Mielestäni ei pidä paikkaansa. 3 edellistä autoa oli etuvetoisia ja lähti talvella ihan eri tavalla liikennevaloista. Laita takaveto-BMW ja vaikka Volvo V70 etuveto viivalle liukkaalla, niin näet miten upea takaveto on.Wonderi kirjoitti:Takavedolla ja jopa nastattomilla renkailla pääsee helposti keskiverto etuvetoautoilijan edelle lähdössä, kun on hereillä valon vaihtuessa ja käyttää kaasupoljinta ajatuksen kanssa eikä sutimisenestoa vasten. Kesäautoillessa saman tempun saa usein tehtyä rätti-Sitikan 29 hevosvoimallakin, muutaman autonmitan jälkeen Audi-miehet sitten heräävät ja ärsyyntyneenä polkaisevat kaasun pohjaan.
330e
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Painonsiirto. Jos on hiukankin pitoa, takaveto niiaa painoa takapyörille, ja homma toimii.Autotohtori kirjoitti: Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Siinä vaiheessa kun kappale on kiihtyvässä liikkeessä kyllä, mutta liikkeellelähdössä paikallaan "painonsiirtoa" ei ole vielä tapahtunut.Juha kirjoitti:Painonsiirto. Jos on hiukankin pitoa, takaveto niiaa painoa takapyörille, ja homma toimii.Autotohtori kirjoitti: Mutta eikös se ole ihan fysiikkaa, että jos vetävien pyörien päällä on 60% painosta eikä esim. 45%, niin lähtee paremmin ensimmäiset metrit viivalta?
Nyt kaikki ottakaa ne bmw-lasit pois silmiltä ja seuraavilla liukkailla jokainen lupaa testata tuon vaikka etuvetoisen Volvon kanssa niin ei tarvitse vääntää tällaista. Jookostajookos? [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Tai jossei jaksa odottaa talveen, kertaa fysiikan perusteita.salmol kirjoitti:Nyt kaikki ottakaa ne bmw-lasit pois silmiltä ja seuraavilla liukkailla jokainen lupaa testata tuon vaikka etuvetoisen Volvon kanssa niin ei tarvitse vääntää tällaista. Jookostajookos? [emoji23]
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 03 Loka 2015, 23:32
Massan momentti vastustaa takavetoa enemmän, pitäs piirtää kuva. Mut koita työntää kottikärry lastissa halon yli, tai vedä, kumpi sujuu helpommin? Tästä rupesin miettimään laivoja, pitäskö potkurit olla edessä....
Jos joku luki viestini yhtään ajatuksella, ymmärsi että olemalla liikennevaloissa hereillä ja käyttämällä kaasua järkevästi, ratkaistaan usein se kuka on talvikelissäkin ensimmäisenä risteyksen yli. Keskivertoautoilija ei yleensä ole hereillä ja/tai polkaisee kaksivedon sutimaan. Jos molemmat kuljettajat ovat asialla ja osaavia, sitten saadaan autoillekin eroja.
Kaikilla muilla vetotavoilla olen ajanut, paitsi 1x1 (yksipyöräinen), 8x8 ja 10x10 on vielä kokeilematta. On sillä merkitystä mistä vetää, mutta suuria eroja on siinäkin kuinka jousitus (etu tai taka) saa pidettyä pyörät tiessä kiinni, toiset alkaa pomputtamaan hyvinkin herkästi.
Neliveto olisi kiva, mutta sitä odotellessa valitsen mielummin takavetoisen ajettavuuden kuin etuvetoisen marginaalisesti paremman liikkeellelähtökyvyn. Henkilöautolla olen jumiin jäänyt viimeksi muistaakseni 15v sitten.
Kaikilla muilla vetotavoilla olen ajanut, paitsi 1x1 (yksipyöräinen), 8x8 ja 10x10 on vielä kokeilematta. On sillä merkitystä mistä vetää, mutta suuria eroja on siinäkin kuinka jousitus (etu tai taka) saa pidettyä pyörät tiessä kiinni, toiset alkaa pomputtamaan hyvinkin herkästi.
Neliveto olisi kiva, mutta sitä odotellessa valitsen mielummin takavetoisen ajettavuuden kuin etuvetoisen marginaalisesti paremman liikkeellelähtökyvyn. Henkilöautolla olen jumiin jäänyt viimeksi muistaakseni 15v sitten.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Ja takaisin topiikkiin..
