BMW iX

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Yhdistetty edelliseen viestin. Tämän voi poistaa!
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

"Nyt pyöritellään exceliä käyttökulujen ja oheiskulujen suhteen (latausasema mittavine sähkötöineen kotiin, talvipyörät, vakuutusta kysytty), tiedä onko tuossa laskemisessa sitten järkeä. Taitaa mennä vähäkin järki autokuumeessa, ja päättämättömyydessä."

Ei autoa järjellä osteta, vaikka niin monet luulee ja perustelee. 😁
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jasp kirjoitti: 30 Marras 2021, 19:27 Ajoavustimen pyrkimys ohjailuun oli todella raivostuttava (vs. G30), piti aikansa kaivaa valikoita että sai kokonaan pois päältä. Jos tätä ei saa "pysyvästi" pois päältä niin on kyllä "showstopperi".
Joku oli keksinyt että vaikka se ei pysy offilla seuraavan käynnistyksen yli, sen voimakkuussäätö pysyy. Eli voimakkuus minimiin ja ongelma ratkeaa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

bemul13 kirjoitti: 30 Marras 2021, 22:09 "Ei autoa järjellä osteta, vaikka niin monet luulee ja perustelee. 😁
Juurikin näin. Ei järjellä osta edes meikäläisen appiukko, joka on niin pihi että jättää joka toisen hengityksen väliin ettei kulu ilmaa. Hän osti Golf Plussan tilalle Suzuki Vitaran (uuden). Luulisi että järkevää, mutta mitä perkeleen järkeä siinä on että vuoden 2021 automallissa mittariston valoa ja ajotietokonetta ohjataan mittaristoista pistävillä 5 senttiä pitkillä tikuilla :w00t:
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Vakuutuksen hintaa kyselin Turvasta, eivät osaa sanoa ilman valmiste- tai rekisterinumeroa. Jos autoa lupaillaan vuoden päähän (kuten minulle), niin... Olisi vaan kiva tietää joku odotusarvo, ettei laskennalliset pa-säästöt haihdu vakuutuksiin... Joo, tunne ja järki tappelee, ja nyt järki koittaa laskelmin perustella tunteelle että on järkeä...

Nykyiseen X3:een verraten käyttökulujen (pa+käyttöverot) säästöpotentiaali olisi luokkaa 2 teur vuodessa jo korona-ajan 20 tkm/v kilsoilla, normi olisi n. 30 tkm. Laskelmissani iX40:n kulutus 25 kWh/100 km sähkön hinnalla 15 c/kWh (nyt oma hinta on keskimäärin alle 12 c kausisähköllä) eli hiukka nousuvaraakin, vallankin jos vaihtaisi yösähköön. Köyhälle kaikki on kallista?
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko iX:n istuimet perstuntumalta yhtä sivutuettomat kuin näyttää, eli latteat kuin i3:ssa? Sporttipenkit kai tulee joskus jonain vuonna saataville vasta.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

^juu, selvä ero vaikka G30 tai G01 sporttipenkkeihin, jotka on oikeastaan aika voimakkaasti muotoillut, ja itselleni istuinosaltaan hiukan turhan kapeat. Vajaan 100 km koeajolla iX:n penkki tuntui hyvältä, ennen muuta mukavalta, en huomannut että olisin kaivannut voimakkaammin muotoiltuja jakkaroita.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Itse oon vaan ottanut samannopeat kylmä tyypit, istuin ei tuntunut mitenkään häiritsevän huonolta, mut koe ajamaan täytyis päästä, se menee tammikuulle. Miten jousitusta vertaisitte ? Tähän ei saa vissiin edes DDC eli mitään säätöä? Hieman outoa että satkun auto ja ei mitään säätöä. Mikä on käyttöveron määrä vuodessa?
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

En osaa moittia jousitusta, mutta kyllä X5 ilmajousilla on varmaan siinä suhteessa kuitenkin parempi. Ajoin liukkaalla kelillä joten mutkiin taipumista ei uskaltanut kitkoilla kokeilla.

Tuossa Moottorin koeajo: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... maailmaan/
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

On kyllä siisti Phytonic Blue ulkovärillä ja vaalealla sisustalla... Car Gurus https://www.youtube.com/watch?v=IOiicZGfucs&t=437s
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Onko kellään tietoa mitä tämä sisältää?

6U3 BMW Live Cockpit Professional
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Noin sanoo konfiguraattori, en kyllä toisaalta erota mitään eroja kuvassa tuolla tai ilman...

BMW Live Cockpit Professional sisältää kehyksettömän BMW Curved Display -näytön, 12,3'' mittariston monitoiminäytön ja14,9" kosketusnäytön. Lisäksi tärkeät tiedot heijastetaan BMW Head-Up -näytön kautta tuulilasille. Augmented View tarjoaa kosketusnäytössä innovatiivisen reittiopastuskokemuksen.

Edut:
Head-Up-näyttö heijastaa tärkeät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään.
Augmented View helpottaa navigointia lisäohjeilla.
kuljettajaprofiilien asetukset tallennettavissa
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Kiitokset, apuviivoille on käyttöä ja hudi menee koristeena.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tänään tuli koeajettua iX. Mukavan hiljainen , rengasäänet varsin hyvin vaimennettu. Tuntuu ajossa positiivisella tavalla kokoaan pienemmältä , massaa ei huomaa. Nelipyöräohjauksen kanssa ketterä kääntymään. Hyvä ohjaus , kevyt ja tunnokas. Miinuksena kuljettajan istuin , ei säädettävää reisitukea , niskatuki jää liian kauas taakse. Liian pehmeä myös. Night visionia ei saa rahallakaan , mikä tämän hintaluokan autossa on sietämätön puute.

Minkä h:vetin takia tuohon ei voinut laittaa comfort penkkiä sellaisenaan , vaan tuollainen 90 luvun Citroen Picasson istuin ?
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Se on vaan niin, että 40 versio ei mene 10 asteen pakkasessa kuin reilu 200 km latauksella, mainostetaan mitä vaan. Penkin ja sisustan kommenttiin helppo yhtyä. Ihmetyttää miksi pieni Suomi, kaikin puolin, pakotetaan ajamaan autoilla jotka ei tänne sovi. Siis sähköautot. Jos käyttö vaan kauppakassina, niin toki onnistuu.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei ketään pakoteta pienirangeisella autolla ajamaan. Jos ei halua iX 50:tä ostaa, iX 40:n hinnalla saa vaikka kaksi isompirangeista non-premium autoa. Yllättävän monen mielestä ne tänne sopii oikein hyvin.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Jasp kirjoitti: 19 Maalis 2022, 21:23 Se on vaan niin, että 40 versio ei mene 10 asteen pakkasessa kuin reilu 200 km latauksella, mainostetaan mitä vaan. Penkin ja sisustan kommenttiin helppo yhtyä. Ihmetyttää miksi pieni Suomi, kaikin puolin, pakotetaan ajamaan autoilla jotka ei tänne sovi. Siis sähköautot. Jos käyttö vaan kauppakassina, niin toki onnistuu.
Joo, bensaa/löpöä tankkiin niin pääsee 800/1000 km ja letkusta lisää muutamassa minuutissa lisää rangea. Odotetaan ny se 10 vuotta ni on sitten se johdoton lataus kulkuneuvossa ja range 1000 km tai sitten mennään vedyllä.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

"Se on vaan niin, että 40 versio ei mene 10 asteen pakkasessa kuin reilu 200 km latauksella"

Tuolta norskien testeistä saa aika hyvin talvirangearvoja eri markeille (nye.naf.no - ja laittaa browserin kääntämään vaikka englnniksi jos norja ei taivu).
Näyttivät ajaneen 40 versiolla 309km talvitestissä keskikulutuksella 21.6kWh/100km (lämpötila vaihteli 0 ja -10 välillä). Lähtö noissa testeissä on aina ilman esilämmityksiä (kabiinin / akun).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 248
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 30e 2022

Kirjoitin ihan omasta kokemuksesta kahden koeajon perusteella iX40:n rangesta. Jos se -10 asteen pakkasessa on reilut 200 km (mikähän rangea pitää olla jäljellä kun alkaa haikailla latauspistettä), niin ei se hyvä ole. Täällä itäpuolella kuluvan talven aikana pakkaset alkoi marraskuussa, ja päättyi helmikuussa. Ei ole tilastoa käsissä, mutta pitkät ajat mentiin 20 ja yli pakkasissa. Sen takia kritisoin tätä sähkövouhkausta. Naapuri tuli lapista 500 km etapin sähkärillä (Hyny) melkein 20 h kun kaikki meni pieleen (auto ei ottanut latausta, latureita rikki), ja se riitti.

Kun puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa, niin "asuntokohtaista" latausta suurin osa asukkaista ei tule koskaan saamaan kuin korkeintaan pieneksi ajaksi kerrallaan. Eli ovat julkisten paikkojen varassa. Että onko näistä massojen ajokeiksi, en ole vakuuttunut.

Sitten se, että jos 90 teur ajokilla ei pääse edes 300 km pikkupakkasessa, niin mulle joku halvempi ei oikein ole tässä mielessä (range) vaihtoehto. Jos jumalmerkki Teslan (Model Y) talvitestiä TM:stä lukee, niin ei oikein vakuuta sekään. Ei vie paljoa sähköä mutta ei ole hytissä lämmintäkään. Tämän kyllä todennut talvisaikaan itsekin kun Teslakuskit ajaa talvisaikaan yleensä hiihtovarusteissa pipo päässä ja rukkaset käsissä. Sen verran kermahanuri olen ettei tuo sovi minulle.

Mutta kaverilla on Seat Mii sähköversio, ajaa 99,9 % vain alle 10 km suuntaan töihin ja takaisin. Sopii tuohon ja on halpa. Pakkasillakin menee yli 100 km fully charged.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Haja-asutusalueen ja taajamien omakotitaloasukkaille joiden päivittäiset ajot on alle 200km on käytetyt sähköautot varsin hyvä valinta, suurin osa ajoista ns lähiliikennettä. Ja kysyntä onkin lisääntynyt aika kovin käytetyissä. Kerrostaloasukkaille vielä ongelmallinen jollei latauspaikkaa lähellä/omassa talossa. Mutta aikanaan helpottuu sekin. Täällä maaseudulla, kun kaksi autoa on aivan pakko olla jos meinaa vuorotöissä käydä niin toinen on sähkö ja toinen diesel. Dieselillä sitten ne ”mökkimatkat”.
Vastaa Viestiin