BMW F45 Active Tourer kokemuksia

F45, F46
alapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 08:39
Auto: X3xDrive20d MHEV M1G
ex:F45 225iAxDrive ,F30 328A

Tuli mieleen joskus 25 vuotta sitten Astran ohjaustehostimen vastaava toiminta . Akun napajännite oli liian alhaalla .. oli liian ronkeli jännitteestä , joten heitti ohjaustehostimen pois päältä .
sunnuntaiautoilija
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Helmi 2022, 10:39

Laku kirjoitti: 14 Helmi 2022, 11:01 Kuulostaa ihan heikolta akulta.
Kiitos viestistä.

Lähtisikö tämä pelkällä pitkään ajamisella ja akun sitä kautta lataantumisella? Vai akun vaihtamisella?
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

sunnuntaiautoilija kirjoitti: 14 Helmi 2022, 11:06
Laku kirjoitti: 14 Helmi 2022, 11:01 Kuulostaa ihan heikolta akulta.
Kiitos viestistä.

Lähtisikö tämä pelkällä pitkään ajamisella ja akun sitä kautta lataantumisella? Vai akun vaihtamisella?
Lataisin 24h putkeen laturilla, jos löytyy vain pikkulaturi (esim. 4A). Muutoin ajoa vähintään 2h maantiellä.

Seuraavana akkurasitustesti. Kolmantena uusi akku, joka sekään ei kallis ole.
sunnuntaiautoilija
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Helmi 2022, 10:39

Ei ollut akusta kiinni. Autokeskuksen huollossa katsottu ettei ole ollut lähelläkään liian vähäistä jännitettä.

Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.

Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.
alapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 08:39
Auto: X3xDrive20d MHEV M1G
ex:F45 225iAxDrive ,F30 328A

Uskoisin että maahantuoja tulleee vastaan kuluissa hieman. Vika sen oloinen, ettei sitä saisi esiintyä edes takuuajan jälkeen
sunnuntaiautoilija
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Helmi 2022, 10:39

sunnuntaiautoilija kirjoitti: 15 Helmi 2022, 16:37 Ei ollut akusta kiinni. Autokeskuksen huollossa katsottu ettei ole ollut lähelläkään liian vähäistä jännitettä.

Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.

Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.
Ongelma ratkaistu.

Selvisi että sähköjärjestelmän rampautumisen aiheuttaneessa viassa oli kyse yhden hapettuneen johdonpätkän aiheuttamasta yhteyshäiriöstä. Johto vaihtoon ja kaikki toimii taas kuten ennenkin.
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Onko joku muu kiinnittänyt huomiota F45:n latauksen ampeereihin esim. MyBMW softan kautta ?

Aloin tässä ihmettelemään kun auton asetuksista on maksimi virranrajoitus määritelty arvoon 'Max' ja talon kiinteä latausboksi
antaa virtaa 16A edestä niin jostain syystä MyBMW kertoo 'Current Limit for AC Charging' arvon olevan 10A ja mittarin statistiikka vahvistaa että lataus ei ole aikoihin sujunut kuin ~2kW vauhdilla.
Täytyy seuraavaksi kokeilla vielä ristiin latausboksi toisella autolla, mutta herää kysysymys mistä hemmetistä tuo 10A raja tulee tuohon MyBMW softaan kun kyseessä on kuitenkin Type 2 kaapeli ja
BMW Wallbox, eikä suinkaan se mukana tuleva matkalaturi.

Onko kellään muulla tullut vastaan että auto ei jostain syystä lataisi täydellä teholla pidemmälläkään aikavälillä ?

EDIT: Olisihan se pitänyt arvata että tämäkin lopulta korjaantui Wallboxin IVO-resetillä. Jo alkoi lataamaan 10A sijasta 16A virroilla.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Aika lyhyeksi jäi tuo yllä mainittu hyöty ko. latausnopeus ongelman ratkaisemisesta ---> KLE-moduuli päätti hajota, joten tässä ei nyt toistaiseksi sitten enää latailla.

Autossa on sentään takuu vielä päällä, mutta kun varaosia ei saa kuin ehkä joskus kesäkuussa (hyvällä tuurilla), niin aika heikkoa tuon auton käyttäminen on näillä bensan hinnoilla. Normaalisti pääsisi sähköllä ajamaan käytännössä kaikki matkat kun joka paikassa pääsee aina lataamaan halutessaan.

Saapas nyt nähdä kauanko tämä homma kestää. Autossahan on peräti 13 tkm mittarissa.

