F22 kokemuksia

F20, F21, F22, F23
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

M235i sai kovaa ylistystä myös entiseltä Porsche-mieheltä joka ajelee nykyään M4:lla:

https://www.youtube.com/watch?v=9WpfTBgDwDA" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

TurboKoo kirjoitti:Paljonko muuten ssalmela sinulla on renkaissa ilmaa? Itselläni on 17" Nokian R2 kitkat ja niissä 2,3 ja 2,5 bar (e+t)
Tasapaineet olivat Laakkosella laittaneet antureiden mukaan. Tällä lämpötilalla 2,3 edessä ja takana, nollassa taisi olla 2,4 - 2,5 kieppeillä. En ole vielä edes katsonut mitä tarrassa suositellaan.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

///Marko kirjoitti:M235i sai kovaa ylistystä myös entiseltä Porsche-mieheltä joka ajelee nykyään M4:lla:

https://www.youtube.com/watch?v=9WpfTBgDwDA" onclick="window.open(this.href);return false;
Miellyttävää katsottavaa, satuinkin tämän vilkaisemaan hieman aiemmin. Kaverilla on hyvin pitkälti sama filosofia auton kokoon kuin minulla ja varsin samansuuntaiset havainnot mitä tulee esim. moottorin ääneen, rattiin ja vaihteistoon. Hyvä huomata myös, että Suomessa hintaero 435i:hin on paljon suurempi - omassa vertailussani varusteltuna n. 15k€.

Huomaan, että tuo valitsemani väri (Black Sapphire) hieman harmittaa tässä vaiheessa. Värivaihtoehtojahan oli todella vähän. Toivottavasti vaikutelma paranee kun saan mustaankin kovavahan pintaan. Estorilin sinisenä tuo viereinen auto on vain niin paljon kauniimpi. Myöskään BMW:n turbiinityylinen talvivanne ei oikein sovi kokonaisuuteen. Sinisessä oleva BBS SR on paljon hienompi vaikka tuumaa pienempikin.

Haluaisikohan joku ostaa 225/45 Hakka8 + 17" BMW-vannepaketin? :rolle:
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
hsalli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 16:55
Auto: BMW F10 520xD -14
ex:E92 330CXDA -08, F22 220i -14

Päivää :)
Minkäsmoisilla varusteilla teillä on autot? Itsellä jälkikäteen harmittaa etupään tutkien puuttuminen :thdw: . Kaikkea muuta kivaa on tuohon näin jälkikäteen ilmestynyt. Nbt ym.

Ja bemarin talvirenkaiden vakiovanteiden YÖK-äänelle pinna myös täältä.
hsalli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 16:55
Auto: BMW F10 520xD -14
ex:E92 330CXDA -08, F22 220i -14

Ai niin, pari huomiota...

Itsellä automaatti ja vauhtia laskiessa, 60km/h kohdalla tuntuu kuin olisi liian iso vaihde. Ja takavaloihin tiivistyy kosteutta pesun jälkeen. Muilla samoja kokemuksia?
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Tutkailin aamulla omia valojani eikä niissä ollut kosteutta vaikka kävin eilen pesemässä auton.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

ssalmela kirjoitti:
Kiitos. Hienoa kuulla että näitä tulee muitakin! Lieneekö elokuun jälkeen tullut enemmän maahan vai onkohan autosi neljäs Suomessa.. ? Se nähdään kun Trafi jos julkaiseen neljännen otoksen avoimesta datastaan.

Webastoa en ole selvitellyt vielä paljoakaan. Autorepair.fi Nummelasta ilmoitti ettei asennuksessa pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta taidan varmuuden laitattaa sen ensi syksynä kun kokemuksia on maailmalla enemmän. Ensimmäisen tuotantoviikon (W06/2012?) F30:iin asennettu Webasto Evo 5 (+?) oli pettymys monellakin tapaa, joten tuntuu siltä että annan mieluummin Webaston ja Eberin kerätä kokemuksia maailmalta kun lisälämmityskausi on jo kuitenkin yli puolivälin :)[/quote]

Jep jep, tuskin näitä autoja liikaa tulee vastaan. Kaverille oon koittanu markkinoida, jospa se..

