Onko porukalla kokemuksia lisävalojen asennuksesta bi-xenonien kaveriksi?
Etupuskuri pitää irroittaa mekaanisen asennuksen tekemiseksi, mutta onko kokemuksia siitä kuinka pitkien heräte on saatu xenoneilta? Suunnitelmissa olisi laittaa lisävaloa keulalle ensi kesän aikana.
Projektina X1 23d.
Lisävalojen asennus, kokemuksia?
Moro. Minulla on 525, säätyvillä bixenon valoilla vm. 2008 ja siihen onnistuin väkertämään valot aika helposti. Näin keskiverto tumpeloltakin onnistui useamman yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässä muutama vinkki miten kannattaa yrittää tai kannattaa välttää.
Ensinnäkin oli ensimmäiset lisävalot jotka asentanut. Ihan peruskilpitelineellä ajattelin lähteä liikkeelle. Ensinnäkin olihan se ihan pakko talven kovimmilla pakkasilla leipoa lamppuja paikoilleen. Ensin asentelin valot paikoilleen ja lopulliset työt kesti hieman pidempään. Kertoilen tässä nyt sitten asennuksen kokonaan niin voi olla hyödyksi muillekin vastaaviin malleihin asentaville.
Konepelti auki ja liki parikymmentä isoa torxia irti, irroittelin katteita ja listoja. Sitten tuskailin tunnin että sain toisen munuaisen irti. Katselin puskurista sopivan kohdan ettei ole parkkitutka antureita ja niiden johtoja kohdalla kun kohta survaisee poralla puskuriin. Kilven takana melko suoraan on alumiininen(tms) palkki, joka näkyy kun munuaisen saa pois. Sitten vaan pitkällä terällä reikä puskuriin ja palkkiin. Kilpiteline pitkillä pulteilla kiinni palkkiin. Hieman valoja kiinni telineeseen ja pujottelin johtosarjat edestä katsoen oikealle puolelle. Jäivät listojen alle mukavasti. Valot olivat keulassa mutta minulta puuttui Hall anturi (XBB-rele), joka saapuisi viikon päästä.
Seuraavaksi alkoi läpiviennin metsästys ohjaamoon, joka ei meinannut löytyä ihan helpolla, näin amatöörillä. Älä yritä näin. Pura kuskin puolella katteet sisältä ja etsi sieltä ulospääsyä konehuoneen puolella. Kolmen tunnin purkamisen ja kasaamisen jälkeen oli myönnettävä tappio. Seuraavalla kerralla ajattelin onnistuvani vänkärin puolelta, muka viksuna ajattelin sulakekotelon läheltä löytyvän läpiviennin. En osannut sieltäkään. Samalla kertaa purin konehuoneen puolella raitisilmasuodattimen ja ei onnistunut sieltäkään.
Kannattaa konehuoneessa poistaa kuskin puolelta raitisilmasuodatin, ottaa se kotelokin pois ja katsella sen alta. Sieltä löytyy läpivienti, ruuvari kumista läpi ja törkkäsin siitä lävitse parikaapelijohtoa johon olin teipannut kolmannen johdon läpiviennin ajaksi. Sitä työntelin konehuoneesta ohjaamoon metrin pätkän ja nyt poistin ainoastaan kuskin paikalta siinä polven kohdalla olevan laatikon ( neljällä ruuvilla kiinni) ja kohta kaapeli sieltä löytyikin. Siinä oli sen verran tilaa että sain kytkimen kiinni ja kojelautaan ja tuomani johdot siihen kiinni.
Tässä vaiheessa oli paikoillaan valot ja niiden johdotukset sekä erillinen kytkin paikoillaan, jolla voi poistaa lisävalot käytöstä esim. lumisateen aikana. Sitten saapuikin rele ja alkoi vaikein osuus, johon ei ollut mitään varmaa tietoa, oli ainoastaan vahva usko ja aavistus asiaan.
Katselin sopivat + ja maa pisteet ja heitin johtosarjan mukana tulevan releen pois. Tuossa anturissa on samassa paketissa rele, joka ei ole lainkaan sellainen kuin menneinä aikoina. Eli plus ja miinus kiinni xbb-releeseen ja kuskin puolen umpion irrotus kesti tunnin. SItten kun umpio on irti pitäisi etsiä liittimestä lähtevistä johdoista se joka ohjaa sitä (luulisin) bixenonin läppää. Törkkäsin liittimessä alhaalla oikeallal olevaan siniseen(?) johtoon anturin kiinni. Kun laittaa pitkät päälle, releeseen aktivoituu valo. Kumma kyllä ensimmäiseen kaapeliin tyrkätty johto tuotti tulosta. Voiko muka olla näin helppoa? Nyt sitten lisävalojen johdot kiinni releeseen ja niin vain toimivat. (huom, jos toimivat ristiin eli lisäpitkät palavat ja autossa lyhyet tai auton omat pitkät palavat mutta lisäpitkät eivät käännä anturia johdossa toisinpäin 180 astetta)
Ei muuta kuin johtoja piiloon ja umpio paikoilleen. Sitten tietenkin testaamaan pimeälle metsäpätkälle.
Aivan uskomaton muutos, tuon jälkeen hyvät bixenonit näyttivät keltaislta tuikuilta kun täräytti referenssiltään 10 olevat ledit tulille. Eli ostan ja asennan (asennutan) seuraavaankin autoon ledi lisävalot. Kaikki tavarat ostin Rovaniemeltä ja siellä pääsi vertaamaan valojakin. Vuosituhannen alussa olleet hyvät lisävalot Hella Rally 1000 olivat mitättömät, xenonit olivat nojoo ja ledit ihan mielettömät. Hintaa tarvikkeille tuli alle 600€ mutta nyt olen valaistunut
Yhtään johtoa en katkaissut, yhtään rosvoliitintä en käyttänyt. Ainoastaan virta ja maa ovat ylimääräisiä mitä asennuksessa on otettu. Adaptiiviset valot toimivat edelleen, valoautomatiikka toimii kuten ennenkin. Eli vaihtaa joskus pitkät pois liikennemerkkien heijastuksista ja vaihtaa pitkät päälle liian myöhään, aivan kuten ennen asennustakin.
Vinkkejä saa kysyä mutta en ehkä osaa vastata.
Ensinnäkin oli ensimmäiset lisävalot jotka asentanut. Ihan peruskilpitelineellä ajattelin lähteä liikkeelle. Ensinnäkin olihan se ihan pakko talven kovimmilla pakkasilla leipoa lamppuja paikoilleen. Ensin asentelin valot paikoilleen ja lopulliset työt kesti hieman pidempään. Kertoilen tässä nyt sitten asennuksen kokonaan niin voi olla hyödyksi muillekin vastaaviin malleihin asentaville.
Konepelti auki ja liki parikymmentä isoa torxia irti, irroittelin katteita ja listoja. Sitten tuskailin tunnin että sain toisen munuaisen irti. Katselin puskurista sopivan kohdan ettei ole parkkitutka antureita ja niiden johtoja kohdalla kun kohta survaisee poralla puskuriin. Kilven takana melko suoraan on alumiininen(tms) palkki, joka näkyy kun munuaisen saa pois. Sitten vaan pitkällä terällä reikä puskuriin ja palkkiin. Kilpiteline pitkillä pulteilla kiinni palkkiin. Hieman valoja kiinni telineeseen ja pujottelin johtosarjat edestä katsoen oikealle puolelle. Jäivät listojen alle mukavasti. Valot olivat keulassa mutta minulta puuttui Hall anturi (XBB-rele), joka saapuisi viikon päästä.
Seuraavaksi alkoi läpiviennin metsästys ohjaamoon, joka ei meinannut löytyä ihan helpolla, näin amatöörillä. Älä yritä näin. Pura kuskin puolella katteet sisältä ja etsi sieltä ulospääsyä konehuoneen puolella. Kolmen tunnin purkamisen ja kasaamisen jälkeen oli myönnettävä tappio. Seuraavalla kerralla ajattelin onnistuvani vänkärin puolelta, muka viksuna ajattelin sulakekotelon läheltä löytyvän läpiviennin. En osannut sieltäkään. Samalla kertaa purin konehuoneen puolella raitisilmasuodattimen ja ei onnistunut sieltäkään.
Kannattaa konehuoneessa poistaa kuskin puolelta raitisilmasuodatin, ottaa se kotelokin pois ja katsella sen alta. Sieltä löytyy läpivienti, ruuvari kumista läpi ja törkkäsin siitä lävitse parikaapelijohtoa johon olin teipannut kolmannen johdon läpiviennin ajaksi. Sitä työntelin konehuoneesta ohjaamoon metrin pätkän ja nyt poistin ainoastaan kuskin paikalta siinä polven kohdalla olevan laatikon ( neljällä ruuvilla kiinni) ja kohta kaapeli sieltä löytyikin. Siinä oli sen verran tilaa että sain kytkimen kiinni ja kojelautaan ja tuomani johdot siihen kiinni.
Tässä vaiheessa oli paikoillaan valot ja niiden johdotukset sekä erillinen kytkin paikoillaan, jolla voi poistaa lisävalot käytöstä esim. lumisateen aikana. Sitten saapuikin rele ja alkoi vaikein osuus, johon ei ollut mitään varmaa tietoa, oli ainoastaan vahva usko ja aavistus asiaan.
Katselin sopivat + ja maa pisteet ja heitin johtosarjan mukana tulevan releen pois. Tuossa anturissa on samassa paketissa rele, joka ei ole lainkaan sellainen kuin menneinä aikoina. Eli plus ja miinus kiinni xbb-releeseen ja kuskin puolen umpion irrotus kesti tunnin. SItten kun umpio on irti pitäisi etsiä liittimestä lähtevistä johdoista se joka ohjaa sitä (luulisin) bixenonin läppää. Törkkäsin liittimessä alhaalla oikeallal olevaan siniseen(?) johtoon anturin kiinni. Kun laittaa pitkät päälle, releeseen aktivoituu valo. Kumma kyllä ensimmäiseen kaapeliin tyrkätty johto tuotti tulosta. Voiko muka olla näin helppoa? Nyt sitten lisävalojen johdot kiinni releeseen ja niin vain toimivat. (huom, jos toimivat ristiin eli lisäpitkät palavat ja autossa lyhyet tai auton omat pitkät palavat mutta lisäpitkät eivät käännä anturia johdossa toisinpäin 180 astetta)
Ei muuta kuin johtoja piiloon ja umpio paikoilleen. Sitten tietenkin testaamaan pimeälle metsäpätkälle.
Aivan uskomaton muutos, tuon jälkeen hyvät bixenonit näyttivät keltaislta tuikuilta kun täräytti referenssiltään 10 olevat ledit tulille. Eli ostan ja asennan (asennutan) seuraavaankin autoon ledi lisävalot. Kaikki tavarat ostin Rovaniemeltä ja siellä pääsi vertaamaan valojakin. Vuosituhannen alussa olleet hyvät lisävalot Hella Rally 1000 olivat mitättömät, xenonit olivat nojoo ja ledit ihan mielettömät. Hintaa tarvikkeille tuli alle 600€ mutta nyt olen valaistunut
Yhtään johtoa en katkaissut, yhtään rosvoliitintä en käyttänyt. Ainoastaan virta ja maa ovat ylimääräisiä mitä asennuksessa on otettu. Adaptiiviset valot toimivat edelleen, valoautomatiikka toimii kuten ennenkin. Eli vaihtaa joskus pitkät pois liikennemerkkien heijastuksista ja vaihtaa pitkät päälle liian myöhään, aivan kuten ennen asennustakin.
Vinkkejä saa kysyä mutta en ehkä osaa vastata.
Tervehdys Jack,
Mahtaisiko sinulla olla kuvaa johtonipusta/johdosta, josta otit herätteen releelle?
Lisäksi mistä olet ottanut virran ja maan koko systeemille?
Kuinka moinen hall-rele on toiminut, onko ollut luotettava?
Samaa pohtinut, sen verran ajan ihan säkkipimeillä teillä että haluaisin lisää potkua pitkiin valoihin kun orggis bi-xenonit ovat kuitenkin loppupeleissä aika vaatimattomat varsinkin pitkien osalta..
Mahtaisiko sinulla olla kuvaa johtonipusta/johdosta, josta otit herätteen releelle?
Lisäksi mistä olet ottanut virran ja maan koko systeemille?
Kuinka moinen hall-rele on toiminut, onko ollut luotettava?
Samaa pohtinut, sen verran ajan ihan säkkipimeillä teillä että haluaisin lisää potkua pitkiin valoihin kun orggis bi-xenonit ovat kuitenkin loppupeleissä aika vaatimattomat varsinkin pitkien osalta..
“An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.”
-Axel Oxenstierna
-Axel Oxenstierna
Moro.
Ei ole kuvaa mutta umpioon menee sellainen johtosarjaliitin (liite), johon asensin xbb-releen. Virrat otin konehuoneesta plus navasta (punainen kotlo) ja maan laitoin runkoon.
Osittain epäilen omaa asennustani ettei toiminut luotettavasti. Hitaissa 60 km/h ja alle nopeuksissa lisävalot räpsyivät. Ongelmaa ei ollut maantienopeuksissa. Sitten kun irroitin releen ja yritin sitä asennella uuteen autoon en saanut sitä toimimaan täysin. Joten se oli viallinen. Kesti alle vuoden. Nuiden releiden kestävyyden eteen on tehty useita muutoksia ja en tiedä mikä on kestävyys uudemmissa nykyään.
Ei ole kuvaa mutta umpioon menee sellainen johtosarjaliitin (liite), johon asensin xbb-releen. Virrat otin konehuoneesta plus navasta (punainen kotlo) ja maan laitoin runkoon.
Osittain epäilen omaa asennustani ettei toiminut luotettavasti. Hitaissa 60 km/h ja alle nopeuksissa lisävalot räpsyivät. Ongelmaa ei ollut maantienopeuksissa. Sitten kun irroitin releen ja yritin sitä asennella uuteen autoon en saanut sitä toimimaan täysin. Joten se oli viallinen. Kesti alle vuoden. Nuiden releiden kestävyyden eteen on tehty useita muutoksia ja en tiedä mikä on kestävyys uudemmissa nykyään.
- Liitteet
-
- bem.PNG (757.05 KiB) Katsottu 53516 kertaa
-
- be.PNG (945.08 KiB) Katsottu 53516 kertaa
Moro.
Kiitos vinkeistä, hommasin tuon xbb:n releen ja löysin umpiosta kaksi valkoista johtoa johon toiseen napsautin releen kiinni(siis johdon päälle, ei kuorimista). Releeseen syttyi valo ja lisäpitkiin tuli virtaa. Valot kuitenkin räpsyivät ja elivät omaa elämää ajossa. Vuorasin releen ja johdon liitoskohdan foliolla ja räpsyminen loppui eikä ongelmia ole muutenkaan ollut.
Loppujen lopuksi tosi nopea ja simppeli homma.
Kiitos vinkeistä, hommasin tuon xbb:n releen ja löysin umpiosta kaksi valkoista johtoa johon toiseen napsautin releen kiinni(siis johdon päälle, ei kuorimista). Releeseen syttyi valo ja lisäpitkiin tuli virtaa. Valot kuitenkin räpsyivät ja elivät omaa elämää ajossa. Vuorasin releen ja johdon liitoskohdan foliolla ja räpsyminen loppui eikä ongelmia ole muutenkaan ollut.
