i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tesla-miehillä on varaa valitakin kokonaan tyhjä parillinen tolppa, kun Superchargereita on pitkä rivi, siellä missä niitä ylipäänsä on. Toissa päivänä poikkesin Jalasjärven Juustoportin pihassa katsomassa että komea rivi tyhjiä Supergchargereita ja tyhjiä AC-tolppia, varattuna oli vain se ainoa DC-pikalaturi johon minäkin halusin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Onhan se epäilemättä kohteliasta täyttää ensin yksi paikka joka tolpalta, jos toisen tökkelin tökätessä yhden teho tippuu. Mutta jaettua infraa siinä käytetään ja jos joka tolpalla on jo yksi auto, niin vaihtoehtoina on jättää lataamatta tai viedä se puolittava paikka ja etenkin jos energia on maksutonta, on aika omanapaista penseyttä alkaa aiheesta marisemaan.

Sitten toki jos on minuuttiveloitus, niin tuo tehonpuolitus on jo latausasemaoperaattorilta melko persiö källi. Siinä hinta nousee hetkessä kolmannen osapuolen toimesta, sehän on melkein kuin veroja maksaisi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Tampereella on kWh -veloitusperusteisia AC-latausasemia, enimmäkseen Virran ylläpitämiä 0.68€/kwh. Sehän on vain reilu 5-kertainen kotilatauksen hintaan nähden ja ihan yhtä hidaskin. Virran DC-asemissa hinta on 0.90€/min ja siihen rahaan saa ihan pysäköidäkin ilman eri maksua :)

K-lataus AC 0.096€/min ja DC 0.90€/min, mutta jos on rekisteröitynyt K-latauksen käyttäjäksi, hinta on vähän halvempi.

Että noilla hinnoilla kun maksullisista lataa, niin saa siinä pahaa silmää heitelläkin sille, joka samalle tolpalle pyrkii tehoa jakamaan.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

K-Lataus-asemien hinnasto
Rekisteröityneet asiakkaat
Pikalataus 0,20€/min
Peruslataus 0,02€/min
Rekisteröitymättömät asiakkaat
Pikalataus 0,20 €/min + 1 € aloitusmaksu
Peruslataus 0,02 €/min + 1 € aloitusmaksu
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Menee vähän OT:ksi, mutta yhtä kaikki, liittyy sähköautoiluun.

Joo, tuo K-lataus 0.90€ olikin kolmannen osapuolen (Plugsurf) tarjoama hinta. Mutta ei tuo K-latauksen rekisteröimättämön hinta mitenkään edullinen ole. 30min lataus, jolla 60Ah i3:een saa parhaimmillaan noin 100km matkan, maksaa 7 euroa joka on suunnilleen sama hinta, kuin mitä 1.4TFSI A3:lla 100 km matka.

Lataushinnoittelu on vähintäänkin monimutkaista. Virta ei "julkisesti" kerro mitään hintoja, vaan ne saa tietää vasta kun rekisteröityy Virran latausverkoston käyttäjäksi. Rekisteröityminen vaatii 30 euron prepaid maksun, joka pitää suorittaa rekisteröidyttäessä. Lataustapahtumat tämän jälkeen veloitetaan tililtä. Palvelun kuukausimaksu on 1 eur/kk. Kun saldo putoaa alle 10 euron, Virta veloittaa luottokortilta automaattisesti 30 euron maksun.

Minusta tällainen prepaid-maksu on ihan hanurista. Virran kortilla/apilla voi ladata muidenkin palveluntarjoajien pisteistä, mutta silloin hinta voi olla mitä hyvänsä 0 ja äärettömän väliltä, eikä Virta tietenkään ota vastuuta palvelussaan kertomansa hinnan paikkaansapitävyydestä.

Plugsurf samoin kuin Fortum Charge&Drive kertoo mitä lataus maksaa milläkin asemalla, eikä se muuksi muutu laskulla. Plugsurfin omistaa muuten Fortum, tämä vain niinkuin knoppitietona.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^Kauheen kankeen kuulosta tuo julkilatailu erilaisine piippaustageineen ja rekisteröitymisineen on, kun vertaa siihen että nesteliruttimelle voi nykyään pääosin näyttää geneeristä lähimaksukorttia ja kiskoa sen mitä viidelläkympillä saa. Harvaa bensatankkia sillä täyteen saa (sitä varten joutuu yleensä työntämään kortin slottiin ja naputtamaan pinkoodin), mutta sähköakkuun olisi vallan kätevä maksutapa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Plugsurfing ja vastaavat yrittävät tehdä asiasta helpompaa, harmi vaan että hinnoittelussa ei ole sitten mitään järkeä. Mm. Volvo tarjoaa asiakkailleen vastaavan melkein joka paikassa roamingilla toimivan kortin, syytä silputa palasiksi semmoinen välittömästi. Lähimaksukortti olisi ihan liian helppoa, miksihän sitä ei ole kukaan ottanut käyttöön. Sekään ei selitä että yhden latausketjun tägin omistaminen ohjaisi asiakkaaksi aina sen ketjun laturille, kyllä se on reissun päällä mentävä sille laturille jonka sijainti on sopiva (paitsi Virtaa vältän jos vaan mahdollista).
Petsku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2020, 22:29

Nyt vähän ohi aiheesta, mutta onko kellään täällä ollut kattotelinettä i3 päällä? Olis hyvä saada talvella 2 lumilautaa tai lumilauta+sukset katolle. Ainut vaihtoehto ilmeisesti imukupilla toimivat?
”SeaSucker ski rack” näyttäis olevan hyvä vaihtoehto. Kellään kokemuksia?

Toinen kysymys. Tällä hetkellä omistan vain yhdet 19” vanteet kitka ja kesärenkailla. Kannattaisiko ostaa esim. CSPn vanteet n.600e vai käydä vaihtamassa rengasliikkeessä renkaat vanteille? Renkaan irrotus, vannetyö, tasapainotus ja kiinnitys 100e/kerta.. kokemuksia?
Onko teillä molemmissa vanteissa TPMS sensorit vai meneekö ilmankin?

Nyt kaksi viikkoa i3 rex 60ah omistaneena ollut erittäin tyytyväinen autoon👍
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Virran näkökulmasta tietenkin on edullista periä ennakkomaksu latauksesta. Sillä on kassavirtaan positiivinen vaikutus kun itse perii maksun asiakkaalta tuotteesta ennen kuin itse tarvitsee maksaa tuotteen toimittajalle.

En tiedä onko nuo imukuppitelineet Suomessa sallittuja. Vaikka imukuppi pitää niin perkuleesti suotuisissa olosuhteissa, niin epäilenpä niiden toimivuutta esim. talvipakkasella.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3:lle sallittu kattokuorma on 0kg. Eri asia haittaako se. Range ainakin lyhenee hiomattavasti jos laitat ilmajarruja katolle.

Minä meinasin elää yksillä vanteilla, mutta auton mukana tuli 20" vanteet joille ei ole talvirenkaita. Tarvikevannesetti on aika halpa, mutta tuleeko muutama satasen renkaanvaihto silti halvemmaksi jos ei autoa määräänsä pidemmälle pidä. Jos rengaspaineantureita ei ole, pitää koodata toiminto pois päältä ettei hälyttele joka päivä.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Yhdet vanteet on minullakin. Ei siitä iso vaiva ole kaksi kertaa vuodessa käydä rengasliikkeessä vaihdattamassa eri renkaat vanteille. Maksaa toki muutaman kympin, mutta eipä tarvitse liata omia käsiä. Jos tuota autoa nyt vielä pari-kolme vuotta pitää, niin kun kesärenkaiden osto tulee eteen, niin mielessä on ollut hankkia A energialuokan kesärenkaat vaikka 205/55R19-koossa ja niille vanteet. Toki massaa ja vierintävastusta tulee lisää, mutta muualta saatujen kokemusten perusteella vaikutus energiankulutukseen on varsin pieni.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jaka71 kirjoitti: 05 Loka 2020, 09:36vaikka 205/55R19-koossa ja niille vanteet. Toki massaa ja vierintävastusta tulee lisää, mutta muualta saatujen kokemusten perusteella vaikutus energiankulutukseen on varsin pieni.
Ei mahdu lähimainkaan lokasuojien sisään sivusuunnassa, varsinkaan edessä.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Tein tuossa reissun Pohjois-Pohjanmaalle ja tässä vähän analyysiä kyseisestä reissusta.

Oulunseudulle mennessä ajomatka 531 km, ajoaika 6h 24min ja keskinopeus 85 km/h. Kokonaisaika 8h 10min lataus-ja kahvitaukoineen, jolloin keskinopeudeksi tulee noin 65 km/h.

