Kokemuksia RS-merkkisistä replicavanteista?

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Onko forumilaisilla kokemuksia RS merkkisistä replicavanteista? Rengasmyyjän mukaan kyseinen valmistaja valmistaa myös BMW orkkisvanteet. Kuulemma BMW merkki käy keskiöön suoraan, eikä mitään soviterenkaita tarvita väliin. Mahtaako tuollaiset "tarvike" vanteet olla yhtä kestävät ja turvalliset kuin alkuperäiset? Jos sama valmistaja valmistaa sekä orkkis- että tarvikevanteita, mistä muusta kuin BMWlogosta syntyy tuo miltei kolminkertainen hinta orkkisten ja tarvikemallien välillä?

Tässäpä linkki:

http://www.vanne.fi/-rs
JukkaE60

Ostamani F10:n orkkisvanteet on Ronalin valmistamat. Veikkaan että on useampia tehdastelijoita kuin vain yksi.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

JukkaE60 mainitseman Ronalin lisäksi ainakin BBS, Borbet, Cromodora, Hayes-Lemmerz. Toimittajia on näiden lisäksi varmaan monta muutakin.
Ex: E60/F10
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Mulla on talvivanteet RS:n. Tuli auton mukana.

Kestävyydestä hankala sanoa, mutta orkkisvanteet on suunniteltu kestävän koko auton elinkaaren ajan (kymmeniä vuosia). Yleensä näkyy painossa myös. Tarvikkeilla harvemmin ajellaan miljoonia kilsoja saati sitten yhdellä olistajalla olisi auto niin pitkään.
Loppupeleissä normaali ihmisellä normaali käytössä et saa halpavanteitakaan hajoitettua. Toki voi yksittäisiä poikkeuksia olla. Kaiken saa hajalle jos haluaa.

Merkkivanteet on kalliit juuri sen merkin takia ja sitten on niitä :mus: jotka menee ostamaan myös siihen ylihintaan niitä.

Itsellä oli audissa Inter Actionin vanteet ja tuttu sanoi, ettei kuulemma kestä ja paskaa laatua. Kolme kesää sai sellaista kenkää, että olisivat solmussa olleet jo ekana kesänä jos tuo olisi pitänyt paikkansa.

ps. vanteen kestävyyteen vaikuttaa myös ne tarpeeksi korkeat rengaspaineet. Jos ajat liian löysällä renkaalla niin reikään ajaessa vanne ottaa enemmän vastaan iskua kuin se kumi.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Minulla on E90 330i xDrivessä talvivanteina 17" RS:t. Rengaskauppias joka on hyvä kaverini väitti juurikin samaa että tekeevät tehtaalle myös vanteita. Omissani lukee sisäpuolella "not original". Ei tartte sovitteita ja BMW-keskilätkät tuli vanteissa mukana.
Ei ole pahaa sanottavaa. Vanteet on mallia M6-look ja maahantuoja oli tältä kaveriltani kysellyt että meneekö talvirenkaille.
Ei kuulemma se puolien kirkaslakkaus kestä kovin hyvin meidän suolamössökelejä. No ei välitetty siitä kun täällä itä-Suomessa ei nuita suolamössökelejä paljoa ole ja autollakin ajetaan aika vähän. Toistaiseksi on hyvin kestäneet.

Tuossa alkutalvesta pamautin vasemmanpuolen vanteet aika huolella sellaiseen routamonttuun. Vauhtia oli ehkä juuri sallitut tai vähän enempi. :mus: Hullu pamaus, mutta ei nuo täristä. Ihan tyytyväinen olen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Myös Brockin (saksalainen merkki) RC-sarjassa on paljon vanteita joissa on sama keskireikä ja offset kuin bemuissa ja joihin käy bemun keskimerkit. Osa vannemalleista on jopa bemun tyylisiä. Mm. Brock RC21 ja RC 8/9 mallit.

Uskon niiden olevan astetta laadukkaamat (teoriassa ja ehkä myös käytännössä), kuin joku RS jota myy myös Kärkkäinen ja vastaavat puljut.

Brockin RC:tä tuo maahan Rautamo ja ne ei yleensä kuraa markkinoi tai myy.
teehetki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Syys 2012, 08:58
Auto: X1

Jos nämä ovat niitä varastomyymälöiden RS-vanteita niin sellaiset minä ainakin jätän väliin. Varsinkaan talvivanteiksi en kuuna päivänä sellaisia valitsisi, vaikka osa näkyykin merkityn lumihiutalesymbolilla. Maalit voivat pysyä ja kestää tai sitten saat laikukkaat vanteet, jotka kaipaavat soodapuhallusta ja uutta maalia jo parin talven jälkeen.
teehetki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Syys 2012, 08:58
Auto: X1

Jäi sanomatta, että katsoisin jonkun varmasti alkuperäisiä vanteita valmistavan merkin omia tekeleitä, jotka jäävät BMW:n vanteita huokeammiksi, mutta jotka ovat samaa laatuluokkaa niiden kanssa. Minä ostin BBS:t talvivanteiksi, koska luotto merkkiin on kavereiden kokemuksiin perustuen hyvä.
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Kysymys vanteen kokoon liittyen. Käykö 3-sarjalaisen alkuperäinen 7j 16 vanne 1-sarjalaiseen jossa vakiokoko on 6,5j 16? Voisi siten tuosta vaihtoon menevästä 3-sarjalaisesta vaihtaa OEM-alut emännän autoon, jossa on teräsvanteet talvipyörissä.

