F20 koeajokokemuksia

F20, F21, F22, F23
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Laitetaas oma topikki pystyyn foorumilaisten omille koeajokokemuksille.

Äsken kävin ajamassa 116d manuaalin ja yleisesti ottaen fiilis uutukaisesta on varsin positiivinen. Eihän se tietenkään mikään raketti ole, mutta mukavan leppoisa ajettava. Manuaalilaatikko toimi kuin hyvin ja lyhyestä vaihdekepistä vaihteet napsahtelivat paikalleen kuin ajatus. Sport- ja comfort tilojen ero tuntui todella pieneltä, mutta eco pron huomasi jo selkeästi laiskempana käytöksenä. Rengasmelua oli jonkin verran, mutta osa siitä menee myös sen piikkiin, että auto on muuten todella hiljainen. Renkaat olivat 16" RFT:t.

Plussat
+ laatuvaikutelma
+ mahduin istumaan itseni taakse (193cm)
+ tuntuu ajossa isommalta autolta, tuntumatta kuitenkaan "liian" isolta
+ nelosdieselin äänet vaimennettu todella hyvin, jopa paremmin kuin nykyisessä kolmosessa

Miinukset
- mittariston monitoiminäyttö aivan liian alhaalla
- automaatti-ilmastoinnista poistettu all- ja rest-näppäimet

Kuva
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Omat havaintoni hyvin pikaisen kokeilun pohjalta (malli 116i, 6v manuaali)

Plussat
+ arkiautoksi riittävä suorituskyky, helppo liikkeellelähtö jo tyhjäkäynnin tuntumasta
+ oman ajoasennon takana paremmat takatilat (varsinkin päätilaa enemmän) ja helpompi sisäänkäynti kuin esim E90:ssa
+ nopea ohjaus, eikä kipsaantumisilmiötä kuten esim joissain F1x malleissa
+ eleetön ajella ilman turhia meluja
+ mallikas laatuvaikutelma

Miinukset
- näkymä taaksepäin sisäpeilistä lähes yhtä huono kuin edellisessäkin 1-sarjalaisessa
- kaasun vasteessa outo nyykähdys heti lähdön jälkeen (turbo?). Ensi reagointi kaasun painamiseen on hyvä, mutta sitä seuraa pieni hyytyminen ennenkuin taas mennään.
- keulan muotoilu ei oikein vieläkään ole minusta mikään "kaunis", ei kyllä ollut vanhassa 1:ssäkään (makuasia...)
- esittelyautoksi sattunut valkea väri. Ei valkoinen ole mikään väri, enempi pohjamaaliksi sopiva :( Peittää vähäisetkin muodot ja linjat...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ehkä rest hommelit hoituu I-driven kautta kuten ne hoituu F10, F11 ja E90, E91 LBE vehkeissäkin. ALL näppäintäkään ei varmaan tarvita jos sama asia on toteutettu jotenkin muuten nyt, sillä tuskin kuitenkaan moinen toiminto on hävinnyt koska se nyt löytyy monesta halvemmastakin autoista.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

J1978 kirjoitti:Ehkä rest hommelit hoituu I-driven kautta kuten ne hoituu F10, F11 ja E90, E91 LBE vehkeissäkin. ALL näppäintäkään ei varmaan tarvita jos sama asia on toteutettu jotenkin muuten nyt, sillä tuskin kuitenkaan moinen toiminto on hävinnyt koska se nyt löytyy monesta halvemmastakin autoista.
Kyllä se rest-toiminto löytyy ainakin iDriven kautta, mutta tuosta all-toiminnosta en ole ollenkaan varma.
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Juuh nyt on vähän maisteltu 116i:tä. Semmoinen 120km tänä iltana kurvailtu ja huomenna lisää.

Tähän astisia..

+Ohjaus tarkka ja nopea, mutta vähän liikaa tehostettu
+M-sport-alusta ja 17" kumit toimii hienosti yhteen
+Ei tunnu panssarivaunulta eli ei pyri tangentin suuntaan mutkassa
+Moottorin keskialue. Vetää tasaisesti ja mukisematta. Perusmoottoriksi ihan kelpo.
+Yleinen laadun tunne. Ei nitise ja natise kovassakaan mutka-ajossa.
+Kaukovalot. Ajoin sateisessa yössä ja pitkillä näkee todella hyvin. Lyhyistä sitten miinuksissa lisää
+Ihan riittävän tilava. Jos haluaa tilavamman, ostakoon seiskan langina.

-Rengasmelu selvästi kovempi kun 16". Laittaisin RF:ien tilalle tavalliset.
-Moottorin onneton alavääntö ja yläkierroksilla puutuu myös. Uskoisin asian korjautuvan 3-litran koneella.
-Mittaristossa liikaa turhia viivoja. E30:ssä edelleen selkeämpi. Eikö ne ikinä opi?
-Lähivalojen kantama oikeassa reunassa täysin riittämätön. Hirvitti ajaa vesisateessa pimeässä, kun tuli autoja vastaan. Entä jos tien reunassa kävelee joku?
-Näkyvyys taakse heikohko, mutta onneksi sivupeilit on vakiona. Ei rekkakuskitkaan takaikkunasta tiiraile.
-Muutama juttu jotka pisti silmään: vakionopeussäätimen kumivipu joka kuluu puhki alle takuuajan. Ei avaimissakaan ole ollut enää 10 vuoteen kumisia nappuloita. Konehuoneen johtosarjoja teippailtu klaas oolssonin markan teipillä. Yksi plussapiuha oli kait "unohtunut" ja teippailtu muun johtosarjan kylkeen. Joku oli vielä mutta nyt en muista.

Palaan huomenillalla asiaan. Sitten tarkempaa kulutuslukemaakin. Tosin ei mene hajulla, sen voi jo sanoa.
Liitteet
116i.2.JPG
116i.2.JPG (406.36 KiB) Katsottu 19862 kertaa
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tuo piti muuten sanoa tuosta 116d:stä myöskin, että on ihan turha kierrättää yli 4000rpm kun kone puutuu täysin.
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

moniveto kirjoitti:Moottorin onneton alavääntö ja yläkierroksilla puutuu myös. Uskoisin asian korjautuvan 3-litran koneella
Oliko kone oikeasti hengetön keskialueen ulkopuolella? Siis nimenomaan omassa teholuokassaan, vaiko vain verrattuna tuohon kolmilitraiseen? :dumb:
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Oliko kone oikeasti hengetön keskialueen ulkopuolella? Siis nimenomaan omassa teholuokassaan, vaiko vain verrattuna tuohon kolmilitraiseen? :dumb:[/quote]

Siis ei kolmilitraiseen verrattuna. En ole ajanut muita samankokoisia kun Alfan se Mitoko se nyt on. Tehoa taisi olla suunnilleen samat, mutta se tuntui persdynolla pirteämmältä. Muita vastaavia en ole edes ajanut. Jotenkin vaan tuntui semmoiselta haluttomalta. Ehkä 118i on jo parempi.

3-litraa vaan ihan omana toiveena. :)

Tänään ajeltiin sitten enempi maantiellä ja oikein hyvä sillä on matkaakin taittaa. Kulutus näyttää viikonlopun sekalaisessa rassaamisessa 7,6, joten ei mene ihan hajulla joustavassa matkanteossa. Ajoin samalla tavalla kun aina omallakin. Ohitukset ripeästi täyskaasulla, mutta turhia repimättä silti.

Ei nyt tule mitään uutta haukkumista/kehumista mieleen. Kokonaisuutena oikein onnistunut. :thuup:
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Kulutushan on 3litran vaparin luokkaa :thuup: E60 530i meni oikeassa elämässä (ecotest) 8,2l keskikulutuksella!
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Meillä oli vaimon kanssa ajossa viime vkoloppuna reilun vuorokauden 116i sport line. Noin 250km sillä tuli ajettua moottoritie-kaupunkiajoa.

Ei jostain syystä oikeen meitä "sytyttänyt", ei suuria vikoja/puutteita, mutta ei vaan sytyttänyt halua vaihtaa autoa. Auton ajettavuus oli melko hyvä ja sport penkkien sivuttaistuen säätö miellytti.
Sitten miinus puolina oli koneen tehottomuus (tosin 118i olisi otettu jos vaihtoon olisi päädytty), melko kova ääninen motarilla (voi hyvin olla RF-renkaissa syy), meihin ei myöskään tehnyt vaikutusta auton sisätilojen ilme.

Edelleen vei voiton oma "vanha" A3, joten kaupat jäi tällä kertaa tekemättä...
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tulin juuri koeajolta. Autona oli 116i sport line.

Heti ensimetreillä huomasi eron alustamukavuudessa verrattuna vanhaan ykköseen. Alusta oli jämäkkä mutta kivirekimäisyys oli poissa. Ohjaus oli comfort ja eco asetuksilla omaan makuun ylitehostettu mutta sportilla tuli lisää jämäkkyyttä. Kaupunkipyörittelyynhän tämä on pääasiassa suunniteltu.

Moottori on hyvä hinnat alkaen -moottori ja riittää arkiajoon oikein hyvin. Eihän se vauhdin hurmaa tarjoa ja äänimaailma on aneemisempi ja karkeampi kuin edellisessä 2l vaparissa, joka tarjosi pehmeämmät soundit. Rengasäänet kuuluivat motarilla, kuten edellinenkin kirjoittaja totesi. Sisustasta en kuullut ensimmäistäkään nitinää tai narahdusta.

