Renkaat saksasta tuontiauton mukana

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Buumer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 11:02

Tervehdys,

Olisin tiedustellut mielipidettä tai kokemuksia seuraavasta aiheesta: Kannattaako Saksan tuontiautoon ottaa samalla kyytiin Saksasta kitkarenkaat talveksi? Tiedän että euroopan kitkat on jotain muuta kuin pohjoismaiset kitkat ns M+S. Mutta onko kokemuksia / tietoa, toimiiko renkaat eteläsuomen talvessa? Mikä tuo eurooppa vs pohjoismaat -ero oikein on.

Kiitoksia vastauksista!
NYT : F11, 520dA
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minulla oli tuontiautossa joskus 10 vuotta sitten keskieuroopan kitkat ja eivät kyllä toimineet täällä yhtään. Ei minkäänlaista pitoa jäisellä kelillä. Varmaan renkaat ovat tuosta kehittyneet, mutta suosittelen ottamaan pohjoisen kitkat, toimivat paremmin jäällä. Keskieuroopan kitkat on suunniteltu erilaisille keleille.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ostin viime syksynä vaimon F11 hyvät vanteet, joissa sattui olemaan päällä käytetyt Pirelli Sottozero (tms) ke-kitkat. Pintaa oli ehkä 6 mm. Päätettiin läpällä kokeilla, kauanko niillä "pärjää (kuten sanonta kuuluu)" täällä Varsinais-Suomen talvessa.

Noh, koko talven se vaimo niillä ajeli ojien välissä. Oliskohan 5-6 krt vaimo ottanut mun volkkarin tosi huonolla kelillä ja jätti pemarin talliin.

Itsekin kävin välillä kokeilemassa. Hiljaista ja hauskaa menoahan se oli. Neliveto takasi jonkunnäköisen vetopidon, mutta liukkaissa mutkissa piti ottaa aika varovasti.

Sanoisin, että jos ei joka päivä tarvi lähteä motarille tai muuten pitkää siivua painamaan, noillakin saattaa tulla toimeen, mutta kaikkein liukkaimmilla vesi/jää-keleillä voi olla syytä käyttää julkisia. Varsinkin vajaavetoisella.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Buumer kirjoitti:Tervehdys,

Olisin tiedustellut mielipidettä tai kokemuksia seuraavasta aiheesta: Kannattaako Saksan tuontiautoon ottaa samalla kyytiin Saksasta kitkarenkaat talveksi? Tiedän että euroopan kitkat on jotain muuta kuin pohjoismaiset kitkat ns M+S. Mutta onko kokemuksia / tietoa, toimiiko renkaat eteläsuomen talvessa? Mikä tuo eurooppa vs pohjoismaat -ero oikein on.

Kiitoksia vastauksista!
Olen ajanut viimeiset n 15 vuotta vain Saksan-kitkoilla, niin kuin muutkin perheenjäsenet:
1. jos nopeusluokka on V- nillä ei tee yhtään mitään, parit tuollaiset olleet ja, vaikka yhdet oli melkien uudet, pitoa ei jäällä ollut yhtään
2. jos nopeusluokka on H- (ollut pari T- luokankin), pito on lumella oikein hyvä ja jälläkin pärjää. Pari Levin reissuakin tuli tuollaisilla tehtyä kunon jääpolanteilla jne. Kyseessä oli Dunlopin 3D Wintersportit, joita voi kyllä hyvin suositella.
Uusimmasa jotkut Brigestonet, kunnon jäätä ei vielä ole ollut, mutta ok nuokin tuntuu olevan.
Parastahan Saksankitkoissa on todella hyvä ohjaustuntuma, kun ei ole jotain metallipiikkejä sokemassa ajamisen iloa ja ärsyttävää ratinaa aiheuttamasta. Märällä tai kuivalla asfaltilla ero on luonnollisesti järisyttävä.
Ihan itsestään selväähän on, että peilijäällä noilla ajetaan erilailla kuin piikirenkailla, ei kai kukaan muuta väitäkään. Mutta jo lumella meno on ihan samanlaista kuin suominastoilla.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Teknavissa aikoinaan näytettiin jarrutusmatkan ero Nokian kolmella renkaalla.
Nastalla, Pohjoisen kitkalla ja keskieuroopan kitkalla.
Erot jarrutusmatkassa oli todella huomattavia. Löytyisköhän tuo videoklippi jostain.

Riittää se yksi kerta kun auto ei pysähdykkään vaikka 99,5% päivistä tuo rengas riittäisi. Sanoisin että älä osta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Buumer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 11:02

Tervehdys, kiitoksia kaikille hyvistä kommenteista. Taidan ostaa pelkät vanteen Saksanmaalta ja renkaat vasta sitten täältä. :)
NYT : F11, 520dA
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Parisadan euron "säästö" renkaissa voi olla kallista kun Käpylän kuntoutuskeskuksessa opettelee syömään pillillä.. Nim: livenä tavannut eurorenkailla autoilevan

Tälläin karrikoiden..

Eli rankaat viimeinen mistä kannattaa säästää, ennemmin pari laatikkoa olutta vähemmän.

Vaikka luistelu voi olla kivaa kn sitä suunnitelee, mutta kun tilanne yllättää (loskaliirto, täysin peilijäinen tie tms), se ei olekaan vatasen kädet jotka sitä pulkaa oikaisee vaan omat, eli kerkeekö kädet mukaan..
Vastaa Viestiin