320D ED Manuaali 6:lla 90km/h?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Hei

Autokuumetta pukkaa ja pitäisi katkaista pitkä vag-putki...

Onnistuuko tuollaisella 163hv "saaste"versiolla ajella 6-vaihteella sitä normimatkanopeutta 90km/h mitä muukin liikenne kulkee? Vai alkaako jyrrästämään?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

BRot kirjoitti:Hei

Autokuumetta pukkaa ja pitäisi katkaista pitkä vag-putki...

Onnistuuko tuollaisella 163hv "saaste"versiolla ajella 6-vaihteella sitä normimatkanopeutta 90km/h mitä muukin liikenne kulkee? Vai alkaako jyrrästämään?
Jos kaupat kohta teet,niin tuon(kin) saa tämän vuoden loppuun asti automaatilla samaan hintaa kuin vispilän kanssa.
Itse kysymykseen en osaa vastata.Kaikki ajamani ovat olleet automaatteja.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Olen kyllä tietoinen automaattilaatikkokampanjasta, mutta joten ei iske. Makuasioita naas. Onko tosiaan niin ettei kenelläkään ole manuaalina 320D ED:tä?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

No nyt täytyy sanoa "Voi Pyvä Sylyvi!".

Tuo ZF:n 8-lovinen on niin oivallinen laite, että manuaalinen ottaminen vapaaehtoisesti on kuin juurihoidolla huvittelu. Jos tuollaisen BMW:n ottaa manuaaliaskilla niin omasta mielestäni auton ominaisuuksista katoaa osa ja mennään Passat-tasolle.

Tämä vain näin off-topic huomiona... :w00t:
T0mmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Elo 2012, 19:59
Auto: F31 LCI 320dA Xdrive

Itsellä ei kokemusta F30 ed:stä, mutta E90 ed:stä on kokemusta kertynyt. Kone ja välityssuhteet taitavat olla molemmissa samat.

Muutamia huomioita 70000km matkalta:

90km/h auto jaksaa mennä hyvin 6. vaihteella, kehoittaa laittamaan kutosen jo 80km/h, eikä jyristä siinäkään nopeudessa.
Kulutus tuona aikana sekalaisessa ajossa on pyörinyt 4,5-5 litran välillä riippuen hieman webaston käytöstä.
Maantieajossa auto on erittäin mukava, mutta kaupungissa raskas ajettava johtuen pitkistä välityssuhteista. Liikkeelle lähtö on hieman raskasta ja risteyksiin on melkein helpompi ajaa 2. vaihteella kuin 3. vaihteella.
Mikäli nyt saisin valita ottaisin ehdottomasti automaatilla kyseisen auton.
pele3001
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Tammi 2012, 14:05

Terve ! En osaa myöskään vastata tuohon välityskysymykseen,mutta käy ihmeessä kokeilemassa.Aja molemmat manuaali
sekä automaatti.Itse vannoutuneena manuaalimiehenä yllätys oli melkoinen.Väittäisin että, paras automaatti mitä tavalliseen perheautoon on tarjolla. Minusta ei tule enää tämän jälkeen manuaalimiestä,niin hienosti ja nopeasti tämä uusi 8-vaiheinen vaihtaa.Suosittelen vielä sioittamaan pari-kolme sataa sport-automaattiin,vaihtaa tosi nopeasti tuossa spor+ asennossa.
PS. Pitää normaaliajossa kierrokset tosi alhaalla,muttei tarvi miettiä mikä vaihde pitäisi olla päällä.kuluttaakin automaattina vähemmän kuin manuaali,sekä kiihtyykin paremmin.Nämä ovat vanhalle manuaali käyttäjälle ukomattomia asioita!
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

T0mmi kirjoitti:Itsellä ei kokemusta F30 ed:stä, mutta E90 ed:stä on kokemusta kertynyt. Kone ja välityssuhteet taitavat olla molemmissa samat.

Muutamia huomioita 70000km matkalta:

90km/h auto jaksaa mennä hyvin 6. vaihteella, kehoittaa laittamaan kutosen jo 80km/h, eikä jyristä siinäkään nopeudessa.
Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva että E90:ssä ED versiossa olisi ollut 340Nm vääntö ja ainakin F30 ED versiossa olisi 380Nm. Luulisi toimivan mikäli vääntöä ollaan vielä kasvatettu. Kiitos ensimmäisestä kunnollisesta kommentista kysymykseeni.
T0mmi kirjoitti:Maantieajossa auto on erittäin mukava, mutta kaupungissa raskas ajettava johtuen pitkistä välityssuhteista. Liikkeelle lähtö on hieman raskasta ja risteyksiin on melkein helpompi ajaa 2. vaihteella kuin 3. vaihteella.
Pääsin kokeilemaan alkupään E91:stä (vm 05 tai 06) ja vääntökäyrä on kyllä aikalailla erilainen kuin wanhan volkkarin. Kaupunkiajossa kulutus oli kyllä huimaa, mutta taisi ko. autossa olla aivan erilainen moottorikin nykyisiin verrattuna. Taitaa Borassa olla Sport++++++ asetus kiinteästi päällä :thup: Onkohan näissä uudemmissa tapahtunut kehitystä kaupunkikulutuksen suhteen? Oikeastaan tuossa kokeilemassani bemarissa oli suurin miinus tuo kaupunkikulutus ja mahtaa johtua jotenkin siitä erilaisesta vääntökäyrästä? Aivankuin vääntökäyrä olisi laakea ja vw:ssä jyrkkä nousu ja jonkajälkeen lasku.

Olen kyllä ajanut automaattilaatikkoisilla eri autoilla eikä se mitenkään ole erityisesmmin säväyttänyt. Toki juku toinen voi tykätä ja mielestäni makuasioita. Sanotaan nyt vaikka niin että takavetoisella autolla leikkiminen on mukavaa manuaalilla :blush:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuollaisessa Borassa on vanha jo kuopattu pumppusuutindiesel ja tuo bemarin kone on taas nykytyylinen commoil rail-diesel. Ne on ihan eri tyylisiä moottoreita. Toi Boran kone on enempi sellainen veitsellä leikaten-tyylinen ja vääntöaluekin on hyvin kapea. Vääntömäärissäkin on toki huima ero bemrin hyväksi ja niin taitaa olla hevosvoimissakin.

Minulla on vielä kotvan 320dA 184hv automaattilootainen nelikkofarkku ja minä ajan pääasiassa kapunkiajoa sekä paljolti ns. pätkäajoa. Keskikulutus on ollut minun autolla sellaisessa ajossa 7-7,9 ltr/100km. Mielestäni vie vähän tuollaisessa ajossa ja jos vie enemmän niin silloin on kyllä jotain vikaa. Maantiellä tämä menee kyllä melkoilailla höyryillä, mutta ajan siellä niin vähän ja siksi vaihdankin nyt bensakoneelliseen, koska ajoja ei tule paljon mitään per vuosi.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

BRot kirjoitti:
T0mmi kirjoitti:Itsellä ei kokemusta F30 ed:stä, mutta E90 ed:stä on kokemusta kertynyt. Kone ja välityssuhteet taitavat olla molemmissa samat.

Muutamia huomioita 70000km matkalta:

90km/h auto jaksaa mennä hyvin 6. vaihteella, kehoittaa laittamaan kutosen jo 80km/h, eikä jyristä siinäkään nopeudessa.
Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva että E90:ssä ED versiossa olisi ollut 340Nm vääntö ja ainakin F30 ED versiossa olisi 380Nm. Luulisi toimivan mikäli vääntöä ollaan vielä kasvatettu. Kiitos ensimmäisestä kunnollisesta kommentista kysymykseeni.
T0mmi kirjoitti:Maantieajossa auto on erittäin mukava, mutta kaupungissa raskas ajettava johtuen pitkistä välityssuhteista. Liikkeelle lähtö on hieman raskasta ja risteyksiin on melkein helpompi ajaa 2. vaihteella kuin 3. vaihteella.
Pääsin kokeilemaan alkupään E91:stä (vm 05 tai 06) ja vääntökäyrä on kyllä aikalailla erilainen kuin wanhan volkkarin. Kaupunkiajossa kulutus oli kyllä huimaa, mutta taisi ko. autossa olla aivan erilainen moottorikin nykyisiin verrattuna. Taitaa Borassa olla Sport++++++ asetus kiinteästi päällä :thup: Onkohan näissä uudemmissa tapahtunut kehitystä kaupunkikulutuksen suhteen? Oikeastaan tuossa kokeilemassani bemarissa oli suurin miinus tuo kaupunkikulutus ja mahtaa johtua jotenkin siitä erilaisesta vääntökäyrästä? Aivankuin vääntökäyrä olisi laakea ja vw:ssä jyrkkä nousu ja jonkajälkeen lasku.

