Sivu 9/9

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 14 Helmi 2022, 11:05
Kirjoittaja alapo
Tuli mieleen joskus 25 vuotta sitten Astran ohjaustehostimen vastaava toiminta . Akun napajännite oli liian alhaalla .. oli liian ronkeli jännitteestä , joten heitti ohjaustehostimen pois päältä .

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 14 Helmi 2022, 11:06
Kirjoittaja sunnuntaiautoilija
Laku kirjoitti: 14 Helmi 2022, 11:01 Kuulostaa ihan heikolta akulta.
Kiitos viestistä.

Lähtisikö tämä pelkällä pitkään ajamisella ja akun sitä kautta lataantumisella? Vai akun vaihtamisella?

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 15 Helmi 2022, 08:35
Kirjoittaja Laku
sunnuntaiautoilija kirjoitti: 14 Helmi 2022, 11:06
Laku kirjoitti: 14 Helmi 2022, 11:01 Kuulostaa ihan heikolta akulta.
Kiitos viestistä.

Lähtisikö tämä pelkällä pitkään ajamisella ja akun sitä kautta lataantumisella? Vai akun vaihtamisella?
Lataisin 24h putkeen laturilla, jos löytyy vain pikkulaturi (esim. 4A). Muutoin ajoa vähintään 2h maantiellä.

Seuraavana akkurasitustesti. Kolmantena uusi akku, joka sekään ei kallis ole.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 15 Helmi 2022, 16:37
Kirjoittaja sunnuntaiautoilija
Ei ollut akusta kiinni. Autokeskuksen huollossa katsottu ettei ole ollut lähelläkään liian vähäistä jännitettä.

Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.

Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 16 Helmi 2022, 10:43
Kirjoittaja alapo
Uskoisin että maahantuoja tulleee vastaan kuluissa hieman. Vika sen oloinen, ettei sitä saisi esiintyä edes takuuajan jälkeen

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 24 Helmi 2022, 23:47
Kirjoittaja sunnuntaiautoilija
sunnuntaiautoilija kirjoitti: 15 Helmi 2022, 16:37 Ei ollut akusta kiinni. Autokeskuksen huollossa katsottu ettei ole ollut lähelläkään liian vähäistä jännitettä.

Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.

Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.
Ongelma ratkaistu.

Selvisi että sähköjärjestelmän rampautumisen aiheuttaneessa viassa oli kyse yhden hapettuneen johdonpätkän aiheuttamasta yhteyshäiriöstä. Johto vaihtoon ja kaikki toimii taas kuten ennenkin.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 04 Huhti 2022, 21:54
Kirjoittaja Wäinö
Onko joku muu kiinnittänyt huomiota F45:n latauksen ampeereihin esim. MyBMW softan kautta ?

Aloin tässä ihmettelemään kun auton asetuksista on maksimi virranrajoitus määritelty arvoon 'Max' ja talon kiinteä latausboksi
antaa virtaa 16A edestä niin jostain syystä MyBMW kertoo 'Current Limit for AC Charging' arvon olevan 10A ja mittarin statistiikka vahvistaa että lataus ei ole aikoihin sujunut kuin ~2kW vauhdilla.
Täytyy seuraavaksi kokeilla vielä ristiin latausboksi toisella autolla, mutta herää kysysymys mistä hemmetistä tuo 10A raja tulee tuohon MyBMW softaan kun kyseessä on kuitenkin Type 2 kaapeli ja
BMW Wallbox, eikä suinkaan se mukana tuleva matkalaturi.

Onko kellään muulla tullut vastaan että auto ei jostain syystä lataisi täydellä teholla pidemmälläkään aikavälillä ?

EDIT: Olisihan se pitänyt arvata että tämäkin lopulta korjaantui Wallboxin IVO-resetillä. Jo alkoi lataamaan 10A sijasta 16A virroilla.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 22 Huhti 2022, 12:39
Kirjoittaja Wäinö
Aika lyhyeksi jäi tuo yllä mainittu hyöty ko. latausnopeus ongelman ratkaisemisesta ---> KLE-moduuli päätti hajota, joten tässä ei nyt toistaiseksi sitten enää latailla.

Autossa on sentään takuu vielä päällä, mutta kun varaosia ei saa kuin ehkä joskus kesäkuussa (hyvällä tuurilla), niin aika heikkoa tuon auton käyttäminen on näillä bensan hinnoilla. Normaalisti pääsisi sähköllä ajamaan käytännössä kaikki matkat kun joka paikassa pääsee aina lataamaan halutessaan.

Saapas nyt nähdä kauanko tämä homma kestää. Autossahan on peräti 13 tkm mittarissa.

