i3 kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
En oikein ymmärrä miksi pitää ostaa sähköauto jos sillä pitää ajaa aggregaatin voimalla, tai laittaa polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Olisko kannattanut ostaa ladattava hybridi patteriauton sijaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Riittäiskö plugarissa akku sen paremmin, jos tuolla nyt eberin voimalla ei tartte pakkasilla(kaan) sitä REXiä juuri käynnistellä?
Enempi mua hämmentää että miksi se eberi on diesel, kun bensaversio voisi jakaa polttoainesäiliön REX-moottorin kanssa?
Enempi mua hämmentää että miksi se eberi on diesel, kun bensaversio voisi jakaa polttoainesäiliön REX-moottorin kanssa?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
- Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67
Kun katsoo isoa kuvaa, tämä on sähköautoilua. Rex on vain hätävara, koska ei ollut varaa ostaa autoa, jonka akkukapasiteetti riittäisi 400 km mökkimatkoille. Rexin käyttö on ollut alle 4% kilometreistä. Myöskään eberin kautta ei mene kovin montaa litraa polttoainetta talvessa, mutta sen ansiosta voin ajaa pieniakkuisellakin patteriautolla ympäri vuoden.
Hybridiin verrattuna säästän polttoaine- ja huoltokuluissa merkittävästi. Ja kaikki teho (se mitä tuossa nyt on ) on käytettävissä jatkuvasti ilman polttomoottorin väliintuloa.
Jokainen tekee luonnollisesti valintansa omista lähtökohdistaan
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
- Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67
Syynä valintaan olivat lähinnä:
- i3:n bensatankki on paineistettu enkä halunnut ottaa riskiä tästä mahdollisesti aiheutuvista ongelmista.
- Pidän polttoöljyä paloturvallisempana polttoaineena.
Yllättävän moni pörinäautoilija on ehdottanut että sähköautoon pitäisi laittaa webasto talvea varten. Olisihan se rexiä yksinkertaisempi ja mielekkäämpikin vaihtoehto, niihin tilanteisiin kun pienen auton pieni akku ei vaan riitä kovin pitkälle talvikelissä.
Joko on tilastotietoa, kuinka paljon pidemmälle webastoiden pääsee pakkasella? Meneekö yhtä pitkälle kuin kesäkelissä?
Joko on tilastotietoa, kuinka paljon pidemmälle webastoiden pääsee pakkasella? Meneekö yhtä pitkälle kuin kesäkelissä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^^Ah, molemmat käyvät kyllä ihan ymmärrettävästi järkeen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
- Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67
Ei sentään kesäkilometreihin pääse. Kylmä akku ei pysty varastoimaan energiaa yhtä hyvin kuin lämmin (vrt. kännykkä pakkasessa).
Jos lähtee aina lämpimästä tallista tai hyödyntää akun lämmitystä ennen lähtöä, päästään jo lähemmäksi kesäkilometrejä.
Lämmityksen vaikutusta rangeen voi haarukoida vertaamalla comfort ja eco pro plus -asetusten kilometriennustetta. Jälkimmäisellä lämmitys ei ole päällä.
Tänään pitkän märän päivän päätteeksi töistä lähtiessä i3 paljasti huijauksen regenistä. Taajamanopeudessa kaasua nostaessa jarrujen rahinaa kuului, kaasua painaessa rohina loppui, jarrupolkimeen en koskenut. Piti oikein monta kertaa kokeilla, kyllä se jarruista kuului vaikka regen-mittari menikin normaalilla tavalla tappiin. Alla märkä jäätön asfaltti. Kun jarrut oli hierottu puhtaaksi kahta poljinta yhtä aikaa ajaessa painaen, rohinakin poistui mutta muuten tuntuma säilyi yhtä normaalina.
Meille kaikille on annettu ymmärtää että kaasua nostamalla tapahtuu energiataloudellista regen-jarrutusta. Ja toisaalta miksi se ei ajovakautuksen liukkaalla katkaisemaa regeniä kuitenkaan paikkaa jarruilla?
