2013 - BMW i8 (Vision EfficientDynamics)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 11:55
- Auto: M550dx F11, VW Polo BlueGT
Suomalainen kansallisurheilu ja siihen henkilön, jolla ei ole varaa duunina on olla kadeMotoAuto kirjoitti:Hieno peli
Häpeän olla Suomalainen, kun lukee noita iltasanomien kommentteja
Miksi kaikkea pitää kadehtia?
Sportscar Breakfastista tänään:
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Ja toinen kuva samasta. i8 oli tapahtuman rokkistara ja Pitkiksen ympärillä koko ajan niin paljon jengiä etten kehdannut tulla moikkaamaan. Anyway, auto on Hieno.
- Liitteet
-
- i8
- IMG_20140823_103906.jpg (553.69 KiB) Katsottu 81794 kertaa
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Oli kyllä paljon kiinnostuneita. Ja tuttuja samoin. Kivoja kuvia tuossa yllä. Aloittelen uutta ketjua kun vähän jaksan parin päivän sisällä, hitusen kipeänä tullut oltua ja selviteltyä niin paljon kärryn asioita, että ei ole ehtinyt edes alas istua. 700 km ajettu nyt ja vähän päässyt jo sisälle laitteeseen.
Jaa alkumatkat ohjasit autoa ulkopuolelta? Ei vaine, hattua nostettava hankinnan ansiosta.Pitkis kirjoitti:700 km ajettu nyt ja vähän päässyt jo sisälle laitteeseen.
Meinaatko ajaa läpi vuoden? Olis mielenkiintoista kuulla kokemuksia sopivuudesta Suomen talvioloihin.
Jatkotarinat varmaan hyvä ollakin ihan omassa aiheessaan.Pitkis kirjoitti:Aloittelen uutta ketjua kun vähän jaksan parin päivän sisällä
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
i on uusi M.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Varmaan on oikeasti ihan hieno, ei vain sytytä mua. Vähän tehty moderni, liian kapeat kärrynpyörä-renkaat, hintaan nähden laimea suorituskyky, laimea ulkonäkö ja mukavuus. Parin vuoden päästä näytää vanhalta, kuten mielestäni jo nyt. Ainoastaan ovet ovat modernit vielä parin vuoden päästä. Tuolla rahalla saisi 6-sarjalaisen, johon itse kääntyisin jos noin paljoa autoon laittaisin. Mitä en tee.
Tarkoitus ei ole mollata kenenkään ostoksia, en ole autoa ajanut, mutta minulle ei ihan ensimmäinen valinta olisi.
Tarkoitus ei ole mollata kenenkään ostoksia, en ole autoa ajanut, mutta minulle ei ihan ensimmäinen valinta olisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Ja puuttuu ne tuplaputket, kun ei ole pakoputkea ollenkaan?! Häviää jopa 318d:lle...ei tuu kesää. 170ke hintalapulla löytyy niin paljon alle 4s 0-100 km/h menijää täysillä varusteilla, että valinnan vaikeus aiheuttaa jakomielitautiasalmol kirjoitti:Varmaan on oikeasti ihan hieno, ei vain sytytä mua. Vähän tehty moderni, liian kapeat kärrynpyörä-renkaat, hintaan nähden laimea suorituskyky, laimea ulkonäkö ja mukavuus.
Ei tarvi loukkaantua. Katselin useammasta lähteestä tuota suorituskykyä ja lähteestä riippuen 0-100 meni 4.4s - 4.8s, ota tuosta nyt selvää. En väitä että löytyisi hirveästi vaihtoehtoja, mutta esim. S4, Macan Turbo, M3-M6, Jagge F-type, AMG:n joku malli, yms olisi vaihtoehto samoista suorituskykyluokista, ja edullisempi ehkä. Mutta onhan tuo erilainen eikä tule vastaan samanlaisia.Pitkis kirjoitti:Ja puuttuu ne tuplaputket, kun ei ole pakoputkea ollenkaan?! Häviää jopa 318d:lle...ei tuu kesää. 170ke hintalapulla löytyy niin paljon alle 4s 0-100 km/h menijää täysillä varusteilla, että valinnan vaikeus aiheuttaa jakomielitautiasalmol kirjoitti:Varmaan on oikeasti ihan hieno, ei vain sytytä mua. Vähän tehty moderni, liian kapeat kärrynpyörä-renkaat, hintaan nähden laimea suorituskyky, laimea ulkonäkö ja mukavuus.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Niin, makuasioita. Noista kuvien pohjalta on yleensäkin hyvin vaikea sanoa kuinka se livenä silmään istuu. Esimerkiksi monet moottoripyörät on livenä paaaljon paremman näköisiä kuin kuvissa. Liekkö kuvakulmalla vaikutusta. Kuvat otetaan ehkä alempaa, ja kun oma silmä katsoo korkeammalta, linjat näyttää toisenlaisilta, ja lähes poikkeuksetta paremmilta.Pitkis kirjoitti:Ja puuttuu ne tuplaputket, kun ei ole pakoputkea ollenkaan?! Häviää jopa 318d:lle...ei tuu kesää. 170ke hintalapulla löytyy niin paljon alle 4s 0-100 km/h menijää täysillä varusteilla, että valinnan vaikeus aiheuttaa jakomielitautiasalmol kirjoitti:Varmaan on oikeasti ihan hieno, ei vain sytytä mua. Vähän tehty moderni, liian kapeat kärrynpyörä-renkaat, hintaan nähden laimea suorituskyky, laimea ulkonäkö ja mukavuus.
Aina muotoilun uutuus ei tee siitä upeampaa, ainakaan minulle. Jos täysin muotoilun pohjalta saisin valita, Aston Martin V8 vantage menee millon vaan i8:n ohi, vaikka jo iäkäs muoto onkin. On vaan niin pirun onnistunut minun silmääni.
Huomasiko muuten joku, Formula E sarja alkoi, ja turva-autona mikäs muu kuin ... i8.
P.S:
Kun kesällä seurasin livenä netistä Goodwood Speed festival lähetystä, siellä ajanut i8 kyllä jäi täysin vaille mitään ahaa- elämystä. Sellainen moderni muototutkielma- vaikutelma tuli päällimmäisenä itselleni. Ehkä se johtui vaan äärimmäisen kovasta seurasta, läsnä kun oli kieltämättä automaailman kermaa, McLaren Spider, La Ferrari puhumattakaan niistä vanhuksista.
i8:ssa houkuttaa hintaluokassaan juuri se äärimmäisen edistyksellinen tekniikka ja muotoilu. Kuka tuon ostaa, ostaa sen juuri noiden seikkojen takia, niissä on se juttu! On aivan turha verrata i8:aa johonkin LaFerrariin ja McLaren hybrideihin, ovat täysin eri hintaluokassa!
Hienoa Pitkis! Ja varsinkin se, että uskalsit myös suomi foorumilla auton tuoda esille
Hienoa Pitkis! Ja varsinkin se, että uskalsit myös suomi foorumilla auton tuoda esille
Ilman muuta, ei kai tuota kukaan kyseenalaistakaan. Muotoilullisesti tosin autonäyttelyiden consept mallit on pitkään näyttäneet samankaltaista revittelyä, BMW vaan toi sen tuotantoon saakka.Turbo kirjoitti:i8:ssa houkuttaa hintaluokassaan juuri se äärimmäisen edistyksellinen tekniikka ja muotoilu. Kuka tuon ostaa, ostaa sen juuri noiden seikkojen takia, niissä on se juttu!
Totesinpa vaan ettei i8 ulkoisesti tuossa seurassa juuri kertavilkaisua enempää saanut aikaan, toisin kuin monet muut. Vertailuni oli ilmanmuuta puhtaasti muotoilullinen, en käsitä kuinka se ei ollut itsestäänselvä asia? Muotuiluja verratessa hinnalla ei ole mitään merkitystä. Tai jos on, niin silloin arvostelijan omat kriteerit on melko vinoutuneet. Aika harva kuitenkaan noiden hankkimista vakavasti pystyy harkitsemaan.Turbo kirjoitti:On aivan turha verrata i8:aa johonkin LaFerrariin ja McLaren hybrideihin, ovat täysin eri hintaluokassa!
Tästäkään tuskin kukaan on eri mieltä. Vuoden kerholaisen maineteko-mitalin paikka, sanon minä! Toivotaan ettei kateelliset ala avain-terroriin ja jättävät pelin rauhaan.Turbo kirjoitti: Hienoa Pitkis! Ja varsinkin se, että uskalsit myös suomi foorumilla auton tuoda esille
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tuossahan se on tiivistetty. Joka haluaa ostaa teknologiaa, jolla ajetaan 5-10 vuoden päästä, ostaa i8:n. LaFerrari on vaivaiset noin 15x kalliimpi ja McLaren P1 noin 10x kalliimpi auto Suomessa. Eli voisin kuvitella, että hintaerolla saa jotain vastinetta. Mutta, silti, se onkin niin mielenkiintoista, että i8:a verrataan joka paikassa noihin autoihin. Kun vaan sitä vertailukohtaa ei muutoin ole. Possun 918 on halpis eli 6x kalliimpi ja teknisestä i8:a lähempänä kuin mikään muu auto. Sen jälkeen tulevatkin P1 ja LaFerrari. Ei suinkaan joku M4 tai muu sporttisedani.Turbo kirjoitti:i8:ssa houkuttaa hintaluokassaan juuri se äärimmäisen edistyksellinen tekniikka ja muotoilu. Kuka tuon ostaa, ostaa sen juuri noiden seikkojen takia, niissä on se juttu! On aivan turha verrata i8:aa johonkin LaFerrariin ja McLaren hybrideihin, ovat täysin eri hintaluokassa!
Tuossa yllä esitettiin joitakin vaihtoehtoja. Audi S4 on selvästi hitaampi, liki sekunnin hitaampi 0-100 km/h ja tavallinen sedan, ei urheiluauto. Jaguar F-Type V8 on 185 000e ilman lisävarusteita ja vain takavetoinen. Täysillä varusteilla i8 on noin 170 000e Suomessa ja Jagge puhaltaa jonnekin 210-220 000e luokkiin ja silti vajaavetoinen. Possun Macan....moniko on mennyt Audi R8:n tai Fefen 458:n omistajalta kysymään "eikö BMW X5M olisi ollut parempi vaihtoehto?". M3-4-5-6 ovat kaikki vajaavetoja ja yksikään ei ole keskimoottorinen urheiluauto. AMG:llä ainoa järkevä vastine on uusi GT, jonka hinta täyteen loudattuna on varmasti yli 250 000e ja silti vajaaveto. Tosin vähän nopeampi kyllä, joka 100 000e hintaerolla sallittakoon.
Eli ei noita kilpailijoita vain urheiluauto-coupe-neliveto -luokassa pyöri tuossa hintaluokassa. Audin R8 ja Huracan ovat ainoat ja varsinkin tuo vanha R8 on 1990-luvun tekniikkaa lähestulkoon...Huracan taas eri teho/hintaluokassa. 911 Carrera 4S on ainoa lähellekään tuleva vastine, mutta hinta on todella roimasti kalliimpi, yli 250 ke kaikilla mausteilla. Sekin on vain konventionaalinen ratkaisuiltaan, joten sillä ei edes saa hybridin etuja mukana. Lisäksi kun ottaa huomioon i8:n alhaisen polttoaineen kulutuksen sekä 18 000e investointituen minkä valtio maksaa 36 kk aikana, normaaliin vastaavankykyiseen urheiluautoon verrattuna ensimmäiset 100 000 km ovat noin 30 000e halvemmat i8:lla. Ei paha. Nyt viikonloppuna tuli ajettua 102 km epäselvää kaupunkiajoa. Siitä karkeasti arvioiden noin 80-90 km sähköllä pelkästään. Sen hinta 0e minulle siitä töpselistä, mistä ladattu. Tästä se sitten kertyy vaihdellen.
Tässä siis pohdintaa. En raapustele sen vuoksi, että olisin loukkaantunut tai haluaisin perustella hankintaa sen suuremmin omalta kohdaltani. Keskustelen hyvin mielelläni i-asioista joka näkökulmasta. Yritän nyt vain tässä valottaa tätä i-ideologiaa ja sitä, missä luokassa i8 pyörii. Tähän asiaan kun tullaan palaamaan uudelleen ja uudelleen vuosien aikana. Siellä i8:n kategoriassa ei ole oikeasti kuin tuo possun 918, muut ovat jotain muuta. Jos tarkoitus on kuskata porukkaa paikasta toiseen, siihen käy mikä vaan auto. Jos haluaa aidon keskimoottorisen hybridiurheiluauton nelivetoisena, silloin se ostetaan eikä vaihtoehto ole 335i xDrive vaikka se paperilla suoralla tiellä menee melkein yhtä lujaa. Ulkonäköasioista samoin kuin väreistä on turha kiistellä, ne ovat makuasioita ja jokainen tykkää siitä mitä haluaa ja vielä sekin jälkeen ostaa sitä mitä huvittaa. Teknisistä seikoista voi sitävastoin tehdä suoraa yhteenvetoa ihan paperilla, jota tuossa yllä pohdittu.
Sanoisin pikeminkin että ostaa sen mihin rahat riittää. Budjetäärisesti kaikki ei aina saa mitä haluaa vaikka kuinka tahtoisPitkis kirjoitti:jokainen tykkää siitä mitä haluaa ja vielä sekin jälkeen ostaa sitä mitä huvittaa
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Toki Aika harvalla se budjetti ei _yhtään_ rajoita, ainakaan Suomessa. Mutta vaikka sekään ei rajoittaisi, sitten tulee saatavuusongelmia eteen. Eli näissä rajoissa mennäänHavis kirjoitti:Sanoisin pikeminkin että ostaa sen mihin rahat riittää. Budjetäärisesti kaikki ei aina saa mitä haluaa vaikka kuinka tahtoisPitkis kirjoitti:jokainen tykkää siitä mitä haluaa ja vielä sekin jälkeen ostaa sitä mitä huvittaa
Nimim. Enzo olisi kiva...
+1 Pitkikselle. Hieno auto ja todellinen (auto)kulttuuriteko!
i8 on todellinen suunnannäyttäjä, mikä aiheuttaa useamman autotehtaan johdossa painetta uusiin ajattelutapoihin. Raakaan voimaan perustuvan auton osaa kaikki tehdä, mutta kokonaan uudenlaisen autotyypin tekeminen vaatii rohkeutta.
i8 on todellinen suunnannäyttäjä, mikä aiheuttaa useamman autotehtaan johdossa painetta uusiin ajattelutapoihin. Raakaan voimaan perustuvan auton osaa kaikki tehdä, mutta kokonaan uudenlaisen autotyypin tekeminen vaatii rohkeutta.
Ex: E60/F10