i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kyllä akunkin saa lämpiämään akkuvirralla ennen lähtöä, kunhan ajastaa lämmityksen, "lämmitä heti" -toiminto lämmittää vain sisätilan. Mutta noin lyhyillä arkimatkoilla virta riittää kyllä ongelmitta akkua lämmittämättäkin jos työpaikalla saa ladata. Ennen pikalatausta kannattaa kyllä akku lämmittää, muuten latauksessa ei ole talvella mitään "pikaa". Lapsiperhekäytössä huomioi että ahtailla markettien parkkipaikoilla i3:n takapenkille ei pääse ollenkaan jos vieressä on auto. Reunapaikka pelastaa tilanteen.
Petsku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2020, 22:29

Totta, ei ollut ihan loppun asti mietitty :) Mitenkä tämä käytännössä sitten toimisi?
Ymmärtääkseni lataan siis akkua, josta lämmitin ottaa sitten virran? Mikä on pienin mahdollinen latausnopeus, jotta en polta sulakkeita tolpasta vai onko turha huoli? Minkälaisen latauskaapelin (hidas), sitten tarvitsisin?
Viimeksi muokannut Petsku, 12 Syys 2020, 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petsku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2020, 22:29

Wonderi kirjoitti: 12 Syys 2020, 09:14 Kyllä akunkin saa lämpiämään akkuvirralla ennen lähtöä, kunhan ajastaa lämmityksen, "lämmitä heti" -toiminto lämmittää vain sisätilan. Mutta noin lyhyillä arkimatkoilla virta riittää kyllä ongelmitta akkua lämmittämättäkin jos työpaikalla saa ladata. Ennen pikalatausta kannattaa kyllä akku lämmittää, muuten latauksessa ei ole talvella mitään "pikaa". Lapsiperhekäytössä huomioi että ahtailla markettien parkkipaikoilla i3:n takapenkille ei pääse ollenkaan jos vieressä on auto. Reunapaikka pelastaa tilanteen.
Kiitos vastauksesta! Nyt pitää alkaa tosissaan etsimään sitä oikeaa :)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mahdollinen latausvirta riippuu pistorasiasta ja sulakkeesta. Tavallisesta pistorasiasta ei yli 10A:ta suositella otettavaksi latauskäytössä ettei pala koko pistorasia (ja talo samalla). Jatkuvaan 16A käyttöön tarkoitetusta pistorasiasta voi 16A ladatakin. Auton mukana saattaa tulla sopiva laturi. Latureista on keskustelua mm. tässä ketjussa aiemminkin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti: 12 Syys 2020, 12:36 Mahdollinen latausvirta riippuu pistorasiasta ja sulakkeesta. Tavallisesta pistorasiasta ei yli 10A:ta suositella otettavaksi latauskäytössä ettei pala koko pistorasia (ja talo samalla). Jatkuvaan 16A käyttöön tarkoitetusta pistorasiasta voi 16A ladatakin. Auton mukana saattaa tulla sopiva laturi. Latureista on keskustelua mm. tässä ketjussa aiemminkin.
No ei se talo nyt varmaan pala, jos ottaa 10A pistorasiasta yli 10A. Sulake vain napsahtaa, edellyttäen että sähkötyöt on ammattilaisten tekemät.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

salmol kirjoitti: 12 Syys 2020, 17:10 No ei se talo nyt varmaan pala, jos ottaa 10A pistorasiasta yli 10A. Sulake vain napsahtaa, edellyttäen että sähkötyöt on ammattilaisten tekemät.
Mun kuivausrummun pistorasia ja töpseli ainakin paloi vaikka oli ammattilaisten tekemiä ja noin yhden kerran töpseli tökätty siihen pistorasiaan, eli ei kuluneet kontaktitkaan. En tiedä miksi. Ei onneksi palanut koko talo.
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Niin kyllähän nuo pistorasiat kestää
aikansa 16A kuormaa mutta ei noin pitkään mitä auton lataus
vaatii. Näiden pistorasioidenmenkaaninen rakenne on heikompi
ja ohkasempaa materiaalia.. kontaktipinnat pienempiä jne.

Mitä tulee noihin pistorasia paloihin niin eivät ne yleisiä ole.
Melkein poikkeuksetta syynä liitos joko piuhojen tai kontaktipintojen.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mielenkiinnolla odotan ensimmäsiä paloja kun lämpötolppia viritellään latauskäyttöön, myös harvoin on ok-talossa riittävän suurta syöttöä tarjolla. Säkäreiden kanssa juteltiin niin tnämä tulee olemaan ongelmana lähivuosina koska normi raknnusten sähköjä ei ole suunniteltu autojen lataamiseen, syötöt liian pieniä ja sitten ihmetellään kun sulakkeet paukkuu ja pistorasiat sulaa. Pitäisi olla 32A syöttö että kaikki toimii turvallisesti, eikä kovinkaan monessa talossa tätä mahdollisuutta ole ilman suurempia muutoksia.

Sähköautoa hankkiessa pitäisi ensin selvittää ammattilaiselta onnistuuko lataus millaisilla ehdoilla omassa töpselissä ettei tule ylläreitä.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

*Ari* kirjoitti: 14 Syys 2020, 06:10 Mielenkiinnolla odotan ensimmäsiä paloja kun lämpötolppia viritellään latauskäyttöön, myös harvoin on ok-talossa riittävän suurta syöttöä tarjolla. Säkäreiden kanssa juteltiin niin tnämä tulee olemaan ongelmana lähivuosina koska normi raknnusten sähköjä ei ole suunniteltu autojen lataamiseen, syötöt liian pieniä ja sitten ihmetellään kun sulakkeet paukkuu ja pistorasiat sulaa. Pitäisi olla 32A syöttö että kaikki toimii turvallisesti, eikä kovinkaan monessa talossa tätä mahdollisuutta ole ilman suurempia muutoksia.

Sähköautoa hankkiessa pitäisi ensin selvittää ammattilaiselta onnistuuko lataus millaisilla ehdoilla omassa töpselissä ettei tule ylläreitä.
OK-taloissa ei välttämättä niin iso murhe, jos käyttää älykästä latausta ts. tuo rakennuksen kulutustiedon wallboxille, joka sen avulla pystyy maksimoimaan lataus tehon annetuissa rajoissa, eli esim. 3x25 pääsulakkeen kuorma pysyy tuon 25A per vaihe alapuolella.
Se halvin BMW essential boxi ei ymmärrä external mittareita, mutta plus ja connect ymmärtää ja on myös ketjutettavissa. Yhteensopivat mittarit löytyy wallboxien asennus ohjeista, jotka löytyy helposti Googlella.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Käytännön elämässä lyhyiden arkisten nurkka-ajojen hoituu vaikka 1x8A:lla näppärästi yön aikana, ei tarvitse murehtia pääsulakkeita. Jos taloudessa on kaksi autoa, niiden lataus kannattaa laittaa eri vaiheeseen kiinni. Jos usein tulee ajettua päivässä enemmän ja/tai isommmalla paljon kuluttavalla sähköautolla, sitten ladataan kolmella vaiheella, eikä vieläkään mitään ongelmia edes kahden auton kanssa. Jos joskus tulee kiire ladata ja halutaan käyttää 1x16A tai 3x16A, pitää vaan muistaa että sähkösaunaa ja joulukinkkua ei lämmitetä samaan aikaa. Jos oikein kiire tulee ladata, on joka tapauksessa järkevää ajaa julkiselle pikalaturille.

Jos joku sanoo että se Teslan 100kWh akku pitää ladata joka päivä tyhjästä täyteen, nauran samalla tavalla kuin niille jotka hinaa peräkärryä joka viikko Ivaloon.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Appi tunnetusti kertoo välillä ihan puutaheinää tietoja, mutta näköjään mittaristonäyttökin osaa sen tehdä. Kotitallissa tökkäsin latausjohdon kiinni, latausjohto asetettuna 11kW:lle ja appista käsketty jo edellisenä päivänä lataus jatkuvaksi eikä yöksi ajastetuksi. Mittaristoon ilmestyi silti ajastuksen symboli ja valmistumisajaksi seuraava aamu klo 6, vaikka oikeasti lataus valmistui jo tunnin päästä aloituksesta eli klo 12 päivällä.

Syytä varmistella useampaa kautta latautuminen jos virran riittäminen seuraavalle matkalle on kriittistä.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Reilu vuosi on nyt takana 60Ah rexillä. Mieluisa auto on kyllä, talon kaksi Audia ovat ollet kyllä tyhjän panttina siitä alkaen, kun korona alkoi villiintymään ja töitä tehdään enimmäkseen etänä kotoa käsin. Mutta ennen tätäkin riesaa i3:lla hoitui liki kaikki perheen ajot. Se nyt vain on niin kätevä ja mukava.