Yhteenvetona sanottakoon, että 116i ei herättänyt autokuumetta (ehkä siksikin että vaihdoin autoa kuukausi sitten) mutta edelliseen ykköseen verrattuna auto on ottanut ison harppauksen eteenpäin.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Aamulla ajeltiin ensin puolisen tuntia Polo GTI:llä ja sen jälkeen tunteroinen uudella ykköspuimurilla, automaattivaihteinen 116d Twinpoweri sporttijakkaroin yms. (ei Sport-paketilla kylläkään). Polon ajaminen oli kyllä yhtä juhlaa, todella hauska peli ja kaikilla varusteilla "vaan" 32000 €. Polo kulki niin perkeleesti ja todella loistava ajettavuus. Täytyy sanoa, että sen jälkeen F20 oli todella ankea peli - ei mitään hauskaa, ei mitään ihmeellistä, tasapaksu esitys. Oli todella laadukkaan oloinen kyllä autona ja kaikki materiaalit todella jämäköitä + 8-vaihteinen automaatti tosi hyvä, mutta ei tosta kyllä mitään kuumetta noussut. 116d on kyllä ihan täys mopo, mutta pakko tuo nyt oli kuitenkin ajaa tehokkaampia malleja odotellessa. 120d Twinpowerin ois saanu varattua koeajoon johonkin 1 kuukauden päähän. Kyllä se varmaan vähän eri peli on, mutta fakta lienee se, että ei tästä F20:stä kyllä riemu repeä ilman tykimpiä koneita.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

E81 kirjoitti:Tulin juuri koeajolta. Autona oli 116i sport line.

Ohjaus oli comfort ja eco asetuksilla omaan makuun ylitehostettu mutta sportilla tuli lisää jämäkkyyttä. Kaupunkipyörittelyynhän tämä on pääasiassa suunniteltu.
Tuossa lienee siis ollut muuttuvavälityksinen sport-ohjaus? Sillä varustettuna auton pitäisi olla myös autobahn-ajossa erittäin vakaa. Eikä ykkönen muutenkaan ihan pelkkä kaupunkiauto ole, akseliväli on senttiä vaille sama kuin E36 sedanissa.

Itse koeajoin pari viikkoa sitten 118d manuaalia, jolla ajoon lähtiessä myyjältä tiedusteltuani hän väitti, että autossa olisi vakio-ohjaus. No sehän selvisi heti ensimetreillä, että ainakin servotronic oli ruksattu esittelyautoon, enkä kiinnittänyt siihen sen jälkeen enempää huomiota. Joten ei se ilmeisesti mitenkään kovin omituiselta tuntunut. Jälkeenpäin sitten selvisi tuo variable sport steering optio. Harmi, ettei tullut etukäteen varmistettua lopullista totuutta, sillä olisi ollut mielenkiintoista kokeilla eri nopeuksilla ja kääntökulmilla kuinka auto todella käyttäytyy. Onkos muilla koeajajilla tietoa mikä ohjaus autoissa on ollut?
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

masaf1 kirjoitti: Polo kulki niin perkeleesti ja todella loistava ajettavuus. Täytyy sanoa, että sen jälkeen F20 oli todella ankea peli - ei mitään hauskaa, ei mitään ihmeellistä, tasapaksu esitys.
No voi jösses. Mitä muuta odotit ko. autolta ko. koneella?? Ja toi vertaus johonkin Polo GTI:hin on aika epäreilu.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

No eipä odotukset korkeella olleetkaan, lähinnä kiinnosti päästä tutustumaan onko hiljainen ja suuntavakaa yms. Mutta hei kamoon, toi 116d:kin oli noilla varusteilla 35 000 €... Todella ylihintaisen tuntuinen auto, siitä ei pääse mihinkään vaikka kuinka BMW-sinivalkoisin lasein katsoisi asiaa. Eikai tuo vertaus kovin epäreilu ole, kun se Polo oli 5000 € halvempi ja parempi tasan jokaisella osa-alueella paitsi sisustan laadussa ja takakontin tilavuudessa.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

masaf1 kirjoitti: Eikai tuo vertaus kovin epäreilu ole, kun se Polo oli 5000 € halvempi ja parempi tasan jokaisella osa-alueella paitsi sisustan laadussa ja takakontin tilavuudessa.
Materialien laatu onkin se joka erottaa premiumit halpiksista :mus:
Polo muuten on ihan eri kokoluokan auto... Golf taitaa olla oikea vertauskohde jos kansanmalleihin haluaa verrata. Tosin väärästä päästä ne vetää joten siinä on se ISO ero ;)
Muutenhan Polo voi olla ihan hyvä auto jos osuu kohderyhmään.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

