BMW iX3

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Beijing Auto Showssa on tänään julkistettu iX3 sähköauto.

Speksit eivät vaikuta kovin erikoisilta: 95 kWh akku, jolla 249 mailin (n 400km) range. Autossa on 150 kW pikalatausmahdollisuus ja tulee markkinoille 2020. http://www.bmwblog.com/2018/04/24/world ... a-new-era/

Aika samat speksit kuin Audin SUV etronissa, joka julkistettiin pari päivää sitten. Audi vain taitaa tuoda auton markkinoille jo tämän vuoden syksyllä.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Odotin kyllä enemmän, specsit keskivertoa, ehkä myös hintakin kerta tullaan valmistamaan Kiinassa myös kansainvälisille markkinoille.
Liitteet
7BB09100-A07B-4C10-8B25-C09789CDF7F6.jpeg
7BB09100-A07B-4C10-8B25-C09789CDF7F6.jpeg (546.68 KiB) Katsottu 47124 kertaa
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

https://www.carscoops.com/2018/04/bmw-i ... urope-u-s/

Eli uusi BMW iX3 tehdään vain Kiinassa ja tuodaan sieltä Eurooppaan ja Jenkkilään, mielenkiintoinen päätös.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

https://www.bmw.fi/ix3

Pysy kuulolla – BMW iX3 -sähköauton ennakkovarausmahdollisuus alkaa pian.

Paljonkohan tuolle voisi odottaa hintaa ?
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Tuo sähköauto kyllä ihan aidosti kiinnostaa. Mutta toivottavasti tuo maskin muotoilu ei jää tuohon. Nyt se näyttää KIA:sta lainatulta!

Vaikka toki KIA on aivan kelpo auto myös.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ruotsissa testit jatkuu:

https://electrek.co/2019/03/25/bmw-ix3- ... r-testing/

ja hieman lisätietoa:

BMW iX3

The latest chapter of the BMW Group electrification strategy will be heralded by a Sports Activity Vehicle. Starting next year, the BMW iX3 will already feature the fifth generation of BMW eDrive technology for the first time. An exceptionally powerful electric motor and a high-voltage storage unit featuring state-of-the-art battery cell technology facilitate purely electric driving pleasure in a new dimension. With a range of over 400 kilometres* and the possibility to use DC charging stations with a capacity of 150 kW to charge its battery, the first all-electric SAV is ideally suitable for day-to-day use and long-distance travel. The BMW iX3 will be the first model produced for the entire global market by the BMW Brilliance Automotive Joint Venture at the Chinese production location in Shenyang.
Liitteet
BMW-iX3.jpg
BMW-iX3.jpg (90.19 KiB) Katsottu 35899 kertaa
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Viimeisimmät kuvat mitä eri medioihin on esitelty kertovat mielestäni hyvin, että kyseessä on hyvin voimakkaasti Aasian markkinoille suunnattu malli. Sisätila näyttää samalta kuin 5-sarja näytti jo melkein vuosikymmen sitten ja suurin osa sisustan komponenteista näyttää tutuilta aiemmista malleista. Varmasti toimiva paketti, mutta mitään seksivau-efektiä auto ei kyllä nostata. Harmittaa jo valmiiksi, että tätä tullaan vertailemaan EQC:n, e-Tronin tai I-Pace:n kanssa.

Äkkiseltään hieman kriittisemmin tutkistellessa tässä automallissa kiinnostavimpia ovat akku ja sähkömoottori, jotka lienevät samoja mitä i4:een tulossa. Tuon kokoisen otsapinta-alan ja massan saaminen kulutuksissa WLTP:ssä 18-19kWh/100km lukemiin on hyvä suoritus ja kertoo, että i4:ssa tullaan näkemään vastaavalle 80kWh akulle hyvät lukemat.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Autohan näyttää tasan samalta kuin pörinä-X3 on näyttänyt nykysukupolvensa ajan, paitsi umpinaiset munuaiset ja uudelleenmuovatut puskurit.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

0-100 on hitaahko, mutta 80-120km/h meneekin 2,5s eli nopeammin kuin M3 tai etron. Onkohan lähtöä tahallisesti hidastettu?

https://autoblog.md/media/2020/07/20200 ... ations.pdf
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nelivedon puute hidastaa lähtöä paikalta.

Spekseistä pisti silmään myös teho. Suurin teho on se mainostettu 286hp, mutta jatkuva teho vain 109hp! Pääseeköhän Kasselin mäen ylös hyytymättä?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Wonderi kirjoitti: 07 Elo 2020, 01:39 Nelivedon puute hidastaa lähtöä paikalta.

Spekseistä pisti silmään myös teho. Suurin teho on se mainostettu 286hp, mutta jatkuva teho vain 109hp! Pääseeköhän Kasselin mäen ylös hyytymättä?
Eikös Teslassakin jatkuva teho ole jotain 75 kW luokkaa?
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Kierrosluvun noustessa jännite-erot pienenevät, jolloin moottorin teho laskee. Kierrosluvun nousu aiheuttaa ikäväksemme vastasuuntaisen sähkömotorisen voiman nousua, jolloin syöttöjännitteen (akulta) ja """moottorissa olevan jännitteen""" ero pienenee. Tällöin myös moottorin tuottama teho pienenee, P=UI.

