i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Wonderi kirjoitti: 04 Joulu 2019, 22:57Mun murehtiminen akun nopeasta hiipumisesta loppui viimeistään silloin, kun vantaalainen Tesla-taksiautoilija sanoi ajaneensa 600tkm akulla ja kapasiteetista oli hävinnyt vasta 10%. Siinä vaiheessa akku hajosi ja sai takuuseen uuden.
Lähipiirissä on porukkaa Toyotalla töissä ja heidän kertomusten mukaan samoilla linjoilla, akut kestää vuosia menettämättä kapasiteettiä juuri ollenkaan eikä heillä ole vaihdettu yhtään akkua patteriautoihin. Tämä tieto parin vuoden takaa kun hybridiä/sähköä mietin vihtoehdoksi.
kibe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2019, 14:55

Vartimi kirjoitti: 04 Joulu 2019, 21:45 Mites onko porukka tsekannu mikä on oman i3 akun kunto? Kiinnostaisi nähdä vertailua: Kilometrilukema vs. Akun Max Kapasiteetti.

Tossa vielä toi ohje miten tuon kapasiteetin voi tarkistaa: https://youtu.be/UXf6E97999w
2015 60Ah REx 32tKM

8/19 17.4
10/19 16.8
12/19 16.9
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

kibe kirjoitti: 05 Joulu 2019, 17:34
Vartimi kirjoitti: 04 Joulu 2019, 21:45 Mites onko porukka tsekannu mikä on oman i3 akun kunto? Kiinnostaisi nähdä vertailua: Kilometrilukema vs. Akun Max Kapasiteetti.

Tossa vielä toi ohje miten tuon kapasiteetin voi tarkistaa: https://youtu.be/UXf6E97999w
2015 60Ah REx 32tKM

8/19 17.4
10/19 16.8
12/19 16.9
Ei taida olla kovin luotettava tuo mittaus, jos akun kunto on itsekseen parantunut lokakuusta - joulukuun välisenä aikana.
kibe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Elo 2019, 14:55

Huivei kirjoitti: 06 Joulu 2019, 09:09
kibe kirjoitti: 05 Joulu 2019, 17:34
Vartimi kirjoitti: 04 Joulu 2019, 21:45 Mites onko porukka tsekannu mikä on oman i3 akun kunto? Kiinnostaisi nähdä vertailua: Kilometrilukema vs. Akun Max Kapasiteetti.

Tossa vielä toi ohje miten tuon kapasiteetin voi tarkistaa: https://youtu.be/UXf6E97999w
2015 60Ah REx 32tKM

8/19 17.4
10/19 16.8
12/19 16.9
Ei taida olla kovin luotettava tuo mittaus, jos akun kunto on itsekseen parantunut lokakuusta - joulukuun välisenä aikana.
Joo. Itse pidän tuota auton omaa ilmoittamaa akun tilaa vain suuntaa-antavana. Tarkka se ei missään nimessä ole. Muistan lukeneeni että se vaihtalee samaan tapaan auton arvioiman ajoetäisyyden kanssa (minulla kesällä 140+ km ja nyt syksyllä n. 100 km) ja siihen vaikuttaa lämpötila, keli, ajotyyli jne. Seurailen tuota huvikseni ja arvaan että keväällä säiden lämmetessä lukema taas nousee (toivottavasti :mus: ).
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Varsin samoja havaintoja. Kävin katsomassa oman, 23,5tkm 2018 94Ah REx, pitäisi ilmeisesti olla 33kWh:sta käytettävissä <28kWh mutta näytöllä luki 29,8kWh. Seuraavana päivänä 29,9kWh.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Minkä hintaisia on vakuutusmaksut i3:een?
Täyskasko ja liikenne. Ja ottaako ylipäätään jokainen yhtiö sen vakuutettavaksi? esim.Teslaa ei ota, ja jos ottaa maksu on aivan älytön.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

