F30 webasto ja CAN-väyläboxi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 25 Maalis 2013, 12:04
- Auto: 328iA xDrive F31 2013
Liikkeestä tulikin sitten ripeästi vastausta jo näin pyhäpäivänä. Eli asennetaan CAN boxi joka käynnistää puhaltimet kuten auto olisi käynnissä, voi jättää AUTO-asentoon, ei puhalla tuulilasille. Eli näillä mennään.
Toivon mukaan viikonloppuna voi kertoa ensikokemukset webastosta. Näyttäisi olevan pakkastakin luvassa...
Toivon mukaan viikonloppuna voi kertoa ensikokemukset webastosta. Näyttäisi olevan pakkastakin luvassa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 25 Maalis 2013, 12:04
- Auto: 328iA xDrive F31 2013
Tuo start/stop hansikaslokeroon kuulostaa hyvältä, pitää ehdottaa itsekkin. Riittääkö kaukokaukon kantama hyvin? Olen vähän kahden vaiheilla jos ottaisin GSM startin juuri kantaman takia. Tuo kaukosäädin olisi varmasti muuten kätevämpi käyttää (vai onko?). Lisäksi tulee vielä akkulaturi.
Sori lievä ot, kun mulla on ei ole F30 vaan F10 ja E83. Molemmissa näissä on kuitenkin Webasto ja F10 taitaa toiminnoiltaan olla aika lähellä F30:tä.
Mulla on E83:ssa sekä GSM että kaukosäädinohjaus, mutta minä käytän lähinnä GSM ohjausta, vaikka tähän vanhemman webaston GSM ohjaus toimii tekstiviesteillä (ei sovellusta). F10:een laitoin sitten pelkästään GSM ohjauksen (hanskalokeron napin lisäksi), ja itse olen ollut tähän tosi tyytyväinen. Mulla on sekä Samsung S4:ään että iPhone 5s:ään Webaston sovellus (n. 10e), jolla käyttö on varsin helppoa.
Jos mietit vain toisen ohjauksen ottamista, ota ihmeessä GSM-ohjaus. Autossa olevan liittymän kuukausihinta on jotain 0,9 e (tai 0,67 e), joten liittymän hintakaan ei ole päätä huimaava. Kaukosäätimen kantama on joitakin satoja metrejä optimioloissa, mutta kaupungissa kadun kulman taakse kantavuus kuolee tosi nopeasti.
Minulla on myöskin akkulaturi (Defa 1204) molemmissa autoissa - suosittelen. E83:ssa on 5,5 vuotta vanha originaali akku, eikä sen kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Mulla on E83:ssa sekä GSM että kaukosäädinohjaus, mutta minä käytän lähinnä GSM ohjausta, vaikka tähän vanhemman webaston GSM ohjaus toimii tekstiviesteillä (ei sovellusta). F10:een laitoin sitten pelkästään GSM ohjauksen (hanskalokeron napin lisäksi), ja itse olen ollut tähän tosi tyytyväinen. Mulla on sekä Samsung S4:ään että iPhone 5s:ään Webaston sovellus (n. 10e), jolla käyttö on varsin helppoa.
Jos mietit vain toisen ohjauksen ottamista, ota ihmeessä GSM-ohjaus. Autossa olevan liittymän kuukausihinta on jotain 0,9 e (tai 0,67 e), joten liittymän hintakaan ei ole päätä huimaava. Kaukosäätimen kantama on joitakin satoja metrejä optimioloissa, mutta kaupungissa kadun kulman taakse kantavuus kuolee tosi nopeasti.
Minulla on myöskin akkulaturi (Defa 1204) molemmissa autoissa - suosittelen. E83:ssa on 5,5 vuotta vanha originaali akku, eikä sen kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Ei se kaukosäädin toimi talojen läpi.Kätevä se on käyttää.GSM startti on kyllä paras kun sitä voi käyttää vaikka toiselta puolelta maailmaa.On lämmin auto kun tulee kentälle.Ota kaikkein halvin GSM liitymä siihen .DNA:lla taitaa olla halvin .Mulla on Onni S kuukausi liittymä 0,67 € /kk+ tekstiviestit Soneran liitymään 0,07€/kpl.Ei ole kallis.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 25 Maalis 2013, 12:04
- Auto: 328iA xDrive F31 2013
Melkein viikko webaston kanssa eletty. Tänään tuli vähän tarkemmin seurattua lämpötiloja:
Pakkasta -22. Webasto 5kw, noin 30 minuuttia lämmitystä. Salavalikosta ennen käynnistystä neste +30, öljy +5. Välittömästi käynnistyksen jälkeen, kun öljyn pikkaisen sekoittuivat, öljyn lämpötila nousi +15 asteen tienoille. Siis ihan parissa sekunnissa startin jälkeen.
