X4 20 tuuman rengas ongelmat

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
HV71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Elo 2018, 21:17

Hei,
Onko jollain kokemusta mitä tehdä. Mulla on X4 3.0 bensa (G02) -18. Siinä on M-vanteet 20-tuumaiset edessä 245/45-20 ja takana 275/40-20 (alkuperäiset) ja alkuperäiset kumit joilla ajettu max.15 tkm. Autohan on helevatan levoton ajaa. Se on siis menossa koko ajan joko keskiviivan yli tai sitten mettään, sitä on siis ohjattava kokoajan. Kaikki kulmat säädetty ja tarkastettu vimpan päälle. Talvirenkaina Nokian 18 tuuman sarja joilla se menee nätisti. Syynähän lienee nuo runflatit ja siksi kysynkin onko kellään kokemusta mitkä renkaat alle vai onko pienemmät vanteet ja saman levyiset se oikea vaihtoehto? Liikkeen/ maahantuojan mukaan kaikki hyvin vaikkakin myöntävät ajon epävakauden, tarjosivat vaihtoehdoksi että ostan takuu hintaan uudet "19 tuuman renkaat ja vanteet (nekin runflatit), sanoin että ei kiitos olen jo kerran ostanut vanteet ja renkaat autooni enkä mielestäni ole velvollinen maksamaan uusista.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSi
Mini One

HV71 kirjoitti: 13 Huhti 2020, 12:25 Hei,
Onko jollain kokemusta mitä tehdä. Mulla on X4 3.0 bensa (G02) -18. Siinä on M-vanteet 20-tuumaiset edessä 245/45-20 ja takana 275/40-20 (alkuperäiset) ja alkuperäiset kumit joilla ajettu max.15 tkm. Autohan on helevatan levoton ajaa. Se on siis menossa koko ajan joko keskiviivan yli tai sitten mettään, sitä on siis ohjattava kokoajan. Kaikki kulmat säädetty ja tarkastettu vimpan päälle. Talvirenkaina Nokian 18 tuuman sarja joilla se menee nätisti. Syynähän lienee nuo runflatit ja siksi kysynkin onko kellään kokemusta mitkä renkaat alle vai onko pienemmät vanteet ja saman levyiset se oikea vaihtoehto? Liikkeen/ maahantuojan mukaan kaikki hyvin vaikkakin myöntävät ajon epävakauden, tarjosivat vaihtoehdoksi että ostan takuu hintaan uudet "19 tuuman renkaat ja vanteet (nekin runflatit), sanoin että ei kiitos olen jo kerran ostanut vanteet ja renkaat autooni enkä mielestäni ole velvollinen maksamaan uusista.
1. Oletko jo kokeilut helpoimman eli nosta rengaspaineet raskaan kuorman paineisiin ja sitten vielä taakse +0.2bar.
2. Onhan nuo renkaat, erityisesti takana, kunnossa? Leveät runflatit menee hetkessä pilalle, jos ajelee liian pienillä paineilla renkaan kuluessa voimakkaasti keskeltä. Renkaan kunnon voi tsekata katevästi laittamalla viivottimen tai rimanpätkän renkaan päälle poikittain. Jos päivä paistaa keskeltä enemmän eli pinta on kuopalla, rengaskauppa on ainut lääke vaivaan. Oikeilla painella ja ajamalla tuo ei tuosta enään juuri korjaanu.

Renkaanhalkaisijan pienentäminen tuumalla ei isoa helpostusta vaivaan kyllä tuo, enemminkin kannattaa katsoa seuraava rengas siten, että renkaan reuna on pyöreä. Sellainen menee siistimmin urissa. Itse olen aiemmin käyttänyt X5:ssa Nokian kesärenkaita- hiljaiset ja tunteettomat urille. Runflatejäa välttäisin melun vuoksi, kuluneen runflatin melutaso on melkoinen.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Heitetään arvailua. Jos esim.takapään camperkulmat on ohjearvojen maksimissa,niin tuollainen leveä ja kova "runflatti" kulkee pelkästään sisäkantillaan. Ja varmasti luikertelee ajaessa. Camperkulmat ohjearvojen minimiin tai jopa ohjearvoa pystympään,niin uskoisin rauhoittuvan. Ja tavallisilla renkailla tilanne vaan paranee.

Tämä arvailuni perustuu muutamista muutamista muista korimalleista saatuihin kokeiluihin. Joten ei tämä mikään takuukikka kuitenkaan ole.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Suurin syy miksi talvirenkailla menee nätimmin, on niiden pehmeys joka rauhoittaa poukkoilua urista. Samalla tietysti kääntyy löysemmin ratista kääntäenkin. Kaksi tuumaa matalampi vanne (yhtä suuren renkaan ulkomitan sisällä) antaa sekin lisää kumia joustamaan vanteen ja tien väliin. Viimeksi kun uusia kesärenkaita ostin, pyydin myyjältä "vähemmän urheilullista mallia", sain pyöreämpireunaiset ja vähemmän jäykät. Myös kapeammat renkaat venkoilee vähemmän urissa. Mieti kuinka paljon kapeampi sopisi omaan silmään (ja vanteelle).
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSi
Mini One

Heguli31 kirjoitti: 13 Huhti 2020, 22:26 Heitetään arvailua. Jos esim.takapään camperkulmat on ohjearvojen maksimissa,niin tuollainen leveä ja kova "runflatti" kulkee pelkästään sisäkantillaan. Ja varmasti luikertelee ajaessa. Camperkulmat ohjearvojen minimiin tai jopa ohjearvoa pystympään,niin uskoisin rauhoittuvan. Ja tavallisilla renkailla tilanne vaan paranee.

Tämä arvailuni perustuu muutamista muutamista muista korimalleista saatuihin kokeiluihin. Joten ei tämä mikään takuukikka kuitenkaan ole.
Tämä on totta, tuolla on suuri vaikutus leveän renkaan kulumiseen sisäkantilta. Yhdet 315 leveät takarenkaat olen tuhonnut, vaikka niin oli arvot 'ohjeiden mukaiset'. Toisin tähän urherkkyyteen en kyllä tuolla huomannut mitään merkittävää vaikutusta.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
Vastaa Viestiin