Auto on BMW 116i A vm: 2014 ajettu 19800km.
Käynnistettäessä ns. kylmä moottori alkaa siitä kuulua kova metallinen nalkutus ja lähdettäessä liikkeelle ääni kuuluu selvästi sisälle autoon. Muutaman sadanmetrin ajon jälkeen se häviää ja moottori käy kunnolla.
Käytin auton paikallisessa takuuhuollossa, ei osanneet sanoa mistä johtuu vaan seurataan.
Haluaisin kuulla asiantuntijoiden mielipiteen tuosta äänestä sillä haluaisin todellakin saada tuon äänen pois kun en jaksa uskoa sen kuuluvan laadukkaan moottorin toimintaan ja onhan sentään takuu voimassa.
Allaolevasta linkistä voi kuulla tuon äänen. Se on tallennuttu iPhonen sanelimella kuljettajan puoleisesta ovesta konepellin ollessa avoinna. Olisin avusta kovasti kiitollinen.
https://youtu.be/Kky56vtBP1w" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorin sivuääni
En ole asiantuntija mutta tuohan kuulostaa enemmän dieseliltä kun mun auto... Onko noissa jotenkin automaattisesti säätyvät venttiilin nostajat yms? Nakuttaa mun mielestä, ihan kun ajoitus olisi pielessä tai säädöt. Aika ihme jos huolto ei tiedä, kannattaa ehkä viedä toiselle merkkikorjaamolle tai ainakin lähettää tuo ääninäyte heidän korjaamopäällikölleen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tuttu juttu. Eli turbon metallisuojus hakkaa turboon. Avaa konepeli (kaksi vetoa) ja paina/nosta osaa 2, niin homma hoituu.
Kerro miten se hoidettiin teilläpäin!
Kerro miten se hoidettiin teilläpäin!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- akkuh
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
- Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
- Paikkakunta: Liperi
No niin, nyt on aika päivittää.akkuh kirjoitti:Vastaan tässä itselleni. Asia on nyt paikallisen merkkikorjaamon huoltopäällikön käsissä, odotellaan mistä vika löytyy. Pidän tämän säikeen ajantasalla.
Kesä siinä melkein meni ja huollon sijaisautot tuli tutuiksi. Auto oli neljällä eri kerralla yhteensä 27 päivää merkkikorjaamolla syynättävänä kunnes viimein tehtaalta tuli kehoitus vaihtaa siihen uusi moottori. Kiitettävällä tavalla ja kärsivällisyydellä huolto ( tehtaan ja maahantuojan tuella ) sitä vaivaa selvitti. Nöyrin kiitos Heille.
Nyt olen viikon ajellut uudella moottorilla ja oiken hyvältä tuntuu.
PS. tuon vaivan aiheuttajaa/lähdettä ei vielä tiedetä. Josko se minun tietoon koskaan tuleekaan.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Eli sulla on (oli) 1.6 l 4 syl. EU 6 turbo kone? Missä sitä korjattiin ja huollettiin?akkuh kirjoitti: No niin, nyt on aika päivittää.
Kesä siinä melkein meni ja huollon sijaisautot tuli tutuiksi. Auto oli neljällä eri kerralla yhteensä 27 päivää merkkikorjaamolla syynättävänä kunnes viimein tehtaalta tuli kehoitus vaihtaa siihen uusi moottori. Kiitettävällä tavalla ja kärsivällisyydellä huolto ( tehtaan ja maahantuojan tuella ) sitä vaivaa selvitti. Nöyrin kiitos Heille.
Nyt olen viikon ajellut uudella moottorilla ja oiken hyvältä tuntuu.
PS. tuon vaivan aiheuttajaa/lähdettä ei vielä tiedetä. Josko se minun tietoon koskaan tuleekaan.
Mulle kerrottiin että toi räminä on moottorin ominaisuus!
Ole hyvä ja kerro kaikki faktat. Tuota konetta tehtiin vaan yhden vuoden aikana.
Sen jälkeen tuli nykyinen 1.5 litrainen kolmesylinterinen turbo moottori.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Ric, tuo on nyt varmaan eri juttu kun se sun turbon suojakuoren räminä. Kuuntele video ylhäältä, kyse ei ole räminästä vaan nakutuksesta / mekaanisesta hakkaamisesta. Tuollainen ääni ei kuulu ehjään autoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- akkuh
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
- Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
- Paikkakunta: Liperi
Mun auto on valmistunut hihnalta 24.04.2014. En tiedä tuosta EU tunnuksesta kone on kuitenkin N 13.
Se sivuääni ei ole "räminä" vaan sellainen yhden sylinterin tahdissa kuuluva "metallinen kalahdus".
Niitä äänen nauhoituksia, paikallaan ja ajossa nauhoitettuja, on ollut myös tehtaan kuultavissa.
Auto on ostettu ja huollettu Joensuun merkkiliikkeellä.
Se sivuääni ei ole "räminä" vaan sellainen yhden sylinterin tahdissa kuuluva "metallinen kalahdus".
Niitä äänen nauhoituksia, paikallaan ja ajossa nauhoitettuja, on ollut myös tehtaan kuultavissa.
Auto on ostettu ja huollettu Joensuun merkkiliikkeellä.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Onnittelut sinulle sitkeästä toiminnasta. Sait uuden koneen autoosi. Se on hieno suoritus.akkuh kirjoitti:Onko kukaan tietoinen tai kuullut huhuja, että näin vähän ajettuun ja takuun alaiseen on vaihdettu moottori.
Jos ei ole tietoa, niin ei harmita.
Mun autoni on heinäkuussa -13 EU6 valmistettu ja nyt kerran takuuhuollettu. Ei mukamas mitään vikaa ja uudelleen ohjelmoitu. Kulkee kuin perkele mutta kone kuullostaa dieseliltä...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- akkuh
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
- Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
- Paikkakunta: Liperi
Hei,
mistä sä löydät tuon EU6 merkinnän. Tän uuden moottorin tyyppi on: N13 B 16 A. Tivasin tuota EU-tunnusta, mutta oli ikäänkuin tuntematon asia.
PS. kiitokset onnitteluista, mutta vähän niin kuin kylmärinki perseen alla mennään, jotta kuinka pitkälle.
mistä sä löydät tuon EU6 merkinnän. Tän uuden moottorin tyyppi on: N13 B 16 A. Tivasin tuota EU-tunnusta, mutta oli ikäänkuin tuntematon asia.
PS. kiitokset onnitteluista, mutta vähän niin kuin kylmärinki perseen alla mennään, jotta kuinka pitkälle.
Täältä voi katsella EU:n päästöstandardien eroja: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kauhean suuria eroja EU5:een, lähinnä typpipäästöt ovat pienentyneet dieselissä ja bensakoneisin tuli hiukkasyläraja.
Luulin että EU6 koskee ainoastaan BMW:n Blueperformance-dieselkoneita:
"BMW BluePerformance -tekniikka vähentää dieselmoottorissa syntyvät typen oksidit (NOx) minimiin. Tämä ei kuitenkaan vaikuta varsinaiseen palotapahtumaan, ja dieselmoottorin korkea tehoaste säilyy ennallaan. BMW-mallit, joissa on lisävarusteena BMW BluePerformance, täyttävät jo nyt EU6-pakokaasunormin, joka edellyttää typen oksidipäästöjen vähentämistä – ja joka sitoo kaikkia vuodesta 2015 alkaen ensirekisteröitäviä autoja."
Ei kauhean suuria eroja EU5:een, lähinnä typpipäästöt ovat pienentyneet dieselissä ja bensakoneisin tuli hiukkasyläraja.
