Kyllä saa melkoinen polttomoottoriauto olla että 0-60km/h sujuu ripeämmin kuin pelkällä sähköllä kiihdytettäessä vaikka sähkötehoja onkin vain vajaat 100hv (jos vaan pitoja löytyy). Tokihan tuo kiihtyvyys tuon jälkeen ei ole enää päätä huimaavaa, ja jos tarvitsee moottoritien rampista kiihdyttää 130km/h, niin suosiolla polttista käyntiin. Satasen vauhtiin pelkällä sähköllä pääsee vielä ihan mukavasti/ripeästi.Kuudensuora kirjoitti:Meneekö kiihdytys myös sähköllä? Tällöin ajotapa on aika rauhallinen?
330e kulutus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Tässä hyvin mielenkiintoinen kulutus ja ajettavuus vertailu / Audi A3, Volvo V60, Passat GTE ja 330e. Tässä tulee esim. Että 330e sähkövoima ei ole ihan viiveetön kuin sähköautoissa tai Volvon voimalinjassa. Onneksi bemarilla kuitenkin omat vahvuutensa.
Onko kukaan huomannut rattivaihteissa hitautta? Ainakin brittien keskustelupalstoila oli maininta, että on 330e omaa hitaamman manuaalipuolen kuin esim. 330ia.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... mpg-rivals
Onko kukaan huomannut rattivaihteissa hitautta? Ainakin brittien keskustelupalstoila oli maininta, että on 330e omaa hitaamman manuaalipuolen kuin esim. 330ia.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... mpg-rivals
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Kiinnostava artikkeli. Olen huomannut, että 330e:ssa pieni viive läpyisköillä vaihtaessa, mutta en ole muilla ajanut, joten en suoraan osaa verrata.Kuudensuora kirjoitti:Tässä hyvin mielenkiintoinen kulutus ja ajettavuus vertailu / Audi A3, Volvo V60, Passat GTE ja 330e. Tässä tulee esim. Että 330e sähkövoima ei ole ihan viiveetön kuin sähköautoissa tai Volvon voimalinjassa. Onneksi bemarilla kuitenkin omat vahvuutensa.
Onko kukaan huomannut rattivaihteissa hitautta? Ainakin brittien keskustelupalstoila oli maininta, että on 330e omaa hitaamman manuaalipuolen kuin esim. 330ia.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... mpg-rivals
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moro, itse olen huomannut myös tuon viiveen, joka on aika ärsyttävää verratuna vanhaan 320 i Xdrive sporttiin, joka vaihtoi välittömästi.Kuudensuora kirjoitti:Tässä hyvin mielenkiintoinen kulutus ja ajettavuus vertailu / Audi A3, Volvo V60, Passat GTE ja 330e. Tässä tulee esim. Että 330e sähkövoima ei ole ihan viiveetön kuin sähköautoissa tai Volvon voimalinjassa. Onneksi bemarilla kuitenkin omat vahvuutensa.
Onko kukaan huomannut rattivaihteissa hitautta? Ainakin brittien keskustelupalstoila oli maininta, että on 330e omaa hitaamman manuaalipuolen kuin esim. 330ia.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... mpg-rivals
On kuulemma eri vaihteisto ja olen Bimmerpostia selannut, että koodamalla voisi saada parannusta, onko kokemuksia ?
Kulutushan on suoraan verrannollista siihen kuinka paljon lataa ja millaisia matkoja ajaa ;-)
t:Terho
Noniin, eli bensakoneesta saa saman voiman kuin dieselistä kun laittaa sähkömoottorin vaihteiston yhteyteen, paitsi että vaihteisto muuttuu yhtä hitaaksi kuin Maseratin surullisenkuuluisa vaihteisto.terhog kirjoitti:Moro, itse olen huomannut myös tuon viiveen, joka on aika ärsyttävää verratuna vanhaan 320 i Xdrive sporttiin, joka vaihtoi välittömästi.Kuudensuora kirjoitti:Onko kukaan huomannut rattivaihteissa hitautta? Ainakin brittien keskustelupalstoila oli maininta, että on 330e omaa hitaamman manuaalipuolen kuin esim. 330ia.
On kuulemma eri vaihteisto ja olen Bimmerpostia selannut, että koodamalla voisi saada parannusta, onko kokemuksia ?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mulla ollu noin puoli vuotta 330e ja 10tkm. Auto on toiminut sinänsä hyvin ja olen ollut tyytyväinen niin kauan kun akussa riittää virtaa. Kun akku on tyhjä on auton toiminta kaupunkiajossa melko järjetöntä. Polttoainetta kuluu n. 12-25l/100km. Edellinen vm. 2013 316i Touring kulutti vastaavassa ajossa n. 7-10l/100km. Toyotan hybridit mene vastaavan ajon n. 4-6l/100km ja 330e:n pitäisi olla BMW:n taloudellisin malli.
Kun akku on tyhjä, sähkögeneraattori on koko ajan päällä ja auto lataa akkua bensamoottorin voimasta. Auto ei kuitenkaan käytä ollenkaan akun varausta auton liikuttamiseen, vaan ilmeisesti pelkästään auton lämmittämiseen. Akun varaus vaihtelee välillä 3-7% ja kulutus on ajoittain melko järjetön, lyhyessä ajossa pahimmillaan yli 25l/100km. Myös moottorin äänestä kuulee kun akkua ladataan ja auto tuntuu voimattomalta. Tuntuu, että kytkemällä hybriditekniikka pois käytöstä auton kulutus olisi pienempi.
Yhteiskulutus on ollu 4,3l/100km. Moottoritieajot menee n. 5-6l/100km. Kaupungissa pääsee n. 20-30km yhdellä latauksella.
Kun akku on tyhjä, sähkögeneraattori on koko ajan päällä ja auto lataa akkua bensamoottorin voimasta. Auto ei kuitenkaan käytä ollenkaan akun varausta auton liikuttamiseen, vaan ilmeisesti pelkästään auton lämmittämiseen. Akun varaus vaihtelee välillä 3-7% ja kulutus on ajoittain melko järjetön, lyhyessä ajossa pahimmillaan yli 25l/100km. Myös moottorin äänestä kuulee kun akkua ladataan ja auto tuntuu voimattomalta. Tuntuu, että kytkemällä hybriditekniikka pois käytöstä auton kulutus olisi pienempi.
Yhteiskulutus on ollu 4,3l/100km. Moottoritieajot menee n. 5-6l/100km. Kaupungissa pääsee n. 20-30km yhdellä latauksella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Onkohan sulla save-moodi päällä + kiihdytys, jos kulutus noin suurta? Olen aika varma, että tyhjillä akuillakin kaupunkikulutus jää alle 10 litraa / 100 km...zimpa kirjoitti:Mulla ollu noin puoli vuotta 330e ja 10tkm. Auto on toiminut sinänsä hyvin ja olen ollut tyytyväinen niin kauan kun akussa riittää virtaa. Kun akku on tyhjä on auton toiminta kaupunkiajossa melko järjetöntä. Polttoainetta kuluu n. 12-25l/100km. Edellinen vm. 2013 316i Touring kulutti vastaavassa ajossa n. 7-10l/100km. Toyotan hybridit mene vastaavan ajon n. 4-6l/100km ja 330e:n pitäisi olla BMW:n taloudellisin malli.
Kun akku on tyhjä, sähkögeneraattori on koko ajan päällä ja auto lataa akkua bensamoottorin voimasta. Auto ei kuitenkaan käytä ollenkaan akun varausta auton liikuttamiseen, vaan ilmeisesti pelkästään auton lämmittämiseen. Akun varaus vaihtelee välillä 3-7% ja kulutus on ajoittain melko järjetön, lyhyessä ajossa pahimmillaan yli 25l/100km. Myös moottorin äänestä kuulee kun akkua ladataan ja auto tuntuu voimattomalta. Tuntuu, että kytkemällä hybriditekniikka pois käytöstä auton kulutus olisi pienempi.
Yhteiskulutus on ollu 4,3l/100km. Moottoritieajot menee n. 5-6l/100km. Kaupungissa pääsee n. 20-30km yhdellä latauksella.
Ps Ajoin pari päivää sitten päivän aikana Lappiin 1150 km, ja keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100km, jota pidän hyvänä lukemana matka-ajoon.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Ihan OK lukema, tosin reilun litran tuosta voi miinustaa jos dieseliin vertaa - aika reilulla polkemisellakin. Ei noita töpselivehkeitä näiden juttujen perusteella kannata ostaa kuin lyhyeen pätkäajoon ja siihenkin vain jos töpseli on aina saatavilla. Enkä ota nyt kantaa puidenhalaukseen vaan pelkästään kulutukseen ja kustannuksiin.Autotohtori kirjoitti:Ps Ajoin pari päivää sitten päivän aikana Lappiin 1150 km, ja keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100km, jota pidän hyvänä lukemana matka-ajoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Nimenomaan suhteutettuna, että bensiinilla mennään ja kyseessä on tehokas auto - siihen suhteutettuna 5,8 l / 100 km on mielestäni hyvä.Antore kirjoitti:Ihan OK lukema, tosin reilun litran tuosta voi miinustaa jos dieseliin vertaa - aika reilulla polkemisellakin. Ei noita töpselivehkeitä näiden juttujen perusteella kannata ostaa kuin lyhyeen pätkäajoon ja siihenkin vain jos töpseli on aina saatavilla. Enkä ota nyt kantaa puidenhalaukseen vaan pelkästään kulutukseen ja kustannuksiin.Autotohtori kirjoitti:Ps Ajoin pari päivää sitten päivän aikana Lappiin 1150 km, ja keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100km, jota pidän hyvänä lukemana matka-ajoon.
Puun halausta: Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta diesel ei mun mielestä sovi henkilöautoihin - riittämättömät partikkelin puhdistusmenetelmät pakokaasuista...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mihin perustuu väitteesi? Tämä artikkeli kertoo päinvastaista.Autotohtori kirjoitti:Puun halausta: Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta diesel ei mun mielestä sovi henkilöautoihin - riittämättömät partikkelin puhdistusmenetelmät pakokaasuista...
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001747888.html
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Aika vanha artikkeli mutta tottahan se on, että fossiilisten plöröjen polttaminen ei ole kestävä ratkaisu. BMW:n dieselit taitaa kuitenkin olla sieltä puhtaimmasta päästä, ainakin muistelen lukeneeni tutkimuksen jossa ajonaikaisetkin typenoksidit ja pienhiukkasetkin ovat olleet euro 6 normien sisällä. Kovasti puhutaan dieselin 'kuolemasta' mutta vähän veikkaan, että ihan yhtä hyvä hankita veielä toistaiseksi on ihan normi bensa- tai diesel-auto kuin nämä töpselivehkeetkin - ellei jopa parempi. Akkutekniikka kehittyy varmasti aika kovaa vauhtia ja näille nyt niin trenkikkäille töpselivhkeille nauretaan kippurassa muutaman vuoden kuluttua. Oma veikkaus on, että niin sähkö- kuin hybridiautotkin tulevat katoamaan ja tulevaisuudessa tankataan vetyä.
Sent from my Lenovo ThinkPad using keyboard.
Sent from my Lenovo ThinkPad using keyboard.
Viimeksi muokannut Antore, 27 Maalis 2017, 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Viittaan VW-skandaaliin nyt ensisijaisesti...salmol kirjoitti:Mihin perustuu väitteesi? Tämä artikkeli kertoo päinvastaista.Autotohtori kirjoitti:Puun halausta: Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta diesel ei mun mielestä sovi henkilöautoihin - riittämättömät partikkelin puhdistusmenetelmät pakokaasuista...
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001747888.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Itse laittaisin rahani likoon täyssähkövehkeiden puolesta - niitä kun pystyy helposti lataamaan kotona ja muuallakin kuin määrätyillä asemilla...Antore kirjoitti:Aika vanha artikkeli mutta tottahan se on, että fossiilisten plöröjen polttaminen ei ole kestävä ratkaisu. BMW:n dieselit taitaa kuitenkin olla sieltä puhtaimmasta päästä, ainakin muistelen lukeneeni tutkimuksen jossa ajonaikaisetkin typenoksidit ja pienhiukkasetkin ovat olleet euro 6 normien sisällä. Kovasti puhutaan dieselin 'kuolemasta' mutta vähän veikkaan, että ihan yhtä hyvä hankita veielä toistaiseksi on ihan normi bensa- tai diesel-auto kuin nämä töpselivehkeetkin - ellei jopa parempi. Akkutekniikka kehittyy varmasti aika kovaa vauhtia ja näille nyt niin trenkikkäille töpselivhkeille nauretaan kippurassa muutaman vuoden kuluttua. Oma veikkaus on, että niin sähkö- kuin hybridiautotkin tulevat katoamaan ja tulevaisuudessa tankataan vetyä.
Sent from my Lenovo ThinkPad using keyboard.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Asumisen infrastruktuuri saa muuttua aika pirusti, että lataaminen onnistuu. Suurimmalla osalla kaupungeissa asuvista ei ole autopaikkaa vaan autoa seisotetaan kadulla. Lataustolppien pystyttäminen 5 metrin välein tuskin on järkevä ratkaisu? Ja saa akkutekniikka tosiaan ottaa megaharppauksia jos meinaat jatkossakin tehdä lapinreissuja täyssähkövehkeellä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Ja ei se tolppakaan auta jos on tyypillinen 2h aikaraja. Joo ratkaisuja on tähän, mutta ei maksajia..Harva haluaa maksaa lisää naapurin sähköautoilusta.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Näitä keskusteluja on kiva katsoa 10-15 vuoden päästä, tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa.Antore kirjoitti:Asumisen infrastruktuuri saa muuttua aika pirusti, että lataaminen onnistuu. Suurimmalla osalla kaupungeissa asuvista ei ole autopaikkaa vaan autoa seisotetaan kadulla. Lataustolppien pystyttäminen 5 metrin välein tuskin on järkevä ratkaisu? Ja saa akkutekniikka tosiaan ottaa megaharppauksia jos meinaat jatkossakin tehdä lapinreissuja täyssähkövehkeellä
Autotohtori kirjoitti:Onkohan sulla save-moodi päällä + kiihdytys, jos kulutus noin suurta? Olen aika varma, että tyhjillä akuillakin kaupunkikulutus jää alle 10 litraa / 100 km...zimpa kirjoitti:Mulla ollu noin puoli vuotta 330e ja 10tkm. Auto on toiminut sinänsä hyvin ja olen ollut tyytyväinen niin kauan kun akussa riittää virtaa. Kun akku on tyhjä on auton toiminta kaupunkiajossa melko järjetöntä. Polttoainetta kuluu n. 12-25l/100km. Edellinen vm. 2013 316i Touring kulutti vastaavassa ajossa n. 7-10l/100km. Toyotan hybridit mene vastaavan ajon n. 4-6l/100km ja 330e:n pitäisi olla BMW:n taloudellisin malli.
Kun akku on tyhjä, sähkögeneraattori on koko ajan päällä ja auto lataa akkua bensamoottorin voimasta. Auto ei kuitenkaan käytä ollenkaan akun varausta auton liikuttamiseen, vaan ilmeisesti pelkästään auton lämmittämiseen. Akun varaus vaihtelee välillä 3-7% ja kulutus on ajoittain melko järjetön, lyhyessä ajossa pahimmillaan yli 25l/100km. Myös moottorin äänestä kuulee kun akkua ladataan ja auto tuntuu voimattomalta. Tuntuu, että kytkemällä hybriditekniikka pois käytöstä auton kulutus olisi pienempi.
Yhteiskulutus on ollu 4,3l/100km. Moottoritieajot menee n. 5-6l/100km. Kaupungissa pääsee n. 20-30km yhdellä latauksella.
Ps Ajoin pari päivää sitten päivän aikana Lappiin 1150 km, ja keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100km, jota pidän hyvänä lukemana matka-ajoon.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Olen kokeillut eri ajomoodeja ja sama tulos. Pidemmällä ajolla kulutus tasaantuu johonkin 10-12l/100km tasoon, mutta on silti mielestäni todella korkea. Otin yhteyttä asian tiimoilta myös BMW:n huoltoon. Katotaan löytyykö autosta jotain vikaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moi,
meillä nuo hybridit toimii vastaavalla tavalla, eli jos akku on päässyt tyhjäksi, siis alle 10% ja ei olla ihan lähellä navigaattoriin asetettua kohdetta, polttomoottoria käytetään lataamaan akku n 10% tasolle, jolloin hetkellinen kulutus tasaisessa ajossa nousee tasolle 10-20l/km. Mutta silti jos on tarvetta nopeaan kiihdytykseen liikennevaloista, ohitustarve tms niin kyllä sähkömoottori tulee hyvin mukaan avustamaan. Tuo sinun tilanne kuullostaa ongelmalta.
Mitä sinulla on pidemmän matkan keskikulutus?
Onko auton softat päivitetty? Olen tässä vierestä kuunnellut kun näitä 330e (ja myös meidän hybrideitä) on päivitetty useampaa kertaan, nimenomaan voimalinjaan ja sähköihin liittyen?
meillä nuo hybridit toimii vastaavalla tavalla, eli jos akku on päässyt tyhjäksi, siis alle 10% ja ei olla ihan lähellä navigaattoriin asetettua kohdetta, polttomoottoria käytetään lataamaan akku n 10% tasolle, jolloin hetkellinen kulutus tasaisessa ajossa nousee tasolle 10-20l/km. Mutta silti jos on tarvetta nopeaan kiihdytykseen liikennevaloista, ohitustarve tms niin kyllä sähkömoottori tulee hyvin mukaan avustamaan. Tuo sinun tilanne kuullostaa ongelmalta.
Mitä sinulla on pidemmän matkan keskikulutus?
Onko auton softat päivitetty? Olen tässä vierestä kuunnellut kun näitä 330e (ja myös meidän hybrideitä) on päivitetty useampaa kertaan, nimenomaan voimalinjaan ja sähköihin liittyen?
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Moikka,
Laskeskelin tuossa vähän suuntaa antavia kulutuksia, joihin toki vaikuttaa latauskäyttäytyminen.
Nyt on 330e:lä menty 32500km/10kk (josta sähköllä 11005km, joten polttomoottorille jää ~21500km)
Laskennassa käytetty kulutus 7l/100km bensiiniä (á 1.45€/l), ja 20kWh/100km sähköä (0,10€/kWh)
(tarkoituksella sähkön määrä ja bensiinin kulutus vähän yläkanttiin).
Bensiinin määrä/hinta ajetulla matkalla ~1505l =~ 2180€
Sähkön määrä/hinta ajetulla matkalla ~ 2200kWh = 220€
joten polttoaineisiin 32500km:llä n. 2400€
Hypoteettinen vertailukohta vaikka 330d, jotta saadaan suorituskykyarot edes lähelle toisiaan (aikaisemmin allekirjoittaneella oli F30 320d, jolla omassa ajossa meni 5.4l/100km ja vaimolla vastaava lukema oli 4.5l/100km)
Hypoteettisessä laskennassa käytetty kulutus 5.5l/100km, dieselin hinta keskimäärin n. 0,13€ halvempaa kuin bensiini, joten käyetetään 1.32€/l)
Dieselin määrä ajetulla matkalla (32500km) ~ 1790l =~ 2360€
Dieselin käyttövoima vero +~400€/vuosi, eli tuon laskutoimituksen mukaan oman kaasujalan ja latauskäyttäytymisen mukaan 330e:llä kestänee mennä liki 40tkm/vuosi, jotta laskuissa huomioon otetut kustannukset menisivät suunnilleen tasoihin bensiini vs. diesel.