Taajama ja esikaupunkiajossa auto on parhaimmillaan. Näin kesälämpötiloissa ei ole ollenkaan harvinaista, että täydellä latauksella pääsee 130-150 km, vähän ajotavasta riippuen. Matka-ajossa jossa nopeudet on 100-120km/h sähköinen kantama on noin 100km ja rexillä pääsee kyllä sitten toisen moisen. Talvella taajama-ajossa range pyörii 100km molemmin puolin, pakkasista riippuen. Viime syksynä kyllä vähän jännitti, miten sitä pärjää kitkarenkailla ja takavedolla kun talviliukkaat tulee, monen vuoden quattroilun jälkeen. Hyvin pärjättiin. ESP ja luistonesto on kyllä kehittynyt sitten 2000-luvun alun ja sähkömoottorin instant säätö tekee sutimisenestosta erittäin toimivan ja sivistyneesti käyttäytyvän. Eihän i3 lähde kuten neliveto, se on selvää, mutta se mikä sai hymyn huulille, on se eleetön liikkeellelähtö liukkalla pinnalla. Ei nopeasti, mutta varmasti. Ja kyllä se kiihtyvyyskin paranee kun vauhtia saa lisää ja pito paranee.

Minun mielestä auto on mukava matkakumppani myös moottoritienopeuksissa, sivutuuliherkkyys jonkin verran vaivaa, mutta en koe autoa muuten rasittavaksi ajaa. Toki melko nopea ja tarkka ohjaus helposti tekee autosta levottoma, jos rattia puristaa kaksi käsin. Kevyellä otteella auto kyllä kulkee suoraan ilman suurempaa draamaa. Istuimet alkuun vähän oudoksutti, mutta yllättäen ne onkin varsin mukavat. Ei niissä paikat puudu pidemmälläkään ajorupeamalla.

Olen tehnyt myös muutaman pidemmän reissun, Tre-Oulu-Tre, mutta täytyy sanoa, että tuolla pienellä akulla ei pelkästään sähköllä matkanteko ole mielekästä kun 100 km välein joutuu tekemään 30-40 min pysähdyksen. Rexiä käyttämällä pysähdysvälit saa venytettyä yli 200 km etappeihin, mutta se on täysin arpapeliä, sattuuko tankkauspaikan seudulle myös pikalataus ja se vielä että toimiiko se lataus ja onko tolppa vapaa. Tosin silloin voi päristellä rexillä seuraavaan latauspaikkaan, mutta se niiden etsiskely kun matkaakin pitäisi tehdä, ei ole kovin mukavaa.

Maksulliset pikalatausasemat ovat kyllä laillistettuja ryöstöpisteitä. Vielä vuosi sitten oli asemia, joissa veloitusperusteena oli käytetty sähkön määrä, eli kWh-perusteinen laskutus. Sehän toki autoilijan näkökulmasta reilu hinnoittelu, koska kotonakin se perustuu kulutukseen. Mutta sähköä tarjoavan firman kannalta aikaperusteinen lataus on paljon parempi, etenkin jos joku haluaa saada akkunsa välttämättä ladattua täyteen. Esim. 60Ah akussa se viimeinen 25-20% maksaa todella paljon, eikä siinä ole mitään järkeä. Toisaalta tämä varmasti myös estää sen, ettei autoa huvikseen kannata latauksessa pitää enempää kuin on välttämätöntä ja tällöin tolppia on vapaana. Useimmat pikalatausasemat eivät kuitenkaan anna sitä 50kW ulos kuin yhdestä pisteestä. Jos viereen tupsahtaa toinen lataaja, niin teho puolittuu, jolloin latausaika pitenee ja siitä taas maksaa enemmän. Ja Lidlin ilmaiset latauspisteet eivät edes anna ladata kuin yhtä pistettä kerrallaan. Toki oman auton voi laitteeseen kytkeä ja painaa latauksen päälle, mutta se ei aloita lataamista ennen kuin toinen on latauksen lopettanut.

VIRTA -asemat ovat boikotissa minun osalta. Niiden asemat eivät ensinnäkään kerro mitä minuutti maksaa. Pitää olla joko VIRTA-appi tai vaikka esim. Plugsurf jota itse käytän. Mutta kun on poletti, niin sillä on kovin helppoa aloittaa ja lopettaa lataus. Mutta, yllätys tulee jos et apista tarkista sitä hintaa. Oulun Ritaharjun Ideaparkissa oleva VIRTA antoi minulle tärkeän opetuksen; tarkista AINA latauksen hinta. Nimittäin kävin lounaalla siellä ja kun pikalatausasema oli tyhjä, niin ajattelin ladata auton. 27 minuuttia ja 37 sekuntia latasi 12.7kWh ja se maksoi minulle 24,86 euroa, eli 1.96eur/kWh. Eli 25 eurolla sain ajaa matka-ajoa noin 100 km. Ei edes vanhalla 2.7l biturbo Audilla maksa 100 km noin paljon, ei edes Autobahnilla kaasu pohjassa ajettaessa. Keskimäärin pitkälläkin matkalla pikalatauksia käyttäen i3:lla autoilu on halvempaa kuin vaikkapa perheen toisella 1.4l A3 Audilla ajettaessa.