Asennuspajoilla puhuvat että sama väylämoduli kuin 1- ja 3-sarjassa on pitäis toimii tässäkin. Yhes paikas sanottiin et Bmw:n älykäs virranhallintajärjestelmä vaatii ICPU-modulin jottei tule ongelmia, onkohan se sama kuin 1- ja 3-sarjassa?

Sinänsä ei ole yllättävää että monessa paikassa uskovat että ainakin itse asentavansa Eberin tai Webaston ilman et siitä seurais ongelmia auton toiminnassa. Ja lupaavat että 2v takuu pitää ja mahdolliset ongelmat hoidetaan. Luvattiin et puhalluslämpö menee päälle, puhallus ohjautuu tuulilasiin ja voimakkuus täysille. Remucilla pitäis saada hytin lämpö ja akun jännitetieto, eikä takuuongelmia.
Oisha se hienoo et ois rivi onnistuneit asennuksii just tähän autoon, mut tuntuu et noillla lupauksilla vois lämppärin hankkia. 2-3kk kuitenkin voi olla aamupakkasii :mus:
KLO
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 20:40

Moro foorumille uudelta tulokkaalta. Mielenkiinnolla seurannut juttuja uuden F22:n käyttökokemuksista, antaa tulla vaan lisää kiitos.

Itsellä kanssa vahvassa harkinnassa laittaa tänä vuonna tilaukseen M235i ja pari asiaa on kovasti mietinnässä - Takaveto vai neliveto. Hintaeroakaan kun ei kovin merkittävästi ole. Talvikeleillä ja muutenkin pehmeillä talvikitkarenkailla ei epäilystäkään, nelikko olisi kiva. Mutta onko kukaan ajanut jo jonkin aikaa markkinoilla ollutta 1-sarjaa M135i X-Drivenä (varmaan aika liki 2-sarjan kanssa) kesäkeleillä kesärenkain ja kokenut kuitenkin kaipaavansa vain takatuupparia? Että kunnon kesäkelillä jäisi kenties ajotuntumasta jotain puuttumaan? Enkä tarkoita kahva edellä- tai rata-ajoa.

Toinen askarruttava asia on M235i:ssä vakiona tuleva M-sport alusta vs. adaptiivinen. Itse kyllä tykkään jämystä alustasta vaikka ihan jokapäiväisessäkin ajossa joten liekö tuolla adaptiivisella saisi sitten edes lisäarvoa? Jälleen tässäkin tosin lisähinta on varsin pieni.

Tämän hetken mielipide olisi kevyesti kallellaan näiden em. osalta X-Drive + adaptiivinen alusta.
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Olen ajanut 135 takavetosta ja 235 nelivetoa.
Kuival kesäasfaltil hauskoi autoi molemmat tietty. 235 meni niin mutkissa just niinku toivoinki, en huomannu merkkejä aliohjautumisesta. Vakaasti ja tarkasti otti mutkat, mielestäni riittävän jäykkä alusta. Just passeli mulle, monelle varmaan jo liian kova.
Jäinkö kaipaamaan takavetoa? Sen voin kertoo myöhemmin, 235 on alla huomenna. Tuskin maltan odottaa liukkaan kelin ajoa sillä :w00t:
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

KLO kirjoitti:Mutta onko kukaan ajanut jo jonkin aikaa markkinoilla ollutta 1-sarjaa M135i X-Drivenä (varmaan aika liki 2-sarjan kanssa) kesäkeleillä kesärenkain ja kokenut kuitenkin kaipaavansa vain takatuupparia? Että kunnon kesäkelillä jäisi kenties ajotuntumasta jotain puuttumaan? Enkä tarkoita kahva edellä- tai rata-ajoa.

Toinen askarruttava asia on M235i:ssä vakiona tuleva M-sport alusta vs. adaptiivinen. Itse kyllä tykkään jämystä alustasta vaikka ihan jokapäiväisessäkin ajossa joten liekö tuolla adaptiivisella saisi sitten edes lisäarvoa? Jälleen tässäkin tosin lisähinta on varsin pieni.

Tämän hetken mielipide olisi kevyesti kallellaan näiden em. osalta X-Drive + adaptiivinen alusta.
M135i:ttä olen ajanut vain radalla ja sitäkin takavetona. Monia muita xDriveja kyllä jonkun verran, mutta lähinnä liukkaalla. Adaptiivista alustaakaan en ole kummassakaan mallissa kokeillut.

Adaptiivisen juju voisi olla siinä, että M235i:n alusta on ainakin näiden runflat-talvirenkaiden kanssa tosi jämäkkä. Joku voisi hetkittäin kaivata pehmeämpää, mutta minä en ainakaan tunnusta. :) Olen ajellut M-sport-alustoilla tähän saakka, mutta kyllä tämä on sieltä jäykimmästä päästä.

Itse pidän takavedosta, vaikka ymmärrän että neliveto sopisi näille tehoille varsin mainiosti. Automaattihan höylää kesäkelilläkin auton kiihtyvyydestä 0,2 s ja neliveto vielä toiset 0,2 s. Luistonesto toimii nyt paremmin kuin aiemmissa F-sarjalaisissa eikä Sport+ moodin napsautus ole enää talvikelillä välttämätöntä - auto etenee hyvin Comfort-moodissakin. En tiedä onko tuo siten muuten paheksumani Hakka8:n ominaisuus vai onko tiettyä yliherkkyyttä otettu luistonestosta pois. Eco/Comfort/Sport-moodissahan takavetokaan ei tee mitään yllättävää. Siinäpä onkin oikeastaan syy, miksi en oikein näe nelivetoa itselleni mitenkään merkitykselliseksi - toki liukkaalla kelillä nelivedolla pääsee kovempaa, mutta tunnetusti pysähtymisessä ei ole eroja... Kuivan kelin takavedon ajofiilis oli koeajoautolla niin hieno etten uskaltaisi ottaa nelivetoa kokeilematta sitä.

Loppujen lopuksi klassinen takaveto/nelivetokeskustelu lienee kuin väittelisi siitä onko punaviini valkoviiniä parempaa. Ja etuvedolle jäisi sitten vissiin kiljun rooli :cloeye:
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

ssalmela kirjoitti: Huomaan, että tuo valitsemani väri (Black Sapphire) hieman harmittaa tässä vaiheessa.
Odota vaan kun aurinko taas nousee, silloin Black Sapphire rupeaa elämään.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

hsalli kirjoitti:Päivää :)
Minkäsmoisilla varusteilla teillä on autot?
Molemmat on hyvin samanlaisia varusteiden osalta. Tosin M235i:hin täytyy ostaa varsin pakollisia perusjuttuja erikseen joita tulee 220i:n Business-paketin mukana.. :sneak:

M235i:ssä tulee hifipaketti väkisin, mutta tuossa muuten on lisänä:
- Huoltosopimus
- Läpilastaus 40:20:40
- Black Sapphire metalliväri
- PDC eteen ja taakse
- Sadetunnistin
- Taittuvat takaistuinten pääntuet
- Vakionopeussäädin
- Valopaketti
- Xenon-valot

220i:ssä taas on lisävarusteina
- Business Sport Automaatti (Xenon, vakionoudensäädin, 40:20:40 läpilastaus)
- M-sport paketti
- Estoril Blue metalliväri
- PDC eteen ja taakse
- Sadetunnistin
- Taittuvat takaistuinten pääntuet
- 18" vanteet

220i tehtiin kesäkuun tuotannosta, joten siinä on vielä vanha iDrive.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Aivan mainio laite lumikeleillä!
Eilen oli lunta hyvin tiellä ja keskiviivalla reilut 5 cm korkea metrin levyinen valli. Päällä comfort moodi. Kiihtyy hyvin ohitukseen, lähtiessä n. 60 vauhtia. Keskivallin kohdalla tuntui pieni sivuttaisheijaus, ehkä leveet renkaat( 225 Xice kitkat) ja liian jyrkkä puolenvaihto edesauottoivat sitä. Mut se oli sekunnin murto-osassa ohi ilman et auto ois tehny mitään havaittavaa korjausta ja ohitus jatkui viivasuoraan. Paluu omalle kaistalle ehkä hiukan loivemmin nopeudella reilu 80. Etu- tai takavetosella en ois ohi lähteny, voi tietty ajatella et se ois ollu turvallisempaa..
Kun luistonesto ja ajonvakautus on päällä voi ajella suht reippaasti ilman luistoja kunhan ei järjetöntä vauhtia ajo mutkiin.
Ilman turvajärjestelmiä taas voi halutessaan antaa kaasun avulla perän liikkua levottomammin, mut sitähän ei tietenkään tehdä yleisellä tiellä!
Kitkoilla en ole havainnut pito-ongelmia, tosin kovin paljoa ei ole vielä tullut kiihdyteltyä. Kunnon jääkeliäkää ei oo viel ollu.
Suht nopeasti lämpenee hytti, eikä iso kone jäähdy ihan nopeasti vaikka ois pitempiki ruokatauko. Onkohan 235:ssa lämmitysvastukset joiden läpi ilma hyttiin virtaa?
Puhaltimessa on melko hyvät mahdollisuudet säädellä tuulilasi / keskisuuttimet / jalkatilat -kombinaatiooita.
Toimivalta talviautolta vaikuttaa toistaiseksi, koputetaan puuta! (karmittomat etuovet vielä ilman tositestiä)
Start-stopista onkin jo puhuttu..
Ottakaa kantaa ja jatkakaa omilla kokemuksilla :thup:
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Kiinnitin itsekin huomiota tuohon koneen lämpimänä pysymiseen. Oltiin 1,5 tuntia pois autolta ja lämmintä tuli välittömästi. Mietin samoin vastuksia...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Ja myös harmittelin jäähdytysveden lämpötilanäytön puuttumista...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