Edit: Loppujen lopuksi uusi KLE-moduuli saatiin vaihdettua 3 viikon sisään, joten onneksi ei mennyt pahimpien skenaarioitten mukaisesti tällä kertaa. Hyvä näin.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 15 Touko 2022, 22:14
Kirjoittaja Rusa
Wäinö kirjoitti: 27 Huhti 2021, 18:32 No, on siinä aikamoinen ero jos vertaa "perinteistä" Xdrive nelivetoa tuohon 225xe/x1:n nelivetoon. Esim ajossa talvella kaistaa vaihtaessa tuo 225xe huojahtaa hyvin herkästi koska se neliveto ei ollut juuri sillä hetkellä päällä ja se vaatii sen pienen hetken ennen kuin taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy mukaan (tämä siis >90 km/h kun polttomoottori on jo käynnissä). Sama homma perinteisemmällä Xdrivella ---> kaistan vaihto menee kuin kuin junalla liikkuisi.

Onhan tuo mielestäni parempi kuin pelkkä etu/takaveto, mutta mieluummin ottaisin ennemmin "jatkuvamman" nelivedon tuon F45:nkin kohdalla, mikäli se olisi mahdollista.
Onko muut kokeneet tällaista "huojahtelua"? Tässä kun on ensimmäinen talvia takana, niin oikein hämmästyin miten nätisti tuo löi nelivedot päälle. Sähköllä ajaessa huomaa kierrosmittarin pomppaavan kesken mutkaa mitta mitään nykäystä ei tunnu.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 15 Touko 2022, 22:54
Kirjoittaja Wäinö
Rusa kirjoitti: 15 Touko 2022, 22:14
Wäinö kirjoitti: 27 Huhti 2021, 18:32 No, on siinä aikamoinen ero jos vertaa "perinteistä" Xdrive nelivetoa tuohon 225xe/x1:n nelivetoon. Esim ajossa talvella kaistaa vaihtaessa tuo 225xe huojahtaa hyvin herkästi koska se neliveto ei ollut juuri sillä hetkellä päällä ja se vaatii sen pienen hetken ennen kuin taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy mukaan (tämä siis >90 km/h kun polttomoottori on jo käynnissä). Sama homma perinteisemmällä Xdrivella ---> kaistan vaihto menee kuin kuin junalla liikkuisi.

Onhan tuo mielestäni parempi kuin pelkkä etu/takaveto, mutta mieluummin ottaisin ennemmin "jatkuvamman" nelivedon tuon F45:nkin kohdalla, mikäli se olisi mahdollista.
Onko muut kokeneet tällaista "huojahtelua"? Tässä kun on ensimmäinen talvia takana, niin oikein hämmästyin miten nätisti tuo löi nelivedot päälle. Sähköllä ajaessa huomaa kierrosmittarin pomppaavan kesken mutkaa mitta mitään nykäystä ei tunnu.
Eihän tuossa siis ole kyse siitä että neliveto ei kytkeytyisi nätisti tms, se vain kytkeytyy tavallaan myöhässä, ottaen huomioon jo alkaneen luiston.
Tuokin varmasti toimisi ihan ongelmitta huonomallakin kelillä, mikäli olisi mahdollista "lukita" neliveto päälle niin haluttaessa.
Muutenhan joudut luottamaan auton omaan automatiikkaan, joka päättää koska mennään etu/taka/nelivedolla ja se ei sitten aina ole ihan sitä mitä saattaisi sillä hetkellä toivoa.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 16 Touko 2022, 10:41
Kirjoittaja Rusa
Niin ajonvakauden hallintajörjestelmällähän ne luistot lopahtaa nopeasti, melkein liiankin nopeasti 😄. Eikös sport-modessa ole koko ajan kiinteä neliveto, en ole juuri käytellyt

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 24 Touko 2022, 18:32
Kirjoittaja Wäinö
Rusa kirjoitti: 16 Touko 2022, 10:41 Niin ajonvakauden hallintajörjestelmällähän ne luistot lopahtaa nopeasti, melkein liiankin nopeasti 😄. Eikös sport-modessa ole koko ajan kiinteä neliveto, en ole juuri käytellyt
Sport-moodi pakottaa kyllä polttomoottorin pysymään päällä, mutta ei se tuosta kiinteää nelivetoa tee. Siihen tarvitsisi sitten isompien mallien ihan erilaisen nelivetotekniikan.

Re: BMW F45 Active Tourer kokemuksia

Lähetetty: 14 Maalis 2023, 07:48
Kirjoittaja Tuceman
Miksi 225xe 2017 ei nosta rangea yli 27 kilometrin? Onko tuo ihan tyypillinen maksimi? Auto lataa lämpimässä n 12 asteisessa tallissa...