Lataussähköä meni kaikkiaan 62,39 kWh, joka maksoi yhteensä 33,65 € eli 0,54€/kWh. Bensalla tuotettiin sähköä reilu 28 kWh, bensaa kului 13,2l eli vajaa 0.5l/kWh. Bensa masoi 18,61€, eli bensalla tuotetun kilowattitunnin hinta oli 0,7€/kWh. Siis hivenen kalliimpaa kuin lataussähkö. Keskimääräinen yhdistetty sähkönkulutus oli 17.1kWh/100km.

Koko reissun hinnaksi tuli 52,26€, eli 9,8€/100km. Vertailukohdaksi voisi ottaa kotitalouden 1.4TFSI 8V A3:n, joka matka-ajossa vastaavalla keskinopeudella suorituu 5.5l/100km, eli se olisi tullut noin 12 € halvemmaksi samalla polttoaineenhinnalla.

Mutta, hommassa on sellainen juju, että olen käyttänyt rexiä koko ajan matka-ajossa ehkä "väärin". Rexiä kun voi käyttää kahdella tapaa; joko se pitää latauksen max 75% tai sitten se käynnistyy vasta kun lataus on tippunut alle 7%. Minä ole ajellut tällä jälkimmäisellä vaihtoehdolla, eli ajanaut akun tyhjäksi ja sen jälkeen bensalla. Mutta, tällä käyttötavalla bensaa kuluu reilu 8l/100km, eli kohtuullisen paljon auton koon ja painon huomioonottaen.

Tulomatkalla valitsin Äänekosken lataus-/tankkaustauolla käyttötilaksi HSOC 75%. Nyt bensankulutus samalla ajotyylillä putosi alle 6l/100km. Näköjään on niin, että kun akun päästää tyhjäksi, niin rex tekee henkensä edestä töitä pitääkseen akuston latauksen 5-7% välillä ja samalla tuottaa sähköä etenemiseen 80-100 km/h nopeudella. Ja sen kyllä kuulee äänestä, rex käy korkeilla kierroksilla ja sen kuulee kyllä sisälle. Ei voimakkaana, mutta kuitenkin jotain murinaa. Mutta kun valitsi HSOC 75%, niin rexin ääntä tuskin edes kuulee, vaikka sitä kovin yrittäisi tarkkailla.

i3 pienellä akustolla ei ole erityisen hyvä ratkaisu taloudellisessa mielessä, jos ajelee pitkiä matkoja paljon ja joutuu latailemaan kallista sähköä julkisista latauspisteistä, tai ajelemaan rexin voimalla. Sitä ei juuri ole tehty pitkiä matkoja silmälläpitäen, joskin nekin kyllä onnistuu ilman suurempaa tuskaa. Mutta tällaisessa taajama- /esikaupunkiajossa se on taloudellinen kyllä, kun saa ladata kotona tai työpaikalla.

Sellainen omituisuus tuossa HSOC:ssa on, että sitä ei voi valita ennen kuin varaus on pudonnut 75%:iin. Lieneekö tämä koodausta muuttamalla korjattavissa.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

jaka71 kirjoitti: 19 Loka 2020, 16:05 Tein tuossa reissun Pohjois-Pohjanmaalle ja tässä vähän analyysiä kyseisestä reissusta.

...
jaka71 hyvä nosto, jos joku REx:llä ajoa pidemmän päälle täällä miettii. Olen huomannut ihan saman jutun - kulutus on ihan eri luokkaa mitä aikaisemmin REx:n ottaa käyttöön. Samalla myös varaus pääsee laskemaan REx:n kanssa ajoittain paljon alemmaksi. Esimerkiksi kytkiessä 75%:ssa laitteen päälle, voi varaus käydä reilusti alle 70%, mutta palaa esimerkiksi pitkissä hidastuksissa ja hiljaisemmassa nopeudessa usein seuraamaan taas muutaman prosentin tarkkuuteen alkuperäistä tilaa. Äly antaa siis varauksen heilahdella laajemmin ilman, että dinomoottori painaa täysillä menemään. En tämän enempää lähde keittiöfilosofoimaan kun en tarkemmin algoritmejä ohjauksesta tunne, kulutuksissa voi vaan todeta että uudempi 2018- REx kuluttaa maantiellä noin 6L, ja jos laskee akkua <10%, REx alkaa syömään 7-8L.