ssalmela kirjoitti:Ja myös harmittelin jäähdytysveden lämpötilanäytön puuttumista...
Mielenkiintoista ois kuulla miksi sitä vedenlämpöö ei oo voinu näyttöön laittaa, varmasti asiasta on kuitenkin keskusteltu sellaisissakin porukoissa joissa on päätösvalta :conf:
Salavalikostahan se löytyy näpyttelemällä joo. Mut jos ja kun tulee tilanne et tarttis ottaa koneesta enemmän ulos ni ois se kiva saada lämpö nopeesti..
Eberi antaa onneks kivat alkulämmöt kylmil kelei :cools:

Ps. Ootteks huomannu et start-stop ei pysyis off-asennossa? Mul on kaks kertaa auto sammunu valoihin vaikka oon lähtiessä painanu toiminnon pois päältä..
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Oletko vaihtanut ajotilaa välissä? Mua toi start/stop häiritse niin en oke kokeillut mutta muistelen nähneeni jossain maininnan, että eco pro tilassa se menisi päälle.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TurboKoo kirjoitti:Oletko vaihtanut ajotilaa välissä? Mua toi start/stop häiritse niin en oke kokeillut mutta muistelen nähneeni jossain maininnan, että eco pro tilassa se menisi päälle.
Menee start-stop päälle Eco Pro -tilassa, myös vaikka olisi koodattu muistamaan asetukset. Samaten on huomattava että luistoneston osittainen höllentäminen toimii vain comfort-tilassa, ajotilan moodin muutos poistaa vetoluiston löysäyksen pois käytöstä ja holhous jatkuu.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

reheat kirjoitti:Ootteks huomannu et start-stop ei pysyis off-asennossa? Mul on kaks kertaa auto sammunu valoihin vaikka oon lähtiessä painanu toiminnon pois päältä..
Erikoista. Painan käytännössä aina auton startessani moodin Sport+:lle enkä ole törmännyt tuollaiseen. Eikös se start-stop-automatiikka muutenkin tarvitse keväisempiä lämpötiloja (+5'C? tms.) että edes suostuu sammumaan?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
335i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 198
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
Auto: M3 F80,330e xdrive G21,G20 320d xdrive,G20 320d xd
Paikkakunta: Vantaa

ssalmela kirjoitti:
reheat kirjoitti:Ootteks huomannu et start-stop ei pysyis off-asennossa? Mul on kaks kertaa auto sammunu valoihin vaikka oon lähtiessä painanu toiminnon pois päältä..
Erikoista. Painan käytännössä aina auton startessani moodin Sport+:lle enkä ole törmännyt tuollaiseen. Eikös se start-stop-automatiikka muutenkin tarvitse keväisempiä lämpötiloja (+5'C? tms.) että edes suostuu sammumaan?
Mulla omassa M135i:ssa väittäsin että ennen start-stop toimi vaikka oli Sport+ käytössä, mutta syksyllä kun autoon päivitettiin kaikki ohjelmat uusiksi, niin sen jälkeen start-stop ei ole aktiivisena sport+. Tosin nyt vaikea testata kun kelit liian viileitä.
450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm
Vastaa Viestiin