Terve kaikille foorumilla, tuommoinen F31 M-sport ollut kohta 3kk itsellä. Näillä kylmillä keleillä auto ruvennut ilmoittelen välillä että:
"Lisääntynyt akun purkaus auton seistessä.
Käynnistä moottori.
Tarkistuta huoltopisteessä jos ongelama toistuu."
Rupeeko akku olemaan autossa ehtoopuolella vai mikä tuon aiheuttaa ja onko kuinka yleistä?
Auto kyllä lähtee hyvin käyntiin.
Luulisi nyt akussa olevan vielä elinikää kun auto vm. 16 ja ajettu 92tkm.
Autossa ei ole webastoa .
F31 Akun purkaus
Pari viikkoa sitten latasin akun täyteen. Senkin jälkeen tullut tuota ilmoitusta, mutta pitänee seurailla.
Onnistuuko tähän ihan itse akun vaihto helposti, taitaa kyllä vaatia koodailuja.
Onnistuuko tähän ihan itse akun vaihto helposti, taitaa kyllä vaatia koodailuja.
Bmw 320i F31 M-Sport Alpinweiss -16
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
Sama herja viime talvena pakkasella, latasin. Sitten tulikin jo kevät ja asia unohtui. Jouluksi pakkaset ja herja palasi, yksi yö pakkasessa ei vielä aiheuttanut herjaa, mutta vuorokausi aiheutti. Mittarissa 83 tkm. Kyselin akun hintaa vaihdettuna ja autoon koodattuna pk-seudulta. Nyt autossa uusi exide 95Ah agm kirkkaasti alle 300€:lla. Tikkurilan eteläpuolelta hankin ( ei enempää, ettei mene mainostamiseksi ).
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
AGM akut ottaa virtaa heikosti kun reilumpi pakkanen. Eli auto pitäisi saada lämpenemään ennen latausta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Ethän nyt sekoita AGM akkua ja hyytelöakkua?
Hyytelöakussa on huomattavasti suurempi sisäinen resistanssi, jolloin se sietää kylmissä olosuhteissa huomattavsti huonommin suuria kuormitusvirtoja AGM akkuihin verrattuna. AGM akku pystyy nimenomaan ottamaan suuria virtoja vastaan normaaliakkuja paremmin (=lataamaan nopeammin) ja sen vuoksi niitä käytetään näissä älykkäällä lataushallinnalla varustetuissa autoissa jossa akun kapasiteetti pyritään pitämään normaaliolosuhteissa ~85-90% kieppeillä, jotta sitä pystytään lataaman mahdollisimman suurilla tehoilla esim. rullatessa/moottorijarruutustilanteissa. Bemarilla tämä on ollut jo varmaan 10 vuotta osana "Efficient Dynamics" järjestelmää. Siksi ICE mallien laturit ovat suhtellisen järeitä (esim. 230Ah).
Hyytelöakussa on huomattavasti suurempi sisäinen resistanssi, jolloin se sietää kylmissä olosuhteissa huomattavsti huonommin suuria kuormitusvirtoja AGM akkuihin verrattuna. AGM akku pystyy nimenomaan ottamaan suuria virtoja vastaan normaaliakkuja paremmin (=lataamaan nopeammin) ja sen vuoksi niitä käytetään näissä älykkäällä lataushallinnalla varustetuissa autoissa jossa akun kapasiteetti pyritään pitämään normaaliolosuhteissa ~85-90% kieppeillä, jotta sitä pystytään lataaman mahdollisimman suurilla tehoilla esim. rullatessa/moottorijarruutustilanteissa. Bemarilla tämä on ollut jo varmaan 10 vuotta osana "Efficient Dynamics" järjestelmää. Siksi ICE mallien laturit ovat suhtellisen järeitä (esim. 230Ah).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Muistan nähneeni graafeja AGM akun virran vastaanottokyvystä eri lämpötiloissa ja tähän muistikuvaan perustui kirjoitukseni. Enpä nyt löytänyt googlamalla enään mitään kuvioita. Muistissa on, että n. -20 paikkeilla lataus loppuu hyvin radikaalisti. Saatan tosiaan olla täysin väärässä.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑28 Joulu 2021, 17:40 Ethän nyt sekoita AGM akkua ja hyytelöakkua?
Hyytelöakussa on huomattavasti suurempi sisäinen resistanssi, jolloin se sietää kylmissä olosuhteissa huomattavsti huonommin suuria kuormitusvirtoja AGM akkuihin verrattuna. AGM akku pystyy nimenomaan ottamaan suuria virtoja vastaan normaaliakkuja paremmin (=lataamaan nopeammin) ja sen vuoksi niitä käytetään näissä älykkäällä lataushallinnalla varustetuissa autoissa jossa akun kapasiteetti pyritään pitämään normaaliolosuhteissa ~85-90% kieppeillä, jotta sitä pystytään lataaman mahdollisimman suurilla tehoilla esim. rullatessa/moottorijarruutustilanteissa. Bemarilla tämä on ollut jo varmaan 10 vuotta osana "Efficient Dynamics" järjestelmää. Siksi ICE mallien laturit ovat suhtellisen järeitä (esim. 230Ah).
Sen takia olen toisinaan ajellut talviolosuhteissa takapenkki auki, jotta kontissa oleva akku lämpenisi ja ottaisi virtaa.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Juu, samoin toiminut itsekin f10 ja g30 kanssa.xstr kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 09:11Muistan nähneeni graafeja AGM akun virran vastaanottokyvystä eri lämpötiloissa ja tähän muistikuvaan perustui kirjoitukseni. Enpä nyt löytänyt googlamalla enään mitään kuvioita. Muistissa on, että n. -20 paikkeilla lataus loppuu hyvin radikaalisti. Saatan tosiaan olla täysin väärässä.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑28 Joulu 2021, 17:40 Ethän nyt sekoita AGM akkua ja hyytelöakkua?
Hyytelöakussa on huomattavasti suurempi sisäinen resistanssi, jolloin se sietää kylmissä olosuhteissa huomattavsti huonommin suuria kuormitusvirtoja AGM akkuihin verrattuna. AGM akku pystyy nimenomaan ottamaan suuria virtoja vastaan normaaliakkuja paremmin (=lataamaan nopeammin) ja sen vuoksi niitä käytetään näissä älykkäällä lataushallinnalla varustetuissa autoissa jossa akun kapasiteetti pyritään pitämään normaaliolosuhteissa ~85-90% kieppeillä, jotta sitä pystytään lataaman mahdollisimman suurilla tehoilla esim. rullatessa/moottorijarruutustilanteissa. Bemarilla tämä on ollut jo varmaan 10 vuotta osana "Efficient Dynamics" järjestelmää. Siksi ICE mallien laturit ovat suhtellisen järeitä (esim. 230Ah).
Sen takia olen toisinaan ajellut talviolosuhteissa takapenkki auki, jotta kontissa oleva akku lämpenisi ja ottaisi virtaa.
Huollossa sain ohjeeksi myös nostaa sen akkuruuman luukun auki, jotta lämpiää.
No, Alfa Giulian kanssa sama homma, koska 95Ah akku takakontin sivulokerossa. Ylläpitolaturi on vahva suositus, jolla akkuongelmat on vältetty jo vuosia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Eiköhän se akun lämpötila nouse kuormitettaessa melko nopeasti (olipa sitten kyseessä AGM tai perinteinen). Varsinkin jos ei omaa mitään erillisiä sisätilalämmittimiä/webastoja, niin tuolla parinkympin pakkasilla PTC vastukset "hehkuvat" jo melko pitkään jotta kabiini saadaan nopsaan lämpimäksi lähdettäessä siis tilanteesta ettei kabiinia ole lämmitetty ollenkaan.
Eipä silti, juuri kuukausi sitten piti uusi akku vaihtaa tuohon F11 530xD, alkuperäinen kesti sen rapiat 7 vuotta - tilalle nostin samankokoisen AGM akun mutta toki eri merkkisen. Viimetalvena jo kerran -30 pakkasilla sanoin akkujännitteen olevan alhainen, mutta kun ei herjannut kuin tuon kerran, niin pääsi unohtumaan. Nyt satuin vaan lukemaan logit muuta debugatessani, niin huomasin että akkujännite oli vain 11.7, joten laitoin ennakoivast jo vaihtoon. Eipä silti, jonkin sortin ennätys itsellä tuo 7 vuotta, yleensä ne on menneet jo 3-4 vuoden jälkeen vaihtoon E91 ja oissa aikaisemmissa F30.
