N20 jakopää; ongelmia?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
ocram
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Marras 2014, 19:51
Auto: Volvo ex.F31 328i Xdrive M-sport

Amerikan foorumeiltä löytyy usein tietoa ongelmista joista Suomessa ei ole ainakaan yleisempää keskustelua. Onko kenelläkään mennyt bensakoneessa jakopää remonttiin?

Linkin takana tietoa uusista osista 1/2015 jälkeen http://www.rightfootdown.com/automotive ... s-n26-too/
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Ilmeisesti suomessa ei juurikaan ole N20 jakopään ongelmia, koska tähän ketjuun ei ole vuoden aikana tullut yhtäkään vastausta. Huomenna menen hakemaan profiilissani mainittua autoa ja viikonlopun aikana olen tässä googletellut ja selvitellyt mitä kaikkea tuo N20 pitää sisällään.

RealOEM mukaan jakoketjun kiristin on 2016 vuoden aikana päivitetty uuden tyyppiseksi: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4773 tuossa osa numero 5. Mietin että pitäisikö tuo vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, koska osa on edullinen ja vaihto helppoa kun voi suorittaa purkamatta moottoria. Uusi kiristin on ulkomaisten kollegoidemme mukaan voimakkaampi kuin vanha ja siinä on liikevaraa enemmän.

Tässä vielä vertailukuva

Kuva
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

43$ ! On kyllä niin halpa investointi, että taidan itsekin vaihtaa varmuuden vuoksi. Pitääpä käydä laakkoselta kyselemässä.
Samalla näyttää realoem:n mukaan ketjukin vaihtuneen. Eipä ole tosin eteen osunut, että näistä menisi ketjuja poikki..
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Janlob kirjoitti:43$ ! On kyllä niin halpa investointi, että taidan itsekin vaihtaa varmuuden vuoksi. Pitääpä käydä laakkoselta kyselemässä.
Samalla näyttää realoem:n mukaan ketjukin vaihtuneen. Eipä ole tosin eteen osunut, että näistä menisi ketjuja poikki..
No eihän se toki poikki menekään, vaan yleensähän se jako menee sekaisin vahingon tapahtuessa ja ketju hyppää pois rattaaltaan ja/tai venyy muttei katkea.

2015 syksyllähän koko moottorikonstruktio muuttui ja N20 poistui. Tilalle tuli B20-moottori, jossa paljon muutoksia versus N20.
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Janlob kirjoitti:43$ ! On kyllä niin halpa investointi, että taidan itsekin vaihtaa varmuuden vuoksi. Pitääpä käydä laakkoselta kyselemässä.
Samalla näyttää realoem:n mukaan ketjukin vaihtuneen. Eipä ole tosin eteen osunut, että näistä menisi ketjuja poikki..
Öljypumpun ketjuja ainaskin vaihtoon mennyt,juuri hetki sitten viimeksi 59tkm ajettu suomi auto. Kuulosti kuin olisi rotrex ollut paikalla.
Tuskin bmw gw osallistui tähänkään caseen eurollakaan.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Mielenkiintoista, omassa 2012 valmistetussa autossa näyttäisi olevan uudemman mallinen kiristin. Täytyy koittaa kaivaa auton huoltohistoriaa paremmin selville edellisen omistajan ajoilta. Tai sitten realoem tiedot ovat puutteellisia.

Kuva
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Kurkkasin itsekin konehuoneeseen ja siellähän oli myös tuo uudempi kiristäjä jo kiinni.
Siili
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Elo 2016, 17:33

Miten tuosta erottaa onko se vanhaa vai uutta mallia?
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Pultin kanta, matala vs korkea.
Kts. Tuo aiemmin E81:n littämä kuva
Siili
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Elo 2016, 17:33

Lyhyempi kantanen näyttäs mullakin olevan. 2012 valmistetussa. Eikä huoltohistoriasta ole ainakaan mulle kerrottu että sitä ois koskaan vaihettu :blink:
pumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2017, 18:13

J1978 kirjoitti:
2015 syksyllähän koko moottorikonstruktio muuttui ja N20 poistui. Tilalle tuli B20-moottori, jossa paljon muutoksia versus N20.
Mites kumpi minulla on kun VIN koodin perusteella kone on N20-B20B?
Oma 320i vm15 on ilmeisesti tuolla paremmalla versiolla?
Kuva
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

pumo kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
2015 syksyllähän koko moottorikonstruktio muuttui ja N20 poistui. Tilalle tuli B20-moottori, jossa paljon muutoksia versus N20.
Mites kumpi minulla on kun VIN koodin perusteella kone on N20-B20B?
Oma 320i vm15 on ilmeisesti tuolla paremmalla versiolla?
Kuva

No jos sun auto on tehty syksyllä 2015, niin sitten on se uudistettu moottori. Muuten ei ole.
GTJanne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:39
Auto: F34 320i Sport Line

Kurkkasin heinäkuussa 2014 valmistetun F34:n pellin alle ja näkymä oli täsmälleen sama kuin pumon kuvassa. Matalakantainen kiristin on joko ollut koneessa tehtaalta lähtien tai sitten se on vaivihkaa vaihdettu määräaikaishuollon yhteydessä. Mielenrauha on tältä osin siis turvattu.
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Samanlainen matalakantainen on minullakin.
11/13 on F34 valmistusajankohta.
Kuva
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Matalakantanen ollut jo vuodesta 2007 lähtien tuon oem linkin mukaan.
Esterin pamaus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Helmi 2020, 14:43

Varmistuksena vielä, että ymmärsin oikein. Matalakantinen on uudempi ja vahvempi?
H202H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Marras 2018, 19:28

Tänään se tais sitten tapahtua, auto pajalle ja nyt odotellaan tuomiota.
Aleksi111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Loka 2020, 21:47

Ehkä jossain vaiheessa F30 saattaisi tulla itselle mutta melkein ainoa moottori omaan makuun on juuri tuo 2 litrainen bensakone.
Ilmeisesti siis N20 moottorin jakoketjuongelmat eivät ole kovin yleisiä? Ja jos vaan uusikantaisella kiristimellä varustettu niin ei pitäisi olla huolta vai onko näin?
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Aleksi111 kirjoitti: 30 Loka 2020, 21:50 Ehkä jossain vaiheessa F30 saattaisi tulla itselle mutta melkein ainoa moottori omaan makuun on juuri tuo 2 litrainen bensakone.
Ilmeisesti siis N20 moottorin jakoketjuongelmat eivät ole kovin yleisiä? Ja jos vaan uusikantaisella kiristimellä varustettu niin ei pitäisi olla huolta vai onko näin?
Katselisin tässäkohtaa facelift mallin 320i autoja jos parilitrainen kiinnostaa. Niissä B48. Tuleehan siitä hintaeroa, mutta myös vaihteisto toimii paremmin kuin pre-LCI mallissa.
Aleksi111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Loka 2020, 21:47

Okei eli vaikka N20 moottorinen auto olisi hyvin huollettu (hyvin vaihdettu öljyt yms) ja olisi uudella kiristimellä niin ei siis takaa sitä ettei ketjuongelmia tulisi?
Vastaa Viestiin