Frank H kirjoitti:J1978 kirjoitti:Tuotanto alkaa viikolla 46, eli viikoille 44-45 asti voi vielä muutella ja lisätä jotain.
Suosittelen ottamaan sport-ohjauksen. Minulla on 2 kpl F30:sia ja kiroan joka päivä ajaessani sitä toista, jossa on vakio-ohjaus ja vakioiskunvaimennus. Ajokokemus on hyvin kaukana ns. premium-vaikutelmasta. Ohjaus on epätarkka, kankea ja keskialue on tunnoton, lisäksi ajotuntuma on keikkuva ja levoton verrattua aiempaan E90:een. Sport-ohjausvaste myös muuttuu ajomoodien mukana, toisin kuin perusohjaus. Sport-ohjauksessa en tunne yhtään keskialueen klappia, muutenkin sen tuntuma vastaa aika hyvin mainospuheita. Sitä en osaa sanoa, poistaako pelkkä servotronic F30:n ohjausongelmat. Sport kun on kai vaan koodatumpi versio siitä.
Suosittelen myös ottamaan sen säätyvän iskunvaimennuksen. Se tekee autosta paljon tasapainoisemman. Eron huomaa niin selvästi kun usein tulee molempia autoja ajettua saman päivän aikana - ja vielä ihan samoja reittejäkin.
En muista ulkoa ilmoittamiasi varustekoodeja, mutta sinun kertomilla kilometreillä en ainakaan ottaisi navigaattoria.
Jos ajat esimerkiksi 2000km vuodessa tuntemattomissa paikoissa, siinä navigoinnin km-hinnaksi tulee aika huikea hintalappu. Halvempaa on pysähtyä hetkeksi ja katsoa puhelimen navigaattorista reitti perille. Moni taitaa ottaa navin vain sisustuselementiksi kun on hauska katsella karttaruutua. Jos on elämänsä viettänyt pk-seudulla, aika harvoin sitä joutuu navin avulla etsimään kohdetta. Muutenkin BMW tuo lähiaikoina täysin uuden navigoinnin, jota voi itse päivittää ilmaiseksi. Uudessa VW Passatissa sellainen jo on. Eri asia, jos on maalta muuttanut, eikä tunne paikkoja. Nopeusnäyttökin on aivan turha, koska siihen ei voi luottaa täysin. Peruutuskamerakin on minusta vain naisia varten. Kyllä normitutkalla mies osaa peruuttaa ruutuun törmäilemättä. GT on vakioalustalla aika kiikkerä auto, jos innostuu ajelemaan reippaammin. Siksi minä laittaisin siihen adaptiivisen iskunvaimennuksen lisäksi sport-alustan ja jättäisin muuhun kuin ajoelämykseen liittyviä varusteita pois. Perusvarusteinen F3X on nykyisin todella kaukana urheilullisesta autosta verrattuna E90:een. Toki jos ei kaipaa sporttisuutta, sitten prioriteetit ovat toiset. Minä en vain enää koskaan halua BMW:ta, jossa ajoelämys on pettymys.
Kyllä jo pelkkä Servotronic poistaa F30:n ohjausongelmat ainakin mun kokemusten mukaan. Mulla on tosiaan nykyisessä F30:ssä Servotronic-ohjaustehostus ja kun mä painan napista Eco-Comfort-Sport ja Sport+ väliltä, niin kaikilla noilla moodeilla ohjaus muuttuu täysin erilaiseksi, perustilasta löysään ja löysästä aina vain raskaampaan.
Ajoin hiljattain käytettyä F34:ää, jossa ei tapahtunut ohjauksessa yhtään mitään vaikka vaihteli noita ajomoodeja. No syykin selvisi tuossa yllä ja se on se ettei siinä autossa ollut edes Servotronicia.
Sport-ohjausta kokeilin kerran lyhyen kaupunkipätkän ajan takavetoisessa F30:ssa ja tosiaan en aikakaan silloin tykännyt siitä. Se oli makuuni liian hätäinen ja löysä kaupunkiajossa, koska mulla oli silloin hydraulisella tehostuksella+Servolla varustettu xDrive E91 LCI. Maantiellä en silloin käynyt, koska ko. autoa oli aikaa ajaa vain 30min ja sen perusteella päätin, että tämmöistä ohjausta en ainakaan silloiseen eli nykyiseen autooni halua. Sen jälkeen en ole Sport-ohjauksella varustettua bemua ajanut, koska kaikki koeajettavat on yleensä joko perus+servo ohjauksella tai sitten perusohjauksella ilman servoa. Joten mielellään en sitä ruksi ihan vaan sen takia, että joku kehuu. Sitä kun ei pois saa ja jos siitä ei tykkääkään, niin kyllä se harmittaa.
Missäs ajat, kun kaikissa on vaan tuo pelkkä perusohjaus varustettuna servolla, joka on ainakin minun mielestä jo ihan ok ainakin F30:ssa.
Urheilullisuus ei oo mun juttu, haen enempi mukavuutta. Joten siksi jotkut madalletut M-alustat ei tuu kyseeseen eikä sitä edes saa tehtaalta xDriveen.
Tässä, kuten nykyisessäkin autossa haetaan ja on enempi herrasmiestyyliä. Mulla ei oo navia luurissa eikä tule vaikka onkin älypuhelin. Ei oo edes nettiä käytössä luurissa ollenkaan. Joten jos muija ei oo kyydissä, niin milläs navigoin, jos ei oo navia. Se saa räplätä Lumiaansa silloin kun kahdestaan ajellaan, sen luurissa on netti yms. hölynpölyt.
Miten tuo säädettävä alusta yleensä edes toimii? Onko herkkä hajoamaan ja onko palikat kalliita?
Jos nyt sattuisi ihan sellainen ihme, että pitäisin ko. autoa pidempään kuin 2v, niin itsellä on ainakin ennakkoluuloja noita tuollaisia "ruuvattavia" alustoja kohtaan. Eikös tuo ole myös normitilassakin matalampi kuin normialusta. Edittinä tuo ei kyllä taida olla yhtään matalampi kuin normialusta, silloin kun auto on xDrive.
Jos tuo sport-ohjaus on yhtää sama asia kuin entinen aktiiviohjaus, niin ainakin siitä on netti täynnä tarinaa kuinka ne renaa takuunaikansa taakseen jättäneissä autoissa.
Myöskään tuota mukautuvaa alustaa ei ole oikein kokeiltavissa missään.