E91 - etupyörän laakerin vaihto
Lähetetty: 12 Touko 2011, 11:36
E91 - etupyörän laakerin vaihto
Ohessa jäsen Homebrewin ohjeet E91:n pyörän laakerin vaihtoon.
- Rengas irti
- Jarrusatulan pultit irti (2kpl, 18mm kanta)
- Jarrulevyn pultti irti (7mm kuuskoloavain) ja levy satuloineen irtoaa. Kokonaisuuden voi vaikka tukea jonnekin sivuun. Jarrusatulaa ei ole pakko irroittaa levyn päältä, mutta toki helpottaa työskentelyä.
- Navan pultit irti (4kpl, 18mm kanta). Vaatii vähän akrobatiaa ja erilaisia lenkkiavaimia/hylsyjä. Taiteilua helpottaa jos ottaa jarrukilven irti.
- Nyt napa sitten putoaakin jo paikoiltaan ja ABS:n anturi näkyy kun napa on irti. Paikkojen putsaus ja uusi napa paikalleen uusilla pulteilla (tai vaihtoehtoisesti lisää lukitetta vanhoihin pultteihin). Ohjeen mukaan kiristysmomentti 110Nm.
- Tässä vaiheessa kannattaa muistaa laittaa jarrukilpi paikalleen, veemäinen huomata sen puuttuminen kun rengas on paikoillaan . Siihen perään jarrusatulan ja jarrulevyn kiinnitys, rengas paikoilleen ja nauttimaan hiljaisemmista kilometreistä.
Aikaa operaatioon meni osaavalla kaverilla n. 1h sisältäen yhden harjoituskierroksen jarrukilven unohtumisen takia. Navan / laakerin hinnaksi sanoivat marmorilla suolaiset ~250€ ja asennusaika 0.8h. Hain tarvikeliikkeestä Ruville -merkkisen navan, jossa on FAG:n laakeri hintaan 110€. Katsotaan miten kestää
Ohessa vielä räjäytyskuva, jossa osa numero 5 on pyörän napa, missä laakerointi sijaitsee. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohessa jäsen Homebrewin ohjeet E91:n pyörän laakerin vaihtoon.
- Rengas irti
- Jarrusatulan pultit irti (2kpl, 18mm kanta)
- Jarrulevyn pultti irti (7mm kuuskoloavain) ja levy satuloineen irtoaa. Kokonaisuuden voi vaikka tukea jonnekin sivuun. Jarrusatulaa ei ole pakko irroittaa levyn päältä, mutta toki helpottaa työskentelyä.
- Navan pultit irti (4kpl, 18mm kanta). Vaatii vähän akrobatiaa ja erilaisia lenkkiavaimia/hylsyjä. Taiteilua helpottaa jos ottaa jarrukilven irti.
- Nyt napa sitten putoaakin jo paikoiltaan ja ABS:n anturi näkyy kun napa on irti. Paikkojen putsaus ja uusi napa paikalleen uusilla pulteilla (tai vaihtoehtoisesti lisää lukitetta vanhoihin pultteihin). Ohjeen mukaan kiristysmomentti 110Nm.
- Tässä vaiheessa kannattaa muistaa laittaa jarrukilpi paikalleen, veemäinen huomata sen puuttuminen kun rengas on paikoillaan . Siihen perään jarrusatulan ja jarrulevyn kiinnitys, rengas paikoilleen ja nauttimaan hiljaisemmista kilometreistä.
Aikaa operaatioon meni osaavalla kaverilla n. 1h sisältäen yhden harjoituskierroksen jarrukilven unohtumisen takia. Navan / laakerin hinnaksi sanoivat marmorilla suolaiset ~250€ ja asennusaika 0.8h. Hain tarvikeliikkeestä Ruville -merkkisen navan, jossa on FAG:n laakeri hintaan 110€. Katsotaan miten kestää
Ohessa vielä räjäytyskuva, jossa osa numero 5 on pyörän napa, missä laakerointi sijaitsee. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;