Ehkäpä nuo RS:n vanteet on sit syytä unohtaa sillä ne olisi juuri tulossa talvivanteiksi. Pitääpä ryhtyä kaivamaan nettiä noista BBS:n vanteista. Kiitos "teehetki".

Niin mitäköhän ne aitojen OEM-vanteiden valmistajat ovat? Vai tekeekö niitä useampi merkki?
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Se firma tekee joka halvimmalla tekee. Eiköhän ihan puhdas kilpailutus ole taustalla siinäkin.


Mitä tulee 1-sarjalaiseen niin miten olisi jos ottaa tunkin käyttöön ja testaa? Ei tartte arpoa kun näkee suoraan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

tommiristo kirjoitti:Kysymys vanteen kokoon liittyen. Käykö 3-sarjalaisen alkuperäinen 7j 16 vanne 1-sarjalaiseen jossa vakiokoko on 6,5j 16? Voisi siten tuosta vaihtoon menevästä 3-sarjalaisesta vaihtaa OEM-alut emännän autoon, jossa on teräsvanteet talvipyörissä.

Ehkäpä nuo RS:n vanteet on sit syytä unohtaa sillä ne olisi juuri tulossa talvivanteiksi. Pitääpä ryhtyä kaivamaan nettiä noista BBS:n vanteista. Kiitos "teehetki".

Niin mitäköhän ne aitojen OEM-vanteiden valmistajat ovat? Vai tekeekö niitä useampi merkki?
Brock RC-sarja on myös laadukas ja sillä ei ole mitään tekemistä tuon RS:n kanssa. Brock on saksalainen merkki ja niiden vanteiden pintatakuu on yleensä 3-5v.

Ronal lukee monessa OEM-vanteessa ja se tekee vanteita toki muillekin kuin bemulle.

Nuo RS:t taas on sellaisia joita halpahallitkin myyvät polkuhintaan (mm. J. Kärkkäinen). Tuskin se on mikään bemarin käyttämä alkuperäisvannevalmistaja.

Yksi syy miksi orkkisvanne on niin kallis on se, että se on suunniteltu ensisijaisesti run flat-renkaita ajatellen. Run flat -rengas vaatii omanlaisensa vanteen versus tavallinen kumi.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

J1978 kirjoitti: Run flat -rengas vaatii omanlaisensa vanteen versus tavallinen kumi.
Tämä on ns. kaupunkilegenda. RF-rengas ei tarvitse mitenkään erikoista vannetta.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

JTR kirjoitti:
J1978 kirjoitti: Run flat -rengas vaatii omanlaisensa vanteen versus tavallinen kumi.
Tämä on ns. kaupunkilegenda. RF-rengas ei tarvitse mitenkään erikoista vannetta.
Ja olet tästä 100% varma.

Ihme homma kun autolehdet eli mm. Tuulilasi ja Tekniikan maailma väittää samaa kuin minä. Samaa väittää myös moni rengasliike ja moni iso vannetukkuri. Ehkä ne ammattilaisetkin sitten puhuu täyttä potaskaa.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

J1978 kirjoitti:
JTR kirjoitti:
J1978 kirjoitti: Run flat -rengas vaatii omanlaisensa vanteen versus tavallinen kumi.
Tämä on ns. kaupunkilegenda. RF-rengas ei tarvitse mitenkään erikoista vannetta.
Ja olet tästä 100% varma.

Ihme homma kun autolehdet eli mm. Tuulilasi ja Tekniikan maailma väittää samaa kuin minä. Samaa väittää myös moni rengasliike ja moni iso vannetukkuri. Ehkä ne ammattilaisetkin sitten puhuu täyttä potaskaa.
Kysyin asiaa viimeksi lauantaina Lappeenrannan Auto-Killasta. Kaveri suorastaan naurahti ja totesi, että tuo on tosiaan pelkka kaupunkilegenda. Vaihtoivat minulle talvirenkaat alle f30:een .... ovat kai niitä jokusen satsin vaihtaneet.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Jännä juttu vaan, että esim. Tekniikan maailma julistaa tuota ihan totuutena. Viimeksi kun oli se joku premium autojen testi jossa 3-sarjakin oli mukana, niin siinä taas mainittiin että run flat renkaat vaativat omanlaisensa vanteet ja siksi se BMW:n rengassarja oli muka niin kallis.