i3 on hiljainen ja se hiljaisuus yllättäen tekee ajamisesta vähemmän rasittavaa. Pitkänkin matkan jälkeen olo on virkeä. Muutenkin i3 on oivallinen auto, mutta olisin kovasti toivonut että olisivat tehneet autosta 3-ovisen. Kyllähän kaapparimalliset takaovet tuo kulkuaukkoon avaruutta, mutta vain jos ympärillä on tilaa. Normaali parkkipaikoilla, missä on autoja molemiin puolin, nuo takaovet ovat täysin kelvottomat.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Range guesstimaattori onnistui taas yllättämään. Lähdin aamulla Nokialta kohti Seinäjokea (188km) ja mittaristo lupasi että virta riittäisi 50km pidemmällekin. Edellisen päivän moottoritieajon jälkeen oli syytä olettaa ettei rangearvaus kovin pahasti menisi metsään pääosin rauhallisessa maantieajossa, sitä paitsi Pohojammaan tasaasella virtaa säästyisi vielä enemmän. Ensimmäiset 40km Hämeenkyröön 50km ylimääräinen range säilyi näytöllä, sitten alkoi laskemaan vauhdilla. Laitoin määränpään naviin että on helpompi seurata, samalla auto ainakin sai tietää että tasaaselle ollaan menossa. Mutta range väheni nopeammin kuin kilometrit navin näytöltä, ja Kihniön kohdalla auto piippasi että eipä riitäkään virta määränpäähän. Jalasjärvellä pieni hörppy Fortumin letkusta ja perille päästiin.

Voiko vesikelin (matkan alusta asti) vastus aiheuttaa range guesstimatorin noin pahan virhearvion? Ulkolämpötila oli n. 12C ja auto lähti saman lämpöisestä tallista, akku tuskin jäähtyi matkan aikana. Ajonopeus oli alun motarilla kovimmillaan, rangen lähtiessä syöksyyn pudotin maantievauhdistakin vielä kympin pois, mutta ei vaikuttanut mitään. Toteutunut range oli lähes sama kuin samalla matkalla jouluna nollakelissä sohjossa, joka varmasti on akulle ja kulutukselle rankempaa. Yli 20% pielessä oleva rangearvaus kesäkelissä on aika petollinen.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jaka71 kirjoitti: 30 Syys 2020, 10:29Ja Lidlin ilmaiset latauspisteet eivät edes anna ladata kuin yhtä pistettä kerrallaan. Toki oman auton voi laitteeseen kytkeä ja painaa latauksen päälle, mutta se ei aloita lataamista ennen kuin toinen on latauksen lopettanut.
Sama ominaisuus on kaiken merkkisissä pikalatausasemissa joissa on samassa pömpelissä CCS- ja CHAdeMO-töpselit. Pömpelin sisällä oleva (uuden Teslan hintainen) virtalähde syöttää vain yhteen töpseliin kerrallaan. Huoltoasemien pihoilla alkaa näkyä pitkiä rivejä halpoja ja hitaita AC-latureita, harmi vaan ettei niistä sähköautoilijalle ole mitään hyötyä.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Meidän kylällä on yksi ilmaislatauspiste, jossa on CCS ja CHAdeMO, se antaa ladata kummastakin yhtäaikaa, mutta se jakaa 50kW tehon puoliksi molempiin liittimiin. Ilmaiset AC-laturit näyttää järjestään antavan 230V ja 16A eli 3,86kW, eli tunnin latauksella saa 20-25km ajotavasta riippuen. Eipä tuosta muuta hyötyä ole, kuin että saa kauppareissun vaatiman sähkön ladattua.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Wonderi kirjoitti: 30 Syys 2020, 23:42Voiko vesikelin (matkan alusta asti) vastus aiheuttaa range guesstimatorin noin pahan virhearvion? Ulkolämpötila oli n. 12C ja auto lähti saman lämpöisestä tallista, akku tuskin jäähtyi matkan aikana. Ajonopeus oli alun motarilla kovimmillaan, rangen lähtiessä syöksyyn pudotin maantievauhdistakin vielä kympin pois, mutta ei vaikuttanut mitään. Toteutunut range oli lähes sama kuin samalla matkalla jouluna nollakelissä sohjossa, joka varmasti on akulle ja kulutukselle rankempaa. Yli 20% pielessä oleva rangearvaus kesäkelissä on aika petollinen.
Pelkästään märkä tienpinta aiheuttaa ajovastuksen nousua jonkin verran. Range guesstimaattori on muutenkin vähän omituinen. Jos nyt lähden ajelemaan vaikka Oulua kohti täydellä akulla, niin auto näyttää 140-150km sähkörangea. Mutta jos laitan määränpääksi navigaattoriin Oulun, niin rangepa tipahtaa heti reiluun 100 kilometriin, joka sinänsä on varsin lähellä oikeaa, koska 100km/h vauhdilla range on 100 km luokkaa. Mutta että miksi ilman navia ajellessa range näyttää ihan puutaheinää. 150km on kyllä saavutettavissa kun pyörii pelkästään Pirkanmaan talousalueella ja ilman että tarvitsee ajaa 80 km/h lujempaa missään.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

