F20 viat ja ongelmat

F20, F21, F22, F23
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minun mielestäni tuo jleinosen 12,65v viittaa siihen että akussa on 50% varausta eli kyllä sen pitäisi pyörittää starttia jo tuolla. Eli olisiko jotain muutakin...? Voi tuo akku olla silti säkö jos ei tuon enempää ota vastaan kahden päivän latauksessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Ricracing kirjoitti: jleinonen: Eiköhän tuo akku ole aikansa jo nähnyt. Huomioi myös aikaisemmat kommettini siitä vaihdosta.
salmol kirjoitti:Minun mielestäni tuo jleinosen 12,65v viittaa siihen että akussa on 50% varausta eli kyllä sen pitäisi pyörittää starttia jo tuolla. Eli olisiko jotain muutakin...? Voi tuo akku olla silti säkö jos ei tuon enempää ota vastaan kahden päivän latauksessa.
Juu kyllä sen akun osaan vaihtaa ja koodata, turhaan sitä vaan ei viitsisi tehdä. Käytin sen tuossa tietokoneen perässä ja vikakoodeja oli tietysti 30kpl kun tuo akun varaus on käynyt alhaalla, mutta nollauksen jälkeen ainoaksi merkitykselliseksi jäi että EPS (electronic power steering) moduulin ei saanut yhteyttä.

Auto käyttäytyy silti kuin akkuvikainen vaikka muka ei ole akun lataustasossa vikaa. Esim haluaa mennä horrostilaan koko ajan, kyllä minä tästä akkukaupoille lähden, ja mietitään sitten muuta jos ei auta.
Liitteet
lastdays-cropped.png
lastdays-cropped.png (59.83 KiB) Katsottu 16778 kertaa
Savage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 23:54
Auto: F20 120dx sport, E61 530dx M-Sport, BMW S1000R

Paljonko tuon akun varauksen pitäisi sitten olla? Vähän nihkeesti pyörittänyt oma kottero starttia ja vaikuttaa että olis enemmän vikaa startissa kuin akussa. 12.5v näyttäs olevan jännitettä
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Noniin, nyt on akku vaihdettu ja auto taas pelaa. Vinkkinä tuon Boschin akun saa IKH:lta 200€:lla.

Kannattaa muistaa myös että kun otat vanhan akun irti niin et laita takaluukkua kiinni. Muuten joutuu kömpimään takakautta sen meisselillä aukaisemaan kun tuo sähkölukko ei pelaa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

jleinonen kirjoitti: Kannattaa muistaa myös että kun otat vanhan akun irti niin et laita takaluukkua kiinni. Muuten joutuu kömpimään takakautta sen meisselillä aukaisemaan kun tuo sähkölukko ei pelaa.
Mutta jos autossa ei olekaan kääntyviä takapenkkejä, kun usein voi olla F10 ja F30 autoissa...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Sähkölukkoa voinee tarvittaessa avittaa tarjoamalla energiaa konehuoneen apuvirtapistokkeista.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Aero kirjoitti:Sähkölukkoa voinee tarvittaessa avittaa tarjoamalla energiaa konehuoneen apuvirtapistokkeista.
Totta, jos on virtaa helposti saatavilla.

Lisävirta-apu ek muuten saanut tätä akkuvikaista autoa käyntiin, sitäkin yritettiin tuossa naapurin kanssa.
3vo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Tammi 2015, 17:32

Ricracing kirjoitti:Penkinlämittimissä on kolme asentoa, käytä asetuksia. Toivottavasti sulla ei ole nahkapenkkejä.

jleinonen: Eiköhän tuo akku ole aikansa jo nähnyt. Huomioi myös aikaisemmat kommettini siitä vaihdosta.
On joo 3 asentoa jotka ovat kaikki ihan yhtä helvetin kuumia! Juuri kokeilin ihan piruillessaan kovimmalla teholla niin se on lähes sama kuin pienin teho. Eli mitään toivoa pitää päällä paria min kauempaa :thdw:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Valitus tuokin; Liian hyvät. Ellei sulla ole kolmea asetusta niin autossasi on vikaa.