REx:llä on huonompi hyötysuhde kaksisylinterisen skootterimoottorin pitäessä tahtia yllä verrattuna optimaalisemmalla alueella toimimaan turboahdettuun dinomoottoriin, jolloin melkein yhtä painavat ja näemmä saman drag coefficientin autoissa kulutusero lienee "bensalla ajettuna" noin litran luokkaa satasella ed. viestin A3 8V:n kanssa.

i3:lla voi tehdä todella taloudellisesti matkaa kunhan lataukset ja REx:n saa ajoitettua nätisti. Omat n. 300km/suunta mökkimatkat menevät aina alle 15€ per suunta, matka tehdään kesäisin 100-120km/h nopeuksilla. Matka kestää n. 30min kauemmin kuin aiemmin polttiksella, jos polttiksella ei pysähtynyt laisinkaan. Tauon kanssa matka-aika on ihan sama.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Morjens
Onko muilla i3-kuskeilla tällä hetkellä auton Connected pimeänä? Connected -sovellus puhelimessa toimii ja yhdistää, mutta iDrivessä ei tule Connected-palvelut päälle.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En ole havainnut ongelmia (paitsi Locate Vehicle -toiminto oli viime viikolla jumissa, ruksi pois ja takaisin auton valikossa palautti toimintaan). Mutta koskapa ei Connected takkuilisi jollain tavalla, mallista riippumatta.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Jeps. Oli pimeänä parisen viikkoa, hyppäsi viime viikolla takaisin toimintaan. Samalla alkoi myös sääpalveluista Fonectan säätutkat ym. toimivaan jouhevammin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Useimmathan tietää jo että i3 lämmittää akkuansa vain jos lähtöaika eli esilämmitys/esijäähdytys on ajastettu. Hetilämmitys/-jäähdytys ei akkua lämmitä. Ja sittenkin akkua lämmitetään vain jos auto on latausvirtaan kytkettynä, eli halvemman sähkön lataus kannattaa ajastaa autosta eikä wallboxista. Ainakaan +12°C autotallissa akunlämmitys ei tapahdu, se lämpötila on jo valmiiksi akulle sopivan rajoissa.

Vanha neuvo on ajaa akku lämpimäksi, jotta pikalataus tapahtuisi nopeammin. Olen nyt seuraillut OBD:n kautta akun lämmön kehitystä ulkolämpötilan heiluessa nollan ja miinus viiden välillä.
- 80km/h ajossa akku ei lämpene ollenkaan.
- 110km/h ajossa akku lämpenee hiljakseen, muttei silti kymmentä astetta tunnissa.
- Yhdellä täyden kaasun nollasta sataan kiihdytyksellä akku lämpenee noin yhden asteen verran.
- Ei vaikuta akun lämpötilan nousun määrään lähteekö liikkeelle +12°C tallista vai pikkupakkasesta ulkoa.

Jännityksellä odotan minkälaisia akunlämpötuloksia saadaan kovemmilla pakkasilla, jos kovia pakkasia tänne joskus vielä saadaan.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Olisko ollut ID.3:n testi, jossa ajoivat noin 200 km jotta saivat kylmän akun sellaiseen lämpötilaan, että akku alkoi ottamaan virtaa vastaan. Ihan pieni ajolenkki ei välttämättä riitä akkujen lämpimäksi saamiseen.

i3:n latauskäyttäytyminen näyttää olevan melko varovainen. 50 % kohdalla latausvirta alkaa jo pienenemään ja 70 % jälkeen se pienenee hyvin nopeasti. 90 % jälkeen virta on enää joitain ampeereja tai amperin kymmenyksiä ja täyteen lataaminen kestää tolkuttoman kauan siihen nähden, mitä sillä saa.

Fiksumat latauspisteet, jotka osaa näyttää lataukseen tarvittavan ajan, kertoo tämän melko selvästi. 80 % varaukseen tarvittava aika on noin 25-30 min, 80 % - 100 % aika on jo helposti 1h30min. 60Ah akussa 20 % tekee noin 3.8kWh. Kesäkelissä se tekee ajotavasta riippuen 20-25 km, mutta se on eri asia kannattaako vartoilla 1.5h päästäkseen tuon verran pidemmälle.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kehitys on kehittynyt. Ison Omenan parkkihallissa K-lataus tuuttasi 94Ah akkuun 26,6kWh 50 minuutissa, 100% täyteen tuli siis. Siinä vaiheessa autolla oli ajettu reilu kaksi tuntia lämpimästä kotitallista lähtien, akun lämpötila oli todennäköisesti optimaalinen.
Vastaa Viestiin