Luulin että EU6 koskee ainoastaan BMW:n Blueperformance-dieselkoneita:
"BMW BluePerformance -tekniikka vähentää dieselmoottorissa syntyvät typen oksidit (NOx) minimiin. Tämä ei kuitenkaan vaikuta varsinaiseen palotapahtumaan, ja dieselmoottorin korkea tehoaste säilyy ennallaan. BMW-mallit, joissa on lisävarusteena BMW BluePerformance, täyttävät jo nyt EU6-pakokaasunormin, joka edellyttää typen oksidipäästöjen vähentämistä – ja joka sitoo kaikkia vuodesta 2015 alkaen ensirekisteröitäviä autoja."
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
akkuh. Jos multa kyselit niin auton rekisteriotteesta! Vm. -14 mallissa on EU6 kone ja Professional sinihammas yhteydet ja automaatilaatikkoon tuli ns. purhehtiva toiminto, joka toimii ECO-modessa.akkuh kirjoitti:Hei, mistä sä löydät tuon EU6 merkinnän. Tän uuden moottorin tyyppi on: N13 B 16 A. Tivasin tuota EU-tunnusta, mutta oli ikäänkuin tuntematon asia.
PS. kiitokset onnitteluista, mutta vähän niin kuin kylmärinki perseen alla mennään, jotta kuinka pitkälle.
Nämä siis bensa 4 syl. 1,6 turbo iA koneessa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mulla kuulu tänään aamulla (-23 astetta ulkona) ekaa kertaa tuommoinen kilkatus tosi selvästi. Semmoista perusräminää ollut ennenkin mutta nyt kuulosto kun joku olisi nakuttanut alasinta pienellä metallivasaralla.. vm2012 47000 ajettu 114i
- akkuh
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
- Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
- Paikkakunta: Liperi
Noita sivuääniä mielestäni kannattaa tallentaa nauhoittamalla. Esimerkiksi moottorin ns. huoltovapaita osien yleisesti ajatellaan kestävän noin 300 000 km. Kuluttaja-asiamiehet yleensä suosittaa valmistajan osallistumista korjauksiin edellyttäen, että auton huollot on suoritettu hyväksyttävästi.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Minun autoni moottori kuulostaa enemmän dieseliltä kuin bensakoneelta, autolla ajettu 5.500 km.
Olen ilmoittanut asiasta sekä BMW Autokeskus Airportille (tarkistettu) että Laakkonen BMW Herttoniemeen (huollettu).
Kummatkin vastasivat että ääni on ominaisuus ei vika.
Olen ilmoittanut asiasta sekä BMW Autokeskus Airportille (tarkistettu) että Laakkonen BMW Herttoniemeen (huollettu).
Kummatkin vastasivat että ääni on ominaisuus ei vika.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- eeroolli
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
- Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Eli kysymys on F20 116i bensiinimallista 100 kW 2012 mallista.
Eli auto hankittu ihan äskettäin loppukesästä ja nyt kun vasta alkanut käyttää päivittäin, niin huomannut melko ikävän "ääniongelman". Auto alkaa kolkottaa melko kovalla äänellä kun se on lämmennyt (kuulee selvästi jo tyhjäkäynnilläkin) ja kierooksia kun nostaa ja kiihdyttää niin tuntuisi räminä/kolina kuuluvan ajossa auton sisälle asti.
Autoon oli ennen luovutusta vaihdettu uusi laturi, kun oli oireillut latauksen kanssa.
Ääni tuntuisi kuuluvan konepelli avattuna tuosta turbon kohdilta (joko turbosta, mutta tuo laturikin lienee sen alla?).
Suojapelli ei näyttäne rämisevän tai kolisevan kun sitä painelee auton käydessä ja tuo kolkottava ääni kuuluu etenkin kun kone on lämmennyt.
Mikähän mahtaa vaivata pikku-Bemua kun ei mitään vikajuttuja näytä ja kulkee ihan kohtuullisen hyvin???
PS. Mukavasti alkoi taival pikku-bemun kanssa kun heti sai oston jälkeen vaihdella loppuunkuluneet jarrupalat tunnistimineen ja pienen aiemman nykimisen takia suht hinnakkaat NGK-tulpat tuli laitettua.
