Takavalojen palaminen ja start/stop asennon muistaminen

F20, F21, F22, F23
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nimenomaan. Eli on autoja joissa ei ole automatiikkaa olenkaan ja ajavat xenonit päällä koko ajan ja niiden valot kestävät hyvin, on se kummallista ettei automatiikan valot sitten kestäisi. Muttei näiden kanssa voi väitellä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

fifty kirjoitti:Onko sulla oikeasti jotakin tietoa, että kuinka paljon/ nopeasti tuo "räpsyttely" heikentää Xenonin valotehoa. En väitä, etteikö näin olisi, mutta olisi kiva kuulla jotakin faktaa. Mulla tosiaankin yli kolme vuotta samat "kynttilät" nokalla enkä mitään merkittävää muutosta ole havainnut.
tuomas-82 kirjoitti:Kukin tyylillään, ainakin itse olen kovin kiinnostunut säästämään 180€ (2kpl F20:sen polttimoita) + vaihtamisen ja polttimoiden hankkimisen vaiva, jos xsenon polttimoita ei tarvitse uusia auton pitoaikana. Lisäboonuksena vielä se, että saa sitten ajella kirkkailla valoilla silloin kun niitä oikeasti tarvitsee. Olen nimittäin nähnyt 2 autoa, johon vaihdettiin vain toinen xsenon, ja kirkkausero uuden ja vanhan välillä oli valtava.
Laskin kerran, että xsenonit syttyy näin kesäkeleilläkin työmatkalla 6 krt/pv ihan turhaan parkkihallin ja lyhyiden tunnelien takia, sen vuoksi ajan valokatkaisin 0-asennossa valoisan vuodenajan. Tämän vuoksi ainakin itse olen erityisen kiinnostunut koodauttamaan takavalot palamaan kun katkaisin on 0-asennossa, koska auton takanäkyvyyden takia valot on sytytettävä hämärällä nykyisin, edessä olevat led-rinkulat kyllä näkyy paremmin kuin hyvin. Pimeä on sitten asia erikseen jolloin käytetään xsenoneita.
Tuossapa tuota perustelua. Olen itsekin nähnyt samalla tavalla, että eroa on.
salmol kirjoitti:Nimenomaan. Eli on autoja joissa ei ole automatiikkaa olenkaan ja ajavat xenonit päällä koko ajan ja niiden valot kestävät hyvin, on se kummallista ettei automatiikan valot sitten kestäisi. Muttei näiden kanssa voi väitellä.
Ei se xenonien päälläolo sitä valotehoa niinkään heikennä vaan se räpsyttely, kuten tuossa tuomas-82 kertoo. Ja ainahan sitä voi salmol ihmisten kanssa väitellä. Provosoitumattakin.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Onko tuota xenonien valotehon laskua mitattu jossain autolehtien kestotesteissä? Räpsyttely tuntuu melkoisen turhalta ja vaikka pääsääntöisesti ajan auto-asetuksella, tulee parkkihallista lähdettäessä ja sinne ajettaessa usein kirkkaalla kelillä käännettyä 0-asento päälle. Lähinnä kiinnostaisi 3-4 vuoden käyttöajalla valontehon muutos.
Ex: E60/F10
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

pumafi kirjoitti:Onko tuota xenonien valotehon laskua mitattu jossain autolehtien kestotesteissä? Räpsyttely tuntuu melkoisen turhalta ja vaikka pääsääntöisesti ajan auto-asetuksella, tulee parkkihallista lähdettäessä ja sinne ajettaessa usein kirkkaalla kelillä käännettyä 0-asento päälle. Lähinnä kiinnostaisi 3-4 vuoden käyttöajalla valontehon muutos.
TM:n 60 000km kestotestissä valoteho mitataan uutena ja testin jälkeen.
Kyllä tuo xenonien teho laskee jollain merkeillä paljon,mutta niin teho laskee myös normivaloilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

gestapo kirjoitti:
pumafi kirjoitti:Onko tuota xenonien valotehon laskua mitattu jossain autolehtien kestotesteissä? Räpsyttely tuntuu melkoisen turhalta ja vaikka pääsääntöisesti ajan auto-asetuksella, tulee parkkihallista lähdettäessä ja sinne ajettaessa usein kirkkaalla kelillä käännettyä 0-asento päälle. Lähinnä kiinnostaisi 3-4 vuoden käyttöajalla valontehon muutos.
TM:n 60 000km kestotestissä valoteho mitataan uutena ja testin jälkeen.
Kyllä tuo xenonien teho laskee jollain merkeillä paljon,mutta niin teho laskee myös normivaloilla.
Monen harhaluulo xenon polttimoiden huoltovapaudesta ja valotehon säilyvyydestä on hyvä korjata.

Xenoneiden suurin etu on suuri valoteho. Elinikä ja valotehon säilyvyys ei juurikaan halogeneistä poikkea. Millainen on vastaavsti LED valojen kesto tulevaisuudessa, vain aika näyttää, mutta en odottaisi ihmeitä siinäkään. Onhan noita LED takavaloja palanut jo aika vähillä käyttötunneilla.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Xenonit kuluvat eniten kun ne syttyvät. Juuri esim. tunneleissa ym. edellä mainituissa tilanteissa.
Ja kaikki valot kuluvat käytettäessä. Ledit vaan kestävät paljon pidenpään, varsinkin pikkaiset huomiovalot.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Ricracing kirjoitti:Xenonit kuluvat eniten kun ne syttyvät. Juuri esim. tunneleissa ym. edellä mainituissa tilanteissa.
Ja kaikki valot kuluvat käytettäessä.
Ja kaupasta saa uusia.
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Kuten edellä mainittiin, kaikilla ei ole valoautomatiikkaa.
Kuitenkin autoissa on päiväajovalot ja niiden käyttö on puhtaasti kuljettajien varassa.
Kuten tiedämme kuljettajia on monen tasoisia. Toiset kytkevät hämärän tultua, tai muuten rajoitetussa
näkyvyydessä, ajovalot päälle, kun jotkut taas eivät joko muista tai hoxaa tai ovat muuten vain liian Cooleja.
Tämän takia takavalot ainakin saisi palaa!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

arriv kirjoitti:Kuten edellä mainittiin, kaikilla ei ole valoautomatiikkaa.
Kuitenkin autoissa on päiväajovalot ja niiden käyttö on puhtaasti kuljettajien varassa.
Kuten tiedämme kuljettajia on monen tasoisia. Toiset kytkevät hämärän tultua, tai muuten rajoitetussa
näkyvyydessä, ajovalot päälle, kun jotkut taas eivät joko muista tai hoxaa tai ovat muuten vain liian Cooleja.
Tämän takia takavalot ainakin saisi palaa!
Voisi kuvitella että ne joilla on valoautomatiikka, pitävät valot automatiikalla ja ne joilla ei ole automatiikkaa, pitävät valot päällä 1-asennossa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

fifty kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Xenonit kuluvat eniten kun ne syttyvät. Juuri esim. tunneleissa ym. edellä mainituissa tilanteissa.
Ja kaikki valot kuluvat käytettäessä.
Ja kaupasta saa uusia.
Olen tässä asiassa kyllä täysin "Ricracing":n linjoilla.
Nuo Xenonit ei nimen omaan tykkää räpsyttelystä ja kesä aikaan juuri nuo lyhyet tunnelit tai autokatokseen ajot sytyttää ne hetkellisesti jos automaattiasento on päällä!
Laadukkaat Xenon polttimot ovat sen verran hinnakkaita, varsinkin jos ne joutuu vaihdattamaan asiallisessa liikkeessä, etten minäkään niitä huvikseni viitsisi vaihdella.
Itse ajan kesän "0" asennossa, vaikka perä on pimeänä, jos nuo takavalot saisi palamaan helposti, niin en panisi pahakseni.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

EPJBMW kirjoitti: Itse ajan kesän "0" asennossa, vaikka perä on pimeänä, jos nuo takavalot saisi palamaan helposti, niin en panisi pahakseni.
Kuin myös, mutta sateella/sumussa laitan valot automaatin perään. Sama noille takavaloille että palaako vai ei kun kuitenkin ne on talvella lumen peittämät ja automatiikka on yleensä talvisin päällä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

///Marko kirjoitti:
EPJBMW kirjoitti: Itse ajan kesän "0" asennossa, vaikka perä on pimeänä, jos nuo takavalot saisi palamaan helposti, niin en panisi pahakseni.
Kuin myös, mutta sateella/sumussa laitan valot automaatin perään. Sama noille takavaloille että palaako vai ei kun kuitenkin ne on talvella lumen peittämät ja automatiikka on yleensä talvisin päällä.
Hyvä keskustelu!
Talvella kun lunta tuiskuttaa niin pitää käyttää takasumuvaloa, joka toki on erillisen kytkimen takana.
Sama koskee kesällä rajun rankkasateen yllättäessä. Mutta ne ovatkin erikoistilanteita.
Muuten DRL takavalojenkin pitää aina palaa, eli olen eri mieltä EU-säännösten kanssa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

TM 14/13 oli nipponin ihme 60 000km:n kestotestissä ja xenon valoista kerrottiin seuraavaa:
"Käyttötestin aikana lähivalojen valaisuala väheni 15 ja kaukovalojen 17 prosenttia.Ajotunteja kertyi kaikkiaan n.tuhat,mutta huomiovalojen ansiosta xenonit paloivat tunneista tuskin puoliakaan".

Sehän noissa xenoneissa on kun teho heikkenee sitä ikäänkuin tottuu siihen ja eron huomaa vasta ajettua autoa jossa on uudet polttimot.Ero tosiaan voi olla kuin yöllä ja päivällä.
Tietenkin tämä koskee jo ikääntyneempää kalustoa enemmän.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Autokeskus Vantaa ilmoitti takavalojen "kytkennän" maksavan 200 €. Saan sen nyt kuitenkin "kaupanpäälle".
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Ricracing kirjoitti:Autokeskus Vantaa ilmoitti takavalojen "kytkennän" maksavan 200 €. Saan sen nyt kuitenkin "kaupanpäälle".
Onhan se kova hinta koodamisesta.Menee vissiin pari tuntia hommassa?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Bemuawd kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Autokeskus Vantaa ilmoitti takavalojen "kytkennän" maksavan 200 €. Saan sen nyt kuitenkin "kaupanpäälle".
Onhan se kova hinta koodamisesta.Menee vissiin pari tuntia hommassa?
Ei siinä varmaankaan mene kun 15 minuuttia. BMW Pumasta saa koodin, kuten automyyjäni kertoi.

Ja vielä, joku kertoi ettei hänen F2x-autossaan ollut LED-takavaloja. No, ne tulevat ksenon valojen yhteydessä,
lähde BMW.se.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Ainakin f10 koodaus on yllättävän aikaavievä, sillä autoon ladataan periaatteessa kaikki softat uusiksi. Aikaa menee tuntitolkulla, mutta ei siinä kait kenenkään tarvi mitään tehdä muut kuin odotella softan latautumista.

Mulle tuli oheismuutoksina esimerkiksi adblue kohta check valikkoon idriveen, vaikka ureasysteemeitä ei olekaan. Huomattavin muutos takavalojen syttymisen ohella oli se, että yllättäen start-stop yhteydessä tapahtunut heilahdus vaimeni olemattomiin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Huivei kirjoitti: Mulle tuli oheismuutoksina esimerkiksi adblue kohta check valikkoon idriveen, vaikka ureasysteemeitä ei olekaan. Huomattavin muutos takavalojen syttymisen ohella oli se, että yllättäen start-stop yhteydessä tapahtunut heilahdus vaimeni olemattomiin.
Riippuu ohjelmoinnista. Mulla koodattiin ilmastoinnin muutos alle 5 minuutissa. Koko ohjelmisto vaatinee pari/kolme tuntia.
Huomasin vasta äsken että autossani on kieliversioita vaikka kuinka (ei kuitenkaan Suomea) vaikka autossani oli aluksi vain Saksan ja Englanninkieliset vaihtoehdot. Vaadin täydellisen ohjelmisto updaten huollossa kesällä -12.

Paljonko sinä maksat kun tietsikkaasi lataat Updaten?
Kyse on ihan samanlaisesta ohjelmisto kehityksestä kuin missä tahansa tietsikassa/kännykässä.
BMW vaan on keksinyt rahastaa tästäkin.

Jokaisen huollon yhteydessä päivitys kuuluisi olla ilmaista!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ei mulle oo päivitykset maksaneet mitään. Ei edes bemarin merkkihuollossa. Eikä ole tarvinnut edes tapella asiasta.
Avatar
tommiristo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da

Menee ehkä hieman ohi viestiketjun otsikon.

Onko ajovaloihin ohjelmoitu jonkinmoinen riippuvuus kellonajasta? Olen tässä kesän mittaan huomannut että iltaisin vaikka kuinka olisi kirkasta ja aurinko paistelee, niin auto sytyttää ajovalot automaattiasennossa. Tarkkaa kellonaikaa en osaa sanoa, mutta esim tänään kun päivällä oli harmaata ja sadetta paloivat vain päiväajovalot ja illalla auringon paistaessa n klo 19 oli ajovalot päällä sekä minun että vaimon F20:ssä.
Vastaa Viestiin