xDrive rengaskokoero askeleiden välillä

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Avasin uuden topikin aiheesta vaikka haulla löytyi pari kyllä yleisestä keskustelusta kommenttia kun jaksoi kahlata. Eli miten nirso xDrive on halkaisijan / kehän suhteen akseleiden välillä?

Tein nimittäin sellasen liikkeen, että ostin taka-akselille uudet kumit ajatellen, että etukumeilla ajelen vielä tämän kesän. Renkaina joka nurkassa oli Nokian Z-linet, edessä 245/40R20 ja takana 275/35R20. Syy takarenkaiden vaihtoon oli takana sisäreunan kuluminen aika loppuun vaikka pintaa keskellä oli 4mm renkaan merkintöjen mukaan. Edessä pintaa jäljellä 5mm ja kulunut tasaisesti koko leveydeltä.

Taakse ostin Kumhon ECSTA PS71 kumit, koko sama 275/35R20. Tein ottapokkamatikkaa ostoskoria klikatessani, sen enempää miettimättä, että jos uutena on vaikkapa 8mm pintaa ja edessä 5mm jäljellä niin hehtaarilla mennään. Onko tuo jo liikaa eroa laskennallisesti?

Sitten oikeastaan nyt yön yli nukuttua siittä kun kumit alle ruuvasin tuli mieleen, että en verrannut rinnakkain ennen allelaittoa etu- ja takarengasta. Niissähän voi olla jokseenkin valmistajakohtaisia eroja vaikka samaa kokomerkintää ovatkin? Vai miten miten hyvin kokomerkintä reuraa todellista mittaa? Pitänee varmaan ruuvata irti vielä yksi rengas ja vilkasta toisen vieressä miltä näyttää.

Onko tietoa paljonko halkasijassa saa olla eroa, että xDrive ei tykkää apulantaa? On kuitenkin halvempi ostaa etuakselille kumit kun korjata voimansiirtoa...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei se täysin 1:! vaadi, mutta proaktiivisena vetelee kytkintä kiinni pitävälläkin, joten jossain menee se pykälä, joka on liikaa. Paha toki sanoa, missä kohtaa se pykälä oikeasti on.

Nuuka mies nyppäisi keskikytkimen ohjauspiuhan irti kesäksi, tai ainakin testiksi, jolloin auto pysyy takavetona eikä tartte ostaa uusia eturenkaita eikä voimansiirtoa. Äkkiseltään veikkaisin, että INPA tai ISTA osaa näyttää ABS-antureilta kulmakohtaiset nopeudet, jolloin motarivauhdissa suoraa ajamalla voi jo nähdä eroja, jos niitä on.

Ja tarkista/tarkistuta takapään alustan kunto ja pyöränkulmat. Ei kai GT:nkään pitäisi kumeja vinoon syödä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Tässä BMW:n virallinen ohje renkaista xDrive vehkeisiin.

"The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted."
"The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)"

Elikkä samalta valmistajalta pitäisi juurikin olla ohjekirjakokoiset renkaat etu- ja taka-akselilla ja maksimissaan 2mm eroa minkä tahansa renkaan välillä.

Eli sulla on nyt eri valmistajan renkaat akseleilla ja yli 2mm eroa eli Guntherin insinööri antaisi tästä rengasjobista kunnolla piiskaa :de:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Güntherin piiskakuri on varmasti karmea :w00t:

Piti vielä ruuvata kumit irti ja laittaa ne vierekkäin. Onhan niissä eroa mutta paljonko sitten on paljon. Tässä muutama kuva joista kyllä ei ota selvää kun on niin kiinni kuvakulmasta niinkuin tuosta sivusta otetuista huomaa. Yli 2mm on ihan selvästi. Pyöräkohtaiset nopeudet tosiaan voisi olla mielenkiintoista vilkasta...
20190407_165536 (Small).jpg
20190407_165536 (Small).jpg (65.18 KiB) Katsottu 8985 kertaa
20190407_165645_resized (Small).jpg
20190407_165645_resized (Small).jpg (77.69 KiB) Katsottu 8985 kertaa
20190407_165705_resized (Small).jpg
20190407_165705_resized (Small).jpg (80.84 KiB) Katsottu 8985 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tulipa zekattua pyöräkohtainen nopeus suoralla motarin pätkällä. Täydet kilometrit on koko ajan samoja kaikissa renkaissa. Desimaalit heiluu sinne ja tänne. Kolme satunnaisräpsyä kameralla antoi seuraavat tulokset:

Otto 1:
Edessä oikea 89,66 km/h
Edessä vasen 89,60 km/h
Takana oikea 89,43 km/h
Takana vasen 89,43 km/h

Otto 2:
Edessä oikea 88,36 km/h
Edessä vasen 88,31 km/h
Takana oikea 88,25 km/h
Takana vasen 88,31 km/h

Otto 3:
Edessä oikea 103,61 km/h
Edessä vasen 103,67 km/h
Takana oikea 103,61 km/h
Takana vasen 103,50 km/h

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin