F20 viat ja ongelmat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 03:03
- Auto: BMW 116iA 09/12
- Paikkakunta: Joensuu
Ainakin yksi mahdollinen syyllinen löytyi tänään kun huvikseni tutkin konehuonetta: Kampikammion huohotinletku poikki joka menee kannesta massamittarin ja turbon väliseen putkeen. Tuo nyt ainakin sotkee hommia. Pistetääs uutta tulemaan ja katsotaan miten käy.Janza182 kirjoitti: ↑09 Maalis 2019, 15:39 Tuossa nyt pari kertaa tullut vikakoodi
102001 Air mass plausibility: air mass too high
Ei sytytä mitään valoa mittaristoon, mutta koodin tulemisen voinut päätellä siitä että varsinkin moottorijarrulta kun vaihtaa kaasulle niin miettii hetken ennenkuin alkaa vetää. Muuta ihmeellistä en ole huomannut. Koodi siis tullut 2 kertaa n. 2tkm ajon aikana.
Mistä lähteä syyllistä etsimään?
Massamittari?
Joku vuotava letku?
Joku venttiili jumittaa?
Auto täysin vakio ohjelmaltaan, pakoputkistoltaan, ilmanotoltaan ym.
Tämäkin melkoisen vahinkolöytö kun katki koneen muovien alta
Keep It Simple
- Soloing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
- Auto: F20 116iA -14
- Paikkakunta: Tampere
Viime viikolla tuli joku vika F20:n iDrive ohjausyksikköön. iDrive näytölle tuli vaan näkyviin BMW:n logo 2-3 minuutiksi ja sitten järjestelmä käynnistyi aina uudelleen. Radiota pystyi kuuntelemaan tuon 2-3min kunnes taas buuttasi. Netistä löysin ohjeen että järjestelmän voi koittaa buutata pitämällä "mute" näppäintä pohjassa 25s mutta ei tehnyt mitään. Jossain ulkomaisella foorumilla kerrottiin että olisi rautavika ja iDrive ohjausyksikkö tarvisi vaihtaa.
Kävin sitten BMW:llä Tampereen Autokeskuksessa (Hatanpäällä) ja selostin ongelman. Laittoivat tuon perusteella uuden ohjausyksikön tilaukseen ja varattiin vaihtoaika viikon päähän. Hyvä kun ei tarvinut viedä erikseen diagnosoitavaksi. Uusi ohjausyksikkö kustansi about 900€ ja vaihtotyö/ohjelmointi kesti parisen tuntia. Meni kaikkineen Premium Selection takuun piikkiin. Sanoivat että oli varmaankin ensimmäinen F20:stä hajonnut iDrive yksikkö joka heidän liikkeessä tullut vastaan.
Hatanpään Autokeskuksessa on kyllä ollut erittäin ystävällistä palvelua huoltotiskillä kun muutaman kerran asioinut tässä vuoden sisällä.
Kävin sitten BMW:llä Tampereen Autokeskuksessa (Hatanpäällä) ja selostin ongelman. Laittoivat tuon perusteella uuden ohjausyksikön tilaukseen ja varattiin vaihtoaika viikon päähän. Hyvä kun ei tarvinut viedä erikseen diagnosoitavaksi. Uusi ohjausyksikkö kustansi about 900€ ja vaihtotyö/ohjelmointi kesti parisen tuntia. Meni kaikkineen Premium Selection takuun piikkiin. Sanoivat että oli varmaankin ensimmäinen F20:stä hajonnut iDrive yksikkö joka heidän liikkeessä tullut vastaan.
Hatanpään Autokeskuksessa on kyllä ollut erittäin ystävällistä palvelua huoltotiskillä kun muutaman kerran asioinut tässä vuoden sisällä.
Viimeksi muokannut Soloing, 21 Heinä 2019, 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Mulla teki samanlaisia temppuja talvella 17 118 lci, radio-osa jouduttiin vaihtamaan. Takuu oli mennyt 2 kk yli. Uusi oli jo tilattu joten Delta Bavaria otti korjauksen piikkiin.
Posti toi takaisinkutsun EGR-jäähdyttimen tarkastus ja vaihto -merkeissä. Viimeksi vaihdettu vuosi sitten mun autossa. Nyt sitten piti vaihtaa taas tehtaan ohjeistuksen mukaan. Eli vuosi sitten pistettiin susi suden tilalle. Nyt uudella osanumerolla...
Mahtaako olla vaarallista jos öljykorkissa näkyy valkoista töhnää? öljykorkin kun avaa niin korkin sisäpuolella näkyy valkoista töhnää sekä kodenssi vesipisaroita. Ajoni ovat pääsääntöisesti 25km etappeja eli kone kyllä kerkiää lämmetä, koneena B37 1.5 diesel. Onko muilla vastaavan koneen omistajilla samanlaisia havaintoa?
Katoaako paisuntasäiliöstä jäähdytysnestettä?PEK kirjoitti: ↑10 Marras 2019, 20:11 Mahtaako olla vaarallista jos öljykorkissa näkyy valkoista töhnää? öljykorkin kun avaa niin korkin sisäpuolella näkyy valkoista töhnää sekä kodenssi vesipisaroita. Ajoni ovat pääsääntöisesti 25km etappeja eli kone kyllä kerkiää lämmetä, koneena B37 1.5 diesel. Onko muilla vastaavan koneen omistajilla samanlaisia havaintoa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kone ei lämpene riittävästi että kondenssikosteus pääsisi haihtumaan öljyn seasta. Jotkut öljyt on herkempiä keräämään valkoista töhnää kun toiset. Tarkista termostaatin toiminta että moottori lämpeää riittävästi ja nopeasti.
Noi on ne yleisimmät syyt valkoiseen vaahtoon.
Noi on ne yleisimmät syyt valkoiseen vaahtoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Se 90 jäähdytysnesteessä ei riitä - jotta öljystä haihtuu kunnolla sinne kondensoitunut vesi, niin sen (öljyn) pitää päästä satkuun asti ja pysyäkin siellä kotvan aikaa. Öljynlämmöt yleensä nousee hitaammin kuin jäähdytysnesteen (etenkin siitä 90 eteenpäin kun jäähdytysneste vie sitä lämpöä pois koneesta), joten voi hyvinkin olla että öljyt ei pääse lämpeämään tarpeeksi hävittääkseen kondenssikosteudet.
Jos salavalikosta tai mittaristosta löytyy öljynlämpö, niin katsele sitä. Maantiellä se 25km ei kuitenkaan ole kuin 20min suorite - vaikkei ihan pätkä olekaan, niin ei lopulta kauhean pitkäkään. Kaupunkiajossahan tuolla matkalla menisi helposti tunti ilman ajoviimaa eli kone hyvinkin lämpimänä jo puolimatkassa.
Jos salavalikosta tai mittaristosta löytyy öljynlämpö, niin katsele sitä. Maantiellä se 25km ei kuitenkaan ole kuin 20min suorite - vaikkei ihan pätkä olekaan, niin ei lopulta kauhean pitkäkään. Kaupunkiajossahan tuolla matkalla menisi helposti tunti ilman ajoviimaa eli kone hyvinkin lämpimänä jo puolimatkassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Salavalikosta kun katsoo niin jäädytys nesteen lämpötila nousee 90-92 asteeseen ja öljyn lämpötila nousee aaavistuksen hitaammin 100 asteeseen. Ilmeisesti tämä valkoinen vaahto ja kondessi pisarat öljykorkissa ovat ihan normaalia?
Mielestäni siellä ei pitäisi olla mitään vaahtoa, viisaammat korjatkoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Ei siellä pitäisi vaahtoa olla mutta on aika normaalia meidän olosuhteissa automerkistä riippumatta jos tulee ajettua paljon pätkäajoa. Talvikäytössä olevissa pienemmissä moottoreissa tämä ilmiö näkyy öljyn värin muutoksena, muuttuu kermakahvin väriseksi kun öljyyn sekoittuu kondenssivettä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
En minä tuosta vielä panikoisi, mutta kävisin ottamassa ainakin yhden vähän reippaamman lenkin vaihteeksi, että ajoa tulee se reilu tunti putkeen ja moottoriöljyt oikeasti lämpimänä, niin alkaa se kosteus haihtua seasta paremmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Aika normilta näyttää pätkäajo moottorissa kylmillä-kosteilla keleillä.
Moottorilämmittimen käyttö ei ole huono ajatus. Mulla on ollut johdossa kiinni kuukauden päivät vaikka suurimmaksi osaksi ollaan plussan puolella.
Moottorilämmittimen käyttö ei ole huono ajatus. Mulla on ollut johdossa kiinni kuukauden päivät vaikka suurimmaksi osaksi ollaan plussan puolella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Haiseeko kellään muulla auto bensalta jos käynnistää kylmänä ja jättää tyhjäkäynnille muutamaksi minuutiksi? Polttoaineen kulutus näyttää myös nousseen noin litralla. Autona F30 316i eli sama motti kuin 116i N13.
Ei haise, mutta edellisessä autossani haisi pakokaasulle hytissä yhdessä vaiheessa. Syyksi paljastui murtuma, oliko se nyt huohotinputkessa moottoritilassa. Bensan haju ei kuitenkaan ole normaalia, joten kannattanee tutkituttaa tarkemmin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Enstennä tulis mieleen vuotava suutin. Jos seoksen adaptaatioarvot näyttää etenkin tyhjiksellä kauheilta ja/tai joku tulppa on märkä, niin diagnoosi on varsin todennäköinen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence