Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: 325d e91 -08 M-Sport

lgr122 kirjoitti:Kyllä nää Hakkapeliitta5:setkin melkoista meteliä pitää.
Pitänee kirjoittaa itselleen muistiin, että harkitsee kitkoja ihan vakavissaan kun seuraavan kerran on uusien renkaiden aika, mutta nyt mennään näillä.
Nyt kun jää ja lumi ovat tulleet, niin ehkei se mökä enää olekaan pääosassa, vaan osaa arvostaa etenemiskykyä ja hallittavuutta. Ihan kelvolliset kumit taitaa olla, mutta takavetoisen ominaisuuksia ei silti pidä unohtaa.
Kun ei pelkää ottaa välillä ylimääräisiä askelia, niin kaikki ok.
(Punainen mersu sen näytti mitä itsekin epäilin, siihen mäkeen ei ole mahdollista parkkeerata ja päästä uudestaan liikkeelle, itse jätin omani hieman etäämmäs.)
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
boxey
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F34 320iA GT xDrive -14

GTA1 kirjoitti:
boxey kirjoitti:Niin, onkohan ne? Tuota renkaan leveyttä on vaikea hahmottaa tällä merkitsemiskäytännöllä. Onneksi on laskurit. Olen samaa mieltä, että ei talvella saa olla liika leveät renkaat: pinta-alan kasvaessa paineentuotto pienenee ainakin per nasta. Sen takia ralliautoissakin on ymmärtääkseni erittäin kapeat renkaat talviolosuhteissa. Sitten on vielä nämä meidän uraiset/polanteiset talvipaanat, jotka haittaa sitä enemmän, mitä levemmät renkaat.
Ei kai sitä leveyttä ole vaikea hahmottaa ( vai ymmärsinkö sinut väärin)kun tuo ensimmäiset 3 numeroa on suoraan millimetreinä renkaan leveys.( tai ainakin lähellä kuten esim TM on niitä joskus testeissään mitannut) 2 seuraavaa on suhdeluku prosetteina renkaan leveydestä.ja viimeiset kertoo tuumakoon.

8" vanteelle ei taida kannattaa 215 rengasta enää laittaa tai tulee osumia vielä helpommin.225 ;sta ei meinaa löytyä nastoilla joten käyköön 235 sitten.
Jep, niinhän se taitaa olla. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia renkaista, kun saat ne (ja auton).
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

boxey kirjoitti:Varmaan hyvä valinta, mutta harkitsitko Contin 245/50R18 -kokoa? Profiili on sama kuin alkuperäiskoossa ja monesti talvella tiet ovat niin epätasaisia, että ei korkeammasta ilmatilasta ainakaan hirveästi haittaa ole. Toki mittarivirhe on 3%, mutta oikeaan suuntaan. Itsellä on samat asiat mietinnässä.
Ei varmasti sovi pyörimään raapimatta.Pyörät linkussa ottaa johonkin kiinni.Pyörän halkaisijan koko kasvaa 20mm,samoin leveys.Eli akuperäisen koon 225/50R18 muuttuessa 245/50R18.
Viimeksi muokannut Heguli31, 01 Joulu 2013, 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

boxey kirjoitti:Niin, onkohan ne? Tuota renkaan leveyttä on vaikea hahmottaa tällä merkitsemiskäytännöllä. Onneksi on laskurit. Olen samaa mieltä, että ei talvella saa olla liika leveät renkaat: pinta-alan kasvaessa paineentuotto pienenee ainakin per nasta. Sen takia ralliautoissakin on ymmärtääkseni erittäin kapeat renkaat talviolosuhteissa. Sitten on vielä nämä meidän uraiset/polanteiset talvipaanat, jotka haittaa sitä enemmän, mitä levemmät renkaat.
Pääosiltaan pito nykyisillä talvirenkailla tulee kuitenkin silica-pitoisen kumiseoksen kitkapinnasta ja sen lamelloinnista.Nuo nastat auttaa pidossa vasta sitten oikealla jäällä.Ja leveämpi kitkapinta pitää paremmin kuin kapea.Kun sen renkaan pinnasta on vain hyvin pieni ala tiessä kerrallaan kiinni.Lumessa edettäessä,paksussa loskassa tai oikein spoorisella tiellä tuo renkaiden leveys voi olla haitallista.Yleensä ei muuten.Nastojen iskemäpaineilla esim. 225->245 leveillä renkailla ei varmasti ole havaittavaa eroa.Ainakaan tämän kokoluokan/painoisella autolla.

Automaattivaihteisella autolla noita renkaiden halkaisijoita ei vaan älyttömästi kannata muutella.Eli jos renkaan leveyttä muutetaan,niin se on kompensoitava renkaan profiilia muuttamalla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: BMW M 1000 XR

Heguli31 kirjoitti:Automaattivaihteisella autolla noita renkaiden halkaisijoita ei vaan älyttömästi kannata muutella.
Eroaako tuo jotenkin manuaalivaihteisesta, eli miten tuo vaikuttaa automaattivaihteiseen enemmän?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Joissakin automalleissa voi tulla laatikkoon turhaa "luistatusta" liian pitkään,ennen vaihtamista isompaan.Myös turbiinin lukkituminen ei aina ole sellaista kuin se on auton valmistaja suunnitellut.Tämä lisää polttoaineen kulutusta ja voi aiheuttaa ylimääräistä kulumista vaihteistossa.
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Heguli31 kirjoitti:
GTA1 kirjoitti:Varmaan hyvä valinta, mutta harkitsitko Contin 245/50R18 -kokoa? Profiili on sama kuin alkuperäiskoossa ja monesti talvella tiet ovat niin epätasaisia, että ei korkeammasta ilmatilasta ainakaan hirveästi haittaa ole. Toki mittarivirhe on 3%, mutta oikeaan suuntaan. Itsellä on samat asiat mietinnässä.
Ei varmasti sovi pyörimään raapimatta.Pyörät linkussa ottaa johonkin kiinni.Pyörän halkaisijan koko kasvaa 20mm,samoin leveys.Eli akuperäisen koon 225/50R18 muuttuessa 245/50R18.
:blush: Nythän "Heguli31"tuo guote näyttää että minä olisin noin kirjoittanut/kysynyt :blush:
Tämän vaihtoehdonhan heitti boxey :drink:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Sorry,fiksattu.Vähän menee välillä sekavaksi,kun otin sen lainauksen tuosta viimeisimmästä jossa on vastauksissa vastauksen vastausia tjs...
Viimeksi muokannut Heguli31, 01 Joulu 2013, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Katselin noita ääripään vaihtoehtoja rengas/vanne sarjoiksi joita GT;hen tarjotaan alkuperäis vaihtoehtona taka-akselille.
(225/55r17<-> 255/40r19) niissä on kehässä kanssa se 1% muutos 0.73cm.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Jos alle laitaan vaikka uudet kitkat,pintaa n.10mm.Vaihtokunnossa loppuunajettuna pintaa jäljellä n.3-4mm.Tällöinkin renkaan vierintäkehä muuttuu jo helposti tuon verran,kun halkaisijakin muuttuu n.15mm.Vähän sama kuin vaihtaisi 50-sarjalaisen tilalle 45-sarjalaisen rengassetin.
boxey
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F34 320iA GT xDrive -14

Herätelläänpäs keskustelua. Onko uusia kokemuksisa etenkin Nokialaisista Hakkapeliitta 8:sta tai R2:sta? Nyt on nähty jo pari pääkallokeliäkin.
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: keltainen tsekkiverrari

boxey kirjoitti:Herätelläänpäs keskustelua. Onko uusia kokemuksisa etenkin Nokialaisista Hakkapeliitta 8:sta tai R2:sta? Nyt on nähty jo pari pääkallokeliäkin.
Alla on nyt R2:t 205/50/17 RFT. Vertailukohtana edellistalvena ja alkusyksystä sileiksi ajeittuihin R:än RFT. Rengas muuttunut tanakammaksi, pitävämmäksi, helpommin ohjattavaksi. Parhaat talvirillukat mitä miun autojen alla on ikinä pyörineet! :thuup:
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Hakkapeliitta 8:t 205/60-16 pyörineet nyt alla 6000km. Lyhyenä yhteenvetona voisi todeta että mitä liukkaampi keli sitä paremmaksi muuttuvat. Sulalle tielle varmasti on olemassa parempiakin vaihtoehtoja, hiljaisethan nuo kyllä on (sisäänajon jälkeen kun "ulina" hävisi) mutta suuntavakavuus voisi olla parempikin.
Eli jos pitokyky liukkaalla on tärkeää voin suositella mutta jos ajelee pääosin sulia teitä niin kannattaa ehkä valita jotkut muut renkaat.
Eräs kiitosmaininnan arvoinen seikka on että DTC:n kanssa ei ole ongelmia liukkaalla tai sulalla.
kocha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: G31 520d xDrive Sportline -18, ex: F11, F31, E90

Onkos kellään kokemuksia Bridgestonen Blizzak WS70 kitkoista? TM-testissähän nuo pärjäsivät ihan mukavasti tänä vuonna. Olen itselleni noita harkinnut. Tulisivat koossa 225/45R18 tulevan F31 xDriven alle.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F25 X3 xDrive20d

314da kirjoitti:Hakkapeliitta 8:t 205/60-16 pyörineet nyt alla 6000km. Lyhyenä yhteenvetona voisi todeta että mitä liukkaampi keli sitä paremmaksi muuttuvat.
Metka juttu, kun meikäläisellä on melkein päinvastaiset kokemukset?
Saman kokoiset renkaat, tosin minulla on RFT:t. Liekö nuo sinun?
Minulla oli viime talven HKPL 7:t ja pito-ongelmien takia vaihdoin näihin kaseihin. Tuntuu kuitenkin, että nuo seiskat pitivät jopa paremmin kuin nämä uudet?
Seiskoilla oli kyllä pito-ongelmia, mutta en huomannut missään vaiheessa sitä luistonestovalon jatkuvaa vilkkumista, mistä muut kirjoittelivat viime talvena.
Nyt näillä kaseilla tuo valo vilkkuu vaikka varsinaista luiston tunnetta ei vielä olekkaan.
Tosin korotin paineita pari viikkoa sitten kokeeksi, kun täällä jotkut kirjaili, että korkeammilla paineilla pitää paremmin?
Kunhan vain ennättisi mittarille, niin itse kyllä pudotan nuo paineet lähes suosituksiin, jossa ne alkujaan olikin.
Silloin renkaissa tuntui lievää "löysyyttä", mutta pito oli milestäni parempi.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

Metka juttu, kun meikäläisellä on melkein päinvastaiset kokemukset?
Saman kokoiset renkaat, tosin minulla on RFT:t. Liekö nuo sinun?
Minulla oli viime talven HKPL 7:t ja pito-ongelmien takia vaihdoin näihin kaseihin. Tuntuu kuitenkin, että nuo seiskat pitivät jopa paremmin kuin nämä uudet?
Seiskoilla oli kyllä pito-ongelmia, mutta en huomannut missään vaiheessa sitä luistonestovalon jatkuvaa vilkkumista, mistä muut kirjoittelivat viime talvena.
Nyt näillä kaseilla tuo valo vilkkuu vaikka varsinaista luiston tunnetta ei vielä olekkaan.
Tosin korotin paineita pari viikkoa sitten kokeeksi, kun täällä jotkut kirjaili, että korkeammilla paineilla pitää paremmin?
Kunhan vain ennättisi mittarille, niin itse kyllä pudotan nuo paineet lähes suosituksiin, jossa ne alkujaan olikin.
Silloin renkaissa tuntui lievää "löysyyttä", mutta pito oli milestäni parempi.
Minulla on normi renkaat. Paineistahan nuo on tosi tarkat, nyt paineina 2,4/2,6 ja jos siitä nostaa niin suuntavakavuus kärsii ja jos laskee niin käy liian löysäksi. Minulla oli edellisessä autossa HKPL 7:t ja kyllä nämä siihen verrattuna pitää paremmin, sama juttu jos vertaa tuohon kakkosauton GY Ice Articeihin niin kyllä nämä liukkaalla on paremmat.
Jotenkin tuntuu että nämä HKPL 8:t olisi varmaan paremmat hiukan matalaprofiilisempana esim. 225/50-17 koossa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä

"Herätelläänpäs keskustelua. Onko uusia kokemuksisa etenkin Nokialaisista Hakkapeliitta 8:sta tai R2:sta? Nyt on nähty jo pari pääkallokeliäkin."

Nyt vajaa 1000km takana uusilla Hakkapeliitta R2:lla ( ei RF ) E70:ssä. Ei pahaa sanottavaa , pito vaikuttaa jäälläkin hyvältä. Äänitaso on miellyttävän vaimea , äänen korkeus hieman suurempi ( jollottavampi ) ,kuin vanhalla R:llä Paineet edessä ja takana 3.0. Suuntavakaudessa ja ohjattavuudessa ei ongelmia , kuten ei koskaan ole ollut minkään muunkaan talvirenkaan kanssa. Normaalissa liikenteessä pieni pehmeys tuntumassa on vain etu , kyyti on rauhallista ja mukavaa , kun rengas ei reagoi liiana terävästi ohjauslikkeisiin. Rata-ajo on tietysti eri asia.
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: 318d T 2009

Itsekin olen edelleen erittäin tyytyväinen R2:iin kaikin puolin, ei pelota edes liukkaalla vesi-/jääpinnalla, kun pitää nopeuden asiallisena. Kokonaisuutena paras talvirengas mitä mun autoissani on ollut ja mitä olen kokeillut.
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: F11 M550d -13

Cor_Major kirjoitti: Kokonaisuutena paras talvirengas mitä mun autoissani on ollut ja mitä olen kokeillut.
Samat kokemukset.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
awwshit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Auto: e91 325d -07

Osaako täällä kukaan vastata / onko kokemusta, pyöriikö e91 alla rengas koossa 215/50/17?
Koitin googlettaa mutta en jaksa nyt lukea koko rengaskeskustelua läpi, jos vaan joku tietää niin jos viittis kertoa, tietää lyönkö kaupat lukkoon renkaista.
Vastaa Viestiin