Olen kyllä ajanut automaattilaatikkoisilla eri autoilla eikä se mitenkään ole erityisesmmin säväyttänyt. Toki juku toinen voi tykätä ja mielestäni makuasioita. Sanotaan nyt vaikka niin että takavetoisella autolla leikkiminen on mukavaa manuaalilla :blush:
10/2007 tuotannosta lähtien uudempi N47 kone on pirteämpi (ohjaus paljon kevyempi vaikkei ole servotronicia), vetää mielestäni selvästi parempi kuin vanhempi M47-kone ja kuluttaa myös selvästi vähemmän.
- - -
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

J1978 kirjoitti:Tuollaisessa Borassa on vanha jo kuopattu pumppusuutindiesel ja tuo bemarin kone on taas nykytyylinen commoil rail-diesel. Ne on ihan eri tyylisiä moottoreita. Toi Boran kone on enempi sellainen veitsellä leikaten-tyylinen ja vääntöaluekin on hyvin kapea. Vääntömäärissäkin on toki huima ero bemrin hyväksi ja niin taitaa olla hevosvoimissakin.
No enpä tiedä onko pelkällä suutintekniikalla niin hirveää merkitystä vääntökäyrän muotoon. Itse epäilen että kyse on enemmänkin softasta, ajoituksista ym. mekaniikasta. Kokeilemassani 320D(vm.06) oli 340Nm ja Borassani 310Nm maksimivääntö. Tehot olivat 163 vs. 130. Jotenkin tuo 163 ei silti tuntunut koeajolla niin suurelta.

Pääsin kokeilemaan 320D ED versiota manuaalina enkä T0mmi:n mainitsema liikkeellelähdön raskaus vaivannut. Mielestäni lähti liikkeelle helpommin kuin se 06 mallinen.
Avatar
JTR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Marras 2012, 20:36

BRot kirjoitti:Olen kyllä tietoinen automaattilaatikkokampanjasta, mutta joten ei iske. Makuasioita naas. Onko tosiaan niin ettei kenelläkään ole manuaalina 320D ED:tä?
Ota automaatin lisävarusteeksi sport+ toiminto, niin saat autoon mukaan rattivaihteet ja kulkuun tarvittaessa mukavasti lisää luonnetta.
Pemarifani
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 20:30

BRot kirjoitti:
T0mmi kirjoitti:Itsellä ei kokemusta F30 ed:stä, mutta E90 ed:stä on kokemusta kertynyt. Kone ja välityssuhteet taitavat olla molemmissa samat.

Muutamia huomioita 70000km matkalta:

90km/h auto jaksaa mennä hyvin 6. vaihteella, kehoittaa laittamaan kutosen jo 80km/h, eikä jyristä siinäkään nopeudessa.
Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva että E90:ssä ED versiossa olisi ollut 340Nm vääntö ja ainakin F30 ED versiossa olisi 380Nm. Luulisi toimivan mikäli vääntöä ollaan vielä kasvatettu. Kiitos ensimmäisestä kunnollisesta kommentista kysymykseeni.
:
Voit myös aina asentaa powerkitin jos ei riitä ja saada 325d:n tehot eli kai 420nm vääntöä. Hinta tietenkin nousee, mutta itse ottaisin. 325d oli kuitenkin reilusti kalliimpi.
http://autohullut.fi/etusivu/bmw-m-perf ... power-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Pemarifani kirjoitti: Voit myös aina asentaa powerkitin jos ei riitä ja saada 325d:n tehot eli kai 420nm vääntöä. Hinta tietenkin nousee, mutta itse ottaisin. 325d oli kuitenkin reilusti kalliimpi.
http://autohullut.fi/etusivu/bmw-m-perf ... power-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin tuolla linkin takana näkyy olevan E9x kuvia, samoin kuin kyseisiltä sivuilta on linkki BMW:n sivuille jossa E9x kuvia. Lisäksi nyt oli kysymyksessä ED malli jota tuolla ei mainittu... Alkuperäinen kysymyshän koski F30 sarjan 320d ED mallia.
Pemarifani
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 20:30

BRot kirjoitti:
Pemarifani kirjoitti: Voit myös aina asentaa powerkitin jos ei riitä ja saada 325d:n tehot eli kai 420nm vääntöä. Hinta tietenkin nousee, mutta itse ottaisin. 325d oli kuitenkin reilusti kalliimpi.
http://autohullut.fi/etusivu/bmw-m-perf ... power-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin tuolla linkin takana näkyy olevan E9x kuvia, samoin kuin kyseisiltä sivuilta on linkki BMW:n sivuille jossa E9x kuvia. Lisäksi nyt oli kysymyksessä ED malli jota tuolla ei mainittu... Alkuperäinen kysymyshän koski F30 sarjan 320d ED mallia.
Saksan sivusto on vähä sekava (1 ja 5-sarjalaisessakin sama kuva), mutta F30 malliin saa powerkitin. Oon kysyny. Ed:stä en tiedä.
Vastaa Viestiin