Bmw 420 F32 moottorin kestävyys/huoltaminen

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Pellikju
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 06:07

Tervehdys,
Itsellä työautona 420 F32 coupe bensa,ajettu kohta 270 000km ja auto toiminut hyvin,pientä kuluvien osien osien vaihtoa ,jarrupalat&levyt yms tottakai.
Nyt mietityttää,kun autoista en pahemmin tiedä,pitääkö moottori/vaihteisto puolella alkaa kohta tekemään jotain?

Nimimerkillä autoista tietämätön
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pellikju kirjoitti: 27 Kesä 2020, 06:23 Tervehdys,
Itsellä työautona 420 F32 coupe bensa,ajettu kohta 270 000km ja auto toiminut hyvin,pientä kuluvien osien osien vaihtoa ,jarrupalat&levyt yms tottakai.
Nyt mietityttää,kun autoista en pahemmin tiedä,pitääkö moottori/vaihteisto puolella alkaa kohta tekemään jotain?

Nimimerkillä autoista tietämätön
Bensakoneita on useanlaisia, joten auttaisi koneen tyyppi tai ainakin mallimerkintä (420i, 428i, 435i) ja vuosiluku. Mutta jos kone on N20, niin siinä on kyllä raportoitu ongelmia. Muut koneet ovat vähemmän ongelmallisia. Vaihteisto on hyvinkin kestävä, eli on lähes täysin ongelmaton tuo 8-portainen automaatti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

420 tuskin on 428 tai 435...

Jos sitä autoa huoltaa oikein eli määritellyn huolto-ohjelman mukaan, on se yleensä hyvä lähtökohta. Oikeaan huoltoon kuuluu kuitenkin nippu tarkistuksia, joissa tsekkaillaan juuri niitä asioita, jotka jossain vaiheessa kaipaavat huomiota (esim. apulaitehihna rullineen). Jakopään kuuntelu aika-ajoin voi kannattaa - kyllä se ketju sieltä vähitellen venyy vaikkei muuten porsisikaan ja alkaa jossain kohtaa pitää sellaista pientä rallatusta, jolloin on aika jumpata jakopää uusiin puihin.

Lisäksi katsastusasemaksi oikeasti kannattaisi valikoida se tarkimmin auton tarkistava (tämä on siis eri asia kuin eniten nipottava). Tässä maassa on vähän sellaisena kansanperinteenä paikata autoa katsastajaa varten ja juhlia jos jollain vilungilla saa leiman, mutta oikeasti se inssi etsii sinun autostasi vikoja varmistaakseen sinunkin turvallisuutesi ja etenemismahdollisuutesi. Maksatko katsastuksen hinnan mieluummin siitä leimasta vai kunnollisesta tarkastuksesta ja siitä, että saat oikeasti asiallista tietoa autosi kunnosta? Jälkimmäisellä saa enemmän vastinetta rahalle.

Tietty halutessaan voi vaihdella etukäteen ehjiä osia uusiin (esim. puolat), mutta kannattavuus on kyseenalaista. Toki sitten kun menee yksittäinen osa sellaisista, joita on useita, voi kannattaa miettiä kaikkien samanlaisten vaihtoa kerralla (kuten ne puolat - vaihtaako yhden vai kaikki, yleensä yhden).

Tärkeintä on muistaa se kunnon huolto. Vanhassa kunnon esson baarissa toki tiedettiin, että huolloksi riittää kun vaihdetaan öljyt keväisin ja syksyisin, mutta oikeasti siinä autossa on paljon muutakin tehtävää, eikä ne tarkistusjutut ole turhia. Jos lisäksi muistaa seurailla autosta kuuluvia uusia ääniä, tunnustella tärinöitä jos sellaisia ilmenee jne ja reagoida niihin ajoissa, on jo varsin hyvällä tiellä teknisen ylläpidon saralla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Pellikju
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 06:07

Kiitos vastauksista!
Auto on 420i ja huollettu on ajallaan sekä tottakai kuluvia osia vaihdeltu sekä tuulilasia yms keulaa maalailtu kiven iskemiltä.
Moottori ei vielä ainakaan "rallattale" omaan korvaan mutta tosiaan kilometrejä on jo tullut joten täytynee varmuuden vuoksi kohta katsella aikaa jakopään remonttiin.Maantieajoahan pitkää matkaa autolla etupäässä menty,huviajeluihin toinen laite.
Vastaa Viestiin