gestapo kirjoitti: 21 Joulu 2019, 12:21 Minkä hintaisia on vakuutusmaksut i3:een?
Täyskasko ja liikenne. Ja ottaako ylipäätään jokainen yhtiö sen vakuutettavaksi? esim.Teslaa ei ota, ja jos ottaa maksu on aivan älytön.
Mulla POP-Vakuutuksen vakuuttamana 487e/vuosi liikennevakuutus+toiseksi laajin kaskovaihtoehto. Eli korvaa rutut muttei ihan kaikkea humpuukia.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Pyysin If:stä, 80% bonuksella liikennevakuutus + laajin mahd kasko, lasivakuutus ja törmäysvakuutus 300€ omalla tötöilykäsirahalla ja -11% keskitysalennuksilla 800€/vuosi, asuinalue keskusta Helsinki, ei rahoitusyhtiön omistama auto. Eli sama kuin verkkokaupassa annettu hinta.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Täällä uusi elektroniautoiluun hurahtanut. Erinäisten vaiheiden jälkeen kävin hakemassa -16 vuosimallin i3 60Ah REXin ja sillä on nyt kuudessa kuukaudessa tullut ajeltua reilu 10tkm. Syy Saksasta hakuun oli lähinnä se, että samalla rahalla sieltä sai vähän paremmin varustellun, mutta huomattavasti vähemmän ajetun yksilön, sekä 2 vuoden BMW Premium Selection takuu.

Hyppäsin suoraan altaan syvään päähän siinä mielessä, ettei minulla ollut mitään kokemusta mistään sähköautosta, yhtä lyhyehköä i3:n koeajoa tässä lähinurkilla lukuunottamatta. Ei tietämystä missä matkan varrella voi ladata, paljonko akullisella ajaa, mitä lataaminen maksaa jne. Vähän meinasi jännittää, mutta niin vain tultiin 1800 km kotipihaan ilman kommelluksia.

Ainoa asia mikä minua harmittaa on se, että en tullut tehneeksi tällaista ostosta aikaisemmin. Ulkonäöstä nyt mielipiteitä joka lähtöön, minua Kung Fu Pandan olemus ei haittaa, hauskuutta ajamisessa on kyllä sitäkin enemmän. Autossa harmituksen aiheita on muutamia, osa oli jo hankittaessa tiedossa ja osaan olen tutustunut autoa käyttäessä.

Auton ohjaus. Eläkkeelle siirtyneessä harrastekulkineessa, C5-korin A6.ssa on tahmea ja melkoisen tunnoton ohjaus, mutta nyt sekin on löytänyt voittajansa. i3:n ohjaus on paitsi tahmea, niin sehän ei myöskään keskialueella palauta lainkaan. Mutta siihen on jo tottunut. Toki ohjaus on tarkka, jopa mikroautomainen vanhaan Audiin verrattuna. Alkuun vähän häirinnyt vetely urissa korjaantui kun laitoin syksyllä alle Contin VikingContact 7 kitkarenkaat. Muuten minulla ei ole kokemusta sähköisestä ohjauksesta, joten en osaa sanoa onko sen tunnottomuus yleisempikin piirre eri automerkeillä.

Takaovet mallia kaappari. Paperilla varmasti se on hyvä idea, mutta jos auton vieressä on toinen auto, kuten parkkipaikoilla tapaa usein olla, kaappariovet ovat melkoisen käyttökelvottomat. Mutta, koska ajan yli 90% ajoista yksin, ei takaovien erikoisuus pahemmin harmita.

Karmittomat ovet. Tämä oli tiedossa, että kun välillä sataa vettä, räntää, lunta ja herra ties mitä ja kun lämpötila on välillä pakkasen puolella, niin jäätyyhän se pyyhkijätiiviste. Onneksi esilämmitys auttaa siihen vaivaan ja jos sattuu tulemaan äkkilähtö, niin kyllä ne ovet avautuu. Momentinrajoitus tuntuu olevan niin herkällä, ettei moottori väkisin kisko ikkunaa auki.

