F30 - LCI-takavalojen asennus

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Päätin päivittää vanhan F30:n takavalot kun uudet ja hienot led-lyhdyt noissa viimeisimmissä näyttää niin hienoilta :drool:
Valojen vaihtoa tarjotaan myös BMW:n toimesta ja settiin kuuluu valojen lisäksi johtosarja, vaihdon tosin kerrotaan onnistuvan vain 7/2013 jälkeen valmistuneisiin autoihin. Oma on kasattu 2012 vuoden lopussa.

● Valot: Vasen nurkka 63217369117, oikea nurkka 63217369118, vasen takaluukku 63217369119, oikea takaluukku 63217369120
● Uudet liittimet takaluukun valoihin 61136984758 (2 x 3,11€) + terminaalit 61138364834 (10 x 0,66€)
● (Liittimet uloimpien valojen vanhalle liittimelle 61132360044 (2 x 20,26€, sis terminaalit))
(hinnat Schmiedmann.fi)
● Muutama metri piuhaa

Valoja metsästin useamman viikon käytettyinä, eikä ollut ihan helppo homma. Kaikki valot ovat täysin uutta vastaavia ja kun lopulta viimeinenkin laatikko tuli perjantaina Puolasta (allegro.pl) niin pääsi vihdoin hommiin. allegro.pl on muuten aika hyvä kauppapaikka, tosi paljon löytyy osia bemareihin. Loppusumma neljälle valolle 420,-.

Uloimmissa valoissahan ei ole faceliftauksen myötä muuta teknistä muutosta kuin ledein toteutettu vilkku ja jarruvalo. Myös vanha valoille tuleva liitin on sopiva mutta kiusa se on pienikin kiusa, liittimelle tulevien johtojen paikkoja on muutettu ruskeaa johtoa lukuun ottamatta. Johtojen järjestys on kuitenkin helposti vaihdettavissa. Liittimessä on paikkoja kuudelle johdolle mutta vain neljä niistä on käytössä (vilkku, ajovalo, jarruvalo ja maa). Johdot ja niiden päissä olevat terminaalit on lukittu liittimen sisään violetin värisellä lukitussalvalla joka lähtee vetämällä pois ja liittimen sivulla olevista rei'istä näkyy terminaalin lukitussalvat. Ohuella piikillä salpaa alaspäin ja johdosta vetämällä terminaalin saa pois paikaltaan. Uuteen paikkaan terminaali menee työntämällä kunnes se loksahtaa ja lukittuu paikalleen. Valitettavasti tästä operaatiosta ei kuvaa tullut otettua mutta ehkä piirroskuva auttaa. Kuvassa on uusien valojen vaatima järjestys johdoille.
Tässä kuva sisempien valojen johtojen järjestyksestä.

Kuva

Kahdessa tyhjässä holessa (pinnit 4 ja 6) on kumiset kosteussuojat joista pinnissä 4 oleva kumitutti pitää irroittaa ja siirtää kohtaan 5. Lähtökohtaisesti tästä aika simppelistä toimenpiteestä tuli koko tuunauksen vaikein vaihe ja siihen meni eniten aikaa. Nuo tutit ovat tosi nihkeää ja pehmeää muovia ja niitä ei todellakaan kannata työntää syvemmälle… Niistä on vaikea saada otetta ja kannattaa ehdottomasti varata työkalupakkiin vaikka nuppineula. Neulan saa työnnettyä vinottain suojan sisään ja tämän jälkeen sen saa kammettua pois paikaltaan. Minä siis onnistuin työntämään tämän suojan liittimen sisään niin pitkälle, että sitä sitten kaivoin irti varmaan tunnin :curse:

Kontissa oleviin uusiin valoihin on lisätty vilkku ja vanha 4-pinnin liitin (ajovalo, sumari, pakki ja maa) ei niihin sovi vaan tarvitaan osaluettelossa mainittu uusi liitin. Itse halusin tehdä johtosarjan joka mahdollistaa vanhojen valojen nopean vaihtamisen takaisin. Liittimiä sisempien vanhojen valojen liittimille ei siis tarvita jos tällaisia ’adaptereita’ ei halua askarrella.

Kuva


Uuden sisemmän valon vilkulle pitää vielä saada piuha ja tähän liittyen on netissä monta erilaista ohjetta. Hyvin yleinen tapa on runtata uloimman valon vilkkupiuhaan (vasemmalla musta-valkoinen ja oikealla musta-harmaa johto) rosvoliitin ja vetää johto uloimman valon takana pellistä löytyvästä reiästä kontin puolelle ja sieltä uuden valon liittimeen. Lampun takana olevaan reikään tulee kuitenkin myös lampun kohdistusnasta ja nastan ympärillä vaahtomuovia eristeenä. Jotenkin tämän reiän käyttäminen tuntui epämääräiseltä ratkaisulta ja niinpä kävin tutkimaan akun vieressä olevia piuhanippuja. Yhdestä nipusta löytyikin sekä musta-valkoinen, että musta-harmaa johto. Vähän eristettä raottamalla yleismittari juorusi, että molemmilla johdoilla oli yhteys uloimpien valojen vilkkujen piuhoihin. Aika veemäinen paikka tinailla mutta ihan hyvin se kuitenkin onnistui. Seuraavissa kuvissa kaapelinipusta löytyneet johdot, juotokset ja johtojen reitti uuden valon liittimelle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Led polttimot vilkkuvat strobo-valon tavoin kun sytytysvirta kytketään ja aika ajoin myös ajon aikana. Ratkaisin ongelman Carlyllä jolla saa tarvittavat muutokset ’koodattua’ active -> no activ:
Turn signals rear left voltage monit. 1/2 / Turn signals rear right voltage monit. 1/2
Rear fog light left voltage monit. 1/2 / Rear fog light right voltage monit. 1/2
Brake lights left voltage monit. 1/2 / Brake lights right voltage monit. 1/2

On ne hienot!

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Antore, 22 Joulu 2019, 19:48. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

[emoji106]


Nyt F30 320dA, tulossa F36 420xdA
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Näitä seikkaperäisesti kuvattuja retrofit-kertomuksia on mukava lukea. Kiitos vaivannäöstä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Vastaa Viestiin