masaf1 kirjoitti:Todella ylihintaisen tuntuinen auto, siitä ei pääse mihinkään vaikka kuinka BMW-sinivalkoisin lasein katsoisi asiaa.
Voin vakuuttaa, että ainoat lasit mitä käytän on lukulasit. Ehkä ymmärsin viestisi pointin väärin, mutta jos ensin ajaa jotakin taskurakettia ja sen jälkeen jotakin 116d:tä, niin varmasti viimeksi mainittu tuntuu tylsältä.
No anyway, ilmeisesti viestisi pointti oli, että samalla hinnalla (tai jopa edullisemmin) saa sinun mielestäsi parempia autoja.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

No eihän toi F20:n kohderyhmä mikään hirveän laaja ole. Sen haluaa varmasti suht nuorehko henkilö, jolla ei ole suurperhettä, joka haluaa hyvää ajettavuutta, kenties urheilullisuutta ja näppäryyttä ja miksei myös taloudellisuutta. Tolla 116 dA Twinpowerin hinnalla saa ihan oikeasti todella monen osa-alueen puolesta paljon parempia uusia autoja. Koitan sitä sanoa, että F20 on suhteessa olemukseena ainakin minun mielestä TODELLA ylihintainen auto. Okei, jos siihen tulee neliveto ja 35i kone, niin onhan se varmaan ihan helvetin upea auto (ajaa) sillon, jos haluaa maksaa 70 000 € pikkuautosta (sanan varsinaisessa merkityksessä ihan oikeesti).

Mitä tulee eri kokoluokkiin vertaamisesta, niin esimerkiksi Polo on muuten ihan yhtä tilava paitsi takakontti on pieni. Esim. nyt meidän jäljellä oleva kakkosauto (minkä rinnalle ykkösautoa etsitään) vm. 2010 eli K12-korimallin Micra ei sisätiloiltaan häviä yhtään F20 BMW:lle, päinvastoin... Vaikka on hyvänen aika pituusmitaltaan 60 cm lyhyempi auto! Takapenkillä mahtuu oikeasti istumaan kolme aikuista miestä vierekkäin ja auto on huomattavan monikäyttöinen. Minun ajatusmaailman ei tämä sovi, että 5-ovinen 4,3-metrinen alkaen 30 k€ maksava auto on sisätiloiltaan ahtaampi kuin 3,7-metrinen kauppakassi, mikä maksoi uutena 13 k€.

Pakko kyllä moittia vielä sekin, että F20:een joutuu könyämään sisälle ja ulos nouseminen on vaivalloista ja vähintäänkin lahkeet likaavaa meni sitten etuovesta tai takaovesta... Ja itse olen vaan 178 cm pitkä ja 75 kg painava, joten ei ole siitä ainakaan kiinni että olisi pitkä tai lihava. Myönnän, että odotukset oli kovat tätä F20:sta kohtaan, mutta kyllä tuo täysi pettymys oli mm. juuri em. syistä. Ei nyt kuitenkaan jatketa enempää väittelyä, toin ilmi vaan oman mielipiteeni ja toki muut saa olla ko. mallista mitä mieltä haluavat, mutta kannattaa tosiaan käydä itse katsomassa ja muodostaa siten mielipiteensä.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Vähän sama kuin vertaisi Nissan Qashqaita ja BMW X6:a, molempiin mahtuu 4 henkeä hyvin, Nissaniin jopa enemmänkin. Onneksi on erilaisia autoja erilaisia ominaisuuksia arvostaville. Joku haluaa maksaa sellaisista ominaisuuksista mistä toinen ei. Joku ei näitä ominaisuuksia edes "näe", jolloin on ihan ok ettei hän halua niistä maksaa. Autoja riittää eri tarpeisiin ja eri kriteereillä valitseville kyllä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

-V- kirjoitti:Vähän sama kuin vertaisi Nissan Qashqaita ja BMW X6:a, molempiin mahtuu 4 henkeä hyvin, Nissaniin jopa enemmänkin. Onneksi on erilaisia autoja erilaisia ominaisuuksia arvostaville. Joku haluaa maksaa sellaisista ominaisuuksista mistä toinen ei. Joku ei näitä ominaisuuksia edes "näe", jolloin on ihan ok ettei hän halua niistä maksaa. Autoja riittää eri tarpeisiin ja eri kriteereillä valitseville kyllä.
Näinhän se on.Aika harvalla Ykkössarjalaisen ostajan mielessä on polo,puhumattakaan Micra :)
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Vastaa Viestiin