BMW e90 sopivat vannekoot

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Moro! Pitäisi vähän isommat vanteet hommata kesäksi 2005 vuoden e90 bemariin. Tarkoituksena laittaa 18” mutta ET luvut mietityttää. Ilmeisesti vakio ET pyörii jossain 34-37 paikkeilla, mutta mitkä sopii ja ehkä jopa parantavat ajettavuutta ja ulkonäköä.

Katselin tossa EtaBetan vanteita ja siellä taisi olla ET mahdollisuudet 40 ja 20. ET 40 menee kyllä ilmeisesti niin syvälle että tarvitsee spacerit. Mutta mites tuo et 20? Toimisiko tuo?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Vähän toki vaikuttaa myös vanteen leveys. E9x kori on siitä hankala, että kun se on suunniteltu staggered rengassetille, niin tasaspeksinen kierto ei oikein millään istu nätisti, vaan takana on melkeen pakko olla leveämpi vanne tai pienempi ET kuin edessä (tai ne spacerit).

Piru kun ei tullut otettua fitmenttikuvia, mutta mulla oli E90:ssä talvivanteina 8*17", joissa edessä ET40 ja takana ET20 ja mielestäni nuo istuivat aika kivasti, ei pukannut liikaa ulos, mutta eivät myöskään jääneet sisään. Ehkä parhaiten näkyy tuosta:
Kuva

E93:n alle puolestaan ruuvasin vastaavan sekakierron, 8*17" ja edessä ET35, takana ET15, eli 5mm ulompana kuin nuo E90:n talvivanteet, kiltisti istuivat nuokin:
Kuva

Kuva

Noista voi päätellä, että 8" leveä vanne tulee aika ulos jos ET on 20, mutta takana istuu (ainakin minun silmääni) kivasti, puolestaan se ET40 jää takana melko sisään. Tuo E93:n alla ollut setti on irtaallaan, jos kiinnostaa niin Kanta-Hämeeseen järjestyy kyllä mahdollisuus sovitella ja ihmetellä istuvuuksia.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Aero kirjoitti: 06 Huhti 2019, 11:16 Vähän toki vaikuttaa myös vanteen leveys. E9x kori on siitä hankala, että kun se on suunniteltu staggered rengassetille, niin tasaspeksinen kierto ei oikein millään istu nätisti, vaan takana on melkeen pakko olla leveämpi vanne tai pienempi ET kuin edessä (tai ne spacerit).

Piru kun ei tullut otettua fitmenttikuvia, mutta mulla oli E90:ssä talvivanteina 8*17", joissa edessä ET40 ja takana ET20 ja mielestäni nuo istuivat aika kivasti, ei pukannut liikaa ulos, mutta eivät myöskään jääneet sisään. Ehkä parhaiten näkyy tuosta:
Kuva

E93:n alle puolestaan ruuvasin vastaavan sekakierron, 8*17" ja edessä ET35, takana ET15, eli 5mm ulompana kuin nuo E90:n talvivanteet, kiltisti istuivat nuokin:
Kuva

Kuva

Noista voi päätellä, että 8" leveä vanne tulee aika ulos jos ET on 20, mutta takana istuu (ainakin minun silmääni) kivasti, puolestaan se ET40 jää takana melko sisään. Tuo E93:n alla ollut setti on irtaallaan, jos kiinnostaa niin Kanta-Hämeeseen järjestyy kyllä mahdollisuus sovitella ja ihmetellä istuvuuksia.
Kiitos hyvistä kuvista ja vastauksista! Tuo et 20 näyttäisi istuvan todella hyvin! Mitä luulet, kun olisi tarkoitus hiukan pudottaa autoa, ja on siis perus e90 alustalla. Tarkoitus laittaa Eibachin madallusjouset jotka laskevat takapäätä 30mm noin, eikö vanne mahdu silti noilla specseillä?

Ja tosiaan olen ajatellut 8x18 tai 8,5x18 vannekokoa
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

8,5" tulee reunaltaan luonnostaan 0,25" eli 6,35mm ulommas kuin 8", eli ET20 tulee 1,35mm ulommas kuin nuo mun avoon hankkimat 8" ET15, eli aika lähellä. Lonkalta sanoisin, että mahtuu pyörimään pudotetussakin autossa. Edessä se ET20 voi tosiaan olla turhan pihalla, mutta en vanno kiinni ottamista sielläkään.

Ai niin, noissa kuvissa on kaikissa kulmissa alla 225/45R17 -renkaat.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
penttilp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Syys 2021, 19:33

ET mietityttää... Olen tilannut e90 330i 2005:seen taakse 18x 9,5 et 45 vanteet, tiedän että tuolla offsetilla saattavat jäädä liian sisään ja olla lähellä jarrusatulaa, tai sitten mahtuu juuri hilkulla. (Optimi olisi et33) Noin 10mm spacerillähän ne sitten sopivat ainakin.
Onko kellään kokemusta tai tietoa kyseisen mitan vanteista.
Renkaat tulee 265 35 18.
penttilp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Syys 2021, 19:33

penttilp kirjoitti: 10 Syys 2021, 20:30 ET mietityttää... Olen tilannut e90 330i 2005:seen taakse 18x 9,5 et 45 vanteet, tiedän että tuolla offsetilla saattavat jäädä liian sisään ja olla lähellä jarrusatulaa, tai sitten mahtuu juuri hilkulla. (Optimi olisi et33) Noin 10mm spacerillähän ne sitten sopivat ainakin.
Onko kellään kokemusta tai tietoa kyseisen mitan vanteista.
Renkaat tulee 265 35 18.
Vanteet mahtuivat hyvin pyörimään (ilman spacereita), eivät osuneet sisäreunastaan mihinkään. :thuup:
Vastaa Viestiin