Toki ylläoleva laskenta on teoreettista, koska sähköllä ei pääse kerrallaan kuin se 25-30km (kesällä jopa ~33km), mutta tankillisella bensaa (~35l) on menty tällä hetkellä lyhimmillään karvan verran yli 700km ja pisimmillään 1850km.
Laskeskelin tuossa vähän suuntaa antavia kulutuksia, joihin toki vaikuttaa latauskäyttäytyminen.
Nyt on 330e:lä menty 32500km/10kk (josta sähköllä 11005km, joten polttomoottorille jää ~21500km)
Laskennassa käytetty kulutus 7l/100km bensiiniä (á 1.45€/l), ja 20kWh/100km sähköä (0,10€/kWh)
(tarkoituksella sähkön määrä ja bensiinin kulutus vähän yläkanttiin).
Bensiinin määrä/hinta ajetulla matkalla ~1505l =~ 2180€
Sähkön määrä/hinta ajetulla matkalla ~ 2200kWh = 220€
joten polttoaineisiin 32500km:llä n. 2400€
Hypoteettinen vertailukohta vaikka 330d, jotta saadaan suorituskykyarot edes lähelle toisiaan (aikaisemmin allekirjoittaneella oli F30 320d, jolla omassa ajossa meni 5.4l/100km ja vaimolla vastaava lukema oli 4.5l/100km)
Hypoteettisessä laskennassa käytetty kulutus 5.5l/100km, dieselin hinta keskimäärin n. 0,13€ halvempaa kuin bensiini, joten käyetetään 1.32€/l)
Dieselin määrä ajetulla matkalla (32500km) ~ 1790l =~ 2360€
Dieselin käyttövoima vero +~400€/vuosi, eli tuon laskutoimituksen mukaan oman kaasujalan ja latauskäyttäytymisen mukaan 330e:llä kestänee mennä liki 40tkm/vuosi, jotta laskuissa huomioon otetut kustannukset menisivät suunnilleen tasoihin bensiini vs. diesel.
Toki ylläoleva laskenta on teoreettista, koska sähköllä ei pääse kerrallaan kuin se 25-30km (kesällä jopa ~33km), mutta tankillisella bensaa (~35l) on menty tällä hetkellä lyhimmillään karvan verran yli 700km ja pisimmillään 1850km.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Kyllä pidemmän matkan keskikulutus on ihan ok, auton käytön ajalta 4,3 l/100km. Varmaan noin kolmannes ajosta sähköllä. Auto menee softapäivitykseen parin viikon päästä. On kuulemma tullut päivityksiä, jotka voivat korjata tilannetta, etenkin kylmissä olosuhteissa.wilho kirjoitti:Moi,
meillä nuo hybridit toimii vastaavalla tavalla, eli jos akku on päässyt tyhjäksi, siis alle 10% ja ei olla ihan lähellä navigaattoriin asetettua kohdetta, polttomoottoria käytetään lataamaan akku n 10% tasolle, jolloin hetkellinen kulutus tasaisessa ajossa nousee tasolle 10-20l/km. Mutta silti jos on tarvetta nopeaan kiihdytykseen liikennevaloista, ohitustarve tms niin kyllä sähkömoottori tulee hyvin mukaan avustamaan. Tuo sinun tilanne kuullostaa ongelmalta.
Mitä sinulla on pidemmän matkan keskikulutus?
Onko auton softat päivitetty? Olen tässä vierestä kuunnellut kun näitä 330e (ja myös meidän hybrideitä) on päivitetty useampaa kertaan, nimenomaan voimalinjaan ja sähköihin liittyen?