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Vielä vähän offtopiikkia, kun välillä tuli lomailtua, enkä ole ehtinyt kommenoitmaan tuota aikaisempaa väitettäni, mutta tosiaan se perustuu hereillä olemiseen valojen vaihtuessa, maltilliseen kiihdytykseen siten ettei koko ajan hakata luistonestoa vasten (joka ainakin tällä ZF 8HP:n perustuvalla hybridivaihteistolla onnistuu kohtalaisen hyvin) sekä siihen että pyrin olemaan ajamatta niihin kiillotettuihin uriin, joihin suurin osa ainakin etuvetokuskeista näyttää tähtäävän. Paikoin risteyksissä on havaittavissa myös enemmän kiiltoa siinä kohdassa missä etuvetoisen vetävät pyörät ovat ja muutama metri taaempana on sitten tihmeämpää, ja kun liikkeelle pääsee niin pitoja voi aina hakea "kohtuudella" sivuttaissuunnassa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
En suoraan sanottuna ymmärrä pointtia; keskustelun aihe kaiketi oli eri vetotapojen eroavaisuus liukkaalla liikelle lähtiessä eikä kuljettajien väliset erot... Väitätkö tosissaan, että etuvetoisen ohjaimissa kuljettaja ei olisi koskaan hereillä...?[Zei-M-Zei] kirjoitti:Vielä vähän offtopiikkia, kun välillä tuli lomailtua, enkä ole ehtinyt kommenoitmaan tuota aikaisempaa väitettäni, mutta tosiaan se perustuu hereillä olemiseen valojen vaihtuessa, maltilliseen kiihdytykseen siten ettei koko ajan hakata luistonestoa vasten (joka ainakin tällä ZF 8HP:n perustuvalla hybridivaihteistolla onnistuu kohtalaisen hyvin) sekä siihen että pyrin olemaan ajamatta niihin kiillotettuihin uriin, joihin suurin osa ainakin etuvetokuskeista näyttää tähtäävän. Paikoin risteyksissä on havaittavissa myös enemmän kiiltoa siinä kohdassa missä etuvetoisen vetävät pyörät ovat ja muutama metri taaempana on sitten tihmeämpää, ja kun liikkeelle pääsee niin pitoja voi aina hakea "kohtuudella" sivuttaissuunnassa.
Ei nyt jatketa tätä vääntöä, ihan tyhmää. Kaikki tietää että neliveto on liukkaalla paras, etuveto seuraava ja takaveto huonoin. Siis silloin kun kone on keulassa. Ja kuskien eroavaisuuksista ei nyt ollut kyse. Ny loppu offtopic. Pliis
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09
Jep, asia on juuri noin kuin sanot - lopetetaan tämä vääntö!salmol kirjoitti:Ei nyt jatketa tätä vääntöä, ihan tyhmää. Kaikki tietää että neliveto on liukkaalla paras, etuveto seuraava ja takaveto huonoin. Siis silloin kun kone on keulassa. Ja kuskien eroavaisuuksista ei nyt ollut kyse. Ny loppu offtopic. Pliis
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Onko muut 330e-kuskit käyneet hiljan päivittämässä softia? Oma kävi päivitettävänä viimeksi muistaakseni tammikuussa, ja nyt tällä viikolla uusiksi. Uutta softaa oli kuulemma melkein joka purkkiin. Ajossa en mitään ihmeitä ole kyllä huomannut, miten muut?
Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
- Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08
330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Ajaa. Autolle voi ajastaa kaksi lähtöaikaa, jolloin auto on valmiina lähtemään - tai ilmastoinnin voi käynnistää myös heti avaimen painikkeesta tai kännykkäsovelluksesta. Autossa on sähköinen ilmastointilaite ja 5kW sähkölämmitin, joten kuumana päivänä auto jäähtyy ja kylmällä se lämpenee tarpeen mukaan, Käytännössä tuo esilämmitys lämmittelee autoa jonkin puolisen tuntia, ja auto on kyllä sisältä täysin lämmin. Sisälämppäriä ei ole ollut ikävä. Lämmitys vie toki sähköä, joten auto on hyvä olla latauksessa lämmityksen ajan, ettei sähkö-ajomatka kärsi liiaksi.mtk kirjoitti:330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
- Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08
OK, kiitoksia. Jaksaako myös talvella puhaltaa ikkunat jäättömiksi, raapiminen kun ei oikein innosta? Oman kokemuksen perusteella vaatii ainakin sisälämppärillä pidempään kuin puoli tuntia, mutta sehän on kyllä tehottomampi ja kärsii huonommasta suuntauksesta kuin auton oman ilmaistointikanavat.toukopouko kirjoitti:Ajaa. Autolle voi ajastaa kaksi lähtöaikaa, jolloin auto on valmiina lähtemään - tai ilmastoinnin voi käynnistää myös heti avaimen painikkeesta tai kännykkäsovelluksesta. Autossa on sähköinen ilmastointilaite ja 5kW sähkölämmitin, joten kuumana päivänä auto jäähtyy ja kylmällä se lämpenee tarpeen mukaan, Käytännössä tuo esilämmitys lämmittelee autoa jonkin puolisen tuntia, ja auto on kyllä sisältä täysin lämmin. Sisälämppäriä ei ole ollut ikävä. Lämmitys vie toki sähköä, joten auto on hyvä olla latauksessa lämmityksen ajan, ettei sähkö-ajomatka kärsi liiaksi.mtk kirjoitti:330e:n hankkiminen harkinnassa ja kahlaamalla läpi esitteitä ym. materiaalia huomio kiinnittyi tuohon "esi-ilmastointi" toimintoon. Mitenkäs tämä käytännössä talvella pelittää? Lohkolämmittimen korvaajaksi tuosta ei mitä ilmeisimmin ole, mutta ajaako tämä käytännössä sisälämppärin hommat?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
- Auto: 530xe
Kohtuudella. En osaa sanoa miten jonkin ikiroudan kanssa on, mutta sen mitä työpäivän aikana ehti tulla, sen kyllä jaksoi. En juuri viime talvena autoa rapannut, muutaman kerran sai kyllä lapioida lunta kun sitä tuli määrissä. Yöt auto on katoksessa, joten siinä on muutenkin lasit sulana. Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.mtk kirjoitti: OK, kiitoksia. Jaksaako myös talvella puhaltaa ikkunat jäättömiksi, raapiminen kun ei oikein innosta? Oman kokemuksen perusteella vaatii ainakin sisälämppärillä pidempään kuin puoli tuntia, mutta sehän on kyllä tehottomampi ja kärsii huonommasta suuntauksesta kuin auton oman ilmaistointikanavat.
BMW 530ex 2020 - kulutus
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta
Minun autoni on käynyt päivityksessä. Ainoa muutos jonka olen huomannut on se, että latausaikaa hävisi maksimipyynnöllä n tunti pois. Tämän taisivat raportoida myös muut. myös flektiin liittyvää muutosta on tullut. Joinain kertoina flekti on lataukseen laitettaessa lähtenyt käyntiin. Tätä ei vanhemmilla softilla tapahtunut.toukopouko kirjoitti:Onko muut 330e-kuskit käyneet hiljan päivittämässä softia? Oma kävi päivitettävänä viimeksi muistaakseni tammikuussa, ja nyt tällä viikolla uusiksi. Uutta softaa oli kuulemma melkein joka purkkiin. Ajossa en mitään ihmeitä ole kyllä huomannut, miten muut?
Sellaisen muuten huomasin, että ennen huoltoa mulla oli ajotietokoneen näkymänä aina tuo sähkörangea jäljellä, ja auto muisti asetuksen. Nyt se näyttää palaavan takaisin range bensalla -näkymään käynnistäessä. Oliko tälle olemassa joku asetus autossa, vai muuttuiko tuo toiminta tosiaan päivityksessa :o
Tuohon sähkörangen muutoksiin ei mielestäni ole tullut uutta. Ilmastointi päällä mulla on ennätykset tasan 30 kilsaa. yli ei mene. ei sitten millään. Tietenkin tuo latauksen nopeutuminen on pelkkää plussaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
- Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08
Onko lohkolämmittimen tarpeettomuuteen joku syy? Toki sen tarpeellisuudesta ylipäänsä voi olla montaa mieltä, mutta nimenomaan tämän auton suhteen?toukopouko kirjoitti: Mut ei siihen kyllä missään nimessä kannata erillistä lämppäriä laittaa minusta - edes moottorille.