BMW iX xdrive40 talvirange
Millaisia kokemuksia iX xdrive40:n rangesta pakkasella ja lähtö ulkoa eli ei lämpimästä tallista (ja huom. kysymys koskee nimenomaan tätä pienempi akkuista xdrive40-mallia, ei xdrive50). Pakkasella tarkoitan nyt vähintään -10 astetta.
Pari kertaa oli kyseinen malli koeajossa viime talvena. Pakkasta oli juuri tuo 10, ja jos oikein muistan niin ulkoa lähtiessä näytti rangea 270-280 km. Omistajilta saanee tuoreempaa tietoa TM:n meneillään olevassa talvitestissä tuossa samassa pakkasessa "parhaiden" sähkäreiden (BMW, MB) ranget putosivat n. 40 % WLTP:stä.
"Sähköautot saapuivat yöjunan kyydissä Rovaniemelle. Sieltä TM:n testaajat lähtivät noin 260 kilometrin matkalle kohti Saariselkää. Pakkasta oli vertailun aikana 8–10 astetta. BMW i4 pääsi lähelle (360 km) Mercedes-EQ:ta (390 km), mutta tuloksessa on huomioitava Mercedes-EQ:ta ensimmäisessä toimintamatkatestissä vaivannut lämmityslaitehäiriö." Autojen WLTP-mittauksen mukaiset kilometrit ovat seuraavat:
Mercedes-EQ 671 km
BMW 567 km
"Sähköautot saapuivat yöjunan kyydissä Rovaniemelle. Sieltä TM:n testaajat lähtivät noin 260 kilometrin matkalle kohti Saariselkää. Pakkasta oli vertailun aikana 8–10 astetta. BMW i4 pääsi lähelle (360 km) Mercedes-EQ:ta (390 km), mutta tuloksessa on huomioitava Mercedes-EQ:ta ensimmäisessä toimintamatkatestissä vaivannut lämmityslaitehäiriö." Autojen WLTP-mittauksen mukaiset kilometrit ovat seuraavat:
Mercedes-EQ 671 km
BMW 567 km
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Se paljonko näyttää rangea lähtiessä ei kovin hyvin kerro todellisesta toteutuvasta rangesta, varsinkaan talvipakkasilla kelien vaihdellessa. Auto joutuu tekemän laskelman joko saksalaisen insinöörin hihasta ravistamista arvauksista, tai edellisen päivän toteutuneista ajoista jotka saattoi olla ihan eri nopeuksilla ja eri kelissä. Valtavan eron toteutuneeseen rangeen tekee myös jos ajetaan 10kpl lyhyitä pätkiä kabiini aina välillä kylmäksi jäähtyen, vai lämpeneekö auto yhden kerran ja ajetaan akku yhdellä istumalla tyhjäksi.
Tiedän että ei vastannut kysymykseen ollenkaan, mutta vastaus ei ole yksiselitteinen.
Tiedän että ei vastannut kysymykseen ollenkaan, mutta vastaus ei ole yksiselitteinen.
Asiaa puhut. Kysymykseni oli ehkä hieman vajaasti kirjoitettu. Eniten kiinnostaa miten pitkälle pääsee pakkasella maantiellä eli erityisesti riittääkö range pakkasella esim Helsinkiin, jonne matkaa noin reilut 250 km. Toki siinäkin eroa, että mitä nopeutta ajaa ja meneekö motarin vai vt:n kautta.Wonderi kirjoitti: ↑01 Helmi 2023, 21:15 Se paljonko näyttää rangea lähtiessä ei kovin hyvin kerro todellisesta toteutuvasta rangesta, varsinkaan talvipakkasilla kelien vaihdellessa. Auto joutuu tekemän laskelman joko saksalaisen insinöörin hihasta ravistamista arvauksista, tai edellisen päivän toteutuneista ajoista jotka saattoi olla ihan eri nopeuksilla ja eri kelissä. Valtavan eron toteutuneeseen rangeen tekee myös jos ajetaan 10kpl lyhyitä pätkiä kabiini aina välillä kylmäksi jäähtyen, vai lämpeneekö auto yhden kerran ja ajetaan akku yhdellä istumalla tyhjäksi.
Tiedän että ei vastannut kysymykseen ollenkaan, mutta vastaus ei ole yksiselitteinen.
Isoja eroja testeissä, keleistä ja maastosta riippuen. Tässä i4 meni 434 km https://www.is.fi/autot/art-2000009367415.html
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Joo se menee taloudellisesti. Ei ehkä voi verrata iX kulutuksiin, kun niissä tuo kroppa on hieman isompi, mutta nyt juuri talvitesti pikkupakkasessa ja rangen ennustus pitää kyllä hyvin kutinsa. Siis ainakin itsellä, kun vakkarilla ajelen. Tosin tänäänkin kova tuuli ja lumi on sellaisia mitä auto ei ehkä ota huomioon, vaikka säästä kaiken tietääkin
Minulle on nyt ”iX40”-kokemusta kertynyt parin kuukauden ajalta noin 3000 km verran.
Auton kulutus ”nurkka-ajossa” on todellakin yllättänyt! Nurkka-ajolla tarkoitan lyhyitä, 3 – 15 km ajoja katoksesta tai muuten ulkotiloista lähtien. Toteamani lukemat ovat olleet tyypillisesti 50 kWh / 100 km tai enemmän. Pidempiä, noin 200 km ajoja, on kertynyt kuusi kpl ja noilla kulutus on ollut alimmillaan 26 kWh / 100 km. Koko seurannan keskiarvo on nyt 40,5 kWh / 100 km. ”Esson baarin raati”, jolle kokemukseni kerroin, oli sitä mieltä, että jotakin täytyy olla vialla.
Ovatko muiden kokemukset tältä pakkasjaksolta kovastikin erilaisia?
Minä olen arvaillut, että tässä iskee nyt se puuttuva hukkalämpö, joka polttomoottoriautossa on käytettävissä kabiinin lämmitykseen, ja sähköautossa on kompensoitava akusta ampeereja ottamalla.
Onko kukaan löytänyt / selvittänyt, mikä on noiden lämmityslaitteiden ottama teho?
Auton kulutus ”nurkka-ajossa” on todellakin yllättänyt! Nurkka-ajolla tarkoitan lyhyitä, 3 – 15 km ajoja katoksesta tai muuten ulkotiloista lähtien. Toteamani lukemat ovat olleet tyypillisesti 50 kWh / 100 km tai enemmän. Pidempiä, noin 200 km ajoja, on kertynyt kuusi kpl ja noilla kulutus on ollut alimmillaan 26 kWh / 100 km. Koko seurannan keskiarvo on nyt 40,5 kWh / 100 km. ”Esson baarin raati”, jolle kokemukseni kerroin, oli sitä mieltä, että jotakin täytyy olla vialla.
Ovatko muiden kokemukset tältä pakkasjaksolta kovastikin erilaisia?
Minä olen arvaillut, että tässä iskee nyt se puuttuva hukkalämpö, joka polttomoottoriautossa on käytettävissä kabiinin lämmitykseen, ja sähköautossa on kompensoitava akusta ampeereja ottamalla.
Onko kukaan löytänyt / selvittänyt, mikä on noiden lämmityslaitteiden ottama teho?
Lämmitykseenhän se valtaosa energiasta pakkasella pätkäajossa menee. Per kilometri on aika huono kulutuksen laskutapa silloin. Parempi laskea vaikka lämmitystunteja tai kylmästä mukavaksi lämmityskertoja.
^^mielellään kuulisin lisää kokemuksia sinun ajoprofiililla tästä kapistuksesta. Käytännön kokemukset kiinnostaa meni se sähkö sitten vaikka paimenpoikaan.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Minulle tuon paremmuus ei oikein aukene.
Useampi kymmenen vuotta autoilua takana ja sen mitä kulutusta/kuluja olen tottunut seuraamaan, olen sen aina tehnyt
ajettuun matkaan verraten. Nykyisin kertyy noin 20 000 km / vuosi, lämmityskerroista ei ole oikein mielikuvaa.