Yllä oleva sisältää helvetisti yleistystä, älkää vetäkö herneitä.

Anyhow tästä syystä kierrosluvun noustessa saatavilla oleva teho pienenee - ja samasta syystä auton ollessa paikoillaan saatavilla oleva teho (vääntö) on maksimissa. Polttiksilla tilanne on tavallaan täysin käänteinen. Ja ei, teho ei mene nollaan näillä nopeuksilla, mutta on syytä ymmärtää että vaihteettomuus toimii kuten missä tahansa muussakin sovelluksessa: Välitys soveltuu tietylle alueelle, ja jos haluaa parantaa aluetta, pitäisi olla jonkin sortin vaihteisto tai tehokkaampi sähkömoottori, jolloin kierrosluvun nousu ei pudota tehoa niin paljon.

Haasteena on tietysti komponenttien lämpeneminen, kun tehoa tai jatkuvaa kuormaa kasvatetaan.

Jatkuvan tehon arviointitapa kertoisi miksi tuo arvo on annettu tuonne 80kW tuntumaan. Jos kyseessä on esimerkiksi tietyllä kuormalla mitattu maksimiarvo esimerkiksi 5min jatkuvasta testauksesta, on teho otettu alas komponenttien kuumenemisen takia. Nämä ovat henkilöautoja, ei rata-autoja, eivätkä siten ratkoitettuja jatkuvaan täysillä ajamiseen. Hihaheittona luulen, että ainakin minuutin auto kestää täyttä hönkää, mutta sen jälkeen tehoa on pakko alkaa rajoittamaan.

Jos kiinnostaa enempi, laseja syvemmälle päähän ja tuosta alkuun: https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_constants
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nyt jos tietäisi millä kriteereillä jatkuva teho määritetään ja mitataan. Ainakaan tähän asti ei ole sähköautoista kuultu että tavallisessa moottoritieajosa tehorajoitukset iskisi päälle. Sadalla hepalla liukas auto menee yli 150km/h, mutta ei Teslan 250km/h huippunopeutta. Varmasti joku on Saksassa testannut kuinka nopeasti akku tyhjenee isoa kovaa ajaessa. Rata-ajossa rajoja tunnetusti tulee vastaan, Porsche Taycan on ensimmäinen joka on suunniteltu toimimaan radallakin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kuudensuora kirjoitti: 06 Elo 2020, 23:46 0-100 on hitaahko, mutta 80-120km/h meneekin 2,5s eli nopeammin kuin M3 tai etron. Onkohan lähtöä tahallisesti hidastettu?
Todennäköisesti, M3 kuitenkin laukkaa 0-120km/h (6,0s) selvästi nopeammin kuin iX3 0-100km/h(6,8s). Tuskin johtuu vetotavasta, M3 on takaveto.

Toki M3 ja iX3 on muutenkin vähän erihenkisiä autoja.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Aero kirjoitti: 07 Elo 2020, 13:31
Kuudensuora kirjoitti: 06 Elo 2020, 23:46 0-100 on hitaahko, mutta 80-120km/h meneekin 2,5s eli nopeammin kuin M3 tai etron. Onkohan lähtöä tahallisesti hidastettu?
Todennäköisesti, M3 kuitenkin laukkaa 0-120km/h (6,0s) selvästi nopeammin kuin iX3 0-100km/h(6,8s). Tuskin johtuu vetotavasta, M3 on takaveto.

Toki M3 ja iX3 on muutenkin vähän erihenkisiä autoja.
Vaikuttaisi virheeltä. Tuolla tehopainosuhteella mikään ei mene 2,5s. Oikea tason on jossain 4,5-5.5. eli tavanomaisen hyvä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Bemari foorumilla M3 tuo mieleen oikean M3:sen... Hetkein jo ihmettelin 0-100, 6.0 sekkaa ÄMkolmosella... :w00t:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos tuota mun kaivamaa lukemaa meinaat, niin se on 0-120km/h, F80:lle tuollaisen väitteen löysin pikavilkaisulla (saa korjata jos on väärä). Se kun on 0,8s nopeampi kuin iX3:n 0-100, niin kuinka hidas iX3:lla pitäisi 0-80 olla, että 80-120 on nopeampi kuin M3:lla? :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Hinnasto näemmä julkaistu:
https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/mark ... 084842.pdf

Varusteita ei ole paljoa ruksittavana halvempaan.
Jos haluaa esim. aidot nahat, niin suosiolla tuo kalliimpi malli otettava.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Keinonahka näyttäisi yleistyvän vauhdilla. Esim MB GLE:ssä on vakiona keinonahka - ja olikohan X5:ssäkin. Volvo on perinteisesti houkutellut asiakkaita pakettiin kuuluvalla nahkaverhoilulla, mutta jostain luin että volvokin on siirtymässä vegenahkaan.

Ehkä sensatec/artico ei ihan mahdoton valinta olisi? Itse en nahasta välitä ja mieluiten ottaisin alcantaran tms.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos haluaa edes sporttipenkit, on otettava 6773,07e lisähintaan kalliimpi versio. Mun makuun kaikki muut paremman mallin varusteet on ihan yhdentekeviä.
Vastaa Viestiin