Servotronic toiminta

F20, F21, F22, F23
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Tuli hommattua -18 vuoden 116DA sport Line. Itseäni jotenkin häiritsee ratin todella keveä ohjaustuntuma maantiellä, joutuu kokoajan korjaileen ohjausta, kaupungissahan tuo keveys on vain plussaa. Olen ymmärtänyt,että Servotronic pitäisi kangistua vauhdin kasvaessa, mutta oma yksilö tuntuu kyllä ihan yhtä keveältä myös maantieajossa. Onko näihin mahdollista saada jämäkkyyttä enemmän? Onko keveys kaikissa servotronic ohjauksissa yhtä kevyt vai voisiko kyseisessä yksilössä olla jotakin pielessä?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Perusohjaus ei säätyile, lisävarusteena on myyty parempaa ohjausta. Ohjauskulmien säädöllä voi saada ihmeitä aikaan, varsinkin jos ei ole tietoa miten autoa on edellisen omistajan aikana rymyytetty kanttikiviin ja kuoppiin. Toisaalta jos kyse on vain ohjauksen keveydestä, siihen tottuu kyllä ja oppii ottamaan sopivan kevyen otteen ratista. Omalle kohdalle on osunut vuosien mittaan montakin erilaista autoa jotka ensin ei tuntuneet menevän suoraan ollenkaan, mutta kun rattikäsi oppi, olikin erinomainen ajettava.
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Tosiaan kyseessä on vain hämmentävän kevyt ohjaus verrattuna esim. vaimon F48 kiesiin. Kaippa tämä ottaa vain totuuttelua.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

PEK kirjoitti: 26 Loka 2019, 18:30 Tuli hommattua -18 vuoden 116DA sport Line. Itseäni jotenkin häiritsee ratin todella keveä ohjaustuntuma maantiellä, joutuu kokoajan korjaileen ohjausta, kaupungissahan tuo keveys on vain plussaa. Olen ymmärtänyt,että Servotronic pitäisi kangistua vauhdin kasvaessa, mutta oma yksilö tuntuu kyllä ihan yhtä keveältä myös maantieajossa. Onko näihin mahdollista saada jämäkkyyttä enemmän? Onko keveys kaikissa servotronic ohjauksissa yhtä kevyt vai voisiko kyseisessä yksilössä olla jotakin pielessä?
Kyse ei taida olla liian kovasta ohjaustehostuksesta, vaan siitä että ritsat vain eivät mene suoraan. Vaikuttaa paljon minkälaiset renkaat on, ilmanpaineet, ohjauskulmat jne. Tarkista, että painetta renkaissa on reilusti, mielellään yli 3 bar. Mutta vaikka mitä taikoja teet, niin ei nämä suoraan kulje.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mulla ainakaan oon mitään ongelmia suoraan menemisen kanssa. Kai aloittajalla on sport-tilassa jäykempi ohjaus sentäs? Ite en niin servotronicista kyllä perusta, itellä mukautuva sport-ohjaus ruksittuna koeajojen perusteella. Siltikin reilun 2 vuoden iässä ohjausvaihde meni vaihtoon kun oli väljä.
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

salmol kirjoitti: 27 Loka 2019, 17:19
PEK kirjoitti: 26 Loka 2019, 18:30 Tuli hommattua -18 vuoden 116DA sport Line. Itseäni jotenkin häiritsee ratin todella keveä ohjaustuntuma maantiellä, joutuu kokoajan korjaileen ohjausta, kaupungissahan tuo keveys on vain plussaa. Olen ymmärtänyt,että Servotronic pitäisi kangistua vauhdin kasvaessa, mutta oma yksilö tuntuu kyllä ihan yhtä keveältä myös maantieajossa. Onko näihin mahdollista saada jämäkkyyttä enemmän? Onko keveys kaikissa servotronic ohjauksissa yhtä kevyt vai voisiko kyseisessä yksilössä olla jotakin pielessä?
Kyse ei taida olla liian kovasta ohjaustehostuksesta, vaan siitä että ritsat vain eivät mene suoraan. Vaikuttaa paljon minkälaiset renkaat on, ilmanpaineet, ohjauskulmat jne. Tarkista, että painetta renkaissa on reilusti, mielellään yli 3 bar. Mutta vaikka mitä taikoja teet, niin ei nämä suoraan kulje.
Suoraan menemisen kanssa ei ole ongelmia, auto menee suoraan kun päästää ratista irti, mutta koska ohjaus on todella kevyt niin tulee omasta toimesta tehtyä turhia liikkeitä. Renkaina vakio 16" Bridgestone ER300 ei runflat ja paineina käytän edessä 2.3 ja takana 2.5, eteen kun pistää 2.5 tai enemmän niin ajamisesta tulee aivan mahdoton, ei mitään tuntoa tiehen.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Hankin muutama viikko sitten F20 118dA:n (vm. 2017), jossa on servotronic.

Myymälän pihasta lähdettäessä toki huomasi heti, että ohjaus on huomattavasti kevyempi kuin edellisessä E90:ssä. Mutta minä totuin siihen melkein saman tien.

Servotronic toimii mielestäni erittäin hyvin, eli se jäykistyy vauhdin kasvaessa. Itse pidän tästä enemmän kuin vanhasta, vaikkei siinäkään mitään vikaa ollut. On kuitenkin mukavan vaivatonta pyöritellä kaupungissa ja toisaalta moottoritiellä menee hyvinkin suoraan.

BMW taitaa olla kovin herkkä rengastuksen suhteen. Tämän kiesin mukana tulivat Dunlopit. Merkin suhteen ei ollut aiempaa kokemusta, mutta koska nämä näyttävät istuvan oikein hyvin, lienee järkevää hankkia seuraavat kesäkumit samaa merkkiä.
PEK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Kesä 2014, 22:24

Laitetaanpa päivitystä tänne vaikkakin asia on jo tovin vanha. Eli takuun päätyttyä tuli kutsu ylimääräiseen tarkastukseen, jossa ajoivat samalla uusimma päivitykset. Tämän päivityksen myötä ohjaus muuttui todella paljon tunnokkaammaksi eli parani reilusti. Päivityksen jälkeen ohjaus tuntuu normaalilta BMW:n ajotuntumalta mihin olen aiemminkin tottunut :thuup:
Vastaa Viestiin