Kiitos. Lopetti herjailun, kun pakkaset loppu.i3bev60ah kirjoitti: ↑08 Tammi 2024, 15:02i3i kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 16:39Auttoiko akun vaihtaminen vai mikä oli syy? Oma tekee nyt samaa herjaa.i3bev60ah kirjoitti: ↑09 Joulu 2022, 20:06 Mulla tässä tänää tuli aamulla auton käynnistyksen jälkeen ilmoitus: voimansiirto, ajon jatkaminen mahdollista, tarkistuta autosi huoltopisteessä. Eilen oli aikamoinen lumikaaos ja yöllä.sit reilummin pakkasta. Auto ei ollut yöllä latauksessa
Sitten latasin autoa muutaman tunnin ja sama herja jatkui näytöllä. Ajelin lämpimään parkkihalliin, ja sieltä puolituntia myöhemmin lähdettäessä oli virhe kadonnut. Sama kävi minulle kuukausi sitten sateisella kelillä, mutta hävisi itsestään jälleen muutaman tunnin jälkeen (enkä käynyt parkkihallissa kuivattamassa autoa)
Nämä on nyt ekat kerrat vajaan vuoden omistuksen aikana, 12v akusta ei ole hajua, mutta epäilen tuon liittyvän nyt kosteuteen jossain anturissa tjms. Varmaan se 12v pitää varuiksi vaihdattaa, ja voiko tehdä muualla kuin merkkihuollossa, jossa pyytävät 250 siitä ilosta.
Tämä video tuli mieleen, että 8minuutin kohdilla olevasta hommasta voisi olla kyse. Katsotaan nyt miten tiheään tuo seuraavaksi uusii, niin varmaan koodin voisi käydä lukemassa. Auto on 2014 60ah, ja nurkkapyöritystä! Tykkään kyllä kovasti autosta, mutta toyotan jälkeen nämä ilmoitukset tuntuvat kerrassaan oudolta, kun niillä sai ajella yli 10 vuotta ilman ensimmäistäkään.
https://youtu.be/mnD9j5gRWEU
Auton 12v pikkuakun vaihto ei auttanut, joskin tänä talvena on tullut vasta yhden kerran kyseinen vikatilmoitus, ja havisi siten seuraavan smmutuksen ja käynnistyksen yhtydessä. Ilmeisesti kyseessä on ylimenovastus, joka antaa herjan herkästikin, kun sopivasti liitoksiin tulee kuuraa, joka sitten sulaa. Facebookissa tästä näytti olevan keskustelua, ja on liitin, mihin kerää kosteutta, kun kylmät ja kosteat tulevat.
Ei tarvitse olla huolissaan. tosiaan vuoteen ei herjaa tullut, mutta nyt sitten pitkät pakkasjaksot, ja paljon ajoa, niin kyseinen herja tuli. Kansainvälisissä BMW ryhmissäon ollutkin aina syksyn myötä kylmän ja kosteuden monta aloitusta tästä samasta aiheesta.
ei hätää, kovaa ajoa vain.
Kyllä se siitä kelien lämpenemisen myötä viimein haihtuu. 2014 auto, ja edelleen käy ja kukkuu. Eilen tosin piti vähän lämpötilasta tinkiä. että sai ajettua 32km ja parin tunnin tauko ja uudestaan 32km 26asteen pakkaskelissä, mutta akkua jäi vielä 20% kotipihassa. Tuo on pisin matka, mille olen auton kaavaillut lataamatta (jäähallille jääkiekkotreeneihin ja takaisin), ja hyvin toimittaa. Harvoin on tässä muutaman vuoden bemari omistuksen aikana vastaavia pakkasia edes ollut. Kesällä antaa edelleen pikkuakkuinen rangea sellaiset 130-140km. Tosin ajelen lyhyttäajoa pääsääntöiosesti, ja harvoin edes 80kmh nopeutta.
On kyllä loistava auto. Vähän suuremman tarvisi jossain kohtaa lasten kasvaesssa, mutta näin ilmiasia kilometrejä ei kyllä haluaisi vaihtaa vielä pois. Tämän kun saisi nelikkona ja vähän suurempana, niin olisi täysin myyty. Toinen auto meillä toki suurempi nelikko, joten sinänsä sillekään ei mitään varsin aitoa tarvetta ole.
En tiedä olisiko volvon uusi ex30 mistään kotoisin i3 jälkeen. Pieni sähkönelikko kiinnostelisi kyllä, mutta hintalapun pitäisi olla kohtuullinen. Ja toisaalta i3 säästää sen paritonnia käyttökuluja vuodessa, mikä on aika kivasti alle 15k€ hintaluokan autolle, johan se on kohta maksanut itsensä säästyneinä käyttökuluina takaisin. Kääntöpuolena se, että ajoprofiili on pelkkää lähipyöritystä, ja joskus pitemmälle lähtiessä on CSS pikalataus toiminut moitteetta
Kovimman pakkasjakson aikana, kun tarvittiin vaan yhtä autoa niin vaimo ajoi työajonsa bemarilla ja talouden diesel huilasi. Hyvin pärjäsi noissa tammikuun pakkasissa. Esilämmitystä käytti monta kertaa päivän aikana, dieselin akku olisi jo hyytynyt esilämmityksiin webastolla, kun ajomatkat oli niin lyhyitä. Eli oikea auto pätkäajoon pakkasella.