i3 kokemuksia

i3, i8, iX
i3bev60ah
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Huhti 2022, 14:30

i3i kirjoitti: 04 Elo 2022, 18:18
i3bev60ah kirjoitti: 03 Elo 2022, 14:10 Juuri kun pääsin kehumasta, niin tänään auton P-vaihde ei enää mennyt enää päälle napista, eikä ovea avaamalla. Onkohan kellään kokemusta, mistä probleema oikein johtuu? Auto on i3 2014 60ah bev

E: ongelma poistui, liitin oli huonosti paikoillaan
Tarkennatko mikä liitin?
Ongelma siis palasi, kun painoi p-nappia niin, ettei auto ole vielä kunnolla pysähtynyt. Ongelma myös poistui uudelleen, kun avasi takakannen, ja antoi muutaman hellän kopauksen ruuvimeisselillä tuolle p-vaihteen tapin moottorille.
Itse asiassa vaikuttaisi siltä, että kyseessä on osa 27217645837 joka temppuilee. Ajattelin kysästä merkkihuollon hinnan, mutta vaikuttaisi siltä, että kyseessä ei ole kovin vaikea korjaus itsekään suorittaa. Toiselta foorumilta löysin tuoreita kohtalotovereita

"So to update.

Ordered a new Actuator part no. 27217645837 from LLL cost £110.
Disconnect plug and ensure car is off. Did not need to remove HT or disconnect battery.
Remove the 3 torx bolts. Remove the unit. Check the drive shaft is free to turn CW, it auto rotates back but check it does.

Install new unit and replace 3 bolts. Reconnect plug. Turn on car and listen for the reassuring whur of the actuator engaging Park.

Takes about and hour in total."

Riippuen vähän merkkihuollon hinnasta, liikutaanko lähempänä 250 vai 1250 euroa, niin voi olla että kokeilen itse tilata osan ja vaihtaa sen, tai sitten jonkin i3 pajan kautta hoitaa vaihtotyön, etten käräytä itseäni :)
Viimeksi muokannut i3bev60ah, 07 Elo 2022, 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1782
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

P-lukon toimintaperiaatehan on vähän sama kuin työntäisi kepin polkupyörän pinnojen väliin. Sama pörinäautojen autonaattivaihteistoissakin. Erittäin vahvasti suosittelen että ei pidä koskaan laittaa vaihdetta P:lle (napista tai avaamalla ovi+turvavyö) auton yhtään liikkuessa. Autossa on jarrut pysäyttämistä varten.
i3bev60ah
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Huhti 2022, 14:30

Wonderi kirjoitti: 07 Elo 2022, 15:09 P-lukon toimintaperiaatehan on vähän sama kuin työntäisi kepin polkupyörän pinnojen väliin. Sama pörinäautojen autonaattivaihteistoissakin. Erittäin vahvasti suosittelen että ei pidä koskaan laittaa vaihdetta P:lle (napista tai avaamalla ovi+turvavyö) auton yhtään liikkuessa. Autossa on jarrut pysäyttämistä varten.
Sama suositus täältä, ja mielellään aina käppärillä varmistaa vielä ennen p:n painamista
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Vuosia automaateilla ajaneena rutiiniksi on tullut: Vaihde vapaalle, seisontajarru päälle ja sitten vasta vaihteisto P-asentoon.
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17

Wonderi kirjoitti: 06 Elo 2022, 18:20 i3:n AC-latauksen maksimi on 11kW eli 3x16A vaikka tolppa antaisi enemmänkin. Wallboxit ja kaupalliset lataustolpat on asetettu antamaan enintään sen minkä niiden johdotus ja sulakkeet kestää. Vain pistorasiaan kytkettävien latureiden kanssa on tarpeen muistaa rajoittaa latausvirta siihen minkä pistorasia, johdotus ja sulake kestää. DC-lataus menee autossa ihan eri elimien kautta, sen teho ei liity AC-latauksen tehoon.
Eikös auton oma laturi rajoita sen sinne 7.3kw.. Vai mikä nyt olikaan. ?. Ei taida ottaa 11kw vastaan vaikka laturi antaa 22kw..
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1782
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

TeroT74 kirjoitti: 08 Elo 2022, 15:01 Eikös auton oma laturi rajoita sen sinne 7.3kw.. Vai mikä nyt olikaan. ?. Ei taida ottaa 11kw vastaan vaikka laturi antaa 22kw..
Ainakin 94Ah-versio ja uudemmat ottaa 11kW.
TeroT74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Huhti 2022, 13:17

Wonderi kirjoitti: 08 Elo 2022, 16:31
TeroT74 kirjoitti: 08 Elo 2022, 15:01 Eikös auton oma laturi rajoita sen sinne 7.3kw.. Vai mikä nyt olikaan. ?. Ei taida ottaa 11kw vastaan vaikka laturi antaa 22kw..
Ainakin 94Ah-versio ja uudemmat ottaa 11kW.
Mutta onko 60ah tuo rajoitettu että ei ota vastaan ku 7.4kw ?. Voikin olla noin että uudemmissa olisi tuo 11kw
Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: X2 25e M-sport
i3s 94ah Rex
Z4 35i M-sport
Paikkakunta: Naantali

TeroT74 kirjoitti: 08 Elo 2022, 16:55
Wonderi kirjoitti: 08 Elo 2022, 16:31
TeroT74 kirjoitti: 08 Elo 2022, 15:01 Eikös auton oma laturi rajoita sen sinne 7.3kw.. Vai mikä nyt olikaan. ?. Ei taida ottaa 11kw vastaan vaikka laturi antaa 22kw..
Ainakin 94Ah-versio ja uudemmat ottaa 11kW.
Mutta onko 60ah tuo rajoitettu että ei ota vastaan ku 7.4kw ?. Voikin olla noin että uudemmissa olisi tuo 11kw
60ah ei ota vastaan type2 kuin 7,4kw. Tässä hyvä tietopaketti sivu noista teknisistä tiedoista https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoaut ... wi360ahbev
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Maaliskuussa hankin tuon i3:n ja siinä oli alkuperäiset kitkat alla ja jätin ne alle kesäksi, kun yhdet vanteet ja uudet kitkat sain syksyksi kaupan päälle.
Kesäkumeja ei siis ole vielä. Ajatuksena ensi keväänä ostaa toiset vanteet ja niille kesäkumit.
Tiesin, että kitkat saattaa kesällä kulua nopeammin ja nyt huomasinkin, että takarenkaat paljon kuluneemmat kuin edessä. Eturenkaissa ei silmämääräisesti mitään eroa kevään tilanteeseen. Tietysti on vetävät pyörät takana, sudaamista ei ole harrastettu.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1782
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

i3 94Ah ei näköjään suostunut lataamaan Teslan Superchargerista. Teslan appi kyllä varoittaakin että jotkut automallit ei ole yhteensopivia. Ehkä jonain päivänä vielä.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Nettiautossa 112 i3:sta myynnissä ja aina vaan lisääntyy,
eikö ne menekään kaupaksi? Ihmettelen, että autoliikkeet tuo melkein 200tkm ajettujakin vielä maahan.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Was ist das?
i3bev60ah
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Huhti 2022, 14:30

i3bev60ah kirjoitti: 07 Elo 2022, 14:55
i3i kirjoitti: 04 Elo 2022, 18:18
i3bev60ah kirjoitti: 03 Elo 2022, 14:10 Juuri kun pääsin kehumasta, niin tänään auton P-vaihde ei enää mennyt enää päälle napista, eikä ovea avaamalla. Onkohan kellään kokemusta, mistä probleema oikein johtuu? Auto on i3 2014 60ah bev

E: ongelma poistui, liitin oli huonosti paikoillaan
Tarkennatko mikä liitin?
Ongelma siis palasi, kun painoi p-nappia niin, ettei auto ole vielä kunnolla pysähtynyt. Ongelma myös poistui uudelleen, kun avasi takakannen, ja antoi muutaman hellän kopauksen ruuvimeisselillä tuolle p-vaihteen tapin moottorille.
Itse asiassa vaikuttaisi siltä, että kyseessä on osa 27217645837 joka temppuilee. Ajattelin kysästä merkkihuollon hinnan, mutta vaikuttaisi siltä, että kyseessä ei ole kovin vaikea korjaus itsekään suorittaa. Toiselta foorumilta löysin tuoreita kohtalotovereita

"So to update.

Ordered a new Actuator part no. 27217645837 from LLL cost £110.
Disconnect plug and ensure car is off. Did not need to remove HT or disconnect battery.
Remove the 3 torx bolts. Remove the unit. Check the drive shaft is free to turn CW, it auto rotates back but check it does.

Install new unit and replace 3 bolts. Reconnect plug. Turn on car and listen for the reassuring whur of the actuator engaging Park.

Takes about and hour in total."

Riippuen vähän merkkihuollon hinnasta, liikutaanko lähempänä 250 vai 1250 euroa, niin voi olla että kokeilen itse tilata osan ja vaihtaa sen, tai sitten jonkin i3 pajan kautta hoitaa vaihtotyön, etten käräytä itseäni :)
235€ maksoi osa + vaihtotyö merkkihuollossa. Tosin nyt oli taas toiminut useamman viikon ilman häiriötä vanha parkkisalvanmoottori, mutta välillä aina tuli häiriö niin ajattelin vaihdattaa. Kustannus oli sen verran edullinen koodien luvulla ja takuulla höystettynä, että ei tullut mieleenkään itse käydä vaihtamaan, vaikka ilmeisen yksinkertaisesta hommasta kyse
Vastaa Viestiin