PIenempi kysymys: Pitäisikö keskikonsolin USB-pistokkeeesta tulla sähköä vai ainostaan bittejä? Puhelin ei tunnu siinä latautuvan. Toisaalta tupsy-pistokkeessa on koko ajan virta. Ei haluais jättää USB-pistoketta kiinni siihen koko ajaksi, lämpenee hiukan.
Isompi kysymys: Nyt latailtu siellä täällä. Jatkossa jos tulee oma tolppa, niin auto kannattaa luonnollisesti ladata suoraan ajosta ja mahdollisimman hitaalla. Lopetteleeko se itsekseen, vai pitääkö töpseli käydä repäisemässä pois ja sitten taas takaisin kun haluaa lämmittää?
ja vielä: onko mitään eroa sillä, käyttääkö nopeaa, vähennettyä vai alhaista latausvirtaa? Nyt kun on kokeiltu kaupallisella tolpalla ja mökin shukolla hitaalla ja nopeammalla, niin aina se vie samat pari tuntia tyhjästä täyteen.
Pari latauskysymystä:
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Maalis 2022, 10:24
- Auto: 225 XE
Lopetteleeko se itsekseen, vai pitääkö töpseli käydä repäisemässä pois ja sitten taas takaisin kun haluaa lämmittää? Lopettaa itsekseen ja sitten käynnistyy ja lämmittää auton valittuun lähtöaikaan, mulla se halvempi sähkö valittuna ja käynnistää yösähköllä sitten latauksen ja aamulla lämmittää auton valmiiksi lähtöön.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
"ja vielä: onko mitään eroa sillä, käyttääkö nopeaa, vähennettyä vai alhaista latausvirtaa? Nyt kun on kokeiltu kaupallisella tolpalla ja mökin shukolla hitaalla ja nopeammalla, niin aina se vie samat pari tuntia tyhjästä täyteen."
öö, tota kyllä kaupallisella tolpalla asiakaslataus piuhalla pitäis saada 16A (siis 3.7kW) teholla ladattua jos auton päästä on säädetty nopea (=max) latausvirta. Shukon kautta tulee siitä latauspiuhan "vuosi"mallista riippuen (jos on bemarin orggis piuha) 12A (2.8kW)/10A (2.3kW)/8A (1.8kW). Muistaakseni mun ekassa vm 2014 330e tuli toi 12A pystyvä shukolaturi, mut uudemmissa se rajoittaa EUn ansiosta enemmän - siis vaikka auton päästä olis säädetty max virta päälle.
öö, tota kyllä kaupallisella tolpalla asiakaslataus piuhalla pitäis saada 16A (siis 3.7kW) teholla ladattua jos auton päästä on säädetty nopea (=max) latausvirta. Shukon kautta tulee siitä latauspiuhan "vuosi"mallista riippuen (jos on bemarin orggis piuha) 12A (2.8kW)/10A (2.3kW)/8A (1.8kW). Muistaakseni mun ekassa vm 2014 330e tuli toi 12A pystyvä shukolaturi, mut uudemmissa se rajoittaa EUn ansiosta enemmän - siis vaikka auton päästä olis säädetty max virta päälle.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
- Auto: BMW 225xe vm -17
- Paikkakunta: Helsinki
Auto on vm 17 ja pikkuakku, jota kuinkin 2t me ee kaupallisella ja sellaisella isolla pyöreellä, onko type 2 liitin, enkä ole ainakaan useamman minuutin eroa huomannut siinä jos valitsen nopean tai hitaan. Lataan yleensä hitaalla. Shukoa vain kerran kokeiltu mökillä, pitkän jatkoroikan päässä ja silti toimi. On mahdollista että se vei kauemmin. Luonnollisesti silloin lataan hitaalls.
Auton puolesta ei ole merkitystä lataatko nopeasti vai hitaasti, hybridi-Bemarin nopeinkin lataus on akun näkökulmasta varsin hidasta. Ratkaisevaa on palaako pistorasia ja sulake liian suuresta kuormasta, sitäkään ei tarvitse 8A laturilla murehtia ollenkaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
- Auto: BMW 225xe vm -17
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt uutta latauskysymystä kesän kunniaksi: Auto pitää pientä lataushurinaa vuoden ympäri, mutta nyt superhelteillä latauksen aikaisen lämmön voi tuntea jossain vasemman etulokasuojan tienoilla. Tänään lisäksi tuntui joku ylimääräinen tuuletin välillä käynnistyvän autoa ladattessa. Voisin kuvitella että on normaalia jäähdytysautomatiikkaa, mutta varmuuden vuoksi kysyn:
onko muut huomanneet ylimääräistä tuuletushurinaa ääntä kesähelteellä ladattaessa?
onko muut huomanneet ylimääräistä tuuletushurinaa ääntä kesähelteellä ladattaessa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
normihurinaa, jota voi joskus kuulla viileämmälläkin kelillä. Toki nyt kun ollut rapiat 30 lämmintä, nin se hurina on huomattavasti voimakkaampaa automatiikan tehostaessa "latausjäähdytystä" - eilenkin kuulosta että joku pienoissuihkari olisi lähdössä autokatoksesta. Ei ole pitkään aikaan myöskään prätkässä jääneet fanit huutaan vaikka kone on jo sammutettu ja avaimet pois virtalukosta - nautitaan helteistä, ei nämä montaa päivää jatku.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020