Eli auto hankittu ihan äskettäin loppukesästä ja nyt kun vasta alkanut käyttää päivittäin, niin huomannut melko ikävän "ääniongelman". Auto alkaa kolkottaa melko kovalla äänellä kun se on lämmennyt (kuulee selvästi jo tyhjäkäynnilläkin) ja kierooksia kun nostaa ja kiihdyttää niin tuntuisi räminä/kolina kuuluvan ajossa auton sisälle asti.
Autoon oli ennen luovutusta vaihdettu uusi laturi, kun oli oireillut latauksen kanssa.
Ääni tuntuisi kuuluvan konepelli avattuna tuosta turbon kohdilta (joko turbosta, mutta tuo laturikin lienee sen alla?).
Suojapelli ei näyttäne rämisevän tai kolisevan kun sitä painelee auton käydessä ja tuo kolkottava ääni kuuluu etenkin kun kone on lämmennyt.
Mikähän mahtaa vaivata pikku-Bemua kun ei mitään vikajuttuja näytä ja kulkee ihan kohtuullisen hyvin???
PS. Mukavasti alkoi taival pikku-bemun kanssa kun heti sai oston jälkeen vaihdella loppuunkuluneet jarrupalat tunnistimineen ja pienen aiemman nykimisen takia suht hinnakkaat NGK-tulpat tuli laitettua.
Viimeksi muokannut eeroolli, 05 Syys 2019, 14:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
**********
BMW
BMW
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
No ihan ekana eli välittömästi yhteyttä myyjäliikkeeseen asian tiimoilta. Lisäksi tunnistamaton kolkotus moottorista kannattaa aina olettaa kalliiksi ääneksi ja välttää käynnistämistä.eeroolli kirjoitti: ↑04 Syys 2019, 22:33 Eli auto hankittu ihan äskettäin loppukesästä ja nyt kun vasta alkanut käyttää päivittäin, niin huomannut melko ikävän "ääniongelman". Auto alkaa kolkottaa melko kovalla äänellä kun se on lämmennyt (kuulee selvästi jo tyhjäkäynnilläkin) ja kierooksia kun nostaa ja kiihdyttää niin tuntuisi räminä/kolina kuuluvan ajossa auton sisälle asti.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- eeroolli
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
- Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Kiitos! Juuri näin ajattelin itsekin toimia. Otin myyjäliikkeeseen nyt yhteyttä, josta ohjeena viedä diagnosoitavaksi johonkin "korjaamoon", mitään erityistä paikkaa osoittamatta.
Harmi sinänsä kun täällä lähiseudulla ei ole tuota merkkihuoltoa tai bmw autoihin erikoistunutta korjaamoa/huoltoa. :/
Tarvitsee miettiä jatkotoimenpiteitä alustavasti ja kysellä lähimmistä sopivista paikoista. Tai sitten pyytää myyjäliikettä osoittamaan suoraan heille sopivaa paikka ja pyytää sijaisautoa diagnosoinnin ja mahdollisen korjauksen ajaksi, kun valitettavasti tuota autoa tarvitsee kulkemiseen työssään joka päivä vaikka ei niitä kilometrejä tulisikaan paljoa.
Harmi sinänsä kun täällä lähiseudulla ei ole tuota merkkihuoltoa tai bmw autoihin erikoistunutta korjaamoa/huoltoa. :/
Tarvitsee miettiä jatkotoimenpiteitä alustavasti ja kysellä lähimmistä sopivista paikoista. Tai sitten pyytää myyjäliikettä osoittamaan suoraan heille sopivaa paikka ja pyytää sijaisautoa diagnosoinnin ja mahdollisen korjauksen ajaksi, kun valitettavasti tuota autoa tarvitsee kulkemiseen työssään joka päivä vaikka ei niitä kilometrejä tulisikaan paljoa.
**********
BMW
BMW