Loppujen lopuksi tosi nopea ja simppeli homma.
2013 X1 kaipailee myös bixenonien kaveriksi lisävaloja. Juuri tällä xbb releellä ajattelin homman hoitaa. Kuskin puolelle menevästä johtonipusta, 3 kpl 2,5 neliön(2 ruskeaa ja yksi sinikeltainen) ja 8 hengetöntä johtoa, löytyi johto, jolla lisävalot syttyivät ja tottelivat viiksen käskyjä. Suuntausreissulla kävi ilmi että vasemmalle vilkkua näyttäessä myös lisävalot alkoivat vilkkumaan. Eli takaisin kotiin. Foliota johtojen ympärille koska näin oli ohjeistettu. Eipä auttanut vaikka kuinka yritti eristää. Sitten selviteltiin johtoa vähän kauemmas ja näyttää menevän maadoituspisteeseen? lokasuojan kylkeen josta lähtee näitä ruskeita johtoja useampia. Eli kysymyksessä lienee siis maajohto joka antaa maita muillekin toiminnolle kuin pitkille.
Kysymys: onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan. Löytyisikö tuo varjostinta ohjaava johto esim umpion sisältä? Toisella puolella yhtä huonot tulokset.
Kysymys: onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan. Löytyisikö tuo varjostinta ohjaava johto esim umpion sisältä? Toisella puolella yhtä huonot tulokset.
Itse itselleni vastaten. 2013 X1:stä heräte lisävaloille löytyy kun avaa ajovaloumpion sisemmän suojakannen. Siellä tulee isolta, ulkopuolen, liittimeltä kaksi valkoista johtoa pienemmälle liittimelle, josta lähtee taas kaksi valkoista johtoa varsinaiselle ajovalolle päin. Laitoin hall anturin ennen pientä liitintä toiseen valkoiseen johtoon, ja katso, valot toimii. Oikein, ilman häiriöitä.
Toivottavasti tästä on apua jollekin, joka painii samojen ongelmien kanssa.
Toivottavasti tästä on apua jollekin, joka painii samojen ongelmien kanssa.
Hei. Tänään asensin omaan 2012 vuosimallin X1 lisävalot. Tästä ohjeesta oli minulle suuresti apua. Kiitokset siitä! Ohjeen avulla osasin ruveta etsimään sen heräte virran tuolta umpion sisältä. Pienestä liittimestä lähti omassa autossa kolme valkoista johtoa, mutta yhdessä johdossa oli punainen aivan kuin tussin jälki. Siihen laitoin hal-anturin paikalleen ja lisävalot alkoi toimimaan ilman mitään häiriötä. Asennuksessa käytin xbb relesarjaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Mitenhän ne säleet mahtaa häiritä tuota valokeilaa jos sinne ne pistää?
Edit: ainaki poliisin vilkkuvalot sinne sopii
http://superunleaded.com/spot-one-lates ... cars/3983/
Täällä olisi toinen joka on koittanut etsiä paikkaa heräte johdolle.
Ulkonäkö asiaan en ota kantaa mutta mutta edellisen kulkineen jälkeen tuntuu että valot jäi sinne autokauppaan.
Aloittelen itse parhaillaan lisävalojen asentamista E83 X3:seen (vm.2009) halogenien lisäksi ja mietin mistä tuon herätteen kaukovaloille voisi napata eli minkävärinen johto tuossa umpion ulkopuolisessa pistokkeessa olevista on kaukovalojen heräte?
EDIT; löysin netistä pitkän kahlailun jälkeen alla olevan sivun kuvineen eli taisi oikea johto jo löytyä, huomenna pitää aloittaa asennus..
https://f30.bimmerpost.com/forums/showp ... tcount=176
EDIT; löysin netistä pitkän kahlailun jälkeen alla olevan sivun kuvineen eli taisi oikea johto jo löytyä, huomenna pitää aloittaa asennus..
https://f30.bimmerpost.com/forums/showp ... tcount=176