Eipä silti, juuri kuukausi sitten piti uusi akku vaihtaa tuohon F11 530xD, alkuperäinen kesti sen rapiat 7 vuotta - tilalle nostin samankokoisen AGM akun mutta toki eri merkkisen. Viimetalvena jo kerran -30 pakkasilla sanoin akkujännitteen olevan alhainen, mutta kun ei herjannut kuin tuon kerran, niin pääsi unohtumaan. Nyt satuin vaan lukemaan logit muuta debugatessani, niin huomasin että akkujännite oli vain 11.7, joten laitoin ennakoivast jo vaihtoon. Eipä silti, jonkin sortin ennätys itsellä tuo 7 vuotta, yleensä ne on menneet jo 3-4 vuoden jälkeen vaihtoon E91 ja oissa aikaisemmissa F30.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Mutta moottorin käydessä mikään sähkönkulutus ei kierrä akussa lämmittämässä, laturi syöttää suoraan kulutukseen.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 13:56 Eiköhän se akun lämpötila nouse kuormitettaessa melko nopeasti (olipa sitten kyseessä AGM tai perinteinen). Varsinkin jos ei omaa mitään erillisiä sisätilalämmittimiä/webastoja, niin tuolla parinkympin pakkasilla PTC vastukset "hehkuvat" jo melko pitkään jotta kabiini saadaan nopsaan lämpimäksi lähdettäessä siis tilanteesta ettei kabiinia ole lämmitetty ollenkaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Tytöllä alkoi F30 320d herjat akusta kun pakkaset alkoivat. Ei muuta kuin päiväksi laturiin ja takakonttiin auton sisätilanlämmitin lämmittämään akkua. Ei ole sen jälkeen enää taas näkynyt. Sama juttu oli viime talvena kerran.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm
Akunlämmitin osoittautui joskus oivaksi keksinnöksi. Lämmittää akkua ajon aikana, pätkäajossa ei tosin ehdi vaikuttaa, mutta jos on Defa-laturi lataamassa niin lämmittää silloinkin.
Eri merkkisiä vaihtoehtoja on, ainakin tämä toimi. https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
Eri merkkisiä vaihtoehtoja on, ainakin tämä toimi. https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Toki moottorin käydessä laturi syöttää suoraan kulutukseen jos sitä kuormitetaan, mutta pointtina olikin se että näissä älylatausjärjestelmissä laturi ei lataa ennekuin on pakko (toki se siellä pyörii mutta mahdollisuuksien niin salliessa lähes vapaasti kuormittamattomana). Siksi lataustapahtuma on suunniteltu tapahtuvaksi "rullauksen" aikana, tai siis siten, että moottorijarruutus tapahtuu osittain laturin avustuksella, eli rullauksen aikana laturin kuormitus on "tapissa". Tämä näkyy siinä hetkellisen kulutuksen mittarissa, jossa esim. alamäkeen rullattaessa sininen palkki menee sinne "negatiivisen kulutuksen puolelle" tarkoittaen energian talteenottoa laturin avustuksella. Tämä järjestelmä vaatii taas toimiakseen AGM tyyppisen akun, joka pystyy ottamaan virtaa vastaan tehokkaasti esim. vaikka tuolla 230Ah laturilla "täydellä kuormituksella"
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
A, ei Ah - laturilta saatava virta on ampeereja, sitten kun sitä virtaa otetaan tunteja, niin kertomalla niillä tunneilla saadaan ampeeritunteja.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑28 Joulu 2021, 17:40 Siksi ICE mallien laturit ovat suhtellisen järeitä (esim. 230Ah).
Kyllä ja ei - AGM pystyy kyllä kylmänäkin ottamaan virtaa vastaan ja tosiaan jopa normiakkua paremmin, mutta tarvii pakkasilla jokseenkin reilulla käyrällä nousevan latausjännitteen jotta tuon kyvyn saa hyödynnettyä. Tämä on - tai ainakin pitäisi olla - tyypillisesti huomioitu autoissa, joissa on älylatausjärjestelmä ja AGM-akku, mutta sille akulle ei välttämättä ole lämpöanturia.xstr kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 09:11 Muistan nähneeni graafeja AGM akun virran vastaanottokyvystä eri lämpötiloissa ja tähän muistikuvaan perustui kirjoitukseni. Enpä nyt löytänyt googlamalla enään mitään kuvioita. Muistissa on, että n. -20 paikkeilla lataus loppuu hyvin radikaalisti. Saatan tosiaan olla täysin väärässä.
Kai se jonninverran nousee, mutta jos etenkin vauhdissa pakkasilma pyyhkii sitä takakulmaa missä akku on lähinnä ulkopellin vieressä monessa bemarimallissa, niin taitaa sitä lämpöä siitä haihtuakin. En kyllä lonkalta sano, että onko varapyöräkotelo (jossa esmes mun E88:ssa akku oli) yhtään sen parempi paikka tuon osalta, kun pyyhkiihän se pakkasilma tuonkin kotelon pohjaa.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 13:56 Eiköhän se akun lämpötila nouse kuormitettaessa melko nopeasti (olipa sitten kyseessä AGM tai perinteinen). Varsinkin jos ei omaa mitään erillisiä sisätilalämmittimiä/webastoja, niin tuolla parinkympin pakkasilla PTC vastukset "hehkuvat" jo melko pitkään jotta kabiini saadaan nopsaan lämpimäksi lähdettäessä siis tilanteesta ettei kabiinia ole lämmitetty ollenkaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence