N20B20 öljypumpun ketju hajalla(?)

F30, F31, F32, F33, F34, F36
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Nyt taisi osua "paska tuulettimeen".
Autona kuusivuotias N20B20 koneinen 320iA GT, jolla on takana jo "reippaampi määrä kilometrejä".
Viime talvena huollossa (ei merkkiliike, mutta olen samaa paikkaa käyttänyt eri autojeni huolloissa jo yli 10vuoden ajan hyvällä kokemuksella ) suosittelivat jakopääremonttia, kun alkoi pitämään pikkuhiljaa kokoajan pahenevaa ääntä. Tosin eivät itse kyseistä remonttia olleet halukkaat tekemään, kun heillä ei ole kyseiseen malliin sopivia työkaluja, eikä konemalli ole jakopään osalta heidän asentajille tuttu. Vaan suosittelivat paikkakunnalla olevaa "BMW erikoistunutta" korjaamoa.
Tuolla sitten keväällä tuli uusittua jakoketju ojeistuksella "jakoketju pitää pahaa ääntä, se ja siihen tarvittavat osat tulee vaihtaa".
Jakoketju vaihdettiinkin (edullisesti niihin hintoihin verrattuna mitä olen siitä kuullut, ehkä olisi pitänyt siinä vaiheessa hälyytyskellot soida), mutta häiritsevä ääni ei poistunut, sen sävy oli ehkä muttunut, mutta kuului yhä häiritsevänä. Liikkeen diagnoosina oli, että ahdin alkaa olemaan pikkuhiljaa lopussa ja se tulisi uusia jossain vaiheessa.
No, pari kuukautta tämän jälkeen tulikin moottorivika-ilmoitusta näyttöön ja taas korjaamolle. Vika paikallistettiin vikakoodin perusteella ahtimeen (jonka kunnosta oli varoitettu ketjun vaihdon jälkeen) ja lopulta autoon vaihdettiin uusi ahdin.
Auton moottorin luonne parantui uudella ahtimella huomattavasti, mutta silti häiritsevä ääni moottorista (etenkin tietyillä kierrosluvuilla) jatkui, vaikka taasen sen sävy hieman muuttui. Korjaamolla eivät osanneet paikallistaa äänilähdettä, vaan ohjeistuksena oli seurata tilannetta ja palata jos ääni voimistuu.
Nyt sitten viikonloppuna (olen aivan toisella puolen Suomea työmatkalla) ja yhtäkkiä moottorivika-vikailmoitus näytölle (hitaalla ajonopeudella, noin 20km/h.) ja heti samantien parkkiin. Kone käy erittäin epätasaisesti ja kuuluu erittäin selvä moottoriin kuulumaton sivuääni.
Auto jää parkkin, hinuri paikalle ja paikkakunnan ainoaan oikeasti ammattitaitoiseen korjaamoon joka korjaa/huoltaa uudempiakin autoja.
Siellä sitten testerit kiinni, auto tutkimuksiin ja lopulta vielä korjaamon omistaja soittaa tutulle BMW merkkikorjaamoon päällikölle ja varmistaa "diagnoosin".
Eli öljypumpun ketju on vaurioitunut jollain mekanismilla (katkennut, hypäännyt paikaltaan, yms...).

ja tänäin on tuolta korjaamolta missä auto nyt on, soitettu tuonne korjaamolle missä jakopään vaihto on tehty ja kysytty että onko samalla vaihdettu öljypumpun ketju osineen ja vastaus oli että ei ole vaihdettu/eikä ole pyydetty vaihtamaan.
Nyt sitten mietytyttää jatko tilanteessa. Kun tämän päivän olen asiaan syvemmin tutustunut, niin on lähes varmaa että tuon äänen lähteenä on ollut kokoajan juurikin tuo öljypumpun ketju, eikä niinkään tuo vaihdettu jakoketju. Tuo BMW:n korjaamopäällikkö olikin puhelimessa sanonut, että ne molemmat pitsäisi aina vaihtaa yhtäaikaa ja ohjeistuksena on, että kun (yleensä ongelmia aiheuttava) öljypumpun ketju vaihdetaan, niin samalla vaihdetaan aina myös tuo jakoketju, mutta toisinpäin olevaa tehdassuositusta ei kuulemma jostain syystä ole, mutta esimerkiksi heillä vaihdetaan aina molemmat ketjut aina jos/kun toinen menee vaihtoon.