Itse pitän sitä kolmosella vähän aikaan ja sitten veks.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
TR2013
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013

Kangaspenkkiin liian tehokas
Nahkapenkkiin liian tehoton
Keskimäärin siis sopiva :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

3vo kirjoitti:On joo 3 asentoa jotka ovat kaikki ihan yhtä helvetin kuumia! Juuri kokeilin ihan piruillessaan kovimmalla teholla niin se on lähes sama kuin pienin teho. Eli mitään toivoa pitää päällä paria min kauempaa :thdw:
Epäilen että on jotain vikaa, itse ajelen jopa lapista helsinkiin penkinlämmitin päällä ja helposti voi pitää 1-asentoa päällä koko matkan. Voisi kuvitella että F30:ssa on samanlaiset vastukset. Ero 3-asetuksen ja 1-asetuksen välillä on tosi iso. Itsellä nahka-kangaspenkit.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Macci_F20
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Tammi 2016, 17:51
Auto: F20 LCI B38

-Jarrut vinkuu. Vinkunut jo 2000km. Huolto edessä ensi viikolla.
-Yhdellä ajokerralla jokin resonoi kuskin ovessa häiritsevästi, ei ole enään kuulunut.(Näitähän on kiva tutkia)
-Kello jättättää pari tuntia / kk.
-Luistonesto on hyvin herkkä, vilkuttaa oudoissa paikoissa. Tottunut ajamaan quattrolla, voihan tuolla oikeesti ollakkin liukasta.

Näyttäis olevan myös ohjelmointi aktio auki, katsotaan muuttuuko käytös.
3vo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Tammi 2015, 17:32

salmol kirjoitti:
3vo kirjoitti:On joo 3 asentoa jotka ovat kaikki ihan yhtä helvetin kuumia! Juuri kokeilin ihan piruillessaan kovimmalla teholla niin se on lähes sama kuin pienin teho. Eli mitään toivoa pitää päällä paria min kauempaa :thdw:
Epäilen että on jotain vikaa, itse ajelen jopa lapista helsinkiin penkinlämmitin päällä ja helposti voi pitää 1-asentoa päällä koko matkan. Voisi kuvitella että F30:ssa on samanlaiset vastukset. Ero 3-asetuksen ja 1-asetuksen välillä on tosi iso. Itsellä nahka-kangaspenkit.
No näin se pitäisikin olla ja on ollut isomman sarjan vanhemmissa peleissä mitä on alla pyörinyt. Pitää viedä näytille jos tuolle jotain osaisivat tehdä...
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

jleinonen kirjoitti:
Ricracing kirjoitti: jleinonen: Eiköhän tuo akku ole aikansa jo nähnyt. Huomioi myös aikaisemmat kommettini siitä vaihdosta.
salmol kirjoitti:Minun mielestäni tuo jleinosen 12,65v viittaa siihen että akussa on 50% varausta eli kyllä sen pitäisi pyörittää starttia jo tuolla. Eli olisiko jotain muutakin...? Voi tuo akku olla silti säkö jos ei tuon enempää ota vastaan kahden päivän latauksessa.
Juu kyllä sen akun osaan vaihtaa ja koodata, turhaan sitä vaan ei viitsisi tehdä. Käytin sen tuossa tietokoneen perässä ja vikakoodeja oli tietysti 30kpl kun tuo akun varaus on käynyt alhaalla, mutta nollauksen jälkeen ainoaksi merkitykselliseksi jäi että EPS (electronic power steering) moduulin ei saanut yhteyttä.

Auto käyttäytyy silti kuin akkuvikainen vaikka muka ei ole akun lataustasossa vikaa. Esim haluaa mennä horrostilaan koko ajan, kyllä minä tästä akkukaupoille lähden, ja mietitään sitten muuta jos ei auta.
Kyllä tuossa lataustasossa on vikaa, pitäisi olla noin 80% tasolla. Eli tämän perustella kyllä ihan oikean toimenpiteen valitsit, sillä oletuksella että latausjännite oli ok.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

jleinonen kirjoitti:Noniin, nyt on akku vaihdettu ja auto taas pelaa.
Eilen jäi käynnistymättä auto taas vaimon työpaikan pihasta. Tällä välillä (siis alle 2 viikkoa uuden akun laitosta) on ajettu lyhyttä ajoa ja pari pidempää ajoa 120km ja 80km. Sunnuntaista maanantaihin seisoi, käytin maanantaina laturin päässä mutta se totesi pian että akku on muka täynnä. En mitannut arvoja. TI-KE-TO on käynnistelty varmaan 10 kertaa ja niin lyhyttä ajoa että tuskin on latautunut. Ja To iltapäivällä ei siis lähtenyt enää käyntiin.

Annoin toisesta autosta apuvirtaa 15 minuuttia, mutta ei auttanut vaikka oli piuhat kiinni niin ei inahtanutkaan. Otin akun irti ja toin kotia sisään lataukseen, nyt näyttäisi olevan täynnä ja lämmin. Todennäköisesti toimii taas, kun isken sen kiinni autoon.

Onko niin että näissä yli 20 asteen pakkasissa tuollainen AGM akku ei ota virtaa ollenkaan vastaan eli tyhjeneminen on ihan normaalia?

Pitää mitata vielä tuo laturin latausjännite kunhan saan auton käyntiin ettei siinä ole mitään vikaa, jos ei ole niin pitänee harkita sellaisen akkulämmittimen/laturin hankkimista.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

jleinonen kirjoitti:Onko niin että näissä yli 20 asteen pakkasissa tuollainen AGM akku ei ota virtaa ollenkaan vastaan eli tyhjeneminen on ihan normaalia?
Näinhän se valitettavasti näyttäisi olevan. Kannattaa varmaankin laittaa se akunlämmitin, esim:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/A ... -V-akuille
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

[quote="jleinonen]Pitää mitata vielä tuo laturin latausjännite kunhan saan auton käyntiin ettei siinä ole mitään vikaa, jos ei ole niin pitänee harkita sellaisen akkulämmittimen/laturin hankkimista.[/quote]

Jees, auto taas käynnissä ja latausjännite 14,92 eli ei mielestäni mitään vikaa. Vois kyllä BMW keksiä jonkun talvipaketin missä huolehditaan että akku lämpiäis edes vähän, kun noinkin helpolla saa uuden akun nyykähtämään :thdw:

Kuinka tuo akun lataus 80% tasoon asti, kierto koodaamalla onnistuu?
Tiik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:08

Kävin tänään näyttämässä omaa 52tkm ajettua 120d:tä (vm 2013) Autokeskuksella ja tuomio oli, että koko auton jakopää vaihdetaan BMW:n piikkiin. Eli ei tuo ongelma näissä koneissa ihan vieläkään ole ratkaistu.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tiik kirjoitti:Kävin tänään näyttämässä omaa 52tkm ajettua 120d:tä (vm 2013) Autokeskuksella ja tuomio oli, että koko auton jakopää vaihdetaan BMW:n piikkiin. Eli ei tuo ongelma näissä koneissa ihan vieläkään ole ratkaistu.
Ja mitkä oli oireet? Kiinnostaisi kuulla kun itsellä 20d vuodelta 2012.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tiik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:08

Huomasin pienen "kihnuttavan" äänen tyhjäkäynnillä, joka tuntui pahenevan kun moottori lämpeni. Ääni on selvästi syklinen, joten oli aika helppoa diagnosoida johonkin pyörivään. 1500rpm yläpuolella olevaa metallista ääntä omastani ei ainakaan vielä kuulu.
Vastaa Viestiin