Yleisesti ottaen Webasto on toiminut hyvin, ei mitään dramaattisempaa. Pari kertaa on tuntemattomasta syystä sammuttanut itsensä noin vartin polton jälkeen. Yksi yllätys asennuksen yhteydessä tuli, GSM startti ei ollut webasto thermo call vaan suomalaisen Remucin GSM etäohjaus. Ei sinänsä valittamista tuon kanssa, tietysti asian olisi voinut alleviivata asiakkaalle.
Kaiken kaikkiaan tyytyväinen hankintaan. Asennusjälki oli siistiä, katkaisin saatiin nätisti piiloon ratin vasemmalla puolella olevaan pikku lokeroon. Sinne minne pyysinkin. Aikataulut pitivät.
Defan akkulaturi tuli myös asennettua. Ja näillä pakkasilla auto onkin ollut johdon nokassa yöajat, akun kanssa ei mitään ongelmia ole ollut.
Pakkasta -22. Webasto 5kw, noin 30 minuuttia lämmitystä. Salavalikosta ennen käynnistystä neste +30, öljy +5. Välittömästi käynnistyksen jälkeen, kun öljyn pikkaisen sekoittuivat, öljyn lämpötila nousi +15 asteen tienoille. Siis ihan parissa sekunnissa startin jälkeen.
Yleisesti ottaen Webasto on toiminut hyvin, ei mitään dramaattisempaa. Pari kertaa on tuntemattomasta syystä sammuttanut itsensä noin vartin polton jälkeen. Yksi yllätys asennuksen yhteydessä tuli, GSM startti ei ollut webasto thermo call vaan suomalaisen Remucin GSM etäohjaus. Ei sinänsä valittamista tuon kanssa, tietysti asian olisi voinut alleviivata asiakkaalle.
Kaiken kaikkiaan tyytyväinen hankintaan. Asennusjälki oli siistiä, katkaisin saatiin nätisti piiloon ratin vasemmalla puolella olevaan pikku lokeroon. Sinne minne pyysinkin. Aikataulut pitivät.
Defan akkulaturi tuli myös asennettua. Ja näillä pakkasilla auto onkin ollut johdon nokassa yöajat, akun kanssa ei mitään ongelmia ole ollut.
- Juke
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 227
- Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
- Auto: F30 328iA xDrive M Performance
- Paikkakunta: Tampere
Mulle laitettiin tänään tarjouskampanja Webasto BMW:llä. En tosin ole vielä päässyt testaamaan miten pelittää. Käynnistys nappia ei tullut auton sisälle lainkaan vaan se pieni kaukosäädin. Toivottavasti värkki ajaa asiansa
Ajamisen Iloa!
En aivan ymmärrä tämän can-väyläboksin tarpeellisuutta. Mikä siinä relekytkennässä on ongelmana? Se kuitenkin puhaltaa myös tuulilasille. Puhallusnopeus on kyllä hieman hidas, olen tässä värkkäämässä asiaan ratkaisua eli yksinkertaista pwm:a jolla saa puhaltimelle portaattoman säädön. Korvaa puhallinnopeuden säätävän etuvastuksen, osat maksaa pari euroa. Laite itseasiassa toimii jo, odotan vain sopivaa fet:a (IRL2203N, pitäis toimia tässä hyvin)
Jos omistaa värkkäilyhenkeä niin tuota kytkistä käytin:
http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_F ... ing_a_555/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos omistaa värkkäilyhenkeä niin tuota kytkistä käytin:
http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_F ... ing_a_555/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Eiköhän se boxi ole laitettu siihen ,ettei tarvitse aina manuaalisesti käntää lämpötiloja maxiin ja säätää puhallukset minne haluaa.Böntti kirjoitti:En aivan ymmärrä tämän can-väyläboksin tarpeellisuutta. Mikä siinä relekytkennässä on ongelmana? Se kuitenkin puhaltaa myös tuulilasille. Puhallusnopeus on kyllä hieman hidas, olen tässä värkkäämässä asiaan ratkaisua eli yksinkertaista pwm:a jolla saa puhaltimelle portaattoman säädön. Korvaa puhallinnopeuden säätävän etuvastuksen, osat maksaa pari euroa. Laite itseasiassa toimii jo, odotan vain sopivaa fet:a (IRL2203N, pitäis toimia tässä hyvin)
Jos omistaa värkkäilyhenkeä niin tuota kytkistä käytin:
http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_F ... ing_a_555/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lämpöjähän ei tartte kääntää maxiin, vesiventtiili on täysin auki kun auto on "virraton". Automaattimodessa se puhaltaa joka rööristä, onko se huono asetus?Bemuawd kirjoitti:Eiköhän se boxi ole laitettu siihen ,ettei tarvitse aina manuaalisesti käntää lämpötiloja maxiin ja säätää puhallukset minne haluaa.Böntti kirjoitti:En aivan ymmärrä tämän can-väyläboksin tarpeellisuutta. Mikä siinä relekytkennässä on ongelmana? Se kuitenkin puhaltaa myös tuulilasille. Puhallusnopeus on kyllä hieman hidas, olen tässä värkkäämässä asiaan ratkaisua eli yksinkertaista pwm:a jolla saa puhaltimelle portaattoman säädön. Korvaa puhallinnopeuden säätävän etuvastuksen, osat maksaa pari euroa. Laite itseasiassa toimii jo, odotan vain sopivaa fet:a (IRL2203N, pitäis toimia tässä hyvin)
Jos omistaa värkkäilyhenkeä niin tuota kytkistä käytin:
http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_F ... ing_a_555/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Oikeastaan boxia tarvittaisiin siihen että puhallus suunnattaisiin tuulilasille.Böntti kirjoitti:En aivan ymmärrä tämän can-väyläboksin tarpeellisuutta. Mikä siinä relekytkennässä on ongelmana? Se kuitenkin puhaltaa myös tuulilasille. Puhallusnopeus on kyllä hieman hidas, olen tässä värkkäämässä asiaan ratkaisua eli yksinkertaista pwm:a jolla saa puhaltimelle portaattoman säädön. Korvaa puhallinnopeuden säätävän etuvastuksen, osat maksaa pari euroa. Laite itseasiassa toimii jo, odotan vain sopivaa fet:a (IRL2203N, pitäis toimia tässä hyvin)
Jos omistaa värkkäilyhenkeä niin tuota kytkistä käytin:
http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_F ... ing_a_555/" onclick="window.open(this.href);return false;
Automaatti-ilmastoinnissa kaikki läpät menee defaulttina muutaman sekunnin kuluttua kiinni kun auto sammutetaan. Relehässäkällä katkaistaan läppämoottoreiden lin-väylä jolloin läpät jäävät siihen asentoon missä ne olivat auton vilelä käydessä. Jos automatiikka oli suuressa viisaudessaan suunnannut puhalluksen jonnekkin muualle kuin tuulilasille niin voi voi.
Puhallinmoottorin ohjaukseen on ollut pwm-"releitä" varmaan jo ainakin 10 vuotta, sellaista ei välttämättä kannata keksiä uudestaan. (toki saa jos haluaa)(taitaa näissä autoissa missä tarvitaan can-boxia olla pwm-ohjaus puhaltimessa jo nyt.)
Sellaisen boxin voisit keksiä missä olisi lin-väylän master ja joka ohjaisi pelkästään tuulilasin läppiä auki, kun polttoainelämmitin antaa käskyn.
Ei tuo can-väyläboxi oikein itseäni vakuuta... mutta kerätään nyt kokemuksia.
On toki ollu mutta ipcu-rele maksaa 100e ja on kuulemmasta huono eli ei kestä. Tunnen kyllä läppien ohjauksen ja relekytkennän periatteen. Oon käytännössä huomannu että normaalisti auton lämmettyä ilmastointi puhaltaa alas, keskelle ja ylös ja tähän asentoon ne läpät jää. Nostin vähän puhallusnopeutta ja nyt auto lämpenee sopivasti automaattiasennossa. Koetin kyllä aikaisemmin manuaalimodessa pelkkää tuulilasille puhaltamista, tuulilasi kyllä lämpes mutta muuten auto oli jäässä.BRot kirjoitti:Oikeastaan boxia tarvittaisiin siihen että puhallus suunnattaisiin tuulilasille.Böntti kirjoitti:En aivan ymmärrä tämän can-väyläboksin tarpeellisuutta. Mikä siinä relekytkennässä on ongelmana? Se kuitenkin puhaltaa myös tuulilasille. Puhallusnopeus on kyllä hieman hidas, olen tässä värkkäämässä asiaan ratkaisua eli yksinkertaista pwm:a jolla saa puhaltimelle portaattoman säädön. Korvaa puhallinnopeuden säätävän etuvastuksen, osat maksaa pari euroa. Laite itseasiassa toimii jo, odotan vain sopivaa fet:a (IRL2203N, pitäis toimia tässä hyvin)
Jos omistaa värkkäilyhenkeä niin tuota kytkistä käytin:
http://pcbheaven.com/circuitpages/PWM_F ... ing_a_555/" onclick="window.open(this.href);return false;
Automaatti-ilmastoinnissa kaikki läpät menee defaulttina muutaman sekunnin kuluttua kiinni kun auto sammutetaan. Relehässäkällä katkaistaan läppämoottoreiden lin-väylä jolloin läpät jäävät siihen asentoon missä ne olivat auton vilelä käydessä. Jos automatiikka oli suuressa viisaudessaan suunnannut puhalluksen jonnekkin muualle kuin tuulilasille niin voi voi.
Puhallinmoottorin ohjaukseen on ollut pwm-"releitä" varmaan jo ainakin 10 vuotta, sellaista ei välttämättä kannata keksiä uudestaan. (toki saa jos haluaa)(taitaa näissä autoissa missä tarvitaan can-boxia olla pwm-ohjaus puhaltimessa jo nyt.)
Sellaisen boxin voisit keksiä missä olisi lin-väylän master ja joka ohjaisi pelkästään tuulilasin läppiä auki, kun polttoainelämmitin antaa käskyn.
Ei tuo can-väyläboxi oikein itseäni vakuuta... mutta kerätään nyt kokemuksia.
Tuommonen lin-väylän masteri olis kyllä hyvä, siihen sitten dipit joilla valitaan että mitkä läpät aukeaa. Tämäkin kävi mielessä mutta ei kyllä taidot ja ennen kaikkea aika riitä.
Tottakai sitä puhallinta ajetaan normaalisti pwm:lla/jännitteensäätimellä mutta siitä ei oo mitään apua ilman tuommosta can-boksia. Tästäpä tuliki mieleen että säästyyhän siinä rutkasti asennusaikaa jos laittaa tuon boksin -> saattaa pian tulla halvemmaksi. Tämä mun näkökulma on siis semmoisiin webastoihin jotka on jo autoissa paikallaan.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
- Auto: BMW 320i AxDrive Business-13
Tämän boxin valmistaja testaa kuulemma parhaillaan uutta boxia missä puhallus olisi myös ikkunaan.Itsekin odotan sitä boxia.Nykyisen boxin olivat kopioineet ja testanneet Saksassa ja tehdas asenteisella Webastolla.Siinä kun ei ole puhallusta lasille.Tehtaan mukaan tuulilasi saattaisi halkeilla ja eivät ota sitä asiaa kontolleen.Tiedä häntä.BRot kirjoitti: Oikeastaan boxia tarvittaisiin siihen että puhallus suunnattaisiin tuulilasille.
Ei tuo can-väyläboxi oikein itseäni vakuuta... mutta kerätään nyt kokemuksia.
Tämä on nyt hieman epävarmaa, mutua lähinnä: Joskus lämppärin puhallin lähti itsekseen käyntiin kun lukitsin keskulkukon => avasin=> taas lukkoon. Jossain vaiheessa räplätessä autoa kun se oli sammutettuna, meni drivemode ecoprolta comfortille. En ole kokeillut saanko toistettua kyseiset kummallisuudet toistettua. Mutta kuten sanoin:MutuaBemuawd kirjoitti:Tämän boxin valmistaja testaa kuulemma parhaillaan uutta boxia missä puhallus olisi myös ikkunaan.Itsekin odotan sitä boxia.Nykyisen boxin olivat kopioineet ja testanneet Saksassa ja tehdas asenteisella Webastolla.Siinä kun ei ole puhallusta lasille.Tehtaan mukaan tuulilasi saattaisi halkeilla ja eivät ota sitä asiaa kontolleen.Tiedä häntä.BRot kirjoitti: Oikeastaan boxia tarvittaisiin siihen että puhallus suunnattaisiin tuulilasille.
Ei tuo can-väyläboxi oikein itseäni vakuuta... mutta kerätään nyt kokemuksia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 23 Huhti 2012, 15:07
- Auto: G20 330e
- Paikkakunta: Tampere
Täällä samaa mutuilua tuon puhaltimen käynnistymisen suhteen. Omaan jonkun skitsofrenian ovien lukitsemisen suhteen ja joskus tulee ovia paineltua lukkoon toisen ja ehkä kolmannenkin kerran. Tarvikewebasto on ollut asennettuna n. Kuukauden verran ja tänä aikana puhallin on "aavekäynnistynyt" ehkä neljä kertaa. Oletko testannut että kauanko tuo puhaltelee? Vai puhalteleeko niin kauan kun virtaa riittää...BRot kirjoitti: Tämä on nyt hieman epävarmaa, mutua lähinnä: Joskus lämppärin puhallin lähti itsekseen käyntiin kun lukitsin keskulkukon => avasin=> taas lukkoon. Jossain vaiheessa räplätessä autoa kun se oli sammutettuna, meni drivemode ecoprolta comfortille. En ole kokeillut saanko toistettua kyseiset kummallisuudet toistettua. Mutta kuten sanoin:Mutua
En siis ole ainut joka asian on huomannut?! Ei kantti kestänyt odotella vaan virta päälle - pois syklillä puhallin sammui. Oliko sulla ollut webasto päällä ennen tuota tapahtumaa? Pitää vissiin itse räplätä lisää tuon kanssa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 23 Huhti 2012, 15:07
- Auto: G20 330e
- Paikkakunta: Tampere
Samalla tavoin olen kuitannut puhaltimen sammuksiin.BRot kirjoitti:En siis ole ainut joka asian on huomannut?! Ei kantti kestänyt odotella vaan virta päälle - pois syklillä puhallin sammui. Oliko sulla ollut webasto päällä ennen tuota tapahtumaa? Pitää vissiin itse räplätä lisää tuon kanssa...
Kerran ainakin kävi niin että auto oli seissyt yön yli ja aamulla vain hain autosta jotain tavaraa, niin puhallus lähti käyntiin. Webasto siis oli ollut edellisen kerran käytössä 24h sitten.
Muistelisin täältä joskus lukeneeni että auton sammuttamisen jälkeen autossa on jokin vireystila päällä. Mikähän oli aikaraja siihen kun virrat menee kokonaan lepotilaan? Vois koittaa seuraavalla kerralla että vaikeneeko puhallin tuon ajan jälkeen.
Kerran odottelin naisia kaupasta (aina niitä joutuu odottamaan) ja mulla oli radio ja pyyhkijät päällä sadetunnistimella.Rampe72 kirjoitti:Muistelisin täältä joskus lukeneeni että auton sammuttamisen jälkeen autossa on jokin vireystila päällä. Mikähän oli aikaraja siihen kun virrat menee kokonaan lepotilaan? Vois koittaa seuraavalla kerralla että vaikeneeko puhallin tuon ajan jälkeen.
Muistaakseni noin. 10-15 minuutin kuluttua pyyhkijät lakkasivat toimimasta eli tuon ajan auto on odottavalla mielellä.
Jos ovet lukitsee, niin taitaa mennä hyvinkin pian ellei samantien nukkutilaan. Jos ovet ei ole lukittu niin taitaa olla jokin ~15min kun mennään nukkutilaan. BMW Nordicin edustaja kertoi että tuona 15min aikana kuluu virtaa 15 amppeeria kokoajan. Aika ilmeisesti nollautuu aina kun oven tempaisee auki tms.
Onko muilla noita puhaltimien haamukäynnistyksiä? Testatkaa vaan rohkeasti
Onko muilla noita puhaltimien haamukäynnistyksiä? Testatkaa vaan rohkeasti