Olisiko tuon (BMW erikoistuneeksi liikkeeksi itseään mainostava) korjaamon jossa jakoketju vaihdettiin, niin kuulunut ehdottaa myös öljypumpun ketjun vaihtoa ja osata diagnosoida äänilähde kyseiseen osaan, kun ääni ei poistunut jakoketjun vaihdolla kuin osittain.

Ja sitten, onko arvioita mitä muita vaurioita tuo öljypumpun ketjun hajoaminen on moottorille mahdollisesti aiheuttanut, sehän kulkee yhdessä kohdassa jakoketjun rattaan vieressä?

Nykyisessä paikassa missä auto on, niin on isot jonot ja varmasti menee parisen viikkoa ennen kuin ehtivät edes tarkemmin alkaa tutkimaan mitä on hajonnut ja mitä ei... Ja tosiaan nyt ongelmana että auto (ja minä) tällähetkellä tosiaan Lapissa, missä ei asiaa osaavia korjaamoita ihan kauhean tiheään ole...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

santtu1975 kirjoitti: 20 Marras 2019, 16:17 Olisiko tuon (BMW erikoistuneeksi liikkeeksi itseään mainostava) korjaamon jossa jakoketju vaihdettiin, niin kuulunut ehdottaa myös öljypumpun ketjun vaihtoa ja osata diagnosoida äänilähde kyseiseen osaan, kun ääni ei poistunut jakoketjun vaihdolla kuin osittain.
Jos vihjaat, että onko korjaamo jotenkin korvausvelvollinen, jos eivät osanneet diagnosoida öljypumpun ketjua? Jos kone on sen takia vaurioitunut, niin liike ei mielestäni vastaa siitä, ei kaikkia vikoja voi vain tunnistaa.

Jos vihjaat, että onko liike mahdollisesti vaihtanut osan, joka ei ole ollut rikki ja siitä jotenkin korvausvelvollinen, niin mahdollisesti. Eli voivat olla velvollisia jotain hyvittämään, mutta voi mennä tappeluksi todistaa, ettei tehdyt remontit olleet kuitenkin tarpeellisia. Autossahan voi olla yhtä aikaa useampikin vika ja ehkä osa niistä korjattiin noilla toimenpiteillä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Korvausvelvollisuutta voi tosiaan olla hankala sysätä, vaikka öljypumpun ketjun vaihtotarpeen ymmärtäminen olisi sinällään ollut osoitus merkin tuntemuksesta. Jakoketjustakaan voi olla paha lähteä pyytämään rahoja takaisin, jos kerran on tilattu jakoketjun vaihto, oli vanha ehjä tai ei.

Mutta palataas siihen nyt olevaan ongelmaan.
1) Valittiko auto alhaisesta öljynpaineesta
2) Onko moottorista viimeksi kuulunut sivuääni mielestäsi kalkatusta, kolinaa vai rahinaa? Vai jotain ihan muuta?

Jos öljypumpun ketju on katkennut ja pumppu lakannut pumppaamasta, ovat öljynpaineet romahtaneet, jonka seurauksena moottoritla loppuu voitelu, joka puolestaan näkyy melko pian ja hyvin ikävästi laakeripinnoilla ja laskun loppurivillä. Tässä kohtaa lisä-ääni on yleensä kolkottava.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
qxe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Marras 2019, 09:03

Onkohan siellä jo aikaisemmin ollut öljynkierrossa / paineessa ongelmia ? katsottu jakopäänrempan yhteydessä.
Liitteet
N20.PNG
N20.PNG (440.52 KiB) Katsottu 10387 kertaa
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Aero kirjoitti: 22 Marras 2019, 13:29Jos öljypumpun ketju on katkennut ja pumppu lakannut pumppaamasta, ovat öljynpaineet romahtaneet, jonka seurauksena moottoritla loppuu voitelu, joka puolestaan näkyy melko pian ja hyvin ikävästi laakeripinnoilla ja laskun loppurivillä. Tässä kohtaa lisä-ääni on yleensä kolkottava.
Ei kuitenkaan kannata heti mennä köysikauppaan.
Nykymoottorit, nykyöljyillä kestää yllättävän pitkään ilman öljynpainetta, jos konetta ei rasiteta kovasti.
Onhan siellä öljykalvo koko ajan, se ei ihan heti sieltä poistu, kuten ehkä ennenwanhaan.
Silti, ei autolla tietysti kilometrkitolkulla voi ilman öljynpainetta ajaa :blush:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin