Sähköauton lataus

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Wonderi kirjoitti: 21 Heinä 2022, 19:14 Eikös Rechargella(kin) ole eri nopeusluokan laturit eri hintaan.
Näyttää ainakin nuo pikalaturit olevan kaikki.0,54€/min.

Itse nyt lomien aikana ladannut pelkästään näillä ja maksanut BMWn latauskortilla (0.23€/min).

Eilen Viitasaaren Rechargella latasin 57kw aikaan 36min. Hintaa tuli 8,28€.
Kilowattitunnin hinnaksi tuli n.0,14€. Ei paha.
Lataus tilanne akussa optimaalinen: 13% -81%.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

gestapo kirjoitti: 12 Elo 2022, 12:01
Wonderi kirjoitti: 21 Heinä 2022, 19:14 Eikös Rechargella(kin) ole eri nopeusluokan laturit eri hintaan.
Näyttää ainakin nuo pikalaturit olevan kaikki.0,54€/min.

Itse nyt lomien aikana ladannut pelkästään näillä ja maksanut BMWn latauskortilla (0.23€/min).

Eilen Viitasaaren Rechargella latasin 57kw aikaan 36min. Hintaa tuli 8,28€.
Kilowattitunnin hinnaksi tuli n.0,14€. Ei paha.
Lataus tilanne akussa optimaalinen: 13% -81%.
Nyt kun olen puhtaaseen sähkökärryyn menossa itsekin niin kysyn onko tuosta Bemarin kortista iloa/hyötyuä? Vaikka ulkomailla?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

VolvostaBemariin kirjoitti: 12 Elo 2022, 12:04
gestapo kirjoitti: 12 Elo 2022, 12:01
Wonderi kirjoitti: 21 Heinä 2022, 19:14 Eikös Rechargella(kin) ole eri nopeusluokan laturit eri hintaan.
Näyttää ainakin nuo pikalaturit olevan kaikki.0,54€/min.

Itse nyt lomien aikana ladannut pelkästään näillä ja maksanut BMWn latauskortilla (0.23€/min).

Eilen Viitasaaren Rechargella latasin 57kw aikaan 36min. Hintaa tuli 8,28€.
Kilowattitunnin hinnaksi tuli n.0,14€. Ei paha.
Lataus tilanne akussa optimaalinen: 13% -81%.
Nyt kun olen puhtaaseen sähkökärryyn menossa itsekin niin kysyn onko tuosta Bemarin kortista iloa/hyötyuä? Vaikka ulkomailla?
Ainakin tuossa minun tapauksessa hyöty oli 11,16€ yhdessä latauksessa.
Onko se paljon, on jokaisen itse päätettävä. Minusta helvetin iso etu tuota korttia käytettäessä.

Ensimmäinen vuosi ilmainen k-maksusta uuden auton hankittua(4,90€/kk normaalisti).

Ulkomaiden latailu hinnastoa en ole tutkinut, mutta lienee hinta sama.
Varmaan netistä löytyy tieto tästäkin.

Mutta hyöty tosiaan suuri Suomessa jos lataa Rechargella tai Ionity asemilla.
Taitaa myös K-latauksen suurteholatureilla hyöty olla suuri.
Onko Viralla/ Helenillä ollenkaan näitä nopeita latureita?
Ei ole ainakaan osunut kohdalle vielä..

Ainakin Parkanosta löytyy Helenin/ Virran 200kw latureita.

Lasketaampa: Hintaa tuolla on 0,35€/kwh ja 0,20€/ min.
Vaikkapa ladataan 50kwh hinnaksi tulee(oletetaan että 30min tuohon menisi) 23,50€ ja BMWn kortilla ladattaessa 6,90€.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

gestapo kirjoitti: 12 Elo 2022, 13:13
VolvostaBemariin kirjoitti: 12 Elo 2022, 12:04
gestapo kirjoitti: 12 Elo 2022, 12:01

Näyttää ainakin nuo pikalaturit olevan kaikki.0,54€/min.

Itse nyt lomien aikana ladannut pelkästään näillä ja maksanut BMWn latauskortilla (0.23€/min).

Eilen Viitasaaren Rechargella latasin 57kw aikaan 36min. Hintaa tuli 8,28€.
Kilowattitunnin hinnaksi tuli n.0,14€. Ei paha.
Lataus tilanne akussa optimaalinen: 13% -81%.
Nyt kun olen puhtaaseen sähkökärryyn menossa itsekin niin kysyn onko tuosta Bemarin kortista iloa/hyötyuä? Vaikka ulkomailla?
Ainakin tuossa minun tapauksessa hyöty oli 11,16€ yhdessä latauksessa.
Onko se paljon, on jokaisen itse päätettävä. Minusta helvetin iso etu tuota korttia käytettäessä.

Ensimmäinen vuosi ilmainen k-maksusta uuden auton hankittua(4,90€/kk normaalisti).

Ulkomaiden latailu hinnastoa en ole tutkinut, mutta lienee hinta sama.
Varmaan netistä löytyy tieto tästäkin.

Mutta hyöty tosiaan suuri Suomessa jos lataa Rechargella tai Ionity asemilla.
Taitaa myös K-latauksen suurteholatureilla hyöty olla suuri.
Onko Viralla/ Helenillä ollenkaan näitä nopeita latureita?
Ei ole ainakaan osunut kohdalle vielä..

Ainakin Parkanosta löytyy Helenin/ Virran 200kw latureita.

Lasketaampa: Hintaa tuolla on 0,35€/kwh ja 0,20€/ min.
Vaikkapa ladataan 50kwh hinnaksi tulee(oletetaan että 30min tuohon menisi) 23,50€ ja BMWn kortilla ladattaessa 6,90€.
Kiitoksia paljon infosta! Laitan kyllä ehdottomasti tarkkaan tutkintaan!
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

gestapo kirjoitti: 12 Elo 2022, 13:13 Onko Viralla/ Helenillä ollenkaan näitä nopeita latureita?
Ainakin Parkanon Hesen pihaan näkyy ilmestyneen 4kpl Virran 200kWh latureita vanhan 50kW pömpelin kaveriksi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

BMW:n latauspalvelun 4,95e/kk diili ei kannattaisi mun käytöllä mitenkään kun harvoin pikalataan, kk-maksuttomasta ilmoitetaan vain että selvitä palveluntarjoajien hinnat. Onko joku saanut selville on siinä silloin jotain palveluntarjoajien normihintojen päälle vai ei?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

3 x 16A (siis 11kW) latausasema pitää nyt hankkia kun iX tulee taloon. Samalla sitten ladataan 225xe:tä. Kauheen hirveen hienoo olisi ulkoisita syistä Bemarin oma Wallbox... Onko porukoilla suosituksia erittäin hyvistä latausasemista?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Wonderi kirjoitti: 14 Elo 2022, 18:24 BMW:n latauspalvelun 4,95e/kk diili ei kannattaisi mun käytöllä mitenkään kun harvoin pikalataan, kk-maksuttomasta ilmoitetaan vain että selvitä palveluntarjoajien hinnat. Onko joku saanut selville on siinä silloin jotain palveluntarjoajien normihintojen päälle vai ei?
Muutaman latauspisteen hinnat tarkistin tuolla maksuttoman kortin avulla kun lataa:

- K lataus: Sen omalla sovelluksella 0,20€/min ja BMWn ilmaiskortilla 0,75€/min.
- Virta: Sen omalla sovelluksella 0,18€/min ja BMWn ilamiskortilla 0,87€/min.
- Rechargen oma sovellus 0,54€/min ja BMWn ilmaiskortilla 0,40€/min.

