F20 rengas ja vanne koot

F20, F21, F22, F23
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mulla M-Sport ja 18" renkaat, nekin näytti alimittaisilta auton alla, tai kaaren väliin jäi paljon tyhjää. Ratkaisuksi laitoin profiililtaan numeroa korkeammat renkaat ja tuli paremman näköinen ja mittarivirhe on +/-1.5kmh riippuen nopeudesta.

Mutta... talvirenkaina on 205/50-17 ja nepäs ei näyttäneet yhtään niin hölmöltä kun orkkis kokoiset 18" renkaat. Ehkä suurin tekinä talvirenkailla on musta väri ja eri offset.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aika moneen mainittuun muuttujaan (rengasmelu, kulutus, ohjattavuus, uraherkkyys...) vaikuttaa renkaissa aika moni muukin asia kuin leveys ja vannekoko. Huomaa hyvin, kun vaihtaa rengasmerkkiä/-mallia pysyen samassa koossa samoilla vanteilla.

Esim. uratutkaisuuteen vaikuttaa vahvasti renkaan olkamuoto, teräväolkainen rengas seuraa uria paljon tarkemmin kuin pyöreäolkainen rengas (mikä käy järkeen, jos hetken miettii, miten renkaan reuna vastaa uran reunaan).

Meluun vaikuttaa paitsi rengas, myös auto. Renkaan "läpi" kumpuaa autoon tiettyjä taajuuksia (riippuu renkaasta) ja auto (pyöränripustus, vaimennukset, korin kotelorankenteet jne) puolestaan vaimentaa pois joitain taajuuksia. Jos nämä taajuudet osuvat yksiin, on rengas siinä automallissa hiljainen, jos taas eivät, tuppaa rengasmelu kuulumaan sisälle. Pahimmillaan korin kotelot toimii vielä kaikukoppina ja melusta tulee kumisevaa, joka usein on rasittavaa. Melutason suhteen siis kannattaa usein kuunnella muilta kokemuksia samasta automallista eri rengasmalleista. EU-rengasmerkinnän melutaso tarkoittaa ohiajomelua, ei sisälle kantautuvaa.

Kulutukseen puolestaan vaikuttaa renkaan vierinvastus. Tässä kohtaa hienosta EU-rengasmerkinnästä on oikeasti jopa apua. Myös rengaspaineet vaikuttavat kulutukseen, yleistäen isompi paine samassa renkaassa kuluttaa vähemmän.

Ajettavuuteen vaikuttaa aiemmin mainitun olkamuodon lisäksi mm. renkaan runkojäykkyys ja rengas-/vanneyhdistelmän paino (sekä toki jokunen muukin asia). Tässä kohtaa se vannekoko nousee esiin, kun saman halkaisijan renkaalla on isomman vanteen kanssa vähemmän runkoa joustamaan (esim. 225/45R17 vrt 225/40R18), niin isommalla vanteella muuten vastaava rengas on oletuksena jäykempi.

Rohkeasti vaan tutustumaan syvemmin ja etsimään optimaalista rengas-vannesarjaa autoon. Sillä voi olla ajamiseen vaikutus, jota kokematta ei uskoisi todeksi eikä se todellakaan ole pelkkä ulkonäkötekijä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Pisteet Aerolle hyvästä tekstistä. Rengastesteissä mitataan lähes kaikkea mutta uraherkkyys loistaa poissaolollaan, sitä ei ilmeisesti saa tieteellisesti mitattua numeroiksi ja perstuntuma on testeissä mutua joka vaihtelee plasebon mukaan.

Mulla on aikamoinen luotto GY Eagle F1 renkaaseen joka ei ole ollut leveänä kovinkaan uraherkkä, ajettavuus hyvä, kohtuullinen melutaso ja hyvä kulutuksen kesto. Alle tuli kuitenkin Conti Premium 6 ja monesti on käynyt mielessä että olisiko GY ollut sittenkin hiljaisempi ja vähemmän uraherkkä. Katsotaan joutuuko tähän autoon enään ostamaan kesärenkaita, jos joutuu niin alle tulee GY:t.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Eagle F1 on todella teräväolkainen rengas. Asymmetriccinä ei niin, mutta jos samassa koossa vertaa Nokian Hakkaan (225/45/17) vaikka niin Nokianissa olkien välinen suora pinta on pari senttiä vähempi. Mulla on ollu Mersuissa noita Eagle F1:iä. Misukat perstunnolta ollu aina parhaita kuitenkin vaikkei testeissä pärjääkään enää jostain syystä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Asymmetric 3 ja 5:sta tarkoitin jotka on vähän pyöreämmällä olalla.
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

Itsellä vaihtui auto niin, että kummankin perässä lukee 118d ja non-LCI 16" 195 leveillä renkailla -> LCI1 17" 225 leveillä renkailla ja paperilla kulutuksen piti tippua muutama desi noiden välillä, koska moottori on "seuraavaa versiota", mutta sepä nousi käytännössä muutamalla desillä. Uudessa toki myös M-sport alusta, mutta eikös matalamman pitäisi ainakin teoriassa olla jopa parempi kulutuksen kannalta. Väittäisin siis leveämpien renkaiden nostavan kulutusta. Mitään hyötyä en myöskään ole huomannut leveämmistä ja matalammista renkaista normi ajossa. Haittoja toki vähän, mutta eivät ole mitenkään hirveän isoja. Onhan ne matalammat toki kivat kun mennään mutkaan lujaa, mutta jo vakio alustalla ja 16" renkailla loppui kuskilta usko ennen kun renkaasta ominaisuudet...
Miltähän M-sport alustalla oleva näyttäisi 16" renkailla? :)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kaksi senttiä leveämpi rengas on kaksi senttiä leveämpi lapio ilmanvastuksena. Toisessa saattaa mittarivirhekin olla eri kuin toisessa. Voihan myös olla että toisessa on vähemmän optimistinen ajotietokoneen kulutusmittari kuin toisessa.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mulla vastaava 2015 ja M-Sport sekarengastus eli 225/245 ja keskikulutus näyttää jumiutuneen 5.3 kohdalle, rengaspaineina suositus maksimit eli 2.7/3.2 mitattuna +20 asteessa. Matalammilla paineilla auto on selkeästi raskaamman tuntuinen ja kulutus nousee koska vierintävastus kasvaa joten tarkista rengaspaineet.

M-Sport 16" pyörillä voi näyttää... saako vielä peltivanteilla... :lol:

Omaan laitoin pykälää korkeammat eli edessä on 225/45-18 ja takana 245/40-18 joiden kanssa mittarivirhe meni nollaan, pyörän aukko täydempi joten snagariuskottavuus lisääntyi kertaheitolla :thup: On muuten Conti Premium 6 renkaat aika himmeet pidoltaan, märällä saa lähteä valoista lappu lattiassa eikä tarvii jäädä sutimaan vaikka träksi on pois päältä. Sama tilanne mutkatiellä tai rampeissa ja renkaan käytös on koko ajan yllätyksetöntä ja loogista.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

GiraFFi kirjoitti: 29 Kesä 2019, 20:51 Itsellä vaihtui auto niin, että kummankin perässä lukee 118d ja non-LCI 16" 195 leveillä renkailla -> LCI1 17" 225 leveillä renkailla ja paperilla kulutuksen piti tippua muutama desi noiden välillä, koska moottori on "seuraavaa versiota", mutta sepä nousi käytännössä muutamalla desillä. Uudessa toki myös M-sport alusta, mutta eikös matalamman pitäisi ainakin teoriassa olla jopa parempi kulutuksen kannalta. Väittäisin siis leveämpien renkaiden nostavan kulutusta. Mitään hyötyä en myöskään ole huomannut leveämmistä ja matalammista renkaista normi ajossa. Haittoja toki vähän, mutta eivät ole mitenkään hirveän isoja. Onhan ne matalammat toki kivat kun mennään mutkaan lujaa, mutta jo vakio alustalla ja 16" renkailla loppui kuskilta usko ennen kun renkaasta ominaisuudet...
Miltähän M-sport alustalla oleva näyttäisi 16" renkailla? :)
Tältä :
Liitteet
msport16.JPG
msport16.JPG (151.32 KiB) Katsottu 13819 kertaa
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 30 Kesä 2019, 06:42 On muuten Conti Premium 6 renkaat aika himmeet pidoltaan, märällä saa lähteä valoista lappu lattiassa eikä tarvii jäädä sutimaan vaikka träksi on pois päältä.
Liian vähän tehoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Niin on mutta ja siihen on tyytyminen. Pitää laittaa seuraavaksi GY F1 niin saa edes vähän sutaisemaan liikkeelle lähdettäessä :w00t:
Vastaa Viestiin