Edit: Loppujen lopuksi uusi KLE-moduuli saatiin vaihdettua 3 viikon sisään, joten onneksi ei mennyt pahimpien skenaarioitten mukaisesti tällä kertaa. Hyvä näin.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Rusa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
Auto: BMW 225xe vm -17
Paikkakunta: Helsinki

Wäinö kirjoitti: 27 Huhti 2021, 18:32 No, on siinä aikamoinen ero jos vertaa "perinteistä" Xdrive nelivetoa tuohon 225xe/x1:n nelivetoon. Esim ajossa talvella kaistaa vaihtaessa tuo 225xe huojahtaa hyvin herkästi koska se neliveto ei ollut juuri sillä hetkellä päällä ja se vaatii sen pienen hetken ennen kuin taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy mukaan (tämä siis >90 km/h kun polttomoottori on jo käynnissä). Sama homma perinteisemmällä Xdrivella ---> kaistan vaihto menee kuin kuin junalla liikkuisi.

Onhan tuo mielestäni parempi kuin pelkkä etu/takaveto, mutta mieluummin ottaisin ennemmin "jatkuvamman" nelivedon tuon F45:nkin kohdalla, mikäli se olisi mahdollista.
Onko muut kokeneet tällaista "huojahtelua"? Tässä kun on ensimmäinen talvia takana, niin oikein hämmästyin miten nätisti tuo löi nelivedot päälle. Sähköllä ajaessa huomaa kierrosmittarin pomppaavan kesken mutkaa mitta mitään nykäystä ei tunnu.
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Rusa kirjoitti: 15 Touko 2022, 22:14
Wäinö kirjoitti: 27 Huhti 2021, 18:32 No, on siinä aikamoinen ero jos vertaa "perinteistä" Xdrive nelivetoa tuohon 225xe/x1:n nelivetoon. Esim ajossa talvella kaistaa vaihtaessa tuo 225xe huojahtaa hyvin herkästi koska se neliveto ei ollut juuri sillä hetkellä päällä ja se vaatii sen pienen hetken ennen kuin taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy mukaan (tämä siis >90 km/h kun polttomoottori on jo käynnissä). Sama homma perinteisemmällä Xdrivella ---> kaistan vaihto menee kuin kuin junalla liikkuisi.

Onhan tuo mielestäni parempi kuin pelkkä etu/takaveto, mutta mieluummin ottaisin ennemmin "jatkuvamman" nelivedon tuon F45:nkin kohdalla, mikäli se olisi mahdollista.
Onko muut kokeneet tällaista "huojahtelua"? Tässä kun on ensimmäinen talvia takana, niin oikein hämmästyin miten nätisti tuo löi nelivedot päälle. Sähköllä ajaessa huomaa kierrosmittarin pomppaavan kesken mutkaa mitta mitään nykäystä ei tunnu.
Eihän tuossa siis ole kyse siitä että neliveto ei kytkeytyisi nätisti tms, se vain kytkeytyy tavallaan myöhässä, ottaen huomioon jo alkaneen luiston.
Tuokin varmasti toimisi ihan ongelmitta huonomallakin kelillä, mikäli olisi mahdollista "lukita" neliveto päälle niin haluttaessa.
Muutenhan joudut luottamaan auton omaan automatiikkaan, joka päättää koska mennään etu/taka/nelivedolla ja se ei sitten aina ole ihan sitä mitä saattaisi sillä hetkellä toivoa.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Rusa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
Auto: BMW 225xe vm -17
Paikkakunta: Helsinki

Niin ajonvakauden hallintajörjestelmällähän ne luistot lopahtaa nopeasti, melkein liiankin nopeasti 😄. Eikös sport-modessa ole koko ajan kiinteä neliveto, en ole juuri käytellyt
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Rusa kirjoitti: 16 Touko 2022, 10:41 Niin ajonvakauden hallintajörjestelmällähän ne luistot lopahtaa nopeasti, melkein liiankin nopeasti 😄. Eikös sport-modessa ole koko ajan kiinteä neliveto, en ole juuri käytellyt
Sport-moodi pakottaa kyllä polttomoottorin pysymään päällä, mutta ei se tuosta kiinteää nelivetoa tee. Siihen tarvitsisi sitten isompien mallien ihan erilaisen nelivetotekniikan.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Tuceman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2023, 21:02

Miksi 225xe 2017 ei nosta rangea yli 27 kilometrin? Onko tuo ihan tyypillinen maksimi? Auto lataa lämpimässä n 12 asteisessa tallissa...
Vastaa Viestiin