i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

7.4kW standardi AC-laturi käyttää 3:sta vaiheesta vain yhtä vaihetta joko 1x16A 220V tai 1X32A 220V. Sitten jos on 11kW laturi, niin se osaa ottaa 3x16A 400V.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tämä on kolmivaiheinen yksilö.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 28 Joulu 2022, 23:25
i3s-LPR kirjoitti: 28 Joulu 2022, 09:24 Kiitos vinkistä... ilman sitä en olisi ruvennut etsimään iPhone appiä! Iphoneen löytyi mi3 app. Se näyttää varmaan aika paljon samaa tietoa.
No nyt vielä suurempi kiitos vinkistä, tuo mi3 on kertaluokkaa parempi appi! Eikä tarvitse Android-luuria käyttää enää edes sitä varten.

Muutaman havainnon tein. Samoin kuin Electrified-appikin, mi3 kertoo arvoja vain kahdesta vaiheesta, vaikka auto on kolmeen vaiheeseen kytkettynä. Vai näyttääkö suurimman ja pienimmän arvo kolmesta? Sitäkään en tiedä miksi eri vaiheissa on eri jännite ja virta, Metronin laturi on asetettuna 10A:lle.
Kuva

Akun SOH eli state of health on näyttänyt viimeisen kolme vuotta aina 90%. Joko akku ei ole hiipunut 48tkm matkalla yhtään (epätodennäköistä), tai se vetää buffereista kapasiteettia käyttöön, kunnes jonain päivänä SOH alkaa romahtaa vauhdilla kun bufferit on vedetty olemattomaksi.
Kuva

OBD-palikka laukaisee hälyn mielestäni joka kerta pienellä viiveellä ovien lukitsemisen jälkeen. About yhtä pitkällä viiveellä kuin takakontissa oleva koirakin sen laukaisee jos ei muistanut tuplaklikata sisätilatutkaa pois päältä. :mus: Toisaalta voi olla hyvä ettei OBD-palikkaa unohda kiinni autoon, saattaa estää nukahtamisen.
Kolmessa vaiheessa on eri jännite verkossa, samanlailla näyttää aurinkopaneelien invertterikin, muutaman voltin heittoja aina.
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

Wonderi kirjoitti: 29 Joulu 2022, 20:16 Tämä on kolmivaiheinen yksilö.
Joo, outoa että äppi tunnistaa ja kertoo että auto saa kolmivaihevirtaa mutta ei osaa näyttää jännitettä ja virtaa kaikille kolmelle vaiheelle. Ehkä appin tekijällä itsellään vanhempi i3 niin jäänyt asia huomioimatta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Bemarin navissa ei ole kovin paljoa virheitä. Outo maakunta kuitenkin.
Kuva
Ordinary Man
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Maalis 2022, 10:47

Tuo "maakunta" taitaa yrittää olla vuosien 1997–2009 aikana voimassa olleen kummallisen lääniuudistuksen mukainen lääni?

https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Finland_Province
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17
Auto: i3 REX 60ah 2015

Talvimatkailua 60ah Rex . -12c ja range tuntuisi olevan jotain 85-90km.. lienee ihan linjassaan. Ihan normi ajoa. Kabiinissa +20c säädetty.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Auton akku oli yön latauksen jäljiltä täynnä ja laitoin lähtöajan 2h ennen lähtöä. Ihmettelin sähkönkulutusmittarin lukemaa ja kun kävin kuuntelemassa auton luona niin ilokseni sain todeta, että akkua lämmittää, pieni hurina kuuluu auton alta. Tätähän peräänkuulutin aikaisemmin, että miksi ei lämmitä jos lähtöaika laitetaan myöhemmin kuin se 3h? Mutta näin sen pitääkin toimia :-)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vai lämmittikö kabiinia?
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

TeroT74 kirjoitti: 06 Tammi 2023, 17:39 Talvimatkailua 60ah Rex . -12c ja range tuntuisi olevan jotain 85-90km.. lienee ihan linjassaan. Ihan normi ajoa. Kabiinissa +20c säädetty.
On linjassaan. 120ah on ollut lyhyessä ajossa n. 155-180 km n. -10C keleissä.

Vaimon e-golf ilman ilmalämpöpumppua ja 35kwh akkulla ei juuri yli sadan pääse näissä keleissä vaikka kesällä sitten näyttää n. 230-260 samoissa ajoissa.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 07 Tammi 2023, 13:12 Vai lämmittikö kabiinia?
Ei, lämmitti kabiinin sitten lähempänä lähtöaikaa ilpillä.
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17
Auto: i3 REX 60ah 2015

Kertokaa hölömölle... Miks Teslan akut pimahtaa alle 300tkm. Jos vaikka puhutaan että kestää lataussyklejä 1000 kertaa. Eikö i3 pitäs poksahtaa 100tkm kohdalla?. Syökö se teholataus sitten nopeammin sen akun?. Tämmöstä mielenpäällä
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eihän ne pimahda. Useimmiten. Olikos siinä vantaalaisessa taksi-Teslassa 600tkm mittarissa kun takuuseen akku vaihdettiin, senkin olisi osaava ammattilainen voinut todennäköisesti korjatakin vielä.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

TeroT74 kirjoitti: 09 Tammi 2023, 18:41 Kertokaa hölömölle... Miks Teslan akut pimahtaa alle 300tkm. Jos vaikka puhutaan että kestää lataussyklejä 1000 kertaa. Eikö i3 pitäs poksahtaa 100tkm kohdalla?. Syökö se teholataus sitten nopeammin sen akun?. Tämmöstä mielenpäällä
Eikös se hidaslataus ole just parempi akulle?
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

Onko kukaan asentanut itse peruutuskameraa EVO versioon? Olen katsonut plug-and-play sarjaa joka ei vaadi koodausta mutta vaihtoehtoja en ole juuri löytänyt.

https://www.in-car-install.co.uk/shop/r ... vo-screen/

Aikoinaan asensin vaimon VW CC:en alkuperäisen ja sitten tuttu sen koodasi toimimaan.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Nyt on ensimmäistä talvea jo takana tovi tällä autolla ja kieltämättä vähän syksyllä jänskätti luettuani netin jutut, että millainen liukuri se on tullu hankittua, mutta olen todella yllättynyt auton talviajettavuudesta. Eilen oli kotitie tuiskannu umpeen ja luulin, että siihen jää, mutta ei vaan jääny, pihaan päästiin. Tuo kapea kitka menee yllättävän hyvin lumessa ja liikkeellelähdön pystyy liukkaalla ottaan tosi hitaasti. Lisäksi luulin, että puskisi herkästi ja etupyörien pitoa pelkäsin, mutta kyllä aikaisemman auton 255 leveä rengas oli aika kamala talvikelissä.
Esilämmitys tietysti ihan luksusta, melkein väittäisin, että ei Ladan jälkeen ole näin hyvää talviautoa ollutkaan pitkään aikaan. Kaksi ensimmäistä autoani oli Ladoja, muihin ei ollu varaa 1980-luvun puolivälissä.
Moottorin painohan tässä on samanlailla vetävien pyörien päällä niinkuin kuplavolkkarissa, joka oli peto menemään lumessa, kuulemma.
Star63
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 17:36
Auto: BMW i3S 94Ah REX -19

i3s-LPR kirjoitti: 10 Tammi 2023, 14:17 Onko kukaan asentanut itse peruutuskameraa EVO versioon? Olen katsonut plug-and-play sarjaa joka ei vaadi koodausta mutta vaihtoehtoja en ole juuri löytänyt.
Tuollaisen purkin avulla onnistuu ilman koodausta. https://www.tori.fi/uusimaa/BMW_i3_lang ... ?ca=18&w=3
Jälkiasenteisen kameran saa parilla-kolmella kympillä.
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

Star63 kirjoitti: 10 Tammi 2023, 23:08
i3s-LPR kirjoitti: 10 Tammi 2023, 14:17 Onko kukaan asentanut itse peruutuskameraa EVO versioon? Olen katsonut plug-and-play sarjaa joka ei vaadi koodausta mutta vaihtoehtoja en ole juuri löytänyt.
Tuollaisen purkin avulla onnistuu ilman koodausta. https://www.tori.fi/uusimaa/BMW_i3_lang ... ?ca=18&w=3
Jälkiasenteisen kameran saa parilla-kolmella kympillä.
Kiitos vinkistä!
i3s-LPR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2022, 09:58
Auto: 2019 BMW i3S

i3i kirjoitti: 10 Tammi 2023, 22:57 Nyt on ensimmäistä talvea jo takana tovi tällä autolla ja kieltämättä vähän syksyllä jänskätti luettuani netin jutut, että millainen liukuri se on tullu hankittua, mutta olen todella yllättynyt auton talviajettavuudesta.
Luistonesto on myös huippuluokkaa ja se ei juuri anna renkaan sutaista turhaan. Meidän kodin nurkalla on jyrkkä ylämäki ja siinä on liikennevalot joten usein joutuu pysähtymään liukkaaksi ruoviteltuun ylämäkeen kun tulee punainen. Bemarilla voi lähestulkoon painaa kaasun pohjaan ja antaa luistoneston hoitaa loput. Minusta monessa muussa merkissä luistonesto ei noin hienosti estä rengasta sutimista ja noissa valoissa pienikin renkaan luisto voi tarkoittaa paikalleen jäämistä ja mahdollista peruuttelua mäkeä alas (jota näen talvella joka viikko noissa valoissa).

Luistoneston kun ottaa pois päältä niin sitten on olo kuin olisin 30 vuotta nuorempi! i3 on hienosti hallittavissa sivuluisussa. :thup:
Wiener
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 20:05

Moi, mulla on ollut tuo i3 94 vasta puolitoista kuukautta, kokemusta ei siis ole edes muista vuodenajoista. Latauksen/ajastetun lämmityksen jälkeen on näyttänyt lähelle tuota 190-200, mutta käytännössä yllättävän paljon on vaikuttanut se mikä Mode on käytössä. Comfort tuntuu verottavan raskaasti, samaten tuo ajonopeus, kun ajellaan satasta tai yli. Säästeliäin vaihtoehto on tuntuvasti (kirjaimellisesti) erittäin taloudellinen, mutta mukavuudesta ei voi enää puhua. Varmaan kuitenkin ihan ok keväällä ja syksyllä. Tähän liittyen, mistä tiedän että autossa on oikeasti toimiva ilmalämpöpumppu? Myyjän mukaan se siellä on, mutta miten se toimivuuden voi tietää?
Vastaa Viestiin