225xe talvirenkaat ja vanteet?

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Rusa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
Auto: BMW 225xe vm -17
Paikkakunta: Helsinki

Moi,

Nyt kun viikonloppuna tuli tällainen ostettua ja käyttöohjeetkin on saksaksi, ja omaa autoa ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen, niin vinkkejä kaivataan talvirenkaan ostoon. Minkä kokoinen vanne? En halua sitä kaikkein näyttävintä, turvallisuus ja hinta painaisi tässä eniten. Kun auto on käytetty ja huokea, ei tavitse olla alkuperäisosa.

Kun pääkaupunkiseudulla autoilen, niin tiet ovat usein sulat: mietin että jospa tällä kertaa ottaisin kitkat nasterenkaan sijasta. Continentalin Viking 7 taitaa olla jonkinlainen testivoittaja? Oliko muita?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Laita Laaakkosen tai Autokeskuksen spostiin kyselyä talvivanteen koosta. Rengasliikkeet varmaan myös tietää. Löytyy ne vaihtoehdot myös traficomista.
Conti, hakka tai misukka on varmaan hyvä nastattomaksi kumiksi.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Oven pielen rengaspaineiden ohjetarrasta myös voi rengaskoon päätellä. Mutta oikeiden vanteiden speksit (mm. ET-mitta) ei siitä selviä. Halvimpia tarvikevanteita ei kannata ostaa. Pinta menee helposti kuralle mm.suolan takia. Sekä ne "tinavanteet" kieroontuvat laadukkaita vanteita paljon helpommin.
jnijni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:09

Ja tässä xe-mallissa on sitten 17" pienin sopiva koko suurempien jarrujen takia
335i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 198
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
Auto: M3 F80,330e xdrive G21,G20 320d xdrive,G20 320d xd
Paikkakunta: Vantaa

Kuin myös sitten pitää olla isolla ET:llä vanteet.
450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm
Rusa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
Auto: BMW 225xe vm -17
Paikkakunta: Helsinki

Erittäin tyytyväinen olen ollut noihin Contin Viking7-kitkoihin. Nyt kun kevät tulee, niin en mene rengashotelliin vaihtamaan vaan varaudun "hinnat alkaen"-suoritukseen kevään rengasvaihdossa. BMW ilmoittaa aluvanteelle 140Nm momentin, kuulostaa paljolta näin äkkiseltään, etenkin kun vanteet ei ole alkuperäiset. Ilmeisesti yli sen ei ole kuitenkaan syytä mennä vaan pysytellä jossain 120-140 välillä. Kuinka suositeltava on tuo BMW:n oma 140Nm avain, vai onko motonentin hinnat alkaen-mtx-momenttiavain passelilla hylsyllä yhtä hyvä? Paineilmavehkeitä ei ole, joku ryobi-vehje voisi tulla kysymykseen mutta ei siinäkään taida momenttia olla?

Ja sitten erityisesti 225xe:tä koskeva kysymys: mikä pulttikoko tuossa on? Tätä tietoa en löytänyt käyttöohjekirjasta.

Toisekseen kun ei muuten ole tunkille eikä pukeille käyttöä niin kai tuollainen halpa kiinan pullotunkki (2t) ainakin yhden kulman nostamiseen riitttää, vai onko joku erityinen syy ostaa parempi?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

BMW:n newtonmetrit ei ole sen erilaisempia kuin muidenkaan, onnistuu kyllä muillakin työkaluilla. Minä laskin monenko kilogramman painolla räikän päästä painaminen vastaa 140Nm:ää, ja teen kiristyksen käsivaralta varsin lähelle oikeaa.

Ainakin "kaikissa" muissa Bemareissa on 17mm kanta pyöränpulteissa.

Pullotunkkia et saa lähimainkaan mahtumaan nostopisteen alle. Kolmenkympin halpis hallitunkki ehjä juuri ja juuri mahtuu, todennäköisesti ei mahdu kuitenkaan sen kuminpalan kanssa joka tarvitaan tunkin ja nostopisteen väliin ettei tule ruttuja. Minä askartelin jääkiekosta Bemarin nostopisteisiin sopivan sovitepalan, toimii erinomaisesti.
Rusa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
Auto: BMW 225xe vm -17
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos hyvästä neuvosta, enpä tullut ajatelleeksi tuota alle mahtumista. Tähänastisissa autoissa on ollut varapyörä ja saksitunkki ja pyöränavain ja saksitunkin taidan nytkin hakea - ei se mikään ammattivehje eikä raajoja kannata auton alle laittaa, mutta renkaan sillä on aina saanut vaihdetuksi.
Vastaa Viestiin