Nastarenkaat i3 tavalla tai toisella

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
T-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2019, 21:13

i3-kuumetta puskee pahasti ja ostopainikkeen liipaisu on ollut jo hyvin lähellä. Ainoa este on ollut nastarenkaiden puute, koska asumme jyrkällä kadulla, joten auton parkkeeraus kitkoilla ylämäkeen liukkailla keleillä arveluttaa.

Onko kukaan tutkinut, voiko i3:een saada epästandardit nastarenkaat esim. kikkailemalla vannekoolla tai nastoittamalla renkaat erikseen?
Tai onko huoli turha, ja hyvillä kitkoilla pääsee mäen ylös ja auto pysyy parkissa kelillä kuin kelillä?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Samaa olen tutkinut kovasti, lähin nastarengaskoko olisi 195/50R20 (Renault Scenicin koko). Menisi i3:n 20" vanteille nätisti. Leveyden puolesta 195 mahtuu googletuksen perusteella pyörimään, mutta mahtuuko myös renkaan halkaisijan puolesta kun tuo koko on säteeltään 0,6cm suurempi, se selvinnee kun pääsee tutkimaan lokasuojanalustaa. Nämä nastarenkaat (Nokian ja Continental tekee) on ilmeisesti Renault-autoilijoille hinnoiteltu jopa halvemmaksi kuin i3:lle luontaiset 155/70R19 kitkarenkaat minkään merkkisenä. Mutta kapeita 20" vanteita ei näytä saavan muualta kuin marmorilta, maanantaina saan selville mitä ne maksaa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Onkohan kukaan kokeillut "ketjuja" keskieuroopan tapaan?
Siis silloin kun on tosi pahapaikka, ja muuten pärjäisi kitkilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

gestapo kirjoitti: 22 Syys 2019, 08:14 Onkohan kukaan kokeillut "ketjuja" keskieuroopan tapaan?
Siis silloin kun on tosi pahapaikka, ja muuten pärjäisi kitkilla.
Tulee turhan kiire ketjuja päälle laittaessa sitten kun jäisellä sillalla satasen vauhdissa auto lähtee liitelemään yllättävään suuntaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nyt jos miettii, että normikokoisen renkaan päälle mahtuu ketjut, niin mahtuu se 0,6cm suuremmalla säteellä olevakin rengas paikalleen.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Joskus eBaysta noita "ketjuja" kattelin, ja aika käteviä systeemejä on ja nopeasti laitettavia päälle/ pois.

Laitappas eBey.de hakuun Schneeketten, niin löytyy muovisina yms.
Ja nehän on vain sitten auton siirtoon pahemmista paikoista, kuten mainitsemasi ylämäki tosi liukkaalla.
Muuten kitkat toimii hyvin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Wonderi kirjoitti: 21 Syys 2019, 21:55 Samaa olen tutkinut kovasti, lähin nastarengaskoko olisi 195/50R20 (Renault Scenicin koko). Menisi i3:n 20" vanteille nätisti. Leveyden puolesta 195 mahtuu googletuksen perusteella pyörimään, mutta mahtuuko myös renkaan halkaisijan puolesta kun tuo koko on säteeltään 0,6cm suurempi, se selvinnee kun pääsee tutkimaan lokasuojanalustaa. Nämä nastarenkaat (Nokian ja Continental tekee) on ilmeisesti Renault-autoilijoille hinnoiteltu jopa halvemmaksi kuin i3:lle luontaiset 155/70R19 kitkarenkaat minkään merkkisenä. Mutta kapeita 20" vanteita ei näytä saavan muualta kuin marmorilta, maanantaina saan selville mitä ne maksaa.
Kaikea oppii....Talvirengasrajoite on mulle uusi juttu, hyvää tietoa! Meillä on kakkosauton hankinta myös vireillä, ja i3 on yksi (vahvimmista) vaihtoehdoista. Muut vaihtoehdot ovat 225ex,Golf GTE ja 330e, mutta tuo i3:n selvästi suurempi sähkörange on nostanut tämän sympaattisen auton kärkeen.

Käsittääkseni tuo 20" vanne vaatii lisälevkkeet ja silloinkin tuo 195/50/20 on vain taka-akselilla. Onkohan tuo liian leveä eteen (tehtaan eturengas 175 leveä), voi olla, että rengas ottaa kiinni jonnekin jos kääntää renkaat tappiin asti.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

tiko kirjoitti: 22 Syys 2019, 18:24 Käsittääkseni tuo 20" vanne vaatii lisälevkkeet ja silloinkin tuo 195/50/20 on vain taka-akselilla. Onkohan tuo liian leveä eteen (tehtaan eturengas 175 leveä), voi olla, että rengas ottaa kiinni jonnekin jos kääntää renkaat tappiin asti.
Jos internetkeskustelut toisaalla ei ole väärässä (onko muka joskus ollut :lol: ), 195 mahtuu kyllä ja on ihmisillä käytössä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Autokeskuksen varaosakyselylomakkeella en saanut useista yrityksistä huolimatta selville 20" vanteen hintaa. Ilmeisesti myyjän osaaminen loppuu kun ei ole rekisterinumeroa jolla hakea autoon sopivia osia.

Toisaalla sähköautoihin erikoistunut autokauppias epäili vahvasti että 195/55R20 ei sovi paikalleen. Kuka haluaa ottaa riskin ja kokeilla Hakkapeliittaa i3:n vanteelle?
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

195 mahtunee kyllä pyörimään, mutta maksat epämukavuutena hemmetisti kaikessa muussa takaisin noin suurien renkaiden vierintävastuksen, äänen ja epämukavuuksien takia:
1) i3 on erittäin kevyesti äänieristetty, ja en haluaisi edes kuvitella minkälaiset äänet nastarengastus talvella asfaltilla kabiiniin aiheuttaa.
2) Renkaiden vierintävastus on huomattavasti vakio 155 talvirenkaita suurempi.
3) kapeat vanteet löytyvät esim. i8:sta (?), mutta hintaa piisaa :sick: . Pyörimisestä kannattaa varmistaa, etteivät hiero edessä kun renkaat kääntää aivan ääriasentoon.
4) ajettavuus voi olla aika mielenkiintoista.

Talveen ja kitkoihin voin todeta, että mulla on ollut kitkoja ja nastoja ties minkämoisissa autoissa, ja ekaa kertaa olen kitkoihin tyytyväinen. Omassa on Nokian Hakka R2 kitkat 155-levyisinä kaikissa kulmissa. Hassultahan tuo näyttää, mutta pintapaine noin kapeassa on hyvä ja esimerkiksi viime talven jäisillä ja liukkailla keleillä pärjäsin hienosti. Peilijäälle tai kuvailtuun jäiseen rinteeseen en ole sattunut eksymään, mutta muutoin varsin liukkailla keleillä pärjäsi hienosti.

Mitä tuohon kuvailemaasi rinteeseen tulee niin paha sanoa näkemättä ja kokematta. Ymmärrän hyvin huolesi. Näin katsomosta ohjaisin kuitenkin sinut miettimään, että pääseekö jollakin muulla autolla ja kitkoilla siihen rinteeseen. Jos ei, en lähtisi maksamaan koko pitkän talvirengaskauden mukavuutta tuolla i3 + väärä rengastus nastojen takia-yhdistelmällä, vaan etsisin jotain muuta ratkaisua.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hyviä pointteja edellä.

Tulin juuri klikanneeksi itselleni i3:n, jossa on jo valmiiksi 20" kesäpyörät alla. Perjantaina puukenkämaasta hakemaan, sitten voi fiilistellä 820km kotimatkalla äänimaailmaa ja mittailla mitä vanteiden ja lokasuojien väliin mahtuisi. Teoriassa ajettavuus ei kovin paljoa pitäisi muuttua, jos käytetään samoja vanteita eikä ET:tä muuteta eksoottiseksi.
T-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2019, 21:13

Kiitoksia monipuolisista kommenteista ja näkökulmista täältäkin!

Talon edessä olevan mäen talvikunto on itselle vielä arvoitus, mutta naapureiden mukaan se on välillä yksi luistinrata. Jos nastat on renkaan mahtumisen, ajovakauden tai melutekijöiden vuoksi tekemätön ratkaisu, täytyy miettiä mäen lisähiekoittamista omin käsin. Tai auton parkkaamista muualle pääkallokeleillä. Ikävä tietty startata useampana aamuna ilman esilämmitystä.

@Wonderi: Kuinka päädyit tuomaan auton Hollannista? Onko siellä kontakteja, vai asioitko suoraan liikkeen kanssa? Itse olen katsellut autoja Saksasta paremman valikoiman vuoksi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

T-3 kirjoitti: 25 Syys 2019, 22:11 @Wonderi: Kuinka päädyit tuomaan auton Hollannista? Onko siellä kontakteja, vai asioitko suoraan liikkeen kanssa? Itse olen katsellut autoja Saksasta paremman valikoiman vuoksi.
Mobile.de on ystävämme, sieltä bongasin ja totesin että BMW-merkkiliikkeeseen voinee luottaa. Ihan suoraa kontaktia vaan liikkeeseen, hollantilaiset puhuu mielellään ja hyvää englantia. Soitin kyllä saksalaiseenkin liikkeeseen jo, mutta ehti joku viedä nenän edestä sen auton. Sinänsä ei mitään merkitystä onko Saksasta, Hollannista tai vaikka Belgiastakin, jos hinta osuu kohdalle. Myyjä hoitaa kuitenkin export-kilvet autoon.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Wonderi kirjoitti: 25 Syys 2019, 14:42 Hyviä pointteja edellä.

Tulin juuri klikanneeksi itselleni i3:n, jossa on jo valmiiksi 20" kesäpyörät alla. Perjantaina puukenkämaasta hakemaan, sitten voi fiilistellä 820km kotimatkalla äänimaailmaa ja mittailla mitä vanteiden ja lokasuojien väliin mahtuisi. Teoriassa ajettavuus ei kovin paljoa pitäisi muuttua, jos käytetään samoja vanteita eikä ET:tä muuteta eksoottiseksi.
Kyllähän näihin nuo 20" tosiaan saa, mutta vakio rengaskoko on niissäkin 155 ja 175 leveyden osalta. i3s-mallissa tuo takanakki on 20" koossa 195. Vakio-20" vanteelle siis tuo 195 mennee.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Näyttäisi että leveämpi rengas kyllä mahtuisi pyörimään ja kääntymään, mutta yhtään 155:tä leveämpi pistäisi etuakselilla sivusta ulos. i3s:n lokarinkaarilla saisi ehkä sentin lisää leveyttä, mutta ei sitä kahta joka tarvittaisiin. Erilainen ET saattaisi ratkaista asian, mutta mistä sellaisia vanteita saisi, ja mitä se vaikuttaisi ajettavuuteen?

Tilasin juuri 19x5" vanteet joiden päälle tulee Hakkapeliitta R3 kitkat. Nettikaupoissa jostain syystä on myös nokialaisista pelkkiä keski-euroopankitkoja, renkaat ostan paikallisesta.

Saas nähdä selviänkö kitkoilla elävänä liikenteessä.
Vastaa Viestiin