i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
nakke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 22:46

Hyvä kysymys Wiener, ja minulla sama tilanne. Olen juuri tätä samaa pohtinut itsekin.
Jussiboy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 19:28

Varusteet voi tarkistaa tuolta:
https://www.mdecoder.com/

Lämpöpumpun toiminnasta tai toimimattomuudesta en osaa sanoa muuta kuin, että luulen lämmityksen yhteydessä kuuluvan äänen johtuvan siitä.
Lämpöpumpun varustekoodi:
S4T9 Heat Pump
Wiener
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 20:05

Kiitoksia! Joo, kyllä siellä näyttäisi tuon perusteella pumppu olevan. Se vaan todellakin mietityttää, että jos ilpin piti olla se kustannustehokkaasti lämpöä sähköautoon tuova laite, niin nyt ei vain tunnu siltä. Ja lämpötilaksi en ole koskaan hakenut yli 20 astetta, useimmiten joko 19 Eco pro:lla, tai sitten Eco pro+ ja talvivarusteilla olosuhteisiin sopeutuen. Muuten olen kyllä melko rakastunut autoon. Jännästi kävi myös ostoajoituksen kanssa niin, että nyt on runsaasti enemmän i3:ia esim. Nettiautossa. Hinnatkin on pudonneet niissä, joita mm. Koeajoon ennen kuin tämän ostin, jopa 4000€. No, näille ei voi mitään. Vanhempia viestejä lukiessa tulkitsin että näiden käytettyjen hinnat olivat nousseet alkuvuoden kieppeillä
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wiener kirjoitti: 14 Tammi 2023, 14:07 Kiitoksia! Joo, kyllä siellä näyttäisi tuon perusteella pumppu olevan. Se vaan todellakin mietityttää, että jos ilpin piti olla se kustannustehokkaasti lämpöä sähköautoon tuova laite, niin nyt ei vain tunnu siltä. Ja lämpötilaksi en ole koskaan hakenut yli 20 astetta, useimmiten joko 19 Eco pro:lla, tai sitten Eco pro+ ja talvivarusteilla olosuhteisiin sopeutuen. Muuten olen kyllä melko rakastunut autoon. Jännästi kävi myös ostoajoituksen kanssa niin, että nyt on runsaasti enemmän i3:ia esim. Nettiautossa. Hinnatkin on pudonneet niissä, joita mm. Koeajoon ennen kuin tämän ostin, jopa 4000€. No, näille ei voi mitään. Vanhempia viestejä lukiessa tulkitsin että näiden käytettyjen hinnat olivat nousseet alkuvuoden kieppeillä
Lämpöpumppu pitää pientä pirinää käydessään ja sen kuulee auton takapäässä. Kovemmalla pakkasella sen kuulee aivan selvästi, yleensä etupään tuuletin pitää esilämmityksessä kovempaa ääntä kuin pumppu. i3:n lämpöpumpun ääntä tai tärinää ei tunne mistään kun autossa ollaan sisällä. Joku Tesla-kuski valitteli YouTube videolla Teslan pumpun tärinää ja ääntä.
Nuo kulutuserot on täälläkin samat, kesällä ajelen comfortilla ja näin talvella eco prolla. Auton valikoista voi muuttaa ainakin ecopro moodiin esim lämmityksen comfortiksi jos haluaa, pitänee tarkistaa saako siihen pro+ moodiin yhtään lämmitystä mukaan? Pyyntilämpö mulla on aina 20-21. Tässä nurkka-ajossa ei tuon kulutuksen ole niin väliä, kun latureita vähän joka paikassa. Kesällä ajaa 4 päivän ajot yhdellä latauksella ja talvella 3 päivän. Talvella tulee ladattua useammin tuon esilämmityksen takia, että ottaa sen virran verkosta esim työpaikalla. Kertaakaan ei ole vielä lämpöpumppu pudonnut pois pakkasen takia, jossain astemäärässä kai pitäisi näin mennä ja kulutus nousee sitten lämmityksen takia. Penkinlämmitys on aika tehokas :-D
Sitten kannattaa kiinnittää huomiota ajotyyliin, uusi kuski ei välttämättä osaa vielä rullata tehokkaasti, sillä on suuri vaikutus, riippuu tietysti renkaiden vierinnästä. Kitkarenkaat tuntuu rullaavan vähän heikommin. Jarrupoljinta ei juurikaan tarvii käyttää, ihan tarkoituksella pitää joskus polkea, että levyt puhdistuu.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wiener kirjoitti: 14 Tammi 2023, 14:07 Kiitoksia! Se vaan todellakin mietityttää, että jos ilpin piti olla se kustannustehokkaasti lämpöä sähköautoon tuova laite, niin nyt ei vain tunnu siltä.
Huollossa vois testauttaa ilpin, että toimii optimaalisesti.
Kun laitan auton esilämmitykseen ilman, että on latausjohto kiinni niin ei se kyllä paljoa sitä akun varausta syö ja aika nopeasti lämpenee jos vaikka laittaa lämmityksen päälle vasta siinä vaiheessa kun putsaa lumia autosta niin alkaa etulasi sulaa lähes samantien.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wiener kirjoitti: 13 Tammi 2023, 20:24 Myyjän mukaan se siellä on, mutta miten se toimivuuden voi tietää?
Onko auto lämmin ja ikkunat auki, kun ajastat esilämmityksen lähtöaikaan?
Tai sitten kokeilet kuinka nopeasti lämpenee, kun laitat esilämmityksen päälle. 10-15 min ja pitäis olla ikkunat auki pikkupakkasella.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei se ilppikään tyhjästä lämpöä tee, kyllä sekin energiaa talvella aika paljon vie. Vastuslämmitys veisi enemmän. Jos autosi lämpenee vähän nopeammin kuin nykyaikainen polttis-Bemari, ilppi toimii. Oikein kovalla pakkasella ja oikein kovalla helteellä ilpin pörinän kuulee välillä autoon sisäänkin. Olettaa saattaa että vikailmoitus tulisi näytölle jos ilppi lakkaisi toimimasta.