Meille kaikille on annettu ymmärtää että kaasua nostamalla tapahtuu energiataloudellista regen-jarrutusta. Ja toisaalta miksi se ei ajovakautuksen liukkaalla katkaisemaa regeniä kuitenkaan paikkaa jarruilla?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Kyllä se tasamaalla paikkaa. Omassani huomaa selvästi, että kun on liukas pinta ja regen alkaa, niin takapää tekee hyvin hienoisen sivuliikkeen kun regen alkaa ja pito meinaa karata ja sen jälkeen alkaakin kuulua jarrujan kahina ja vauhti hidastua. Mutta se missä tuo tekee yllätyksen on liukas alamäki, jossa meinaa mennä takapyörät lukkoon, niin sehän vapauttaa regenin ja silloin tulee tuo edellä kuvattu tilanne eteen. Regen vapautuu, auto rullaa "vapaalla" liukasta alamäkeä vauhti kiihtyen. Tässä olisi insinöörit vähän voineet miettiä sitä, että jarruilla hidastettaisiin menoa ja kun autossa on abs:t kuitenkin, niin kyllä auto on alamäkeenkin ihan hallittavissa kokemattomammallakin kuskilla.Wonderi kirjoitti: ↑26 Helmi 2021, 23:27 Tänään pitkän märän päivän päätteeksi töistä lähtiessä i3 paljasti huijauksen regenistä. Taajamanopeudessa kaasua nostaessa jarrujen rahinaa kuului, kaasua painaessa rohina loppui, jarrupolkimeen en koskenut. Piti oikein monta kertaa kokeilla, kyllä se jarruista kuului vaikka regen-mittari menikin normaalilla tavalla tappiin. Alla märkä jäätön asfaltti. Kun jarrut oli hierottu puhtaaksi kahta poljinta yhtä aikaa ajaessa painaen, rohinakin poistui mutta muuten tuntuma säilyi yhtä normaalina.
Meille kaikille on annettu ymmärtää että kaasua nostamalla tapahtuu energiataloudellista regen-jarrutusta. Ja toisaalta miksi se ei ajovakautuksen liukkaalla katkaisemaa regeniä kuitenkaan paikkaa jarruilla?
Kuulemma ihan alkupään tuotannon i3:issa oli suurempiakin ongelmia regenin vetämisestä autoa poikittain. Mun autossa sitä ei tapahdu ollenkaan, regen loppuu heti kun rengas vähänkin lipsahtaa, ennen kuin sitä ehtii takapuolessa edes tuntea. Täydellä akulla regenin puuttumista en ole havainnut (sehän ei akkua oikeasti ihan täyteen koskaan lataakaan), joka aamu kun otan auton latauksesta, ajan tallista ulos ja pysäytän kaasun nostamalla tallinoven sulkemista varten. Ilman liukkautta ja täyttä akkuakin regen satunnaisesti aina joskus kuitenkin "puuttuu", en ole keksinyt mikä logiikka sen takana voisi olla. Ja mun ajotavalla kun ei jarruja tule käytettyä juuri koskaan (paitsi kun regen puuttuu), jarrurohinan kyllä kuulee aina kun niitä käytetään. Olisiko toissapäiväisen jarrurohinan voinut aiheuttaa jarrujenkuivaustoiminto, jos se on ohjelmoitu toimimaan regenin yhteydessä.
Tulipa testattua että 152km/h mittarinopeudessa i3 tuntuu ihan samalta ajaa kuin satasen vauhdissakin, vain maisema vaihtuu nopeammin. Vaikka Bemari ihan mainostaakin sitä kaupunkiautoksi sopivaksi. Suljetulla tiellä kokeiltu tietysti.
Miksihän autojen tavaratila verhoillaan järjestään karvamatolla. i3:ssa tavaratilan verhouksesta on poikkeuksellisen vaikea saada imuroitua koirankarvoja pois. Matkustamon lattian karvamatto on olennaisesti helpompaa parempilaatuista. Tavaratilan pohjalla on toki kumimatto, mutta selkänojantaustojen ja varsinkin sivujen suojaaminen on vaikeampaa.
Suomessa(kin) on osaamista vaihtaa i3:een isompi akku, myös 120Ah akku vaihdettavissa 60Ah tai 94Ah akun tilalle.
https://www.youtube.com/watch?v=EH02scyrCaE
https://www.youtube.com/watch?v=EH02scyrCaE
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
- Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67
On vain aika kovissa hinnoissa, etenkin 120Ah akut. Vaihtoehtoisesti, kymppitonnin välirahalla saa jo aika paljon tuoreemman auton. Vanhasta akusta toki voi jotain saada (pari tonnia?) myydessä. Esim. aurinkopaneelien kaveriksi.