i3 ei lämmittänyt

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Lähtöaika ajastettuna ja lataus päällä (6A) työpaikan lämmitystolpasta. Kun olin lähdössä niin puhaltimet päällä niin auton ulkona kuin sisälläkin, mutta ilppi hiljaa ja auto kylmä. Ei mitään häiriöilmoituksia. Kotimatkallakaan ei lämmittänyt vaikka lisäsin lämpötilapyyntiä. Puhelimen äpistä oli ajastettu lämmitys. Englanninkielisellä foorumilla oli jollain ollut vastaava ongelma ja oli poistunut yön aikana kun auto oli sammuksissa. Saas nähdä auttaako. Onko kellään ollu vastaavaa ongelmaa? Ratkaisua?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei ilppiongelmaa, mutta muutamaan muuhun satunnaiseen oikkuun on auttanut sammutus ja uudelleenkäynnistys. Niin kuin muissakin digilaitteissa. Joskus joku vaatii pidemmän offilla olemisen että kaikki digi ehtii sammua ennen uutta yritystä.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Nyt aamulla lähti ilppi lämmittämään ihan Ok. Ihme häiriö. Kiva sitten pakkasilla jos tuota tekee. Kohta huolto niin pitää kysäistä asiasta.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Taas sama juttu tänään töistä lähtiessä, ei lämmitystä. Voisikohan liittyä jotenkin tuohon 6A lataukseen?
Akku oli nyt illalla 70%. 3 astetta lämmintä. Voisiko olla akun lämmitys päällä ja jotenkin ei 6A teho riitä? Aamulla toimi kun ei ollu johdossa. Kokeilen huomenna töissä sitten ilman latausta. Keväällä toimi moitteetta 8-12A latauksilla kotona. Aina nämä lisälämmittimet sohlaa, webastot sohlasi kans aina kun niitä oli autossa, ainut toimiva ollu sisätilan lämmitin. 3v vanha auto niin pitäis toimia kuin junan vessa.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Nyt koitin vielä kotona puoli tuntia tulosta ja painoin avaimista lämmityksen päälle niin lähti toimimaan. Joku ihme juttu on kyllä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Oudolta kuulosta. Korjaamo voisi vikakoodin löytää.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Luin noita englannin kielisiä foorumeita niin alkaa vaikuttaa siltä, että on ominaisuus tai turvallisuustekijä. Akun lämmitin ottaa tehoa 1kW ja kun mulla oli 6A lataus päällä koko työpäivän ja lähtöaikaan oli enemmän kuin 3h niin akun lämmitys on silloin ollut päällä, kun ulkona 3 astetta lämmintä. Eli tuosta 6A:sta ei jää kuin 380W muuhun käyttöön niin ei silloin ilppi lähdekään päälle, puhaltimet vaan. Tuo sopii järkeen. Ja kun esilämmitys on vielä päällä niin ei ala puhaltamaan lämmintä kotimatkallakaan kun mulla kotimatka on 15km niin se esilämmitys on vielä päällä. Tosin pysähdyin kaupan pihalla ja sammutin auton ja lukitsin ovet, mutta ei tainnut nollata niin nopeasti sitä ajokertaa, en tiedä. Mutta uskon, nyt aika vahvasti, että johtuu tuosta 6A latauksesta. Rupesin sillä lataamaan työpaikan lämmitystolpasta ja pelaan varman päälle ettei pistorasia sula, mutta kannattaa näköjään laittaa 8A vaan niin riittää teho sit lämmitykseenkin varmaan. Pitää kokeilla.
Vois myös kokeilla, että ei laita lähtöaikaa ennen 3h lähtöön niin silloin varmaan unohtaa akun lämmityksen ja jaksaa lämmittää kabiinin myös 6A teholla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Lähtöajaksihan asetetaan se jolloin aiotaan ajoon lähteä, ei oletettua lämmityksen aloitusaikaa. Auto päättelee ulkolämpötilasta koska lämmitys (akun ja kabiinin) aloitetaan. Kyllä tuo jonkunlaiselta virhetilanteelta tuntuu, en haluaisi yhtään kylmemmällä ilmalla ainakaan lämmityksettömällä autolla ajaa. Oli sitten esilämmitystä pyydetty ja/tai ladattu ihan miten vaan. Ja jos ei kerran lämmitä, mitä hyötyä only fans -toiminnosta on. Voiko olla ettei kukaan tehtaalla ole osannut ajatella että niin pienellä kuin 6A virralla kukaan autoa lataisi? Mikä on orggis shukolaturin pienin teho?
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Kyllä se tehon puutteelta tolpasta näyttää nyt vahvasti. Autokaan ei ilmoittanut, että jossain olisi vikaa.
Laitan tähän Google-kääntäjällä käännetyn tekstin ulkolaiselta foorumilta:

Huomaa, että akun lämmitys on itse asiassa vain 1000 W. Mutta koska ohjaamon esivakiointi kuluttaa myös kunnon pätkän tehoa (erittäin kylmällä säällä jopa 6 kW sähkölämmittimestä), se ei aktivoi sitä L1:ssä ollenkaan.

Tuo on jostain maasta missä verkkojännite on 120V ja auto on ilman ilppiä niin käyttää vastuksia esilämmitykseen, siksi tuo teho tuota luokkaa.
Eli auto asettaa tässä 6A latauksessa rangen etusijalle joka tietysti perusteltua ja kun ei akkukaan ollut vielä täynnä niin kabiinin lämmitys jää viimeiseksi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ymmärrän jos esilämmitys estyy jossain tilanteessa. Mutta ajon aikana ei saisi. Lämmityslaitehan on ajon aikana lainkin vaatima varuste. Ja kun ilman latausjohtoa kerran osaa esilämmittääkin kunhan varaustila ei ole ihan alhaalla. Varaustilarajaa ei kai ole missään julkistettu.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 09 Syys 2022, 12:08 Ymmärrän jos esilämmitys estyy jossain tilanteessa. Mutta ajon aikana ei saisi. Lämmityslaitehan on ajon aikana lainkin vaatima varuste. Ja kun ilman latausjohtoa kerran osaa esilämmittääkin kunhan varaustila ei ole ihan alhaalla. Varaustilarajaa ei kai ole missään julkistettu.
Tuossa kohtaa se käyttäytyy ihmeellisesti, voi olla joku ohjelmallinen bugi. Luulisi lähtevän lämmittämään, kun johto irroitetaan ja lähdetään ajoon. Tuota on hyvä kysyä huollossa, että miksi näin tekee?
Seuraavalla kerralla pitää tehdä niin, jos lataa vielä 6A, että lopettaa latauksen ja käynnistää lämmityksen erikseen.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Olin huoltoon yhteydessä ja heidän mukaan vikahavaintojen perusteella vika on lisälämmittimessä.
Latauksen virralla ei kuulemma ole mitään vaikutusta, kunhan auton akussa vaan virtaa riittää.
Tein lisäkysymykset, että miksi 2 asteen lämpötilassa käyttäisi lisälämmitintä (vastus) kun muuten tekee lämmön ilpillä?
Ja käyttöohjeen mukaan olen ymmärtänyt, että akun ja kabiinin lämmitykseen nimenomaan energia otetaan verkosta jos latausjohto on kiinnitetty. Vastausta näihin odotellaan.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Jälleen kerran! Akku 100%, piuha kiinni nyt 8A valittuna laturista, lähtöaikaan ilmastointi päällä ja, kun menin autolle niin lämmityslaitteen puhallin oli päällä, mutta ilppi hiljaa. Auto kylmä eikä lämmitys mennyt päälle kotimatkan aikana. Auto oli just edellisellä viikolla huollossa ja vikakoodeja ei ollut, en ruvennut kuitenkaan tästä kyseleen enempää, kun oletin, että on ominaisuus kuten edellä olen pähkäillyt, ei näytä sekään teoria pitävän paikkaansa.
AC kytkin mulla on ollut kokoajan päällä vaikka auto on lämmittänytkin ajossa, voisikohan se jumittaa ja auto luulee ettei tarviikaan jäähdyttää?
Kesällähän oli sellaisia hetkiä ettei ollut niin lämmin päivä niin auto pyöritti vain puhallinta ja ilppi oli hiljaa, kun jäähdytystä ai tarvinnut.
Ihme homma, kun ei tee sitä joka kerta, toiminut vastaavassa tilanteessa monesti tässä välissä jo.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Ruvennut pähkäileen, jotta voisikohan olla kuitenkin tuo vika tuossa äpissä. Yleensä laittanu ajastukset sen kautta. Tänäänkin laitoin töissä lataukseen niin äpissä ei näkynyt latauksen olevan päällä, mutta hyvin latasi kun kävin autolla ja sen jälkeen äppikin taas näytti oikein.
Tänään oli lähtöaika valittuna autosta ja lämmitys pelasi ja latasi samaan aikaan. Mielenkiintoinen mysteeri :-)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kun olet apista minkä tahansa asetuksen muuttanut, tai vaikka "lämmitä heti"-käskyn antanut, odotatko appi auki puhelimen näytön sammumatta sen n. 30-60 sekuntiakunnes appi sanoo "successfully sent to vehicle"? Jos sitä ei odota, käsky ei mene perille. Ja joskushan se ei saa käskyä perille vaan sanoo "failed".
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 10 Marras 2022, 00:17 Kun olet apista minkä tahansa asetuksen muuttanut, tai vaikka "lämmitä heti"-käskyn antanut, odotatko appi auki puhelimen näytön sammumatta sen n. 30-60 sekuntiakunnes appi sanoo "successfully sent to vehicle"? Jos sitä ei odota, käsky ei mene perille. Ja joskushan se ei saa käskyä perille vaan sanoo "failed".
Yleensä kyllä odotan tuon, mutta välillä töissä saattaa käydä niin ettei ehdi odottaan. Etähistoriasta yleensä tarkastan, että menikö perille. Epäilen silti, että saattaa jäädä menemättä, niinkuin eilenkin auton lataustieto ei tullut äppiin kuin vasta sen jälkeen, kun kävin autolla ja käytin ovet auki. Ei tuo onneksi usein sohlaa, mutta ikävä yllätys sitten kun on pakkasta ja odottaa menevänsä lämpimään autoon niin on lasit jäässä ja kylmä kyyti kotiin :-)
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Sain yhteyden henkilöön jolla on ollut sama satunnainen lämmitysongelma kuin minulla. Auton huollon ja päivityksen jälkeen kuitenkin sama ongelma ollut vielä kerran. Alla hänen vastauksensa.

So I took the car in for service. I think it was January of 2020. After that service, and new software, I recall this cold air problem only happened again 1 time between Jan 2020 and when I sold the car in August of 2021.

Mullakin taas toiminut moitteetta.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Täytyy päivittää tätäkin ongelmaa, vaikka ei sitä taas ole ollut ollenkaan. Otin jossain vaiheessa AC:n pois päältä, niin nyt on aina lämmittänyt. Ajattelin, että jos jotenkin sekoittaa lämmitystä? Huurteet on pysyneet poissa ikkunoista ilman AC:tä, monestihan tuota suositellaan pidettäväksi päällä vaikka lämmityskausi onkin, tiedä sitten onko sillä vaikutusta? i3:n huurteenpoisto on kyllä varsin hyvä, tietysti esilämmitys auttaa siihenkin, sitä tulee kyllä käytettyä joka lähtöön, jos tietää lähdön etukäteen.
Vastaa Viestiin