Juu niin mullekin tuli keväällä 2018 päivitetty versio imuputkesta. Ei auttanut. Nyt keväällä vaihdettiin taas uudet (samanlaiset) kilkkeet sisään eli ihan satkulla en luottaisi tämän kamppiksen korjaavan ongelmaa, valitettavasti.
F30/F31 Tyyppiviat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 25 Tammi 2013, 08:20
- Auto: M2 -18
F36 420xda, MSport, -16
Tuolla aikaisemmin (monta sivua aikaisemmin) kyselin muiden kokemuksia turboista ja niiden jääongelmista. Nythän niitä näyttää täällä olevankin "kiitettävästi".
Nyt on viisi kertaa vaihdettu turboa tämän ilmiön seurauksena. Ennen viimeistä remppaa rakentelin viimasuojan solumuovista ja tällä uudella turbolla on huristeltu tämä kevättalvi. Auto on 08/2016 otettu ajoon ja 147 tkm mittarissa. Muita vikoja ei tässä autossa ole ilmennyt. Toivottavasti BMW kantaa vastuun ja tuottaisi originaalin viimasuojan tällekin malliversiolle, kun niitä muillekin on olemassa.
Nyt on viisi kertaa vaihdettu turboa tämän ilmiön seurauksena. Ennen viimeistä remppaa rakentelin viimasuojan solumuovista ja tällä uudella turbolla on huristeltu tämä kevättalvi. Auto on 08/2016 otettu ajoon ja 147 tkm mittarissa. Muita vikoja ei tässä autossa ole ilmennyt. Toivottavasti BMW kantaa vastuun ja tuottaisi originaalin viimasuojan tällekin malliversiolle, kun niitä muillekin on olemassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Viimasuojaa ei tosiaan löydy F30 edes tarvikkeena. Ja bemarilta ei kannata varmaan odotella kun kyseessä on kuitenkin jo vanhentunut malli.jj72 kirjoitti: ↑23 Touko 2019, 21:52 Tuolla aikaisemmin (monta sivua aikaisemmin) kyselin muiden kokemuksia turboista ja niiden jääongelmista. Nythän niitä näyttää täällä olevankin "kiitettävästi".
Nyt on viisi kertaa vaihdettu turboa tämän ilmiön seurauksena. Ennen viimeistä remppaa rakentelin viimasuojan solumuovista ja tällä uudella turbolla on huristeltu tämä kevättalvi. Auto on 08/2016 otettu ajoon ja 147 tkm mittarissa. Muita vikoja ei tässä autossa ole ilmennyt. Toivottavasti BMW kantaa vastuun ja tuottaisi originaalin viimasuojan tällekin malliversiolle, kun niitä muillekin on olemassa.
Ostaa 5€ mustan solumuovisen retkipatjan tjsp. ja leikkaa saksilla sopivan palan maskin taakse ja nippusiteillä kiinni talven ajaksi. Taidan tehdä itsekin kun lankomieskin teki. Moottorin lämmötkin nousee paljo nopeemmin mitä seuraili salavalikosta. Säästänee siis myös polttoainetta.
Missä malleissa tätä turbon jääongelmaa on ollut? Käytiin tänään koeajamassa 320i bensanelikko, onko tässä mallissa ollu?
Toinen asia mietityttää, kuuluuko koneen nakuttaa niiku dieselin, semmosta sirinää kuulu, kuulunee asiaan, mutta kuuluuko nakutus?
Mitä muuta tämmösestä kannattaa tarkistaa? Saisko välillä tiivistelmää tyyppivioista, aika pitkä threadi saatu jo aikaseksi kyseisestä automallista
Toinen asia mietityttää, kuuluuko koneen nakuttaa niiku dieselin, semmosta sirinää kuulu, kuulunee asiaan, mutta kuuluuko nakutus?
Mitä muuta tämmösestä kannattaa tarkistaa? Saisko välillä tiivistelmää tyyppivioista, aika pitkä threadi saatu jo aikaseksi kyseisestä automallista
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Omassa on B48M / 2.0 bensa, ja ei sen joutokäynti kyllä mikään kutosen murinaa ole, mutta minkäs teet. Täytyy muistaa, että lisämökää tulee myös korkeapainesuuttimista. Sisälle ei kuulu aivan hirveästi mitään, rengasmelu on suurempi joten ehkä ei niin tärkeä kuin ennen. Käyttöominaisuuksiltaan moottori on kyllä hyvä, varsinkin 8-vaihteisen automaatin kanssa ja ei kannata missään vaiheessa jättää pois vaihtoehtojen joukosta. Nyt ajettu n. 73tkm, öljynvaihdot n. 12-15tkm välein, tulpat vaihdettu 60tkm kohdalla huolto-ohjelman vaatimusten mukaisesti, ei oikeastaan yhtään mitään ylimääräistä vikaa ml. turbo. Ehkä 100tkm kohdalla laatikkoöljyt voisi vaihtaa 1. kerran? 5.9L/100km.
EDIT: Nyt on ollut aika pitkään 5.5L/100km. Kesällä pääsee käyntilämpöönsä nopeammin ja koko auto liikkuu vähemmillä kitkoilla kuin talvella.
Viimeksi muokannut Petteri75, 13 Elo 2019, 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muilla tullut vielä vastaan? F31 328i ja alkoi savuttamaan käynnistäessä, jos auto on seissyt vähän pidempään. Näköjään alkupään malleissa on sellainen öljyputki, joka valuttaa öljyä ahtimeen ja sitten jossain vaiheessa tuo alkaa menemään tiivisteistä läpi.
Öljyputkeen on päivitetty osa olemassa ja vaihto + osat vajaan tonnin verran riippumattomassa liikkeessä.
Kysyin varmuuden vuoksi Laakkoselta mutta ei ole kuulemma heille tullut näitä, eikä ole automaattisesti mikään goodwill tapaus vaan ihan tuurista kiinni kohtelu. Jenkeissä vaihdettu toki kampanjana.
https://bmwtechnician.com/2016/05/13/n2 ... ne-update/
Teetän omaan tuon öljyputken vaihdon ja toivon että menee sillä, harmittaa enemmän jos myös turbosta on ehtinyt tiivisteet menemään peruuttamattomasti väljäksi..
Öljyputkeen on päivitetty osa olemassa ja vaihto + osat vajaan tonnin verran riippumattomassa liikkeessä.
Kysyin varmuuden vuoksi Laakkoselta mutta ei ole kuulemma heille tullut näitä, eikä ole automaattisesti mikään goodwill tapaus vaan ihan tuurista kiinni kohtelu. Jenkeissä vaihdettu toki kampanjana.
https://bmwtechnician.com/2016/05/13/n2 ... ne-update/
Teetän omaan tuon öljyputken vaihdon ja toivon että menee sillä, harmittaa enemmän jos myös turbosta on ehtinyt tiivisteet menemään peruuttamattomasti väljäksi..
2013 F31 328i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Pre-facelift F30 seuraavanlainen ongelma: Satunnaisesti pelkääjän puolen etukajari pätkii. Ensimmäisenä talvena kun auton ostin kaiuttimet pätkäisivät vain pari kertaa, toisena eivät kertaakaan ja nyt kolmantena taas satunnaisesti. Eli ääni katoaa välillä sekunniksi, välillä puoleksi minuutiksi ja satunnaisesti räsähtelee hieman.
Ainut toinen F30 omistaja jonka tunnen on duunikaveri jolla on samanlainen satunnainen ongelma. Molemmissa autoissa on ns. perusaudio, mutta omassani SK-autosoundin päivittämä järjestelmä. Jotenkin tuntuu vain että kyseessä ei ole ihan perus kontakti ongelma. Ainakaan oven kiinni paiskominen ei aiheuta mitään muutoksia. Kesällä kajarit eivät ole pätkineet ollenkaan. Mulla on tästä muutama ns. mutu:
- Joku kontaktiongelma kuitenkin joka reagoi joko suuriin lämpötilanvaihteluihin eikä ilmene kesällä
- Kosteutta jossain?
- Liittyy jotenkin akkuun/laturiin... Talvella on kylmempää, ajan todella paljon pelkkää pätkäajoa ja sähkölämmittimiä käytetään
Onko tullut kellään muulla vastaan?
Ainut toinen F30 omistaja jonka tunnen on duunikaveri jolla on samanlainen satunnainen ongelma. Molemmissa autoissa on ns. perusaudio, mutta omassani SK-autosoundin päivittämä järjestelmä. Jotenkin tuntuu vain että kyseessä ei ole ihan perus kontakti ongelma. Ainakaan oven kiinni paiskominen ei aiheuta mitään muutoksia. Kesällä kajarit eivät ole pätkineet ollenkaan. Mulla on tästä muutama ns. mutu:
- Joku kontaktiongelma kuitenkin joka reagoi joko suuriin lämpötilanvaihteluihin eikä ilmene kesällä
- Kosteutta jossain?
- Liittyy jotenkin akkuun/laturiin... Talvella on kylmempää, ajan todella paljon pelkkää pätkäajoa ja sähkölämmittimiä käytetään
Onko tullut kellään muulla vastaan?
Mulla toinen ovikajari rupsutti basson tahtiin alkaen nelivuotiaana. Kyseessä oli F31 perusäänentoistolla. Mutta oudon suunnittelukämmin takia todennäköisesti paremmatkin kajarit kastuvat takapuoleltaan joka kerta kun sataa tai autoa pestään, siellä ei ole mitään suojausta. Onneksi on helppo vaihtaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Jaahas, vettä kuskin jalkatilassa... Viime kesänä vaihdettu tuulilasi ja sisälokariin laitettu äänieristettä. Mietin jos tuulilasi olisi huonosti ja vuotaisi tai sitten olisin epähuomiossa tukkinut jotain. Huomenna täytyy katsoa myös ettei ne tuulilasin "viemärin" vesireijät ole tukossa. Ei ole aavistustakaan kauan on vuotanut.
Edit: Revin tuolla vesisateessa sisälokarin irti eikä siellä näkynyt oikein mitään erikoista. Kuskin puolen tuulilasin viemäri oli kyllä melko tukossa ja kaivoin sen pohjalta varmaan 2cm paksuudelta sellaista mutamössöä pois. Tuon mudan yläpuolella oli joku läpivienti että ehkä siitä vuotanut. Täytyy seurata auttaako. Ja sopivan tilaisuuden tullen tehdä sama operaatio toisellekin puolelle. Eli sisälokari irti ja alakautta puhdistus. Ylhäältä varsinkin pelkääjän puolella on tosi ahdasta.
Edit2: Edelleen tulee vettä kuskin matolle. Alan epäillä yhä enemmän että vaihdetun tuulilasin liimauksessa on jotain häikkää. Täytyy silti varmaan vähän aikaa odotella että ilmat lämpenee jotta ulkona työskentely ei ole ihan niin perseestä. Suunnitelmana laskea vettä letkulla niin kauan että löytyy kohta mistä veden saa tihkumaan sisälle ja siitä sitten lähteä vaan vaihe vaiheelta hakemaan kohtaa. Liikkeeseen tuollaista ei voi viedä, maksaisi varmaan tuhansia eikä mitään tehtäisi. Toinen vaihtoehto olisi vaan maksaa suoraan uusi tuulilasi ja toivoa että onnistuisi paremmin, mutta mieluiten laittaisin sen tuulilasin vaihtaneen firman piikkiin. Tosin sitä varten pitää pystyä osoittamaan syypää... Raskasta touhua
Edit: Revin tuolla vesisateessa sisälokarin irti eikä siellä näkynyt oikein mitään erikoista. Kuskin puolen tuulilasin viemäri oli kyllä melko tukossa ja kaivoin sen pohjalta varmaan 2cm paksuudelta sellaista mutamössöä pois. Tuon mudan yläpuolella oli joku läpivienti että ehkä siitä vuotanut. Täytyy seurata auttaako. Ja sopivan tilaisuuden tullen tehdä sama operaatio toisellekin puolelle. Eli sisälokari irti ja alakautta puhdistus. Ylhäältä varsinkin pelkääjän puolella on tosi ahdasta.
Edit2: Edelleen tulee vettä kuskin matolle. Alan epäillä yhä enemmän että vaihdetun tuulilasin liimauksessa on jotain häikkää. Täytyy silti varmaan vähän aikaa odotella että ilmat lämpenee jotta ulkona työskentely ei ole ihan niin perseestä. Suunnitelmana laskea vettä letkulla niin kauan että löytyy kohta mistä veden saa tihkumaan sisälle ja siitä sitten lähteä vaan vaihe vaiheelta hakemaan kohtaa. Liikkeeseen tuollaista ei voi viedä, maksaisi varmaan tuhansia eikä mitään tehtäisi. Toinen vaihtoehto olisi vaan maksaa suoraan uusi tuulilasi ja toivoa että onnistuisi paremmin, mutta mieluiten laittaisin sen tuulilasin vaihtaneen firman piikkiin. Tosin sitä varten pitää pystyä osoittamaan syypää... Raskasta touhua
Viat riippuvat vuosimallista ja moottorista, mutta kaikissa koneissa on jotain, seuraavia koneita on ollut F31:ssä; N13, N20, N47, N55, B46 ja B48. Eli kun olet valinnut, mikä moottori kiinnostaa, niin kannattaa sitten etsiä siihen moottoriin tyyppiviat.
Nelivedosta ei taida muuta pahaa sanottavaa olla, kuin että joskus satunnaisesti nelivetoyksikkö hajoaa (kuten minulla F36:sta) mutta se ei ole kovinkaan yleistä. Koeajolla selviää, eli jos "nypyttää" kiihdyttäessä esim. ylämäkeen, niin silloin olla neliveto rikki. Siitäkin löytyy täältä keskustelua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 15 Touko 2020, 16:31
Ostin 1.5kk 12.13 f31.. Eka kallis auto. Olen myös huomannut jos kiihdytän kovemmin niin laatikko väristää, ei veto ole tasainen, onko toi ev yksikkö viottunut?
Jos se vedossa väristää, niin kyse voi olla esim. voimansiirrosta (kardaani-perä), itselläni väristi kun oli autossa ohjelmoitu vähän liikaa tehoa/vääntöä. Jos auto on neliveto ja se nykii kiihdyttäessä, niin kyseessä voi olla viallinen nelivedon jakolaatikko. Jos ei täristä kummastakaan noista, niin voihan se vaihdelaatikkokin tai turbiini olla antautumassa.Sladericer Nolimit kirjoitti: ↑22 Touko 2020, 23:50 Ostin 1.5kk 12.13 f31.. Eka kallis auto. Olen myös huomannut jos kiihdytän kovemmin niin laatikko väristää, ei veto ole tasainen, onko toi ev yksikkö viottunut?
Mutta oli vialla mitä vaan, niin nyt äkkiä takaisin liikkeeseen, mistä ostit tuon ja laitat heidät tutkimaan ongelmaa. Heillä on vielä vastuu myymästään autosta. Älä aloita vianselvitystä itse äläkä vie sitä heidän pyynnöstäkään minnekään muualle, kuin paikkaan josta sen ostit.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6