ESP/ vetoluistonrajoitus. Tämä onkin sekä hyvä, että toisaalta huono. Hyvää on se, että ESP on aika pehmeä toiminnaltaan. Huonoa on se, että vaikka ESP:n saakin pois päältä, niin vetoluistonesto jää päälle. Toki nämä molemmat saa tapettua kokonaankin, mutta sitten lähtee myös ABS:t ja onhan se vähän työlään polun takana.

iDrive hukkaa välillä latausasemat, mutta sitten ne taas yhtäkkiä ilmestyvät. Eipä niillä isompaa merkitystä ole kun iDriven kautta ei oikein voi tarkistaa millaisesta latausasemasta on kyse. Eikä se kerro onko asema varattu vai ei.

Siinäpä ne itse auton huonot puolet minun kirjoissani onkin. Hyviä puolia on niin paljon enemmän, että joka kerta hymyilyttää kun i3:lla ajaa. 170hp ja 250Nm instant vääntö tuo kyllä hupia kylliksi. Audissa on samat arvot kertaa kaksi, mutta silti epäilen ettei se paljon rivakampi 0-100 Km/h ole.

Sähköautoilussa sinänsä on omat haasteensa, mutta ne on jokseenkin samat kaikille sähköautoilijoille, merkistä riippumatta.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ka, jaka, mo. Tervetuloa foorumille ja sen paremman ;) saksalaismerkin ruoriin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jaka71 kirjoitti: 30 Joulu 2019, 16:25 Hyppäsin suoraan altaan syvään päähän siinä mielessä, ettei minulla ollut mitään kokemusta mistään sähköautosta, yhtä lyhyehköä i3:n koeajoa tässä lähinurkilla lukuunottamatta. Ei tietämystä missä matkan varrella voi ladata, paljonko akullisella ajaa, mitä lataaminen maksaa jne. Vähän meinasi jännittää, mutta niin vain tultiin 1800 km kotipihaan ilman kommelluksia.
Lähestymisesi sähköautoiluun oli siis täysin erilainen kuin minulla, minä googletin paljon asioita, mutta ajoin elämäni ensimmäisen kerran millään sähköautolla vasta kun se oli oma, ja matkaa sieltä kotiinkin oli vain 920km. :lol: Yhtään en ole katunut!
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kiitos Aerolle tervetulotoivotuksesta!

Se miksi sähköautoon päädyin on ihan oma juttunsa, mutta sen verran asiaan etukäteen tutustuin, että kävin koeajamassa itseasiassa kahta eri autoa; Amperaa ja i3:sta. Minä en osaa tehdä järkipohjalta ratkaisuja kun olen autoa hankkimassa, joten ihan fiilispohjalta jäi Leaf pois heti kättelyssä, Ampera olisi ollut noin ulkonäöllisesti vaihtoehto, mutta se 90-luvun henkeä huokuva kiiltävämuovinen sisusta tappoi loputkin fiilikset.

i3 ei mitenkään tullut edes mieleen ennen kuin se oli käytännössä viimeinen vaihtoehto. Liikkeessä kävin katsomassa yhtä, tein noin 10 km koeajolenkin ja olin täysin myyty. Eli aika vähillä taustatöillä lähdettiin Saksasta autoa kotiin hakemaan. Kyllähän tuosta Kung fu Pandasta on leukailua saanut kuulla ja koska auton ulkonäkö on jokseenkin mopoautoa muistuttava, niin liikennevaloissa tahtoo rinnalle tulla jos jonkin näköistä itsevarmaa elvistelijää. Mutta ne avensispentit eivät kyllä ikinä tajua mikä heihin iski, kun se vieressä oleva muovikippo hävisi horisonttiin ennen kuin he ehtivät nenänkaivuuta lopettaa ja saada autoa liikkeelle.

Ihan vain yhdellä sanalla luonnehtien: Hauska!
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Eilen aamulla tuli ruutuun tuollainen ilmoitus, REX ollut 50 päivää käyttämättä :thup:

IMG_20200108_074327.jpg
IMG_20200108_074327.jpg (412.88 KiB) Katsottu 21346 kertaa
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Olen alkanut miettiä i3 hankintaa vakavissani jokapäiväiseksi käyttöautokseni. Varana ja veturina olisi sitten tuo F11 ja mahdollisesti myös E81 jatkossakin.

Päivittäinen työajoni on alle 50km. Lisäksi kesäisin joka viikko usein työpaikalta suoraan mökille, kokonaismatka yli 150km. Talvisin myös n. 150km matkoja lähes viikottain. Pärjäisikö 94Ah REXillä nuo ajot vai pitäisikö ottaa ajoon aina F11 noille reissuille. Mökillä ja muissa perillä olevissa kohteissa on latausmahdollisuus.

Lisäksi mietin hankintaa. Suomesta vai Saksasta? Lukemani mukaan Saksan valikoima varustellumpaa ja vähemmän ajettua hintaan nähden? Vaihtoautoa ei ole välttämättä tarpeen työntää kaupassa.

Mitä varusteita pitäisi ehdottomasti olla? Himassa voimavirta, samoin mökillä ja muissa kohteissa käytettävissä. F11:ssa tietysti tottunut aktiivivakkariin, CA:han, peruutuskameraan, naviin, bluetooth-järjestelmään, comfort penkkeihin jne....

Onhan ISOFIX vakiona takapenkeissä?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nuo ajot paitsi talvinen 150km+ onnistuu Rexittömälläkin 94Ah versiolla. Talvella ollaan säästä riippuen ihan rajoilla, eli jos vaihtoehtona on tehdä osa ajoista talouden pörinäautolla, ei ongelmaa. Rexillä onnistunee myös hyvin. Tai 120Ah versiolla jos budjetti riittää.

Saksassa ja sen naapurimaissa valikoimaa, varusteita ja vähiä kilometrejä on tarjolla, parempaan hintaan. Mutta myös karvalakkimalleja on paljon.

Ehdottomia varusteita on DC eli CCS pikalataus ja lämpöpumppu (paitsi Rexilliseen ei saa lämpöpumppua). Jos autossa on 20" vanteet alla, tarvitset talvirenkaille jostain 19" vanteet lisäksi. Muut varusteet maun mukaan, mutta i3:n penkit ei ole sport eikä comfort vaikka voissa paistaisi. Luulisin että Isofix on vakiona takana, mutta varmista mahtuuko turvaistuin näin pieneen autoon.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Jos Saksasta meinaat hakea, niin CCS pikalataus on kyllä aivan ehdoton, etenkin jos on Rexitön malli, koska muuten matkanteko kestää iäisyyden. Saksassa on valikoimaa tarjolla paljon enemmän, paremmin varusteltuja ja vähemmillä ajokilometreillä. Tosin jos haluaa sellaisen jossa on kaikki pillit ja viheltimet, niin niitä voi joutua vähän enemmän haeskelemaan.

Ostin omani BMW:n merkkiliikkeestä Saksasta ja kaupanteko oli kyllä erittäin helppoa. Käsiraha maksuun ja siitä sitten muutaman päivän päästä auton luovutus, jolloin myös loppuerä piti olla maksettuna. Saksassa harvemmin saa auton samalla tavalla heti mukaan kuin Suomessa, koska jo yksistään rekisteröintibyrokratia saattaa ottaa päivän tai huonolla tuurilla kaksi. Lisäksi auton valmistelu luovutusta varten yleensä kestää jokusen päivän. Reilun 300 euron lisämaksusta auto oli valmiiksi rekisteröity vientiä varten, eli kun menin autoa noutamaan, se vaati enää vain viralliset allekirjoitukset kauppakirjoihin. BMW Premium Selection -tarkistuksen lisäksi auto oli huollettu ja katsastettu valmiiksi, eli kotimaassa käyttöönotto oli hyvin nopea toimenpide. Katsastuskonttorilla tarkistettiin vain paperit ja auton valmistenumerot ja koska siinä oli Saksan pitkäaikaiset vientikilvet, ei edes tarrakilpiä tarvittu. Ne tarrakilvet tosin jouduin lopulta hakemaan, kun kesällä veropäätöksen saaminen kesti pidempään kuin mitä Saksan kilvissä oli virtaa.

