omalla tavalla toimia ei minimoida kulutusta mutta tuntuu mukavammalta omaan ajoon. Eli ajossa akkua voi ladata muistaakseni 90% asti polttomoottoria käyttäen, itse olen tuon Battery Control-tason säätänyt 50%:iin. Silloin kun tulee päivässä ajeltua enemmän eikä latinkia muuten akussa ole mutta ajo suuntautuu kohti kaupungin keskustaa olen ihan tarkoituksella ladannut sähköajoa varten akkua. Jotenkin kaupunkiajossa varsinkin ruuhkassa menee mukavammin sähköllä...ehkä makuasia kuitenkin.

Myös noiden ajotilojen välillä on eroa. Eco Prolla rullaa kevyemmin ja pääsee sähköllä hieman pidemmälle. Kääntöpuolena jos tarvitsee esim. ilmastoinnista enemmän tehoja niin tuota tilaa ei voi käyttää. Useimmiten itsellä ajo Adaptive+max edrive-asetukset päällä jos tietää koko matkan sähköllä pärjäävänsä. Muutaman kerran olen huomannut että takana tuleva kuljettaja yllättyy melkoisesti hidastuvuudesta vaikkei jalka jarrulla käykään eikä jarruvalo näinollen vilahdakaan.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Battery control on kanssa kätevä käyttää jos haluaa jättää esilämmitykselle / -viilennykselle tilaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mikähän on maksimiteho jolla sähkömoottori voi ladata akkua? Siitä voi sitten helposti laskea kauanko kestää...
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

lnaukkar kirjoitti:Mikähän on maksimiteho jolla sähkömoottori voi ladata akkua? Siitä voi sitten helposti laskea kauanko kestää...
Moinen tieto ei ole sattunut mistään silmään, mutta tuotahan voi yrittää vaikka moottorijarrutuksessa tiirata ajotietokoneesta, kai sieltä ainakin suuruusluokka selviää?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

TeeQ kirjoitti:
Huivei kirjoitti:
jaja kirjoitti:Pari kysymystä eli ensiksi sellainen, jos ajaa pelkällä sähköllä ja sitten kiihdyttää voimakkaasti, jolloin polttomoottori käsittääkseni tulee mukaan ja sen jälkeen taas ajelee rauhallisesti, niin vaihtaako automaattisesti takaisin pelkälle sähkölle ja sammuttaa poltomoottorin?
Jos akussa on latausta ja nopeus riittävän alhainen, niin polttomoottori sammuu
jaja kirjoitti:Toinen kysymys, oletteko kokeilleet kauanko kestää ajaa bensalla akku täyteen vai oliko se niin, ettei sitä saanut ajamalla täyteen ladattuakaan?
Ei minkään valtakunnan järkeä ladata akkua bensalla. Silloin se voisi olla ajateltavissa, jos bensalla ajo olisi esim kaupungin keskustassa kielletty eikä akkua voi muuten ladata, mutta tätä tilannetta ei taida vielä olla missään. Ajokieltotilanteissakin kannattaisi pyrkiä tekemään niin, että kun akku on ladattuna, laittaa asetuksista että akkua ei enää käytetä, jotta latausta säästyy.
Ensimmäisessä tapauksessa vaikuttaa myös moottorin lämpötila. Eli ensimmäistä kertaa käynnistyessä ei sammu heti vaan vasta hetkisen ajelun jälkeen vaikka akun lataus on muuten sähköajoon riittävä.

Toiseen kohtaan heitän vähän eriävän mielipiteen. Välttämättä omalla tavalla toimia ei minimoida kulutusta mutta tuntuu mukavammalta omaan ajoon. Eli ajossa akkua voi ladata muistaakseni 90% asti polttomoottoria käyttäen, itse olen tuon Battery Control-tason säätänyt 50%:iin. Silloin kun tulee päivässä ajeltua enemmän eikä latinkia muuten akussa ole mutta ajo suuntautuu kohti kaupungin keskustaa olen ihan tarkoituksella ladannut sähköajoa varten akkua. Jotenkin kaupunkiajossa varsinkin ruuhkassa menee mukavammin sähköllä...ehkä makuasia kuitenkin.

Myös noiden ajotilojen välillä on eroa. Eco Prolla rullaa kevyemmin ja pääsee sähköllä hieman pidemmälle. Kääntöpuolena jos tarvitsee esim. ilmastoinnista enemmän tehoja niin tuota tilaa ei voi käyttää. Useimmiten itsellä ajo Adaptive+max edrive-asetukset päällä jos tietää koko matkan sähköllä pärjäävänsä. Muutaman kerran olen huomannut että takana tuleva kuljettaja yllättyy melkoisesti hidastuvuudesta vaikkei jalka jarrulla käykään eikä jarruvalo näinollen vilahdakaan.
Bensiinimoottorilla akun lataaminen ei ole järkevää, koska latauksessa on niin huono hyötysuhde. Bensiiniä kannattaa polttaa vain siihen, että auto siirtyy eteenpäin.

