Servotronic ja Säätyvä Sport-ohjaustehostin?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
eWave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 18:40
Auto: F30 320iA M Sport, ex E91 LCI 318i
Paikkakunta: Espoo

Olen uuden F30:n tilauksen jälkeen jäänyt pohtimaan sitä, olisiko tilaukseen pitänyt lisätä mukaan vielä Servotronic ja kenties myös Säätyvä Sport-ohjaustehostin. Yritin tutustua molempiin niin BMW:n sivuston kuin F30:n esitteenkin kautta, mutta en täysin ymmärrä näiden lisävarusteiden toimintaa. En siis tiedä pitäisikö näitä varusteita haluta mukaan vai ei. Ohjaustehostimen välityksiin ja siten herkkyyteen lienevät vaikuttavan, mutta en osaa suhteuttaa lisävarusteen tuomaa muutosta vakioon :conf: . Kenties joku foorumilaisista osaisi auttaa selventämään näiden toimintaa nimenomaan vakio-ohjaukseen nähden.

Servotronic:
Olen käsittänyt, että erityisesti hiljaisissa nopeuksissa ohjaus on suhteessa vakio-ohjaukseen herkempi/kevyempi ja siten auto on helpompi käsitellä esim. pysäköidessä. Onko ohjaus erilainen (jos, miten) vakio-ohjaukseen nähden esim. 120 km/h tai suuremmissa nopeuksissa, vai onko Servotronicin vaikutus huomattavissa ainoastaan hitaissa nopeuksissa (herkempi) ja suurissa nopeuksissa se vastaa vakio-ohjausta? Lisävarusteen hintahan on varsin pieni, mutta onko vaikutus?

Säätyvä Sport-ohjaustehostin:
BMW:n sivuston mukaan "Ohjauspyörän kääntämisen tarvetta pyöriä enemmän käännettäessä on vähennetty jopa 25 prosenttia. Pysäköinti ja kääntyminen onnistuvat siksi helpommin ja mukavammin, koska kuljettajan ohjaustyö jää vähemmälle". Tarkoittaako edellä kirjattu, että Säätyvä Sport-ohjaustehostin on hitaissa nopeuksissa kuten Servotronic, mutta vielä herkempi? Entä miten ohjaus eroaa vakio-ohjauksesta suuremmissa nopeuksissa, vai eroaako?

Toivottavasti joku osaisi auttaa miestä mäessä ymmärtämään paremmin, mistä näissä lisävarusteissa on kyse. Haluaisin nimenomaan tietää, miten nämä muuttavat vakio-ohjausta jollainen toistaiseksi on tulossa. Tuleva F30 320i tulee perheautoksi, joskin lisäosilla (mm. M sport -paketti, M performance -osia) on pyritty riittävään urheilullisuuteen ja ajamisen iloon niin moottoriteillä kuin mutkateilläkin. Siksi tuntuisi typerälle, jos jokin oikeasti urheilullista ajoa lisäävä lisävaruste olisi jäänyt pois. Rattia jaksan kyllä kääntää, joten pelkästään hiljaisen vauhdin herkkyyden takia en näitä lisävarusteita haikaile ;)
reku54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 16:12

moro, yksinkertaisuudessa homma toimii näin: kevenee hitaassa nopeudessa ja jäykistyy kovemmissa nopeuksissa sekä mutkaan mennessä käännät rattia esim. normaalin puolen kierroksen sijasta vain reilun neljänneksen. Broidin kokemuksesta ekat mutkat oli mennä liikaa käännettynä v..tuilleen mutta nopeasti oppi ja on ollut erinomaisen tyytyväinen. Tilasinkin omaan GT Xdriveen tämän varustuksen.
F34 GT Xdrive 320i -13
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Servotronic on jäykempi kovemmissa nopeuksissa, siinä kun ei tarvitse tehdä kompromissia pysäköinnin keveyden ja suuremman nopeuden tarkkuuden suhteen kuten tavallisessa. Servotronic näyttäisi olevan F30:ssä vain erilainen koodinpätkä sähköisen tehostimen ohjauksessa eikä mikään erilainen hammastanko kuten vanhemmissa. Tuon saanee aika helposti myös jälkiasennettua F30:een. Hivenen siis rahastuksen tuntua kun tuo ei voi olla jo vakiona...

Sport-ohjaus taas on karvalakkiversio aktiiviohjauksesta, jota ei enää saa 3-sarjaan. Eli siinä on Servotronic mutta lisäksi hammastangon hammastus on harvempi laidoilla jolloin keskialue on sama kuin vakiossa mutta pysäköidessä ratti kääntyy laidoilla nopeammin harvemman hammastuksen ansiosta. (Oikea aktiiviohjaushan muuttaa välityssuhdetta koko alueella nopeuden mukaan.)
eWave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 18:40
Auto: F30 320iA M Sport, ex E91 LCI 318i
Paikkakunta: Espoo

TJJ kirjoitti:Servotronic on jäykempi kovemmissa nopeuksissa, siinä kun ei tarvitse tehdä kompromissia pysäköinnin keveyden ja suuremman nopeuden tarkkuuden suhteen kuten tavallisessa. Servotronic näyttäisi olevan F30:ssä vain erilainen koodinpätkä sähköisen tehostimen ohjauksessa eikä mikään erilainen hammastanko kuten vanhemmissa. Tuon saanee aika helposti myös jälkiasennettua F30:een. Hivenen siis rahastuksen tuntua kun tuo ei voi olla jo vakiona...

Sport-ohjaus taas on karvalakkiversio aktiiviohjauksesta, jota ei enää saa 3-sarjaan. Eli siinä on Servotronic mutta lisäksi hammastangon hammastus on harvempi laidoilla jolloin keskialue on sama kuin vakiossa mutta pysäköidessä ratti kääntyy laidoilla nopeammin harvemman hammastuksen ansiosta. (Oikea aktiiviohjaushan muuttaa välityssuhdetta koko alueella nopeuden mukaan.)
Kiitos nopeista vastauksista! Tuntuu hieman hämäävälle tuo "Säätyvä Sport-ohjaustehostin" nimenä, jos ero Servotroniciin tulee nimenomaan ohjauksen laitojen harvemmasta hammastuksesta, eli käytännössä eron huomaisi vain pysäköidessä?

Servotronicista vielä: jos tämä eroaa vakio-ohjauksesta siten, että hitaammissa vauhdeissa ohjaus on herkempi ja kovemmissa vauhdeissa jäykempi, niin missä nopeudessa ohjaus mahtaa vastata vakio-ohjausta?
rob-s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 23:31
Auto: Audi RS4 4.2 V8
EX:BMW 328i F30

En muuten osaa vastata kysymykseesi paitsi, että jompi kumpi (servotronic / sport tehostin) kannattaa ottaa autoosi. Normi tehostin on aika jäykkä pysäköidessä.

Itse tykkään erityisesti siitä että se on comfort asennossa kevyempi ja sport/sport+ asennossa jäykempi (siis jäykistyy progressiivisemmin).
Ex:BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30, M-performance putkisto, M-sport alusta jne.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Samoilla linjoilla edellisen postaajan kanssa. Edellä mainituista jompikumpi ohjaus kannattaa sisällyttää tilaukseen. Suosittelen koeajoa eri vaihtoehdoilla mikäli liikkeestäsi löytyy.

Tykkäsin itse servotronicista sport-ohjausta enemmän ja omaan autoon se tulikin jo vakiona. Sportin olisin saanut noin 200 eurolla, eli hinta ei ainakaan vaikuttanut päätökseen. Ilman servoa auto on ainakin leveillä renkailla liian raskas ja vanhanaikasen tuntuinen veivata parkkiin.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

eWave kirjoitti:Kiitos nopeista vastauksista! Tuntuu hieman hämäävälle tuo "Säätyvä Sport-ohjaustehostin" nimenä, jos ero Servotroniciin tulee nimenomaan ohjauksen laitojen harvemmasta hammastuksesta, eli käytännössä eron huomaisi vain pysäköidessä?

Servotronicista vielä: jos tämä eroaa vakio-ohjauksesta siten, että hitaammissa vauhdeissa ohjaus on herkempi ja kovemmissa vauhdeissa jäykempi, niin missä nopeudessa ohjaus mahtaa vastata vakio-ohjausta?
Hämäävä termi se tosiaan on ja minäkin luulin aluksi sen olevan samanlainen kuin aktiiviohjaus. Mutta eipä se ole. Variable-sanan voisi toki suomentaa paremminkin.

Se milloin ohjaus vastaa vakiota, on varmaan hankala todeta. Nuo eri tilatkin kun vaikuttaa siihen ja BMW on voinut myös hienosäätää vasteita molemmissa.

Minä ottaisin tuon sport-ohjauksen, silloin pysäköinti ei enää tunnu siltä kuin trukkia veivaisi. Ja kyllä se nopeus voi muissakin tilanteissa olla hyödyksi.
eWave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 18:40
Auto: F30 320iA M Sport, ex E91 LCI 318i
Paikkakunta: Espoo

Kiitos vielä kaikille kommenteista ja avusta. Vielä ehti hyvin auton tilausta muuttamaan, joten päädyin lisäämään Servotronicin kyytiin. Eipähän jää myöhemmin sitten harmittamaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

eWave kirjoitti:Kiitos vielä kaikille kommenteista ja avusta. Vielä ehti hyvin auton tilausta muuttamaan, joten päädyin lisäämään Servotronicin kyytiin. Eipähän jää myöhemmin sitten harmittamaan.
Hyvä valinta. Itselläni tuo on ja se on muuten oikein mainio, mutta pikkaisen liikaa se jäykistää mielestäni ohjausta Sport-moodilla. Muuten oikein hyvä, kevyt pikku pyörityksessä mutta vakaa isommissa nopeuksissa. Ehkä vähän liian nopea (vähän kierroksia) tuossa on ohjaus omaan makuuni, tekee ainakin aluksi ajosta hieman kulmikasta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-Timo-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Kesä 2013, 18:12
Auto: BMW 320iA Business Sport 2013

Servotronic ihan jees, kaikennäköisiä kiuluja on pyöritelty.
Lähinnä hyvän huomaa siitä, ettei siihen tarvitse kiinnittää huomiota. Ja tuosta Sportti-versiosta ei kuitenkaan ole kokemusta...
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

eWave kirjoitti:Olen uuden F30:n tilauksen jälkeen jäänyt pohtimaan sitä, olisiko tilaukseen pitänyt lisätä mukaan vielä Servotronic ja kenties myös Säätyvä Sport-ohjaustehostin.
Kannatta ottaa vielä sport ohjaus, sen saa ~200 eurolla ja kaupanpäälle tulee vielä sport+ asento "ajoelämyskytkimeen" :)
-Timo-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Kesä 2013, 18:12
Auto: BMW 320iA Business Sport 2013

BRot kirjoitti:Kannatta ottaa vielä sport ohjaus, sen saa ~200 eurolla ja kaupanpäälle tulee vielä sport+ asento "ajoelämyskytkimeen" :)
No, taas hävisi "mopo" noviisilta...
Siis mulla on "216 Servotronic" ja "7AC Sport Line" varustelu. Ja mulla on tuo sport + myös kytkimessä, eli tuleeko tuo plussa sitten SL-varustelun myötä... ?
Parikertaa tosin vain kokeillut > luistonesto pois. Onko tuossa plus-jutussa sitten myös ohjaukseen vaikuttava tekijä, vaikka siitä en ole maksanut.
Tarttis siis kai kokeilla ihan koeajolla tuotakin, lenkille mars :)
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Eikö se sportohjaus maksa 568€ ja sport automaatti laatikko 253€.
eWave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 18:40
Auto: F30 320iA M Sport, ex E91 LCI 318i
Paikkakunta: Espoo

BRot kirjoitti:Kannatta ottaa vielä sport ohjaus, sen saa ~200 eurolla ja kaupanpäälle tulee vielä sport+ asento "ajoelämyskytkimeen" :)
SPORT+ -ohjelma on jo tulossa :), se sisältyy omalla kohdalla mm. M Sport -pakettiin sekä Sport-automaattivaihteistoon.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

eWave kirjoitti:
BRot kirjoitti:Kannatta ottaa vielä sport ohjaus, sen saa ~200 eurolla ja kaupanpäälle tulee vielä sport+ asento "ajoelämyskytkimeen" :)
SPORT+ -ohjelma on jo tulossa :), se sisältyy omalla kohdalla mm. M Sport -pakettiin sekä Sport-automaattivaihteistoon.
Mutta ei ne läpyskät ja sport automaattiloota ja sport+ moodi tule pelkällä sport ohjauksella, ainakaan minun tietääkseni.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

salmol kirjoitti:
eWave kirjoitti:
BRot kirjoitti:Kannatta ottaa vielä sport ohjaus, sen saa ~200 eurolla ja kaupanpäälle tulee vielä sport+ asento "ajoelämyskytkimeen" :)
SPORT+ -ohjelma on jo tulossa :), se sisältyy omalla kohdalla mm. M Sport -pakettiin sekä Sport-automaattivaihteistoon.
Mutta ei ne läpyskät ja sport automaattiloota ja sport+ moodi tule pelkällä sport ohjauksella, ainakaan minun tietääkseni.
Ainakin manuaaliin tulee pelkällä sport ohjauksella sport+ moodi. Läpysköistä ei tietoa, koska kuuluvat automaattiin.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Bemuawd kirjoitti:Eikö se sportohjaus maksa 568€ ja sport automaatti laatikko 253€.
En nyt jaksa kaivaa hinnastoa, mutta sport ohjaus sisältää servotronicin. Pelkän Servotronicin ja sport ohjauksen hinnanero on muistaakseni jotain ~200e. Kannattaa koeajaa jos mahdollista sportilla ja pelkällä servotroniclla.
alanijar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Huhti 2022, 14:31

Osaatteko sanoa missä tämän yksikkö fyysisesti sijaistee (servotronic control unit)?
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Varmaa tietoa ei ole, mutta pikaisen googlauksen perusteella malleista riippuen se voisi olla joko peräkopissa tai sitten hanskalokeron takana.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Vastaa Viestiin