Ainoastaan Rechargen asemilla tuolla kannattaisi ladata.
Aikas pienellä latausmäärällä (n.30kw) tällä asemalla kannattaa maksaa tuo 4,95€/kk jotta edun saa takaisin (0,23€ vs. 0,40€/min)

Ja nämä hinnat nyt vain muutamalta asemalta tarkastettu, voi olla jossain muualla halvempiakin?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Pörssisähköllä kikkailu aiheuttaa hieman vaikeuksia, kun koittaa saada auton lataamaan ja lämmittämään akun aamuyön tunteina niin, jos akku on kovin vajaa niin aloittaa lataamaan jo illan kalleimpina tunteina.
Olisi hyvä, jos voisi vapaasti valita latausajan ja akun lämmityksen, mutta kaikkea ei voi saada. Kellokytkimellä kyllä onnistuu hyvin, mutta niiden käyttöä ei oikein suositella niinkuin ei jatkojohtojenkaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jostain syystä sähköautojen ylijumala Teslassakin on sama hölmöys, voi valita koska lataus alkaa tai koska päättyy. i3:n pienen akun kanssa onneksi pelastaa lataustehon lisäys, 11kW teholla ehtii hyvin latautumaan aamuyön tunteina.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 17 Marras 2022, 18:46 Jostain syystä sähköautojen ylijumala Teslassakin on sama hölmöys, voi valita koska lataus alkaa tai koska päättyy. i3:n pienen akun kanssa onneksi pelastaa lataustehon lisäys, 11kW teholla ehtii hyvin latautumaan aamuyön tunteina.
Tuo 11kW lataus olis hyvä, puuttuu vaan laturi enää. :-)
Tucee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 08:20
Auto: M2 -18
F36 420xda, MSport, -16

i3i kirjoitti: 17 Marras 2022, 20:53
Wonderi kirjoitti: 17 Marras 2022, 18:46 Jostain syystä sähköautojen ylijumala Teslassakin on sama hölmöys, voi valita koska lataus alkaa tai koska päättyy. i3:n pienen akun kanssa onneksi pelastaa lataustehon lisäys, 11kW teholla ehtii hyvin latautumaan aamuyön tunteina.
Tuo 11kW lataus olis hyvä, puuttuu vaan laturi enää. :-)
Tuosta tilaukseen, niin onnistuu vaikka akku olisikin vähillä prosenteilla johtoa kytkettäessä. Laturista saa ajastuksella menemään päälle 1-10h viiveellä ja autosta laittaa ajastuksen halvoille tunneille.

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... f19cZd6EXd

Löytyy myös 10m versio, joka itselleni oli välttämätön.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

i3i kirjoitti: 17 Marras 2022, 20:53
Wonderi kirjoitti: 17 Marras 2022, 18:46 Jostain syystä sähköautojen ylijumala Teslassakin on sama hölmöys, voi valita koska lataus alkaa tai koska päättyy. i3:n pienen akun kanssa onneksi pelastaa lataustehon lisäys, 11kW teholla ehtii hyvin latautumaan aamuyön tunteina.
Tuo 11kW lataus olis hyvä, puuttuu vaan laturi enää. :-)
Ei puutu kauaa. Tilasin Heidelberg Wallboxin :thuup:
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

i3i kirjoitti: 23 Kesä 2023, 15:11
i3i kirjoitti: 17 Marras 2022, 20:53
Wonderi kirjoitti: 17 Marras 2022, 18:46 Jostain syystä sähköautojen ylijumala Teslassakin on sama hölmöys, voi valita koska lataus alkaa tai koska päättyy. i3:n pienen akun kanssa onneksi pelastaa lataustehon lisäys, 11kW teholla ehtii hyvin latautumaan aamuyön tunteina.
Tuo 11kW lataus olis hyvä, puuttuu vaan laturi enää. :-)
Ei puutu kauaa. Tilasin Heidelberg Wallboxin :thuup:
Nyt pelittää hienosti.
Vastaa Viestiin