Comfort-EcoPro(+) ajomoodien vaikutus kulutukseen tulee lähinnä lämmittämisen määrästä. Laiskentaahan se moottorin vetoakin, mutta sen vaikutus matka-ajossa on olematon.
Wiener
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 20:05

Kiitoksia näistä, testailen sopivan kelin tullen. Ilppi hoitanee myös jäähdytystä yksin, vain onko tuolla kenties erikseen myös kompura kylmän tekoa varten? Kaksinkertainen järjestelmä ei tunnu järkevältä....
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

Alla toimintamatka vs lämpötila käyrä. Lähteen mukaan perustuu 5,2 miljoonaan matkaan ja 4200 eri ajoneuvoon (sis. 102 merkkiä/mallia).

https://www.geotab.com/blog/ev-range/


Kuva

Kuva
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Wiener kirjoitti: 15 Tammi 2023, 15:14 Kiitoksia näistä, testailen sopivan kelin tullen. Ilppi hoitanee myös jäähdytystä yksin, vain onko tuolla kenties erikseen myös kompura kylmän tekoa varten? Kaksinkertainen järjestelmä ei tunnu järkevältä....
Jäähdyttävä ilmastointi on periaatteessa lämpöpumppu sekin, yksinkertaisempi vaan. Yksi kompura mutta enemmän letku-putki-venttiili-hässäkkää jotta lämpöä saadaan myös autoon sisään ja akkuun päin. Ja vielä lisää vaatii että se pystyy tekemään lämpöä myös pakkaskelillä ilman että kondenssivedet jäätyy.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 15 Tammi 2023, 23:15
Wiener kirjoitti: 15 Tammi 2023, 15:14 Kiitoksia näistä, testailen sopivan kelin tullen. Ilppi hoitanee myös jäähdytystä yksin, vain onko tuolla kenties erikseen myös kompura kylmän tekoa varten? Kaksinkertainen järjestelmä ei tunnu järkevältä....
Jäähdyttävä ilmastointi on periaatteessa lämpöpumppu sekin, yksinkertaisempi vaan. Yksi kompura mutta enemmän letku-putki-venttiili-hässäkkää jotta lämpöä saadaan myös autoon sisään ja akkuun päin. Ja vielä lisää vaatii että se pystyy tekemään lämpöä myös
pakkaskelillä ilman että kondenssivedet jäätyy.
Toi oliskin mielenkiintoista tietää miten auton ilppi sulattaa ”ulkoyksikön”, jos vaikka ajaa pitempää matkaa niin vetäähän se samalla lailla kuuraan kostealla ilmalla, jos lämpötila nollan vaiheilla ja ilppi lämmityksellä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3i kirjoitti: 16 Tammi 2023, 07:47 Toi oliskin mielenkiintoista tietää miten auton ilppi sulattaa ”ulkoyksikön”, jos vaikka ajaa pitempää matkaa niin vetäähän se samalla lailla kuuraan kostealla ilmalla, jos lämpötila nollan vaiheilla ja ilppi lämmityksellä.
Ihan samoin kuin koti-ilppikin. Eli kääntää toimintansa hetkeksi puskemaan lämpöä "ulkoyksikköön" päin. Bemari osaa ilmeisesti sen ajan antaa lämpöä vastuksella sisätilaan, jossain toisen merkkisessä tulee kuulemma kylmä hetki kabiiniin.
nakke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 22:46

My BMW apin lataushistoriassa näkyy jokaisen latauspäivämäärän alla ”n. y. t. (NO_PU)”
Tietääkö kukaan mitäs tuo tarkoittaa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

nakke kirjoitti: 26 Tammi 2023, 17:24 My BMW apin lataushistoriassa näkyy jokaisen latauspäivämäärän alla ”n. y. t. (NO_PU)”
Tietääkö kukaan mitäs tuo tarkoittaa?
Täppää siitä niin pääset asettamaan sähkön hinnan, sitten se osaa laskea kustannukset.
nakke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 22:46

Kiitos Wonderi, kustannus näkyy ok, mutta se ei näköjään tunnista latauspaikkaa. Vielä joulukuussa toimi, mutta nyt ei. Eihän tuo nyt kyllä hirveitä haittaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko auton paikannus sallittu iDriven valikosta? En tiedä vaikuttaako tähän, mutta saattaa vaikuttaa. Mulla se asetus meni muutama viikko sitten takkuun, appi ilmoitti että auton paikannus ei ole sallittu vaikka autossa täppä oli ihan oikein. Täppä pois ja takaisin niin meni bitit taas oikeaan järjestykseen ja toimii.
nakke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 22:46

:) kiitos ja nyt toimii, kiitos kovasti!
i3bev60ah
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Huhti 2022, 14:30

Vajaa vuosi on iikolkilla nyt menty, ja vähän kokemuksia:

Pakko kehua autoa. Joo, jääkelillä on vähän niin ja näin ja tarkasti saa ajella, mutta itse ajelen 30-70 km keskimäärin päivässä, niin kyllä tuo pieni akkuinen bev 2014 ajaa edelleen asiansa hyvin. 12v akun vaihdoin, ja lisäksi sen parkkisalvan, jonka omalla huolimattomuudella tuhosin (jätin pelkän p-vaihteen varaan pieneen mäkeen parkkiin useamman kerran, ja sen jälkeen ei aina parkki-vaihde mennyt tupaan, mutta merkkiliikkeesä 250€ korjaus sisältäen uuden osa, ja taas kukkuu. Eikä ole Rexiä huolenaiheena.

Akun kapasiteetti on edelleen hyvä, auto on 9vuotta ja 70tkm ajettu, ja silti auton oma kapasiteettimittari näyttää 17,2kwh (uutena 18,6kwh taitaa olla)

Vuoden omistuksen perusteella on 12v akunvaihdon (varotoimena ennen talvea) ja parkkisalvan vaihdon seurauksena jäänyt silti paljon euroja käyttämättä polttoaineeseen. Kotona on alle 0,04€/kwh yösähkö, mutta pääosin lataan ilmaiseksi töissä, joten euroa/100km jää näillä seteillä reilusti alle 1€, uskomattoman halpoja kilometrejä. Etenkään, kun hankintakulu ja erittäinmatala rahoituskorko pitkällä maksuajalla, niin inflaatio syö itsestään lainaa pois.

Jos mitään fataalia ongelmaa ei tule, niin kyllä nämä vanhat i3/leaf/yms 10-15k€ sähköautot on varsinaisia säästöpossuja kaupunki/taajama-ajossa.

Motarilla, ja yli 80kmh nopeuksisa i3 on kehnohko, mutta oma keskinopeus on 35kmh/ niin täydellinen auto kaupunkipyöritykseen. Kännykästä laittaa lähtöajan, niin ilp on töhöttänyt auton 22 asteeseen vartissa pikkupakkasilla. Tosin, vähän lisää tilaa kaipaisin, niin pikkuisen kookkaampi leaf voisi olla seuraava vaihtoehto, mutta ei tekisi mieli luopua i3:sta, sen verran mainio menopeli, ja harman kardonin stereotkin soi ihan kivasti.

Ainiin, kuskin penkin päällinen tahraantuu helposti, onko kellään suositella jotain tyylikästä "tekonahkaista" etupenkin päällistä? Ebay/amazon/aliexpress varmaan paras valikoima? Taakse ei tarvitse, koska takapenkinsuojus+lastenistuimet
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

Sijoitin juuri $10 Munron i3 raporttiin. Siinä on 23793 sivua jossa on analysoitu jokainen i3 osa hinta perspektiivistä (54054 osaa!!). Kivaa selailtavaa ja osien kuvista saattaa vaikka joskus olla apua.

"If you’re Sandy Munro, CEO of teardown benchmarking and product design firm Munro & Associates, you offer your landmark BMW i3 benchmarking analysis report – a detailed 23,000+ page document that usually sells for $89,000 – for only $10. That’s just $1 per vehicle zone: body; exterior; rolling chassis; battery system; electronics; cooling; driveline and motor; ReX system; IP and interior trim; and seats.

To put this into perspective, it cost Munro over $2 million to develop this in-depth report that analyzes more than 54,000 parts. Most of the OEM’s in the world have purchased it. All the parts are documented with materials, weights, cost, fasteners, glues, suppliers for components and more."

Tässä "mainosvideo" raportista:

https://youtu.be/OCDamRUFHYs
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nyt se on virallista. Naapurin herra 10veen mukaan mun i3 on tämän kylän hienoin auto.
Vastaa Viestiin