i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

tuomas-82 kirjoitti: 17 Kesä 2022, 14:27 Itsellä hajosi tuo 12v akku viime talven pakkasilla ihan kerrasta eikä tosiaan millään tavalla varoitellut etukäteen. Ja yllätys oli tosiaan miten älyttömän sekaisin koko auto oli tuon takia, hälytin huusi lakkaamatta ja kaikki mahdolliset virheilmoituksen tuli näyttöön. Auto oli ulkona tallin edessä -25 pakkasessa ja kuin ihmeen kaupalla sen sai ajettua talliin 10cm kerrallaan kun painoi start napista ja heti D päälle, niin liikkui 10cm ja pysähtyi. Tätä kun toisti noin 40 kertaa niin auto oli tallissa. Toki koitin eka laittaa N:lle ja työntää auton talliin, mutta lievä ylämäki ja liukas piha, ei mitään mahiksia yksinään. Tallissa purin keulan muovikotelon yms ja vaihdoin akun itse. Aikaa meni kaikkinensa noin tunti ja uusi akku maksoi 70€. Monessa paikassa sanotaan, että akun vaihdon jälkeen autoa pitäisi ohjelmoida, mutta itse en sitä tehnyt, enkä ole huomannut mitään poikkeavaa auton toiminnassa vaikka tuon jälkeen ajettu reilut 10tkm jo.
Tuossa vaiheessa on hyvä sanoa sähköautovastustajalle, että ”Nyt se akku meni sähköautosta”! Vastustaja vastaa ivallisen ilmeen kera: ”Noniin! Paljoko maksaa”? Sinä siihen, että ”70€” :-)
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

miyli kirjoitti: 17 Kesä 2022, 10:05 2014 i3 60ah rex vaihtui 2018 i3s 94ah rexiin ja nyt parin päivän ajelun jälkeen omia huomioita. S malli kyllä huomattavasti tukevampi ajoltaa kun tuo normi malli ja mielestäni tuulinenkaan keli ei tunnu siinä niin pahalta kuin normi mallissa. Olen erittäin tyytyväinen kyllä vaihtoon :thup:
Onnea uudelle autolle! Onkohan kellään kokemusta noista madallussarjoista, vähentääkö sivutuuliherkkyyttä tavallisessa mallissa?
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17
Auto: i3 REX 60ah 2015

TeroT74 kirjoitti: 17 Kesä 2022, 15:10
Wonderi kirjoitti: 17 Kesä 2022, 10:58
TeroT74 kirjoitti: 17 Kesä 2022, 09:46 noniin... tänne vähän kokemuksia.. Onko kellään ollut ongelmia 12v akun kanssa... taitaa olla tiensä päässä kun ei ovet meinaa aueta kaukosäätimellä.. reistaili jo joku aika sitten nyt taas..
Eli eiku Laakkoselle pikahuoltoon. Eipä tuo mistään varoittele että se 12V 20ah akku vetelee viimeisiä.
Toimiiko molemmilla kaukosäätimillä yhtä huonosti? Meneekö lukkoon kuitenkin kaukosäätinellä kaukaa ja hyvin?
En päässyt koittamaan ku toisella kakella. Ei ottanut mitään yhteyttä sillä.. patterit vaihdettu muutama vko sitten. Sain sen 15min yrittämällä käyntiin ku piti avainta siinä ratinkupeessa. Penkin tunnistimet ei reagoinut eli ei varoittanut että laita turvavyö.. ajoin sen suoraan Laakkosen pihaan ku sain sen liikkeelle.
Noniin.. avaimen patteri kabut.. joku sitä avaimessa syö kun n kolme vkoa sitten sen vaihdoin. Ei se herjaa koskaan että low battery.. hmmm. Penkin alta oli joku johto poikki mikä antaa turvavyöstä tietoa eteenpäin. No laitoin nyt hanskalokeroon varapatteria. Seurataampa sitä
Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: X2 25e M-sport
Z4 G29 M-Sport
Paikkakunta: Naantali

i3i kirjoitti: 17 Kesä 2022, 16:22
miyli kirjoitti: 17 Kesä 2022, 10:05 2014 i3 60ah rex vaihtui 2018 i3s 94ah rexiin ja nyt parin päivän ajelun jälkeen omia huomioita. S malli kyllä huomattavasti tukevampi ajoltaa kun tuo normi malli ja mielestäni tuulinenkaan keli ei tunnu siinä niin pahalta kuin normi mallissa. Olen erittäin tyytyväinen kyllä vaihtoon :thup:
Onnea uudelle autolle! Onkohan kellään kokemusta noista madallussarjoista, vähentääkö sivutuuliherkkyyttä tavallisessa mallissa?
Luulen että auttais. S mallissa on selvästi jäykempi alusta kuin normimallissa ja tietysti raideleveys hiukan leveämpi. Samoin S mallin leveämmät renkaat varmasti auttaa asiaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

miyli kirjoitti: 18 Kesä 2022, 07:53
i3i kirjoitti: 17 Kesä 2022, 16:22
miyli kirjoitti: 17 Kesä 2022, 10:05 2014 i3 60ah rex vaihtui 2018 i3s 94ah rexiin ja nyt parin päivän ajelun jälkeen omia huomioita. S malli kyllä huomattavasti tukevampi ajoltaa kun tuo normi malli ja mielestäni tuulinenkaan keli ei tunnu siinä niin pahalta kuin normi mallissa. Olen erittäin tyytyväinen kyllä vaihtoon :thup:
Onnea uudelle autolle! Onkohan kellään kokemusta noista madallussarjoista, vähentääkö sivutuuliherkkyyttä tavallisessa mallissa?
Luulen että auttais. S mallissa on selvästi jäykempi alusta kuin normimallissa ja tietysti raideleveys hiukan leveämpi. Samoin S mallin leveämmät renkaat varmasti auttaa asiaan.
i3S:n raideleveys saattaa tulla ihan vanteista jotka tuo renkaan ulommas. Ollappa varaosaluettelo niin voisi verrata alustan osia. Jäykemmät takapuslatkin varmasti auttaisi asiaan, jos niitä vaan jostain saa.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Juhannuksen alla kävin reilun 1100km reissun, noin 550km suuntaansa Menomatkalla oli kaksi pysähdystä, paluumatkalla myös kaksi pysähdystä, mutta olisi se mennyt lopulta yhdelläkin pysähdyksellä. Taktiikka oli se, että täydellä akulla ja tankilla lähdettiin, akku ajettiin 75 % varaukseen, jonka jälkeen REX päälle ja sillä ajettiin tankki tyhjäksi, jonka jälkeen jatkettiin akun voimalla. Ajonopeus vaihteli 80-100 km/h, rajoituksesta riippuen. Kyllä tuolla ihan huvkiseenkin ajelee tuollaisia yli 500 km matkoja. Ituimet, vaikka näyttävätkin melko kelvottomille, ovat lopulta varsin mukavat tuollaisiksi perusistuimiksi.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Erikoinen taktiikka. Mikä akun koko sulla on?
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17
Auto: i3 REX 60ah 2015

Iltaa.. hieno mökkireissuauto. Kaks henkeä ja kaks koiraa. Mahtuu kyllä vkolopun tavarat. Semmosta tuossa mietin että jos käyttää 12v kylmälaukkua niin käyttääkö se sitä 12v pikkuakkua?. Jos vaikka auto parkissa niin . Onko äkkiä akku tyhjä..
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

TeroT74 kirjoitti: 03 Heinä 2022, 19:05 Iltaa.. hieno mökkireissuauto. Kaks henkeä ja kaks koiraa. Mahtuu kyllä vkolopun tavarat. Semmosta tuossa mietin että jos käyttää 12v kylmälaukkua niin käyttääkö se sitä 12v pikkuakkua?. Jos vaikka auto parkissa niin . Onko äkkiä akku tyhjä..
Uskoisin, että käyttää sitä pikkuakkua se 12V ulostulo. Kylmälaukut ottaa 4A virtaa, eli montaa tuntia ei kannata pitää päällä. En tiedä kuinka tyhjä pikkuakku saa olla, että auto ”lähtisi käyntiin” kuitenkin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ratkaisevaa on osaako 12V akkua lataava järjestelmä herätä välillä lataamaan auton ollessa sammuksissa. Toisaalta jatkuva 12V jännite jääkaapille pitää varmaan vetää akulta asti.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Tänään eka pikalataus K-latauksessa, kun oltiin vähän kauempana reissussa. 41%-94% 24min. Aika nopeasti latasi.
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17
Auto: i3 REX 60ah 2015

i3i kirjoitti: 05 Heinä 2022, 23:36 Tänään eka pikalataus K-latauksessa, kun oltiin vähän kauempana reissussa. 41%-94% 24min. Aika nopeasti latasi.
Kyllähän se vauhdilla sähköä työntää sinne. Tuossa huomannut itse että minuuttivelotteisissa pikalatureissa ei kannata paljon yli 80% ottaa kun hidastuu aikalailla ja maksaa vaan sitten melkein turhasta. ABC pikalaturit siinä mielessä kivempiä kun ovat kWh velotteisia eli vaikka se hurjasti hidastuu niin maksat vaan sen mitä sieltä tulee kWh..
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

