Tuossa voi jonkin verran vaikuttaa uuden karheat kitkat, joissa renkaan pinta on vielä pehmeä.Bemmisti kirjoitti:Voi pojat miten positiivisesti olin yllättynyt rengasääniin ja ajettavuuteen. Itselläni on f10 noilla rft r2 ja melua piisaa. Olen melko Varma, että tämä koppimopo on rengasääniltään hiljaisempi kuin omani. Eikä hälyääniä ole lainkaan hytissä toisin kuin omassani. Mikä on kuin helistin.
F20/21/22 matka-ajossa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Itselläni on eka bemari, 118i, ihan tuore tapaus ja minut yllätti auton ura- ja tuuliherkkyys sekä vaeltelu. Toisaalta kun sain vähän enemmän tuntumaa autoon pidemmillä motaripätkillä, ja tottua siihen ettei voi ajella kevyesti vasemmalla kädellä kuten jotain ranskalaista, niin sen jälkeen ollaan oltu ihan sinut auton kanssa. Ajaa sitä tarvitsee ja huonoissa oloissa on syytä olla tarkkana. Ehkä syynä on ne paljon keskusteluissa esiin tulleet runflatit. Toisaalta en tiennyt mitään bemarin "tyypillisestä vaeltelusta" ennenkuin oman autoni sain ja keskustelujen ja artikkelien perusteella taitaa olla bemarin ominaisuus. Autoon olen muuten tyytyväinen, sillä vaan ei matkusteta kuten ranskiksella vaan sitä pitää ajaa. Kokemusta vasta 1000km että ehkä mielipiteeni tulee vaihtumaan kun autosta saa pidemmän kokemuksen mutta huonolla säällä sen arvaamattomuus yllätti. Se myös saattaa ottaa tiestä suuntaa ja kun korjaat, se ikäänkuin "ylikorjaa" eli vähän aikaa vaeltelee kaistan laidoilla. Ehkä tämäkin on tottumis ja oppimiskysymys. Tulin pitkän motarinpätkän juuri hyvällä säällä ja nätisti se siinä toimi.
- elem
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 78
- Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
- Auto: 330e -20
MB A250e -21 - Paikkakunta: Pirkkala
Tunnistan myös ilmiön, josta Niksu kertoo. F20:n ohjaus on aika herkkä ja tarkka. Se tosiaan jonkin verran poimii tien muotoja ja vaatii aktiivista ajamista. Nämä ominaisuudet eivät itselleni tulleet yllätyksenä. Hyvällä, suoralla ja tasaisella pinnalla se kyllä kulkee aivan suoraan. Pienikokoisen auton tuuliherkkyys sen sijaan on ollut yllätys: auto on minusta hyvin herkkä sivutuulelle. Minulla on ei-runflat-renkaat, joten kertomasi ilmiöt ovat tunnistettavissa myös omassa kärryssäni, tosin sivutuuliherkkyys on ainoa pelkästään ikävä ominaisuus. Onko Niksu autossasi mikä ohjaus: normaali, Servotronic vai Sport-ohjausjärjestelmä?
Muuten olen kyllä ollut hyvin tyytyväinen F20:n matka-ajo-ominaisuuksiin. Good Yearin kitkoilla auto on ollut miellyttävän hiljainen ajella, jopa yllättävän hiljainen verrattuna siihen, minkä kuvan sain tältä foorumilta BMW:n ja erityisesti F20:n melutasosta. Parinsadan kilometrin siivu ei sporttipenkeillä tunnu missään.
Muuten olen kyllä ollut hyvin tyytyväinen F20:n matka-ajo-ominaisuuksiin. Good Yearin kitkoilla auto on ollut miellyttävän hiljainen ajella, jopa yllättävän hiljainen verrattuna siihen, minkä kuvan sain tältä foorumilta BMW:n ja erityisesti F20:n melutasosta. Parinsadan kilometrin siivu ei sporttipenkeillä tunnu missään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Normaaliohjaus. Nastoilla se melu moottoritieajossa on kyllä, mutta en valita nyt siitä koska onhan tuo muuten kiva. Ehkä silti jos paljon ajaa maantieajoa niin harkitsisin muita vaihtoehtoja. Mä liikun paljon kaupungissa pk-seudulla ja siinä pyörityksessä 118iA on aika ylivoimasen kiva.
En tiedä vaikuttaako mitä ajettavuuteen tuo m-sport alusta, mutta ainakin minusta tämä menee todella vakaasti maantiellä. Eikä kyllä urat paljon hetkauttele. Siis alfaltissa olevat kulumisurat. Toki jos on jäiset kaukalot niin heittäähän se jos siitä urasta ajautuu pois. Kohtuu tunnoton on myös tuulelle. Toki eipä vielä ole kunnolla tuullutkaan.
Rengaspaineanturat näyttää 0,2 baaria vähemmän mitä todellisuudessa renkuloissa ilmaa on. Eli vikaa pukkaa jo tai sit mittarini näyttää väärin
Onneton maavara tässä myös. Ei tartte olla kummasta kinosta kun tulee osumaa pohjaan. Voi olla jo pohja klommoilla
Rengaspaineanturat näyttää 0,2 baaria vähemmän mitä todellisuudessa renkuloissa ilmaa on. Eli vikaa pukkaa jo tai sit mittarini näyttää väärin
Onneton maavara tässä myös. Ei tartte olla kummasta kinosta kun tulee osumaa pohjaan. Voi olla jo pohja klommoilla
Viimeksi muokannut Bemmisti, 06 Maalis 2016, 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oon koeajanut normialustalla, sekä sitten perään M-sport-alustalla. M-Sport alusta on _selvästi_ parempi. Ei ollenkaan kova, vaan töyssytkin ottaa vastaan tosi hyvin, pehmeästi ja napakasti. Vakioalusta ehkä liian pehmonen. Suuntavakaudessa en huomannut mitään eroa, ihan samat tiet ajelin molemmilla ja molemmissa R2 kitkat alla. Kumpikin meni kuin juna. Normialusta kallistaa kovaa ajettaessa mutkissa vähän turhan paljon (ei nyt kuitenkaan mikään citymaasturi) vs. M-sport toimii paljon paremmin. Ehdottomasti M-paketilla...
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
PRAP:issa on Servotronic, suosittelen.Niksu kirjoitti:Normaaliohjaus. Nastoilla se melu moottoritieajossa on kyllä, mutta en valita nyt siitä koska onhan tuo muuten kiva. Ehkä silti jos paljon ajaa maantieajoa niin harkitsisin muita vaihtoehtoja. Mä liikun paljon kaupungissa pk-seudulla ja siinä pyörityksessä 118iA on aika ylivoimasen kiva.
Mulla on myös ei-RFT rengastus, mutta nyt alla olevat Pirellin kitkat (205/55 16") ovat aivan loistavat. Auto on hiljainen, mukava ja kulkee kun juna, siis alle 120 km/t vauhdeissa. Rengaspaineet ovat suositusten mukaiset, tärkeää!
Kesällä ja varsinkin kevät karhealla asvaltilla auton orkkis ei-RFT renkailla (Hankook, sama koko) niin auto on äänekkäämpi ja kovempi eikä edes niin suuntavakaa kuin talvikitkoilla.
Mutta kuten Niksu tuossa kertoo, niin munkin ajoista on 95 % Kehä III:sen sisällä, joten auto ajaa asiansa. Itse asiassa auto on mielestäni aivan loistava kauppakassi. Olen erityisen ihastunut takaluukun kassikoukkuihin ja auton täydelliseen toimivuuteen yleensäkin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Teinpä tuossa juuri kokeilun rengaspaineilla. Nostin paineet oman mittarini mukaan 2.6/2.8 lukemiin. Autosta tuli selkeästi huonompi ajettava. Auto menetti vakauden ja alkoi ikäänkuin leijumaan töyssyt iski läpi ja ehkäpä rengasmelukin nousi. Pito heikkeni myös sillä alkoi puskemaan mutkassa herkemmin. Taitaa vaan se niin olla, että tehtaan suosituspaineet on autoon kuin autoon ne parhaat. Tässä mallissa ne on 2.2/2.4.
Joten kannattaisko niiden kenen mielestä f20 on epävakaa tarkistaa rengaspaineet. Vika voi olla niinkin pienestä kiinni. Riccihän myös tuosta asiasta aiemmin mainitsikin eli paineet vakioksi niin meno maittaa.
Joten kannattaisko niiden kenen mielestä f20 on epävakaa tarkistaa rengaspaineet. Vika voi olla niinkin pienestä kiinni. Riccihän myös tuosta asiasta aiemmin mainitsikin eli paineet vakioksi niin meno maittaa.
Ajelin vähän F20 LCI missä RFT-renkaat, ainakin tässä yksilössä sisämelu on järkyttävä varsinkin n 40-50km/h vauhdissa.
Onneksi otin omaani "non rft tyres" varusteen. Suosittelen.
BTW, pikkubensa vaikuttaa ja kuullostaa huomattavasti paremmalta kuin prefaceliftin n13 sepelimylly =)
Onneksi otin omaani "non rft tyres" varusteen. Suosittelen.
BTW, pikkubensa vaikuttaa ja kuullostaa huomattavasti paremmalta kuin prefaceliftin n13 sepelimylly =)
Kesägummeilla 205/55/17 ei-RFT tosi hiljanen auto, samoin kuin 225/45/17 Nokian R2 RFT-kitkoilla. Ite otin kyllä nastoilla ja RFT Hakkapeliitta 8:t. M-sportti tulee väkisin RFT-kesärenkain, ei saa non-rft kuten muissa malliversioissa. Valmistajan kanta myös talvirenkaisiin M-sportissa, että suosittelevat RFT:tä (varmaan 4-veto + rengasrikon kautta kehän kokomuutos -> ei hyvä, muuta syytä en keksi).
Raportoidaan ens talvena, miltä kuulostaa :D
Raportoidaan ens talvena, miltä kuulostaa :D
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Mikäli viittaat 4-syl. 116i koneeseen, niin kyllähän se kuulustaa dieseltä ulkopuolelta joutokäynnillä.Macci_F20 kirjoitti: BTW, pikkubensa vaikuttaa ja kuullostaa huomattavasti paremmalta kuin prefaceliftin n13 sepelimylly =)
Sisään se ääni ei onneksi tule, paitsi sitten kun mennään yli 4.500 rpm jolloin se kuulostaa varsin ärjyltä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
- Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09
F20:llä ajoin kerran koko saksan ylös-alas (116i). Auto on varsin hyvä motarilla, tukeva ja suhteellisen hiljainen. Autossa oli vakiopenkit mistä ei tullut mitään kolotuksia taikka kipuja. Ykkösen istuinasento on sitten todella matala, eli autossa istutaan käytännössä lattialla (varsinkin jos kuski on pitkä). Auto on paljon vakaampi kuin edellinen E87/E81 versio. Nuhapumpulla pärjäsi hyvin jopa autobaanilla, tosin peiliä piti vilkuilla jos ajoi vasenta kaistaa. Ne possut ja isot meset kun ilmestyvät todella nopeasti persuksiin antamaan valohoitoa.
- elem
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 78
- Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
- Auto: 330e -20
MB A250e -21 - Paikkakunta: Pirkkala
Tarkistelin rengaspaineita ja vertailin eri paineilla. Lievää uraherkkyyttä ja sivutuuliherkkyyttä olen havainnut ajettuani aiemmin vakiopaineilla, jopa hieman alle: 2.1/2.3. Parhaimmillaan auto tuntuisi olevan 2.4/2.6 paineilla, uraherkkyys on lähes täysin poissa. Näin siis nyt ainakin Good Year Ultragrip2 -kitkoilla. Taitaa tosiaan olla niin, että on parempi aina kokeilemalla hakea omalle automalli/alusta/rengas-kombinaatiolle sopivimmat paineet. Ja jotkut renkaathan ei välttämättä toimi kunnolla millää paineilla..Bemmisti kirjoitti:Teinpä tuossa juuri kokeilun rengaspaineilla. Nostin paineet oman mittarini mukaan 2.6/2.8 lukemiin. Autosta tuli selkeästi huonompi ajettava. Auto menetti vakauden ja alkoi ikäänkuin leijumaan töyssyt iski läpi ja ehkäpä rengasmelukin nousi. Pito heikkeni myös sillä alkoi puskemaan mutkassa herkemmin. Taitaa vaan se niin olla, että tehtaan suosituspaineet on autoon kuin autoon ne parhaat. Tässä mallissa ne on 2.2/2.4.
Joten kannattaisko niiden kenen mielestä f20 on epävakaa tarkistaa rengaspaineet. Vika voi olla niinkin pienestä kiinni. Riccihän myös tuosta asiasta aiemmin mainitsikin eli paineet vakioksi niin meno maittaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 125
- Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
- Auto: G31 540i xDrive Msport
Nyt olen saanut ajetuksi noin 500km Ykkösellä, pari sataa motarilla ja loput maaseudun lumisia ja jäisiä pikkuteitä. Alla on Contin 225-leveät nastat ei-RFT:nä ja paineita näkyisi näytön mukaan olevan 2.2bar / 2.4 bar. Ehkä paineet on vähän alakanttiin etenkin löysille talvirenkaille kuivalla asvaltilla, mutta vastineeksi tämä ei kyllä tunnista uria oikeastaan yhtään. Tuuliherkkyydestä en tiedä, kun ei ole tuullut.
Olinhan mä ajanut yhden päivän ykkösellä aiemmin, mutta kyllä tämä pääsi yllättämään ajettavuudellaan erittäin positiivisesti. Erona koeajoautoon kuitenkin sport-ohjaus, adaptiivinen alusta, M sport palikat yms. Tästä tuli nyt kyllä välitön suosikki, edellinen 100tkm alla ollut F30 xdrive Msport kun oli lähinnä "ihan kiva".
Auton "meluisuus" ei mua nastoillakaan suuremmin kiusaa. Kyllähän takakontista tietysti kuuluu kohinaa enemmän kuin F30:sta, mutta so not. Mulla oli joskus farkkumallinen Ocu RS ja sen jälkeen kaikki ovat tuntuneet riittävän hiljaisilta. Omassa sarjassaan tämä on varmaankin ihan ok, kun mä mitään Lexusta ole kuvitellutkaan ostavani. Oikeastaan ainoa nyt jo kaivattu varuste olisi takaluukun sähköavaus, tämä kun kerää peräänsä kuraa erittäin runsaasti. Mieluummin heittää kamat takaovesta sisään kuin hipelöi kuraista takaluukkua.
Nyt täytyy sanoa, että mitähän mä oikein ajattelin, kun hetken harkitsin Volvon V60 hybridiä...
Olinhan mä ajanut yhden päivän ykkösellä aiemmin, mutta kyllä tämä pääsi yllättämään ajettavuudellaan erittäin positiivisesti. Erona koeajoautoon kuitenkin sport-ohjaus, adaptiivinen alusta, M sport palikat yms. Tästä tuli nyt kyllä välitön suosikki, edellinen 100tkm alla ollut F30 xdrive Msport kun oli lähinnä "ihan kiva".
Auton "meluisuus" ei mua nastoillakaan suuremmin kiusaa. Kyllähän takakontista tietysti kuuluu kohinaa enemmän kuin F30:sta, mutta so not. Mulla oli joskus farkkumallinen Ocu RS ja sen jälkeen kaikki ovat tuntuneet riittävän hiljaisilta. Omassa sarjassaan tämä on varmaankin ihan ok, kun mä mitään Lexusta ole kuvitellutkaan ostavani. Oikeastaan ainoa nyt jo kaivattu varuste olisi takaluukun sähköavaus, tämä kun kerää peräänsä kuraa erittäin runsaasti. Mieluummin heittää kamat takaovesta sisään kuin hipelöi kuraista takaluukkua.
Nyt täytyy sanoa, että mitähän mä oikein ajattelin, kun hetken harkitsin Volvon V60 hybridiä...
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Noh, vähän körri olet vielä Seppo F20 puikoissa, mutta ihan oikeilla jäljillä.Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Nyt olen saanut ajetuksi noin 500km Ykkösellä
Auto on erittäin hyvä. Onneksi olkoon.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Onnea Niksu PRAP (siis mun auto) ei säitä pelkää.Niksu kirjoitti:No nyt on parituhatta ajettu ja oon kyllä aivan totaalisen myyty mun pikku koppimopooni.
Ei tosin ole ollut niitä huonoja säitä
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Tervehdys!
Nyt on parituhatta killometriä ajettu "uudella" 118LCIllä. Entiseen autoon verrattuna sylinteritilavuus ja -lukumäärä putosivat puoleen, mutta vielä ei ole tullut tunnetta että "mitä hemmettiä olen mennyt tekemään." Tässä on pienestä koneesta huolimatta mukava vääntö heti alhaalta ja automaatti pitää huolen ettei se lopu aivan heti. Samoin hiljaisuus vakuuttaa, en voi sanoa meluisammaksi kuin entinen, renkaina tosin RS2 kitkat. Toissapäivänä kävin pohjoisemmassa suomessa pikaiseen ja 700 km kulutus talvinopeuksilla ja ecopro moodilla ajettuna tankkauksen mukaan 5,6l/100km. Muutoin kulutus auton oman mittarin mukaan noin 7 mikä on asiallinen huomioiden ajomatkat ja tyylin. Toistaiseksi tyytyväinen.
Nyt on parituhatta killometriä ajettu "uudella" 118LCIllä. Entiseen autoon verrattuna sylinteritilavuus ja -lukumäärä putosivat puoleen, mutta vielä ei ole tullut tunnetta että "mitä hemmettiä olen mennyt tekemään." Tässä on pienestä koneesta huolimatta mukava vääntö heti alhaalta ja automaatti pitää huolen ettei se lopu aivan heti. Samoin hiljaisuus vakuuttaa, en voi sanoa meluisammaksi kuin entinen, renkaina tosin RS2 kitkat. Toissapäivänä kävin pohjoisemmassa suomessa pikaiseen ja 700 km kulutus talvinopeuksilla ja ecopro moodilla ajettuna tankkauksen mukaan 5,6l/100km. Muutoin kulutus auton oman mittarin mukaan noin 7 mikä on asiallinen huomioiden ajomatkat ja tyylin. Toistaiseksi tyytyväinen.
Käytinpä tuossa koppimopon öljyn vaihdossa. Samalla vilasivat onko päivityksiä tullut ohjainlaitteisiin ja kokonaista 7 kpl löytyi. Yllättävän paljon kun miettii, että auto valmistunut tehtaalta vasta tammikuussa.
Kesärenkaat on nyt vaihdettu. Auto muuttui meluisaksi rengasääniltään. Todella iso ero R2 ja Britgestone re300a renkaiden välillä. Molemmat ovat non rft. Kaiken lisäksi saatan nyt aistia lievää urissa vetelyä. Ei paha mutta kuitenkin.
Jos ei äänet hiljene ilmojen lämmettyä niin täytynee osta jotkut hiljaisemmat kesärenkaat. Liekkö Hakka Green 2 markkinoiden hiljaisimmasta päästä?
Mielestäni tässä 118i on kone heikoin lenkki. Täysin ponneton ja vääntö olematon. Esim. jos vertaa vag konsernin 1.4 tsi 140/150 hv malleihin.
Kesärenkaat on nyt vaihdettu. Auto muuttui meluisaksi rengasääniltään. Todella iso ero R2 ja Britgestone re300a renkaiden välillä. Molemmat ovat non rft. Kaiken lisäksi saatan nyt aistia lievää urissa vetelyä. Ei paha mutta kuitenkin.
Jos ei äänet hiljene ilmojen lämmettyä niin täytynee osta jotkut hiljaisemmat kesärenkaat. Liekkö Hakka Green 2 markkinoiden hiljaisimmasta päästä?
Mielestäni tässä 118i on kone heikoin lenkki. Täysin ponneton ja vääntö olematon. Esim. jos vertaa vag konsernin 1.4 tsi 140/150 hv malleihin.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Pari päivää sitten oli auto melkein lähteä käsistä kun tulin Kehä 1 rampilta alas Lahden motarille.
Tie oli kuiva mutta urainen.
Alla oli ei-RFT orkkis Hankookit vakio leveydellä 205/55 16", renkaila ajettu 3400 km.
Tie oli kuiva mutta urainen.
Alla oli ei-RFT orkkis Hankookit vakio leveydellä 205/55 16", renkaila ajettu 3400 km.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.