Samaten Rautamon (iso vanteitten maahantuoja ja markkinoija) toimitusjohtaja on väittänyt minulle, että run flat renkaille pitää olla omanlaisensa vanne eikä sitä saa asentaa tavalliselle vanteelle. Siinä nyt muutama esimerkki ja noita löytyy kyllä lisääkin. Jännä vaan, että tuollaista edelleen väitetään jos se ei pidä ollenkaan paikkaansa.

ja nimenomaan niinpäin, että tavallisen renkaan voi asentaa run flat vanteelle, muttei tavallista rengasta run flat vanteelle...
SnoopyFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Tammi 2013, 19:08
Auto: 520d A Sport F11 Touring Business 2012

J1978 kirjoitti:Jännä juttu vaan, että esim. Tekniikan maailma julistaa tuota ihan totuutena. Viimeksi kun oli se joku premium autojen testi jossa 3-sarjakin oli mukana, niin siinä taas mainittiin että run flat renkaat vaativat omanlaisensa vanteet ja siksi se BMW:n rengassarja oli muka niin kallis.

Samaten Rautamon (iso vanteitten maahantuoja ja markkinoija) toimitusjohtaja on väittänyt minulle, että run flat renkaille pitää olla omanlaisensa vanne eikä sitä saa asentaa tavalliselle vanteelle. Siinä nyt muutama esimerkki ja noita löytyy kyllä lisääkin. Jännä vaan, että tuollaista edelleen väitetään jos se ei pidä ollenkaan paikkaansa.




ja nimenomaan niinpäin, että tavallisen renkaan voi asentaa run flat vanteelle, muttei tavallista rengasta run flat vanteelle...
Onko kukaan sanonut miltä osin vanne on erilainen run flateilla ? Itseä kiinnostaa lähinnä siksi että liikkeestä sain Brockin vanteet talvivanteiksi ja nyt olisin niitä myymässä run flateilla kesärenkailla varustettuna, koska uudet isommat vanteet ovat hankittu kesäksi. Toivottavasti noihin Brockeihin voi runlfatit vetästä päälle :)
Itse en ole huomannut vanteita myytävän erikseen run flat renkaille, mutta voihan tuo olla mahdollista.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

J1978 kirjoitti:
ja nimenomaan niinpäin, että tavallisen renkaan voi asentaa run flat vanteelle, muttei tavallista rengasta run flat vanteelle...
Tuosta asiasta keskustelin myös ja kyllä sen RF-renkaan voi asentaa mille vanteelle tahansa. Tarkoitit ilmeisesti, ettei RF-rengasta voi asentaa tavalliselle vanteelle?
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Montakohan kertaa tämä RF-vanne keskustelu käydään, uudestaan ja uudestaan? :lol:
Alla pätkä lainausta Tuulilasin tekstistä ja sen alla linkki kyseiseen artikkeliin.
En onnistunut pikaisella haulla löytämään poikkileikkausta tavallisesta ja RunFlat vanteesta. Niistähän tämä asia selviäisi parhaiten.
Tavallisen renkaan voi asentaa RunFlat vanteelle ja RunFlat renkaanki voi asentaa tavalliselle vanteelle. Silloin rengas ei vain tyhjentyneenä pysy varmuudella paikoillaan, jos ajoa jatketaan.

Ajamisen mahdollistava, ei puhkeamaton
Tyhjänä ajamisen mahdollistavan renkaan ideana on se, että matkaa voi jatkaa renkaan puhjettuakin – eli kyse ei ole puhkeamattomista renkaista. Molempien valmistajien renkaiden sivut on vahvistettu, jotta ne kantavat auton massan tyhjennyttyäänkin renkaan painumatta kasaan. Myös vanteen reunarakenne on hieman erilainen, jotta renkaan jalkaosa pysyisi paikallaan.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tyhjalla-renkaalla" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

Kyselin asiaa Nokia-Renkaiden teknisestä asiakaspalvelusta. Alla kysymykseni ja saamani vastaus. Deletoin postista nimet pois.

kysymykseni:

Tervehdys

Olen saanut hieman ristiriitaista tietoa RunFlat -renkaista.

Toimivatko RunFlat-renkaat oikein tavallisille vanteille asennettuna, vai pitääkö niille olla jotenkin erikoiset vanteet?

Autoni on BMW 320iA ja kesävanteina Brockin vanteet.

@nokiantyres.com vastasi:

11.30 (16 minuuttia sitten)

Hei

Nokian valmistamat Run Flat / Flat Run mallit käyvät normaalivanteille.

T :

Tek as palvelu
teehetki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Syys 2012, 08:58
Auto: X1

OT: Nokian Hakkapeliitta 7 renkaat eivät sopineet minun vanteilleni, kun selvitin asiaa rengasliikkeessä. Renkaissa oli Russia ominaisuus, joka vaatii toisenlaisen asiakkaan.
Vastaa Viestiin