Akkua kannattaa ladata suoraan verkosta ja tietenkin ottaa jarrutusenergia talteen (se vähäinen määrä minkä auton liike-energiasta saa generoitua akkuun sähköenergiaksi jarrutuksessa).
jaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 17:02

xxxxxxxxx
Viimeksi muokannut jaja, 05 Tammi 2018, 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

jaja kirjoitti:Olihan se niin, että se digitaalimittaristo tulee esille vain sport-ajomoodilla eli ei voi laittaa mistään oletukseksi olemaan aina näkyvillä? Mites tämä hybridi, sport ei kai ole käytössä kuin silloin kun ajetaan täysin bensalla, vai kuinka?
Jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyt: Nopeusmittarin digitaalinäyttö tulee vain sport-moodilla ajaessa, digitaalimittaristo muuten kyllä koko ajan käytössä. Jokaisella moodilla omanlaisensa ja tiettyjä asioita voi vielä ruksia käyttöön/pois käytöstä. Tätä en kyllä ymmärrä kun perheen toisessa autossa, 1-sarjalaisessa, tuon digitaalisen nopeusmittarin saa näytölle jatkuvasti kaikissa moodeissa kun vain tuon toiminnon valitsee. Itsellä myös HUD joka poistaa tuon ongelman kokonaan mutta jos HUDia ei aio ottaa autoon, olisi mukavaa saada vauhti halutessaan numeroina mittaristoonkin.

Sportilla ajettaessa auto liikkuu bensalla, boost-ominaisuus on käytössä laajemmin kuin muissa tiloissa, ainakin jos mittariston infoa on uskominen. Vaikka meno tapahtuukin bensan voimalla lataa auto silti hidastamisen/jarrutuksen yhteydessä akkuja joten periaatteessa ei kaikkea "hybridimäisyyttä" kuitenkaan poista.

Vielä kommentti tuohon akkujen lataamiseen bensalla: Kaikkeahan ei aina mitata muutaman centin säästämisellä, itse ainakin arvotan korkeammalle tuon mainitsemani mukavuuden liikkua ruuhkassa sähköllä kuin sen että en saa parasta hyötysuhdetta irti lataamalla akkuja tietoisesti bensalla tullessani kaupunkia kohti akut tyhjänä. Myös tuo Inaukkarin mainitsema tarve viilennykselle/lämmitykselle on omassa arvomaailmassani riittävä peruste ladata akkuja ajossakin...Jos lähdetään tarkkoja mittauksia tekemään niin varmasti löytyy fiksumpiakin tapoja toimia kuin ostaa tällainen auto ja tinkiä omista mieltymyksistä ajamisen ja olemisen suhteen. Itse olen tyytyväinen siihen mukavuuteen jonka olen saavuttanut kotona lataamalla ja omat mieltymykset optimoimalla, keskikulutuksella 3,7 l bensiiniä ja parilla eurolla sähköä/ 100km :drink:
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

TeeQ kirjoitti:
Vielä kommentti tuohon akkujen lataamiseen bensalla: Kaikkeahan ei aina mitata muutaman centin säästämisellä, itse ainakin arvotan korkeammalle tuon mainitsemani mukavuuden liikkua ruuhkassa sähköllä kuin sen että en saa parasta hyötysuhdetta irti lataamalla akkuja tietoisesti bensalla tullessani kaupunkia kohti akut tyhjänä. Myös tuo Inaukkarin mainitsema tarve viilennykselle/lämmitykselle on omassa arvomaailmassani riittävä peruste ladata akkuja ajossakin...Jos lähdetään tarkkoja mittauksia tekemään niin varmasti löytyy fiksumpiakin tapoja toimia kuin ostaa tällainen auto ja tinkiä omista mieltymyksistä ajamisen ja olemisen suhteen. Itse olen tyytyväinen siihen mukavuuteen jonka olen saavuttanut kotona lataamalla ja omat mieltymykset optimoimalla, keskikulutuksella 3,7 l bensiiniä ja parilla eurolla sähköä/ 100km :drink:
Ladatessa akkuja bensalla bensamoottori pyörittää generaattoria joka vie X kW tehoja. Tuo on paitsi epätaloudellista myös tuntuu ajettaessa moottorin tahmeutena. Eikö olisi myös mukavampaa (ja paljon järkevämpää) iDrivesta asettaa, että vaikka 50 % akusta jää maantiellä käyttämättä ja kun tulet kaupunkiin, otat tuon kapasiteetin sen sitten käyttöön? Näin moottoritiellä bensaa käytetään vain etenemiseen ja kaupungissa käytetään sitten akun kapasiteetti sähköajossa.
Vastaa Viestiin