i3i kirjoitti: 05 Heinä 2022, 23:36 Tänään eka pikalataus K-latauksessa, kun oltiin vähän kauempana reissussa. 41%-94% 24min. Aika nopeasti latasi.
Heräsi kysymys tuosta eilisestä K-latauksesta. Pitääkö minun ite huomioida jotain lataustehojen rajoituksia, kun menen pikalaturille? Autostahan voi rajoittaa sieltä valikosta. Nyt ne molemmat on mulla max-asennossa.
Eli onko laturit niin viisaita, että voi huoletta laittaa tapsin kiinni ja kahville?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Auton puolesta saa ladata täydellä teholla. Ainoa miksi rajoittaa lataustehoa on kotona mahdollisesti pienet sulakkeet.

Toinen juttu on että i3 balansoi akkukennonsa vain AC-latauksessa, eli vaikka olisi tarjolla CCS töissä tai kotona, on syytä välillä jättää yön yli AC-lataukseenkin.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 06 Heinä 2022, 12:29 Auton puolesta saa ladata täydellä teholla. Ainoa miksi rajoittaa lataustehoa on kotona mahdollisesti pienet sulakkeet.

Toinen juttu on että i3 balansoi akkukennonsa vain AC-latauksessa, eli vaikka olisi tarjolla CCS töissä tai kotona, on syytä välillä jättää yön yli AC-lataukseenkin.
Hyvä kiitos. Pääsääntöisesti lataan 16A teollisuuspistorasiasta yönyli 10A virralla. CCS:ää vaan jossain reissussa, jos on saatavilla. Pääsääntöisesti auton käyttö ollut tätä lähiliikennettä, mutta hyvin sillä näyttää pääsevän kauemmaksikin :-)
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Mulle ei ole selvinnyt vielä tuon lämpötilan säätönupin logiikka, miksi se välillä näyttää lämpötila-asetusta punaisella numerolla ja välillä valkoisella?
Ensin luulin, että on punainen, kun lämmittää, mutta ei näytä olevan niin. Myös jäähdytyksellä välillä punainen.
Seuraavaksi aloin epäilemään, että liittyy esilämmitykseen, että kun on lämmitys tai jäähdytys esiasetettuna niin silloin olisi punainen? Onko jollekin avautunut? Käyttöohje sanoo vaan, että ropellisymboli vilkkuu, kun esilämmitys on päällä ja symboli palaa, kun esilämmitys on ajastettu.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

i3i kirjoitti: 14 Heinä 2022, 09:37 Mulle ei ole selvinnyt vielä tuon lämpötilan säätönupin logiikka, miksi se välillä näyttää lämpötila-asetusta punaisella numerolla ja välillä valkoisella?
Ensin luulin, että on punainen, kun lämmittää, mutta ei näytä olevan niin. Myös jäähdytyksellä välillä punainen.
Seuraavaksi aloin epäilemään, että liittyy esilämmitykseen, että kun on lämmitys tai jäähdytys esiasetettuna niin silloin olisi punainen? Onko jollekin avautunut? Käyttöohje sanoo vaan, että ropellisymboli vilkkuu, kun esilämmitys on päällä ja symboli palaa, kun esilämmitys on ajastettu.
Tänään näytti valkoisia numeroita, kun oli esiviilennys lähtöaikaan ajastettuna, eli ei siis vaikuta sekään olevan loogista mitä viimeksi epäilin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En ole koskaan nähnyt punaisia numeroita lämpötilanupissa. Vikatila?
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 14 Heinä 2022, 21:11 En ole koskaan nähnyt punaisia numeroita lämpötilanupissa. Vikatila?
Kevät talvella oli useammin punaiset numerot esilämmityksessä, lähes aina ja silloin luulin, että on punaiset, kun lämmittää. Voisiko se kuitenkin olla niin, että punainen kun lämmittää. Jos vaikka ensin on asetettuna lämpötilaksi vaikka 16, kun vaimon jäljiltä se useasti on koin pieni ja sitten käännän sen vaikka 19 niin alkaisi vähän lämmittää. Pitääpä oikein ruveta tutkimaan sen toimintaa.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Löytyhän se selitys, pitänee seurata toimiiko noin.
The color on the temp control knob changes based on the state of the headlights. That's true on all model years. It's white by day, orange by night.
Vastaa Viestiin