jaka71 kirjoitti: 01 Loka 2020, 17:00 Meidän kylällä on yksi ilmaislatauspiste, jossa on CCS ja CHAdeMO, se antaa ladata kummastakin yhtäaikaa, mutta se jakaa 50kW tehon puoliksi molempiin liittimiin. Ilmaiset AC-laturit näyttää järjestään antavan 230V ja 16A eli 3,86kW, eli tunnin latauksella saa 20-25km ajotavasta riippuen. Eipä tuosta muuta hyötyä ole, kuin että saa kauppareissun vaatiman sähkön ladattua.
Kiitos jaka71 aiemmasta käyttökokemuskertomuksestasi, hyvää tietoa. Antaakohan IKEAn laturit yhtäaikaa ja jos niin puolittavatko tehon? Missä muualla on ilmaisia IKEAn ja Lidlin lisäksi?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

50kW:n jakaminen puoliksi ei ole niin huono juttu kuin ensin kuulostaa. Edes viileänä kesäpäivänä suoraan ajon jälkeenkään akku ei aluksi lataannu täydellä teholla, vaan ottaa aikansa ennen kuin latausteho nousee isoksi. Talvikylmänä tai vain pientä lyhyttä lisälatausta ottaessa 25kW riittää hyvin.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

AC-latureista tulee todennäköisesti vain 230V/16A, eli tolpan kummastakin liittimestä saa saman verran. En ole päässyt itse toteamaan asiaa siten, että olisi ollut samassa tolpassa jo yksi lataus käynnissä.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Wonderi kirjoitti: 02 Loka 2020, 13:22 50kW:n jakaminen puoliksi ei ole niin huono juttu kuin ensin kuulostaa.
Eihän se olekaan. Mutta Teslakuskien piirissä on kirjoittamaton herrasmiessääntö, että jos tolpassa on jo yksi auto kiinni, siihen ei toinen tule tehoa puolittamaan. Eli jos pyrkii samalle tolpalle Teslan kanssa, niin siitä saatetaan kohteliaasti huomauttaa BTDT. Datsunimiehet on sitten taas ihan oma lukunsa, ne usein varaa jokaisen vapaan ruudun huolimatta siitä, etteivät he yleensä pysty lataamaan kuin yhtä autoa kerrallaan. Eipähän joku bemaristi sitten pääse siihen sotkemaan ja tehoa puolittamaan.

Täytyy kertoa eräästä kohtaamisesta taannoin. Olin pe-iltana puolenyön maissa lataamassa autoa kylän DC-pikalatausasemasta. Akku oli noin 80%:ssa kun viereen tuli Ioniq täynnä remuavia humalaisia teinejä. Kuski tuli ulos autosta ja huomasi, että CCS on minun autossa kiinni. Nuori mies harmistuneena huuti ulkoa autossaolijoille "tuo vittu-saatanan-bemari lataa CCS:stä. Huyndaihin kun on saanut valita CHAdeMO:n ja CCS:n väliltä. Aikamoinen mölinä siitä syntyi, pojilla oli selvästi kiire johonkin. Minulla sensijaan yhtäkkiä ei ollut kiirettä mihinkään. en myöskään ollut tarjoamassa typ2-kaapelia lainaan jotta pojat olisivat saaneet AC-tolpasta sähköä. Saatika että olisin itse siirtynyt AC-tolpalle jatkamaan tai lopettanut latauksen kokonaan, koska 80% on ihan hyvä varaustaso. Toisenlaisella tulokulmalla olisin kernaasti lopettanut latauksen hetimiten ja antanut poikien ladata autoaan. En minä sitten pidätellyt nuoria miehiä kuin puolisen tuntia. Kun kävin vapauttamassa auton latauksesta, kuljettaja oli kyllä vähän nolona purkauksestaan.
Vastaa Viestiin