i3:n jakkarat eivät ole ollenkaan niin huonot miltä ne ensinäkemältä vaikuttaa. Eihän ne tosiaan ole mitkään Recaron sporttipenkit (A6 C5 BiT:ssa minulla on sellaiset ja ne on aivan erinomaiset), mutta yllättävän mukavat nuo on istua. Sivuttaistukea niissä ei juuri ole ja pitkäkoipiselle istuinosa jää aavistuksen lyhyeksi, mutta kyllä niissä väsymättä istuu pidemmänkin aikaa. Isofixit noissa taitaa olla jo vakiovarusteena, ainakin takana.

Voimavirralla et tee mitään, ellet ole hankkimassa kotiin ja/tai mökille pikalatausasemaa. i3:sta ei voi kytkeä suoraan 3~pistorasiaan, toisin kuin jotkut Teslat voi, ja i3:n sisäinen vaihtovirtalaturi on 7.4kW ja enempää se ei huoli. CCS DC-pikalataus tapahtuu 50kW:n teholla on siksi suositeltava lisävaruste, jos pitkiä matkoja ajelee. Mutta latauksessa kannattaa muistaa se, että korkeatehoista pikalatausta ei ole suositeltavaa jatkuvasti käyttää, se kun lyhentää akuston käyttöikää.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

jaka71 kirjoitti: 10 Tammi 2020, 09:58 Voimavirralla et tee mitään, ellet ole hankkimassa kotiin ja/tai mökille pikalatausasemaa. i3:sta ei voi kytkeä suoraan 3~pistorasiaan, toisin kuin jotkut Teslat voi, ja i3:n sisäinen vaihtovirtalaturi on 7.4kW ja enempää se ei huoli.
Ei ihan noin, vaan voimavirtapistoketta varten tarvitaan siihen soveltuva latausjohto, joita saa noin 500 euron hintaan. i3: ei tosiaan voi kytkeä suoraan kolmivaihepistorasiaan (CEE) auton mukana toimitetuilla johdoilla, mutta erikseen ostetulla johdolla voi.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Satanen pari lisää ja saa jo latausaseman. CEE 3~ virtaa ei ihan joka paikassa ole saatavilla, joten matkalataajaksi siitä ei oikein ole.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mulla on kolmivaihevirralla toimiva latausjohto, adapterilla se sopii yksivaihepistorasiaankin, mielestäni ylivoimaisen kätevä. Eikä tarvita siis kiinteää asennusta tai wallboxia.

CCS pikalataus on pakollinen kotimaassakin jos edes yhden kerran aiot ajaa yli akullisen mittaisen matkan. Ja jälleenmyytävyyden takia vaikka et itse tarvitsisikaan.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

jaka71 kirjoitti: 10 Tammi 2020, 11:55 Satanen pari lisää ja saa jo latausaseman. CEE 3~ virtaa ei ihan joka paikassa ole saatavilla, joten matkalataajaksi siitä ei oikein ole.
Tuo CEE pistokkeeseen liitettävä johto on paljon kätevämpi kuin kiinteä latausasema, eikä hintakaan juuri poikkea, mutta silloin CEE pistoke pitää vakipaikassa olla lähellä tai sellainen pitää tuoda lähelle.
Vastaa Viestiin